Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 5235
Heisann.

Jeg skal lage en internettside for en ungdomsorginisasjon. Tenkte at det skulle bli en gratis site (.net, .org eller no). Har så og si ingen erfaring med dette fra før av, så er det noen som kan hjelpe meg, gi meg de mest grunnleggende tinga osv.

Er ny her btw...
Sjekk ut den gamle tråden "lage webside"

Enig med Dably II.
Hva bedriver din ungdomsorganisasjon med?
Sist endret av Turbolego; 2. desember 2007 kl. 18:52.
Ja, ser at du er ny. Forbered deg på massiv slakt fra gamle travere, som sannsynligvis vil ha deg bannet for dette her. Et tips nå for å minske slakten, er å tenke ut noe du vil ha på siden, samt si om du kan noe HTML eller noe. Om du vil lage siden bare for å lage den, eller om du har et mål med den. Hva den skal inneholde.

Freewebs.com tilbyr WYSIWYG-editor. De tilbyr også HTML-editor.

<html>
<head>
<title>n00b's site</title>
</head>
<body>
Dette er min 1. hjemmeside.
</body>
</html>

Copy-paste dette, så har du en begynnelse.
Hvis du vil lære noe med det samme bør du begynne å lese om HTML og CSS.
www.w3schools.com og kjøp en bok

Om du bare vil lage en stygg side vil jeg anbefale en WSYIWYG-editor("what you see is what you get").

Dably II, hva med å hive med doctype og charset?
Vil helst ha den som et eget navn, slik som vg.no eller sol.no... Det er en kristen orginsisasjon, Tau Kristelige Ungdomslag heter det. Tenke om domenenavnet(?) kunne blitt tku ellerno.. har hørt om sånne (etternavn) som .cc, .net, .tk... Er villig til å betale 300 i året... Noen forslag?
Det er fine ting. Jeg gadd ikke skrive det. Har det på min egen side, though. Ønsker meg PHP-bok til jul. Fant nettopp frem min gamle HTML-bok på 900 fete sider fra bokhyllen og begynte å lese på nytt. Har fått slak for kodingen min noen ganger. Jeg er ingen ekspert på HTML, selvom jeg ikke har noen problemer med å lage en side som vises ok. Det lille oppsettet jeg laget der, er kanskje litt enklere å forstå enn hvis man hiver inn 5 ekstra lange stringer som normalt ikke sier folk noe, selvom det burde vært med. men jeg er enig i at man ikke skal lære et barn dårlige vaner. Lær det riktig fra begynnelsen av.

Til trådstarter: når du har funnet deg et sted å hoste siden din, kopiér koden jeg skrev, og lim det inn og lagre det. Så ser du resultatet. Da skjønner du fort hvordan disse enkle kommandoene virker. Så anbefaler jeg deg, som Hedningen sier, w3schools.com + en bok.

For 300 i året er det lett å få seg det meste av domener. For 20,-/mnd får du et bra domene (.org, .com, .net, .biz osv) hos One.com. Anbefaler deg å sjekke rundt før du kjøper dette! Det finnes bedre webhoster enn one.com men jeg har selv kjøpt hos One.com så det var dette jeg kom på i farten.
Sist endret av Realist1; 2. desember 2007 kl. 19:08.
Til domene og webhotell kan du kansje prøve one.com, de er billige.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
hedningen: man trenger da ikke ende opp med en stygg side selv om man bruker en WYSIWYG-editor. Det utsagnet sier bare mye om dine kunnskaper innen emnet. Om siden er pen å se på, brukervennlig osv. er ene og alene opp til designeren.
Problemet med WYSIWYG-editorer er at man ofte har en del begrensninger, og de har en tendens til å genenere kode som ikke validerer og uønsket struktur.
Sitat av Dably II
<html>
<head>
<title>n00b's site</title>
</head>
<body>
Dette er min 1. hjemmeside.
</body>
</html>

Copy-paste dette, så har du en begynnelse.
Vis hele sitatet...
Merkelig å gå i gamle fotspor når man har en åpen vei foran seg - se heller i retning av XHTML.
one.com

320kr + mva for 1gb webhotel som er alt du trenger.

Og var jeg deg ville jeg prøvd Dreamweaver cs3. last ned noen gratis templates og prøv deg frem så kan du enkelt lage en grei side med Dreamweaver
Takker for svar. Men er det noen som gidder å lage en konkret veileder, like: først lærer du deg Html (har begynt på det nå) og videre steg.. Fatta ikke helt det meg what u see is what u get...

så hvis jeg kjøper domene hos one.com, må jeg bruke sånn html osv da?
Sist endret av LeifArne; 2. desember 2007 kl. 19:17.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Du kan ikke forvente deg at noen kommer til å fortelle deg hvordan du lager lager nettsider og veileder deg på veien.
Det finnes massevis av tutorials og lesning på nettet. Bruk google lær deg det på den måten de fleste andre har gjort det.
Jeg tror du skal prøve å se om ikke de ferdige designene du får på http://www.freewebs.com/ er gode nok...
Tar uansett bare 5 min. å lage en fresh side der...
Så får du heller endre litt på templaten seinere, dersom det trengs.
Sist endret av Turbolego; 2. desember 2007 kl. 19:57.
Om du ikke har peiling og det er meningen at nettsiden skal ha oppdatert informasjon så er nok det enkleste å bruke et CMS og modifisere utseendet. Det er mye enklere og raskere enn å lære seg HTML, CSS, PHP og SQL også skrive siden.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg lærte meg HTML ganske kjapt ved at jeg hadde litt kunnskaper i Photoshop, også brukte jeg "save for web" (ja, skyt meg). Da fikk jeg en HTML-fil som jeg redigerte, og etter nok redigering var hadde jeg ganske god oversikt over det. Så laget jeg en ny en, men brukte css, osv.

EDIT: Hadde lest hele artikelen på w3schools.org om html da, og brukt den Try-it greia. Genial side.
Sist endret av hopalong; 12. desember 2007 kl. 08:46.
Er det hmtl koding du trenger hjelp til?
Sitat av z0p
hedningen: man trenger da ikke ende opp med en stygg side selv om man bruker en WYSIWYG-editor. Det utsagnet sier bare mye om dine kunnskaper innen emnet. Om siden er pen å se på, brukervennlig osv. er ene og alene opp til designeren.
Problemet med WYSIWYG-editorer er at man ofte har en del begrensninger, og de har en tendens til å genenere kode som ikke validerer og uønsket struktur.
Vis hele sitatet...
Greit nok, man kan bruke WYSIWYG-editorer, men etter å ha sett utallige stygge sider bestående av tabeller og andre standarder fra 1997 blitt lært bort her på skolen, så har jeg en del imot å gjøre ting kun WYSIWYG.
Ja jeg går på MK, og jeg vet det ikke er mye å forvente herfra.
Likevel står jeg ved det jeg sa.
Sitat av John B
Merkelig å gå i gamle fotspor når man har en åpen vei foran seg - se heller i retning av XHTML.
Vis hele sitatet...
XHTML er ikke noe særlig bedre enn HTML. W3 er nå med i utviklingen av HTML5 og hoppet delvis av hele XHTML-prosjektet.

Skal du lage en nettside er det enklest å bruke en CMS (som sagt) om du ikke har lyst til å lære deg en hel del koding. Skal du poste nyheter på siden på en enkel måte kan det bli stress uten å kunne en del programmering.

Joomla er en fin CMS som har vunnet priser for sin brukervennlighet. Den er stadig i utvikling og har gode utvidelsesmuligheter. Joomla kan være litt tungt til å begynne med, men det kommer seg (i 1.5-versjonen er det linker til en guide for nybegynnere)
e107 kan også gjøre jobben for deg. Den setter siden fort opp for deg og det er mange templates. Fordelen er at den kan være litt lettere å sette opp enn Joomla, men gir ikke like stor frihet.
OpenSourceCMS kan du se CMS-er i aksjon, både fremsiden og baksiden/administratorsiden.
Opprinnelig skrevet av Nubeland
Og var jeg deg ville jeg prøvd Dreamweaver cs3. last ned noen gratis templates og prøv deg frem så kan du enkelt lage en grei side med Dreamweaver
Vis hele sitatet...
helt enig det. gå for dreamweaver!
Hadde du hatt litt mere penger å bruke, hadde det vært en mulighet å kjøre en ferdig CMS (eneste du trenger er å legge inn info), som f.eks eZ publish hosting solutions..
Sitat av chb
Er det hmtl koding du trenger hjelp til?
Vis hele sitatet...
*Ikke hmtl koding, men selvfølgelig HTML koding!
Det er jo tett med gratis cms'er ute og går, f.ex. er EZ Publish som MoleInOne snakker om, gratis, men sannsynligvis totalt overkill. Generelt vil jeg absolutt anbefale deg å bruke et cms, da slipper f.x. du å ta deg av alle oppdateringer selv, siden "alle" kan legge inn ting, du må bare gi dem passord/brukernavn.

Snus litt rundt på opensourcecms.com - der kan du prøve masse forskjellig og se hva som funker for deg.
Sist endret av atomet; 13. desember 2007 kl. 11:03.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Ser det er en del her som anbefaler freewebs, jeg vil heller anbefale weebly.com. Det er en "ny" type drag-and-drop WYSIWYG editor. Det er mye lettere å se hvordan siden din blir.

For å få et *.no-domene, må man registreres ho Brønnøysund-registeret. Bortsett fra det er *.com billigere enn "nasjonale" domener.
Jeg har lest at HTML 4.01 er "the last and final version of HTML."
Var det bare tull altså?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
http://www.google.com/search?hl=en&c...22&btnG=Search

Derifra?

http://en.wikipedia.org/wiki/HTML_5

Sitat av Teh great Wikipedia!!
Differences from HTML 4

Here is a cursory list of differences and some specific examples:

* New parsing rules oriented towards flexible parsing and compatibility
* New elements – section, video, progress, nav, meter, time, aside, canvas
* New Input attributes – time, email, url
* New attributes – ping, charset, async
* Global attributes (that can be applied for every element) – id, tabindex, repeat
* Depreciated elements dropped – center, font, strike
Vis hele sitatet...