Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 705
hei
nå er jeg på uskjente områder innen min data kunnskap her!

om noen her har noe erfaring med en programpakke som heter
Adobe CS3 master collection
kjenner dere til de programmene der du kan lage websider og sånn

vel. Jeg lurer litt på prinsippet i web-utvikling eller det å lage/desaine hjemmesider

sånn jeg har forstått det er her en hau med forskjellige måter å gjøre dette på, alt fra http koder eller hva det nå heter (der du skriver inn koder for å få farger på siden, hvordan den skal være ovs)
en krevende og vanskelig jobb (for dem som er grønn på dette)

men er det ikke en mye letter måte å gjøre dette på?
jeg har en ide/teori
si vis du starter med en hvit/blank side og du skal lade forsiden. kan du ikke i prinsippe bruke paint (for å sette der på spissen) bare for å desaine siden, mener om jeg vil ha bakrunnen grønn med en linje der det skal stå forum og alt sånn i blå foreksempel. Også da bare gå inn på si Piczo og bruke den som bakgrun også legge linkene og alt sånn hvor du vil på den?

Ps. dette b le kansje litt mye surr, men håper jeg har fått frem poenget hehe...
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Ikke bruk Piczo.

Frontpage og Dreamweaver gjør det du spør etter.
1. Lær deg HTML + CSS
2. Last ned og lær dreamweaver
3. Last ned og lær photoshop

Dreamweaver gjør det raskere og lettere, men du absolutt kunne HTML og CSS og kode litt om selv. Da er du sikker på at det blir sånn du vil ha det. Kjør ekstern CSS. Grafikk lager du i photoshop. Et tips er å lese kildekoden til andre sider og kopiere deler av konseptene fra andre, rettere sagt la seg inspirere. Ikke bruk frames
photoshop kan jeg
¨har adobe CS3 Master Colloction og kan nesten alle sammen der utenom dem som har med web desain og gjøre...
1.Søk
2.Ikke terroriser forumet
3.Følg med i norsktimene

det heter design, ikke desain, lær deg å skrive nogen lunde riktig før du entrer forumet.
Design, det heter design, ikke desain.

http://www.w3schools.com/
Slå deg løs.
Sitat av Hater_mordin
1.Søk
2.Ikke terroriser forumet
3.Følg med i norsktimene

det heter design, ikke desain, lær deg å skrive nogen lunde riktig før du entrer forumet.
Vis hele sitatet...
Design er vel et engelsk ord? Brukes kansje mye i norsk nå, but anywho. Hvis han har skrevet riktig på profilen sin så er han 17/18 år og kansje han har dysleksi? Det er flere ord som er litt feilskrevet.
Limited edition
Moff's Avatar
Først: Hvis vi skal spore tilbake alle ord som ikke orginalt er norske, så har vi faktisk ikke tilstrekkelig med ord igjen til å kunne uttale oss om noe som helst.

Så, for å svare på det innledende spørsmålet: HTTP er en protokoll for dataoverføring, om jeg ikke tar feil, og har ikke så veldig mye med det du leter etter å gjøre. Du tenker på HTML-koder. Dette er et sett med koder som man kan skrive "bilder" med. Du skriver altså en tekst som, hvis kjørt gjennom en datamaskin, blir omgjort til noe visuelt - altså et bilde eller en nettside (helst det siste). Med HTML-koder kan du skrive hvordan nettsida di skal se ut, med farger, fonter, skriftstørrelser, bilder og alt mulig. I siste settning snakker jeg om "bilder" som i fotografier eller logoer / illustrasjoner, det stæsjet du mekker i Photoshop (eller Paint, for den del).

CSS er per se et eget språk, som fungerer som en slags snarvei når du skal designe nettsiden din. Det går an å bygge noe friskt uten CSS - men det kommer til å bli et helvete å vedlikeholde det. I tillegg får du stress med kompabilitet for ulike nettlesere og slike ting (en nettside ser ikke likedan ut i Internet Explorer og Safari). Med CSS sparer du deg selv noen uker / måneder / år med arbeid. Det er lett å lære, lett å forstå, og du kan endre utseende på sida di med tre tastetrykk. Den siste S-en i CSS står for "stilark". Det er praktisk å skrive CSS i et eget dokument, som HTML-en henter frem ved hjelp av sin <link>-kode. Da har du samla alle de like eggene i samme kasserolle, kan du si.

Adobe har noen freshe programmer som kan hjelpe deg med webdesign, for eksempel GoLive. Personlig vil jeg anbefale notisblokka, da du lærer litt mer av jobbe uten hjelpemidler. Notepad ++ har forresten syntax highlight, som gjør koden din mer oversiktelig.

Tizag.com - HTML Tutorial
Tizag.com - CSS Tutorial
W3Schools.com - HTML Tutorial > W3Schools.com - XHTML Tutorial
W3Schools.com - CSS Tutorial

Om du har noen spørsmål angående utrykk folk bruker, som for eksempel "stilark", "nettleser" og slike ting, så er denne sida rimelig bra:
Google