Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 991
Jeg har en MacBook, og et Logitech z-5500 høyttaler system. Hittil har jeg kun brukt vanlig minijack for å koble de to sammen, men har nå kommet fram til at jeg ville ha fullt utbytte av surroundlyden.

Jeg kjøpte meg derfor en sånn digital optisk kabel, som går fra minijack utgangen på MacBooken, og inn i "Digital - optical" inngangen på høyttalersystemet. (MacBooken har kombinert optisksak og vanlig minijack utgang – beklager terminologien min)

Her starter problemene: Når jeg velger optical for input på høyttalersystemet, får jeg "No digital data" (som ifølge bruksanvisningen betyr at han ikke skjønner at det er kobla til noen optisk kabelsak). På MacBooken under System preferences --> Sound --> Output, får jeg meldingen "the selected device has no output controls"

Jeg har funnet ut at det tydligvis gå ann å spille av lyd. Når jeg gjør dette, skifter LCD skjermen på Logitech Z-5500 fra "No digital data" til "Effect: Stereo". Jeg kan også endre "Effect", slik man vanligvis kan når man har kobla til med vanlig minijack, men jeg har ikke mulighet til å sette på surround ser det ut til. Og så snart jeg pauser lyden, skrur volum kontrollen i iTunes helt ned, eller noe annet, så tar det et sekund til "No digital data" igjen dukker opp på LCD skjermen.

Samme beskjeden står fortsatt i system preferences, og jeg har fortsatt ikke mulighet til å endre volum med volumkontrollene i OSX.


Jeg blir lykkelig for alle inspill.
Nå er ikke jeg kjent med macbooks kombinerte Optiske\Analoge utgang men det høres ut som den ikke vedlikeholder linken dersom det ikke er noe data der, mao den skrur av lyset når det ikke er data.

Dersom du kobler kabelen ut av anlegget og lyser den mot en mørk overflate burde du se om det kommer noe lys igjennom kabelen når du ikke spiller musikk kontra når du gjør det.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av dobbeltve
Jeg har funnet ut at det tydligvis gå ann å spille av lyd. Når jeg gjør dette, skifter LCD skjermen på Logitech Z-5500 fra "No digital data" til "Effect: Stereo". Jeg kan også endre "Effect", slik man vanligvis kan når man har kobla til med vanlig minijack, men jeg har ikke mulighet til å sette på surround ser det ut til. Og så snart jeg pauser lyden, skrur volum kontrollen i iTunes helt ned, eller noe annet, så tar det et sekund til "No digital data" igjen dukker opp på LCD skjermen.
Vis hele sitatet...
I veldig mange tilfeller, støtter ikke lydkort surround over optisk.
AtXbYeA: Lyset fra kabelen lyser i ca et halvt minutt etter at lyden er slått av. På LCD skjermen derimot, skifter den til "No digital data" etter ca et sekund. Rart?


Ond^Sofa: Jeg er klarer ikke helt å finne ut hvordan dette er på MacBook, fra Denne tråden på Mac1.no ser det ut som det er litt forvirring rundt dette...
Sitat av aslak
Sitat av TigerOla
For å mikse surround, må du ha et lydkort som sender ut seks signaler - altså - optisk går ikke.. Ikke en gang om du har et eksternt lydkort med SPDIF/COAX til en forsterker av noe slag... Det må distribueres rett til riktig høytaler fra lydkortet. Det er i alle fall min erfaring.
Vis hele sitatet...
Surroundlyd kan fint kjøres gjennom en(1) s/p-dif kabel, eller optisk. Problemet i en miksesituasjon er vel først og fremst at du neppe gidder å kjøpe inn/sette opp en surroundenkoder for å gjøre dette, når du på en mye enklere og muligens billigere måte kan gjøre dette analogt med 5-6 utganger.

Forøvrig kan man bruke fiberoptikk til å sende svært mange kanaler med lyd. ADAT er et velkjent format som støtter 8i/o.
Vis hele sitatet...
Infro fra Apple sine sider: http://docs.info.apple.com/article.h...tnum=303722-no
Kople til eksterne høyttalere, hodetelefoner eller optisk digitalt lydutstyr. Hodetelefonen / linjeutgangspluggen gir optisk digital lydsignal, analog lydsignal med 24-bit-, 44,1-192 kHz D/A-omformer, digitalt lydsignal opptil 24-bit stereo og 44,1-192kHz stikkprøvefrekvens og støtter kryptert digialt lydsignal (AC3 og DTS). For analog hodetelefon / linjeutgang bør det benyttes en standard lydkabel med 3,5 metallplugg. For digital lyd, kan det brukes en standard toslink-kabel med toslink minipluggadapter.
Vis hele sitatet...
jeg har både Z-5500 OG kjører det på optisk som jeg bytter på mellom en PS3, en Windows PC, og nå og da analog til en laptop.

Sålenge kabelen er koblet til, og du har valgt Optical i displayet på Z-5500, vil det stå No Digital data med mindre den ikke sender noe lyd, om den så sender en windows error lyd i 0,5 sec vil det da bytte fra No Digital data til "Stereo x2"(Eller hva enn annet du har den stillt inn på). (den sier no digital data, ikke no data)

Nå vet jeg ikke helt hvordan Mac OSX fungerer på optiske utganger, men mulig at du må bruke SPDIF som lydutgang, det må gjøres i Vista hvertfall.

Sitat av Google treff
Not to panic, this is what is supposed to appear on your screen.

The volume control is disabled using digital audio like optical because there is no controlling the volume of the light pulses in the stream (same principle with Firewire, USB, HDMI, etc). Volume is then controlled by the other end - in your case, the speakers.

Do the basics:

(you stated the cable is good - e.g. light is making it to the end)
Power
Volume
Is the port in the speaker clear of shmutz?
Is there an input on the speakers you should be changing to OPT?
Have you tested the speakers using plain 'ol conductor?
Vis hele sitatet...
Skal sjekke om jeg finner noe mer :-)

Quick note: Musikk er Stereo, du kan velge mange ting, men om det ikke blir sendt surround signlaer vil du ikke få den muligheten.
Når jeg spiller av en dvd switcher displayet til DTS Dolby. og da kan jeg ikke bytte effekter. (Da får du surround lyd, nærmeste du kommer surround med musikk er Stereo x2)
Sist endret av MagicalTrevor; 28. desember 2007 kl. 17:22.
Takk skal du ha, MagicalTrevor! Nå gir ting mye mer mening for meg

Men hva mener du med at jeg kansje "må bruke SPDIF som lydutgang"?

Jeg prøvde nå, som du sier, å spille av lyd jeg vet er i 5.1, men jeg har fortsatt kun valgene PLII Movie, PLII Music, Stereo og Stereo x2.


OT:
Er det forresten noen andre som har problem med at når man trykker på "Gi kvalitetspoeng knappen", står den bare å surrer og går i en evighet uten at noe skjer? Jeg kunne virkelig tenke meg å gi KP til MagicalTrevor akkurat nå.
Sist endret av dobbeltve; 28. desember 2007 kl. 19:02.
Audio Out på lydkortets volumkontroll settes til: SPDIF tror jeg han mener. Det fulgte kanskje med et eget program til lydkortet, kanskje SPDIF er mutet? Standard skal denne være mutet i lyd ut, men jeg vet ikke åssen det er i Mac OSX.

Ellers er det verdt å ta en titt på denne lenka her for bedre klarhet av digital lyd.
http://www.audioholics.com/education...-interconnects

Svar på OT: Ja

Ellers er SPDIF en egen lydutgang også da =)
Sist endret av paranoy; 28. desember 2007 kl. 19:15.
tror vi kan la det bero, da du får lyd (tenker på SPDIF)

Men lyd som du vet er i 5.1? (hva mener du med det? en MP3 fil?
(Det kan også være at programmet du spiller av med spiller av i stereo, selv om det er en fil med flere kanaler)
Prøv og spill av en DVD og sjekk om det bytter i displayet da(Sørg for at DVD filmen har 5.1)


OT: Prøv Firefox for mac, regner med du sitter i Safari? :-)
Tror han mener film MagicalTrevor - lyd (musikk) er jo vanligvis enten mono eller stereo.
Lyden jeg testa var en DVD, samt denne lydtesten. Resultatet fra lydtesten virka riktig (bortsett fra at suben ikke virket, av en eller annen grun) sålenge Z-5500 sto på PLII Music eller PLII Movie. Dette syntes jeg var ganske rart, for i manualen som fulgte med Z-5500, står det at de to er for å gjøre om stereo lyd til "falsk" surround lyd, men litt mer elegant enn Stereo x2. Uansett, så fikk jeg ingen flere alternativer, i system preferences på MacBooken står det fortsatt "the selected device has no output controls"

Den ser noen lunde slik ut, den kabelen jeg bruker. Hvor 3.5mm minijacken plugges inn i hodetelefon utgangen på MacBooken.
Aha, da vil jeg tro det er problemet, til tross for at jeg faller litt av lasset, min kabel er en såkalt Toslink med rødt lys i begge ender :-)

Min ser slik ut i begge ender. Bare litt penere :-)

Da stikker jeg på kino,(I am Legend) Lykke til!
Sist endret av MagicalTrevor; 28. desember 2007 kl. 20:42.
Hvorfor skulle det være et problem?
Det var jo derfor jeg gav den linken MagicalTrevor, tenkte nok han hadde en spesiell kabel av noe slag =)

Har du forsøkt å reinstallere driverene som fulgte med logitechen din - ser under spesifikasjoner så står det noe med drivere.

Denne minijacken din, hvor har du plugget den?
Sist endret av paranoy; 28. desember 2007 kl. 21:00.
Hvor står det om drivere? Jeg kan ikke huske å ha sett noen CD med drivere, og jeg bladde igjennom boksen hvor jeg putter allt slikt, og det var ikke stort der heller.

Mini-toslinken (3.5mm saken) plugger jeg inn i headset utgangen på MacBooken.
Sist endret av dobbeltve; 28. desember 2007 kl. 21:22.