Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1135
halla.
Jeg trenger noen til å hjelpe meg med å lage en kort presentasjonsfilm i flash.
har litt peiling, men ikke nok. har prøvd, men får det liksom ikke helt til.

noen som vil hjelpe? hjelpern vil belønnes seff
Bra du gir oss mye info.
#2 (y)

Mer info noob
okei bekager. Jeg har skrevet en oppgave om fildeling som jeg nå skal presentere i en forelesning. Har lyst å finne på noe annet enn å bare stå der å snakke, så derfor tenkte jeg å lage en liten animasjonsfilm. Men det var jo litt vanskeligere enn jeg trodde.

For de som er pro i dette, hvor lang tid tar det å lage en liten film på 5-10min?
skulle ikke tro det tok lang tid.

har leita litt rundt etter tutorials og sånn ting, men fant ikke noe spesielt.

håper det var litt mere info
Det tar litt tid å lage en film på 5-10 minutter asså.
okei skjønner. har ikke holdt på så mye med flash, kun lekt meg litt med det.

ble litt vanskeligere å lage en film.
er du flink eller junkpal?
Jeg er ikke noe mester i det nei

Flash Tutorial
Sist endret av junkpal; 26. november 2007 kl. 15:43.
vi har nok noen som er så vidt bedre enn deg er inne
Å lage en animasjonsfilm på 5 - 10 minutter kan ta måneder dersom den skal være bra og den vil uansett ta for mye oppmerksomhet fra deg hvis den skal snurre smatidig som du foreleser. Jeg anbefaler heller å åpne en mal (template på engelsk) og lage en presentasjon ut fra den, av typen hvor du klikker for å endre frame.
Hva med og holde seg til noe som er lett og bruke. Som PowerPoint eller noe slikt...
Blir sikkert like bra med det.
Tips, om du velger Powerpoint..

Insert a movie (Or video) in Powerpoint 2003

Derimot, da må du ja ha en videofil og sette inn da :-)
Sist endret av MagicalTrevor; 26. november 2007 kl. 16:19.
I Keynote på macintosh'n min er dette standard!



Men siden du sannsynelighvis ikke har mac, må du bruke "Wondershare" eller "FlashSpring"
Sist endret av Turbolego; 26. november 2007 kl. 16:39.
Kunne du vært litt mer spesifikk i beskrivelsen av oppgaven din.

1) Du nevner fildeling og presentasjon. Litt mer om dette.
2) Du spør om hjelp til en flash-animasjon. Litt mer av hva du tenkte på?

I digital-studiene mine benyttet jeg både Flash (dengang Flash 5.0 og senere MX ) og må si meg uenig i at det MÅ ta mange måneder å lage en presentasjon. I tv-produksjonsverdenen har du knapt nok ei uke. Har selv vært lærling i et tv-produksjonsselskap med reklame som spesialitet, så det vet jeg at bruker du mange måneder for å lage en god presentasjon har du ingen jobb der ihvertfall. Men du må vite dine begrensninger, og hele forarbeidet er det som skal til for å få en vellykket flash-presentasjon (animasjon er så mangt, det er forskjell på movies med frame-by-frame og tweening motion f.eks) samt at ActionScript hjelper mye (mange av de allerede tilgjengelige malene med actionscript kan integreres i en animasjon, her må en prøve og se - det kan være tidkrevende da).

* Så, baser presentasjon så enkelt som mulig!
* Lær deg enkle short-cuts (forskjellig fra versjon til versjon flash, men ikke nevneverdig store forskjeller)
* Lær deg presentasjonsmodellen (det er forskjellige modeller å bygge stagen på - web modellen er unødvendig i denne sammenhengen)
* Ikke benytt animasjonsteknikk som er for vanskelige for deg (vit forskjell på motion og shape tween)
* Ikke baser deg for mye på script-presentasjon (det skal vel på et overhead? 72 dpi holder i massevis, for mye script kan bli "synlig")
* Benyttes skrift som virkemiddel, bruk tweening motion mer enn frame-by-frame, ikke bruk unødvendig mye vis-vas (film-fade eller andre slike effekter - zoom-in, zoom-ut eller standard fade-in fade-out er mer enn bra nok)
* Hold deg til det enkle - det er grunnprinsippet bygget på Flash
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvor avansert flash og hva tenker du på av animasjoner? At bilder og tekster kommer fra alle kanter, og eventuller tegninger som beveger seg av og til, eller 10 min med ren animasjon?
Du kan jo like så greit lage en GIF-animasjon av PS,
til og med bestemor skal klare og skjønne hvordan man gjør dette GL.

Starte med flash med så lite peiling og målrettelse kan du gi opp.