Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2221
Greetings!

Jeg har nå fått meg en 10meters HDMI kabel som jeg dør etter å plugge i TV'en min.. Problemet kom fort, da kabelen faktisk detter ut - ettersom festet ikke griper hardt nok fast i den.. Dette suger jo, men regner meg jeg kan finne en patent å fikse det med.. Det som derimot er problemet er at jeg ikke har noen anelse om hvordan jeg skal koble den opp til dataen.. Det jeg har nå er:

Datamaskin -> VGA (Har kun en VGA og en DVI utgang på skjermkortet) -> Skjerm
Datamaskin -> DVI -> HDMI 10m M/M -> TV.. (Som ikke er plugget i da, siden den nekter å stå i)..

Hvordan skal jeg da få signal på TVen?.. Det er Windows XP, og en Tatung 32" LCD tv.. Skjermkortet er NVIDIA GEforce 6800...
gå inn på skjermkort innstilliger, og huk av for "extend desktop to screen 2", skru på tven og still inn kanal til hdmi ingangen. kabelen må såklart stå i når du er inne på innstillingen.
Holder det å nå plugge i kabelen og gå inn på instillinger, eller må jeg plugge i kabelen og reboote?
Trenger ikke reboote.
Finner ingenting sånt som dere snakker om, og det irriterer meg grenseløst.. Ingen valg for "skjerm nr 2"..
Du burde ha Datamaskin -> DVI-HDMI overgang -> HDMI kabelen -> HDMI- DVI overgang -> TV'en...

Det er blandt annet fordi DVI pluggene har skruer så den ikke faller ut. Og fordi TV'en har en PC-lyd inngang som du kan koble inn en jack plugg fra PC'en på så du hører lyden fra TV'en isteden for PC'en og det blir dermed mer autentisk til en virkelig TV sending eller en DVD spiller fe. Og lyden fra PC'en kan ikke høres på TV'en i HDMI modus, men kun DVI modus på Tatung TV'ene...

Ja og jeg ser du har "problemer" med å få kontakt med skjermen... Høyreklikk på skrivebordet -> Egenskaper -> Skjerminstillinger -> fanen "Innstillinger"

Der skal det være en svart firkant med et stort "1" tall i.. Og en firkant som er delvis sudda ut hvor det står et stort "2" tall i.. Dette er hvis du har kobla til kabelen riktig til PC'en og TV'en.

Som dette

Da høyreklikker du på firkanten med "2" tall i som er delvis sudda ut og klikker "Tilkoblet"... Da skal den bli svart som den andre. Klikk deretter "Bruk" og "OK" Så skal TV'en koble seg til...
Sist endret av simdal; 21. september 2007 kl. 20:52.
Høyreklikk på skrivebordet, velg "Egenskaper". Gå dit du stiller oppløsning ("Innstilling" tror jeg det heter) og du vil se ti skjermer, hvorav den ene er svart og den andre er grå. Trykk på den grå og huk av for "Utvid skrivebordet til denne skjermen". Trykk "Bruk" og ting bør være på plass.

Avhengig av skjermen din bør du lete litt for å finne optimal oppløsning. Hos meg er det 1360x768.
Sist endret av froskenfredrik; 21. september 2007 kl. 20:44.
simdal: Ok, får satse på det da, eller kjøpe nytt skjermkort med HDMI utgang..

Froskenfredrik: Ja vet, har gjort dette før i skolesammenheng med prosjektor - men hos meg er det bare en skjerm..

ma10as: Ja, hos meg er kabelen så lang og tung at den napper ut kontakten, lite gjennomtenkt fra deres side spør du meg (Tatung altså).. Skjønner ikke hvorfor HDMI, som henger så svakt, skal være på siden og ikke nedover..
Sitat av Coldfire

Froskenfredrik: Ja vet, har gjort dette før i skolesammenheng med prosjektor - men hos meg er det bare en skjerm..
Vis hele sitatet...
Ja da er ikke kabelen koblet riktig til. Kan umulig være noe annet...

Prøv DVI alternativet... Det fungerer bedre. Det hadde vært bedre med en DVI kabel isteden for da slipper du alle overgangene. Men siden du allerede har en HDMI kabel fungerer det bra det..
Husk at du ikke kan bruke PC-Lydinngangen (Mini-Jack) sammen med bilde via HDMI. Denne fungerer bare med VGA og DVI inngangen :-) Er nok meningen at du må kjøre lyden igjennom HDMI kabelen også.
Sist endret av ma10as; 21. september 2007 kl. 21:07.
Tenkte jeg bare skulle gå for HDMI, siden jeg før eller siden kjøper skjermkort som støtter HDMI likevel.. Men ok, temmelig sikker på at koblingene er rette - så jeg får bare legge det på hyllen midlertidig..

Iallfall til jeg får en overgang til...
Jeg kjøpte også en 10 meter HDMI ledning til min tatung tv. Kjøp et par overganger til DVI så er du i mål :-)
Funket nå med to Convertere.. Gode greier! Nå må jeg bare få kjøpt ledning til lyd - noe som sikkert også er stress å få til.. Blir sikkert en tråd til
Sitat av Coldfire
Funket nå med to Convertere.. Gode greier! Nå må jeg bare få kjøpt ledning til lyd - noe som sikkert også er stress å få til.. Blir sikkert en tråd til
Vis hele sitatet...
Ikke start en helt ny tråd bare pga lydkabelen... Det er ikke stress å få til. De selger lange lydkabler med jack plugger i begge ender på clas ohlson til under 100 kr.

Det er kun èn jackplugg inngang back på TV'en så det er ikke til å ta feil av.
Jackpluggen går inn på samme sted som høyttalerene din på PC'en...