Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 905
Det er mulig dette er tatt opp tidligere, selv om jeg ikke fant noe når jeg søkte på forumet.

På grunn av mye tull med telefonlinje og oppsigelse av den er jeg fortiden uten internett. Dessverre viser det seg dyrt å få opp telefonlinjen igjen (£125) og dessuten da med 12mnd binding (dumt siden jeg ikke skal bo her mer enn 6mnd til).

Heldigvis får jeg internett fra et sykehus et kvartal lenger borte, selv om jeg kun får link med vidnuet oppe Så til kjernen av spørsmålet mitt...

Er det mulig å sette opp en retnings-antenne mot sykehuset, koble denne til en trådløs ruter (eller lignende) slik at jeg får LAN på rommet. Ja, jeg kunne koblet antennen rett i maskinen, men jeg ønsker å koble til IP-telefon adapteret mitt også (siden jeg bor i London)!

Jeg har en gammel billig trådløsruter fra Medion (billig prix-greie) som muligens kunne bli brukt? Hvis noen har noen bra tips, evt nettsider hvor dette er tatt opp setter jeg veldig pris på det. Det bør være billig å gjennomføre. Når det gjelder antenne trenger jeg ikke noe mer info om dette, orker ikke bygge en så kjøper nok på ebay dersom det skulle være bruk for det...

http://img233.imageshack.us/img233/4489/moorfieldseyehospitaley1.th.jpg
Sikkerhetsklarert
Ja dette er fint mulig.
Bare koble slik du har tenkt på tegningen din.

Om du får nok båndbredde/stabilitet til at voip fungerer tviler jeg på.
Du må bruke et bridge adapter, http://www.mpx.no/aspx/produkter.asp...visavdeling=31

Jeg tror ikke du kan koble den trådløse ruteren opp mot et trådløst nett uten dette.

Edit: BTW: Jeg tror du får nok bånbredde til VoIP, det krever tross alt ikke SÅ mye bånbredde.
Sist endret av devotio; 21. oktober 2007 kl. 18:06.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg har nå gått til innkjøp av Belkin Wireless Bridge. Jeg har dog et problem: når jeg kobler til maskinen min til boksen får jeg "begrenset tilkobling" av Windows. Når jeg prøver å koble til et IP-telefoniadapter får jeg samme respons fra adapteret.

Er det noen som vet noe om hva jeg må gjøre? All hjelp verdsettes!!!
hvis du kobler antenna direkte til pcen din, kan du vel sette opp en brokobling mellom nettverkskortene, og koble telefonen til lan-kortet ditt?
men tror ikke du kan stole helt på oppetiden til den ip-telefonen din da
Jeg har jo kjøpt en bridge så jeg ikke må være avhengig av den bærbare for å snakke i telefonen! Jeg er ikke så veldig interessert i å bruke maskinen som bridge.
Du setter den "bridgen" du kjøpte i Client mode og kobler til. Så enkelt.
Hvis du ikke kan sette denne i client mode må du kjøpe en som kan det..
Et accesspunkt kan som regel brukes til dette, ikke en trådløs router, men accesspoint.

Ellers selges det jo også det som kalles "game adaptere" som er akkurat dette, en trådløs klient.
Disse brukes ofte til Playstation eller andre konsoller som kun har kablet nettverk.
Med denne får da spillemaskinen trådløs nettverk.

Tenk på det som et trådøst nettverkskort med nettverksplugg på istedetfor f.eks USB.
jaja, var bare et forslag for å gjøre det enkelt

da må du sette opp den routeren som bro på en eller annen smart måte er ikke så dreven på brokobling, også finnes det så mange forskjellige routere med forskjellige løsninger :-/
Atle: nå er det da et slikt "Game adapter" jeg har da. Wireless Client Bridge = Game Adapter. Uansett, poenget er at jeg ikke får nettverksforbindelse. Dvs, maskinen min vil ikke ta imot IP fra nettverks adapteret...
Sitat av mr_burn
jaja, var bare et forslag for å gjøre det enkelt

da må du sette opp den routeren som bro på en eller annen smart måte er ikke så dreven på brokobling, også finnes det så mange forskjellige routere med forskjellige løsninger :-/
Vis hele sitatet...
Ikke rart du ikke følger med i svingene, det er ikke snakk om en ruter, men en bridge... Altså er det en boks som lager bro for deg!
Sikkerhetsklarert
Sikker på at wlan klienten din har kontakt med det trådløse nettet du kobler deg opp mot?

Begrenset tilkobling betyr at du ikke får tildelt settings fra dhcp (ip, subn.mask, gw osv)
Jeg vet godt hva begrenset tilkobling betyr.

Lampa for WiFi link er aktive, altså får den kontakt med et trådløst nettverk. Problemet er at jeg ikke får konfigurert den da jeg ikke mottar IP adresse. Jeg har prøvd med min bærbare som er en Vista-maskin samt min flatmate's maskin som er en XP-maskin, begge får samme resultat.

En annen merkelig ting er at jeg har et Telsy IP adapter som jeg heller ikke får logget inn på (samme problem som bridgen). Jeg kommer inn på en Linksys/Sipura adapter samt en SpeedTouch ADSL modem. Noe er muffins...
trur jeg må ha litt oppklarer i alle problemen her.
den box'en du har kjøpt er en ren "brigth mode" box vil si den gjør om wlan til lan. (ikke noe galt i det)
den er bregnet for 1 pc/ting skal være tilkoblet. feilen ligger i at ap'en på sykhuset er bare bregnet for og håntere 1 client pr wlan link.

kort sakt, du trenger en router etter wlan box'en du har kjøpt så alt kommer fra samme mac adresse.

hvis du hadde lest litt på forumet så vile du fort funnet ut at box'en du skule hadt var wrt54gl med dd-wrt software. da kan du velge mellom brigth mode og routed mode.
når den er routa så tar den i mot wlan singal så det ser ut som alt kommer fra 1 ip / 1mac adresse

du bør lese mellom :
http://www.freakforum.nu/forum/showthread.php?t=83214
hvis du er usiker på hvordan gjør det i praksis , kan du se på siste delen av den video her:
http://www.freakforum.nu/forum/showp...&postcount=121
der blir den satt opp i routed mode med større antenne på den enne antenna på wrt'en (den henter singal fra naboen og routern funker akuratt som du skule ha brukt wan porten)
Sist endret av ranvik; 3. november 2007 kl. 16:24.
ranvik: Det heter ikke "brigth mode", men "bridge mode". Om du ikke kan engelsk skriver du det på norsk: brotilkobling!

Jeg har ikke koblet til noen switch eller hub, men har kablet direkte med kabel fra "broen" til datamaskinen samt direkte til IP-boks. Dessuten fungerer IP-adapteret som router, noe de aller fleste adaptere gjør i dag.

Linksys-ruteren kunne sikkert passet bedre, men den er dyrere.

Jeg har i midlertid funnet ut hva problemet var, når jeg satte opp "broen" må jeg velge at den skal motta DNS instillinger automatisk, om den ikke gjør det fungerer ikke brofunksjonen! Jeg får nå både IP og tilkobling via "broen". Problemene jeg hadde med "broen" er dermed løst. (Problemene med IP adapteren er en litt verre sak da det ser ut til at Telsy IP-adapteret jeg har fått takk i ikke har mange manualer for forbrukere ute)