Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 3588
Jeg er en 26 år gammel mann som for to år siden mistet førerkortet i en kriminalsak der jeg fikk razzia i leiligheten min og politiet fant små mengder Cannabis. Jeg testet også positivt for THC.

Førerkortet mitt ble inndratt, dette til tross for at jeg ikke en gang disponerte egen bil og jeg har aldri satt meg bak rattet i ruset tilstand.
Jeg ble bedt av legen min om å levere rene urinprøver i 12 måneder. Det gjorde jeg i 8 måneder før jeg byttet fastlege. Dette måtte jeg fordi legen min pensjonerte seg. Skal sies at i en av disse prøvene leverte jeg en som ga utslag på THC.

På grunn av geografisk avstand til legekontor og trang økonomi så har jeg måtte vente ett år på å ta nye prøver. Jeg fikk en ny lege, og han ga meg beskjed om at jeg måtte urinere i 12 nye måneder (!!!) + kvartalsvis i 3 år + stikk-kontroller i de neste 5 årene.
Jeg ble så sjokkert at jeg byttet fastlege.
Men jeg fikk en litt annen beskjeden av han. Nå fikk jeg beskjed om å gi prøver hver eneste uke de neste 6 månedene før en 5 års prøveperiode med jevnlige kvartalskontroller + stikk-prøver.

Er dette i det hele tatt lov?

Legene jeg har hatt mener at de har fått denne informasjonen fra helsedirektoratet. Jeg har aldri vært rusmisbruker og blir nå behandlet som en person som har drept noen bak rattet i ruset tilstand. Dette er den siste meldingen jeg fikk fra legen min:

"Du er nødt til å avlevere urinprøver hver uke i minst 6 måneder. Dette må være jevnlig og hvis du ikke møter opp en uke, så må du starte på nytt. Du må komme til oppsatt time. Dette er viktig dersom du ønsker å få tilbake førerkortet ditt.
Helsedirektoratet skriver følgende:
"Førerkortgruppe 1
Helsekrav oppfylt etter seks måneders rusfrihet dokumentert ved egnede prøver.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil ett år av gangen i tre år forutsatt at umeldte kvartalsvise kontroller viser fortsatt rusfrihet.
Helseattest kan deretter gis med anbefaling om førerett for inntil fem års varighet, før førerett kan gis med vanlig varighet."



Jeg føler at hele livet mitt er blitt fullstendig ødelagt, og at jeg blir trakassert av helsevesenet. Jeg har god utdannelse, jobber i kommunen, har en kjæreste, og er leder av et lokalt idrettslag, i tilegg til at jeg jobber frivillig i en veldedig organisasjon. Alt jeg mangler er førerkortet mitt som jeg viste at jeg greide å ha fra jeg var 18 til 24 år uten en eneste prikk.

Nå med høye strømpriser og dyr leie så sliter jeg med å få endene til å møtes, greier ikke å skaffe meg en ekstra deltidsjobb fordi kollektivtilbudet der jeg bor er svært dårlig, og nå frykter jeg at jeg er nødt til å flytte til mor og far. Det er rett og slett umulig for meg å komme meg til legekontoret mitt som er mange mil unna min bostedsadresse én gang i uka, da mister jeg også jobben min.

Denne beskjeden er et slag i trynet, og jeg kan forstå hvorfor enkelte tar selvmord av "mindre ting".
Jeg vurderer å gå rettens vei for å få endret denne avgjørelsen. Akkurat som han som fikk tilbake førerkortet etter å ha gått til Høyesterett. Dette blir isåfall en enorm påkjenning for meg psykisk. Og økonomisk har jeg ikke mulighet til å koste på meg advokatutgifter. Føler at jeg har vært i en krig med helsevesenet de siste to årene, og snart så er jeg lei av å kjempe.

Noen tips?
Hva er en liten mengde og var det til eget bruk eller ble du tatt for å selge? Så vidt jeg vet kan det ha noe å si på det juridiske om man er heldig.
Trådstarter
8 1
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Hva er en liten mengde og var det til eget bruk eller ble du tatt for å selge? Så vidt jeg vet kan det ha noe å si på det juridiske om man er heldig.
Vis hele sitatet...

18 gram weed + et par ferdig rulla J's.
Ga fra meg mobilen min som konkluderte med at jeg ikke drev med salg.

Edit- sjekket nå, og det var 18 gram.
Sist endret av Halv0r; 2. desember 2022 kl. 21:55.
Sitat av Halv0r Vis innlegg
18 gram weed + et par ferdig rulla J's.
Ga fra meg mobilen min som konkluderte med at jeg ikke drev med salg.

Edit- sjekket nå, og det var 18 gram.
Vis hele sitatet...
Damn, ikke mer...

____

Men, har jeg misforstått helt(?) Kan du ikke bare si at du er avhengig og har rusproblemer og slippe straff med de nye lovene?
Sist endret av CannaLars; 2. desember 2022 kl. 22:01.
Trådstarter
8 1
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Hva er en liten mengde og var det til eget bruk eller ble du tatt for å selge? Så vidt jeg vet kan det ha noe å si på det juridiske om man er heldig.
Vis hele sitatet...
Vil bare nevne at jeg skrev at jeg ble tatt for små mengder (18g) selvom mange av dere sikkert vil mene at dette er mye, så kjenner jeg personer som har blitt tatt med cannabisplantasjer med kilosvis. Og likevel de fått førerkortet raskt tilbake.

Hvis jeg er helt ren i 5 år så får jeg førerkortet tilbake 100%.
Nå er jeg helt ren akkurat nå, men synes det er kjipt at jeg ikke har mulighet lenger til å ta en blås på en fest eller et annet rusmiddel på en hyttetur f.eks. Friheten min er berøvet.
Har heller ikke mulighet til å reise i flere mil frem og tilbake til et legekontor en gang i uka med et dårlig kollektivtilbud, og ta med fri fra jobben. Hvem har det???
Dette har jeg også sagt til legen min, at jeg går med på å ta prøver en gang i måneden. Men det nektet han meg.

Sitat av CannaLars Vis innlegg
Damn, ikke mer...

____

Men, har jeg misforstått helt(?) Kan du ikke bare si at du er avhengig og har rusproblemer og slippe straff med de nye lovene?
Vis hele sitatet...
Vet ikke helt om det lønner seg å ljuge på seg rusproblemer, men hvis det er sånn samfunnet fungerer så er det noe alvorlig feil
Sist endret av Halv0r; 2. desember 2022 kl. 22:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Vet ikke helt om det lønner seg å ljuge på seg rusproblemer, men hvis det er sånn samfunnet fungerer så er det noe alvorlig feil
Vis hele sitatet...
Ser den, men hele greia virker ekstrem for en litt stor neve urter, men sånn er det jo når det er klassifisert likt som heroin...
Jeg har hørt folk har blitt tatt med et par kilo hjemme og fikk nærmest ikke straff pga det var til eget bruk... Du burde nok få en advokat til å se på dette, jeg syns iallefall dette høres ekstremt ut, men samtidig slapp du unna buret.. jeg vet ikke nok, derfor ville jeg ha hørt med en profesjonell
Trådstarter
8 1
Sitat av CannaLars Vis innlegg
Ser den, men hele greia virker ekstrem for en litt stor neve urter, men sånn er det jo når det er klassifisert likt som heroin...
Jeg har hørt folk har blitt tatt med et par kilo hjemme og fikk nærmest ikke straff pga det var til eget bruk... Du burde nok få en advokat til å se på dette, jeg syns iallefall dette høres ekstremt ut, men samtidig slapp du unna buret.. jeg vet ikke nok, derfor ville jeg ha hørt med en profesjonell
Vis hele sitatet...
Fikk samfunnsstraff som jeg ble fort ferdig med for i underkant av 2 år siden.

Skal bestille ny legetime og trygle han om å få færre kontroller. Han vet at det er umulig for meg å gi tester en gang i uka, så jeg kan ikke forstå hvorfor han gnir det inn på den måten? Det er jo ren trakassering.
Jeg må i hvertfall få fullført de 6 månedene på et vis, og da skal jeg gå til retten og slå i bordet med at jeg ikke kan bli kriminalisert i 4 og et halvt år til, det er brudd på menneskerettighetene!
Sist endret av Halv0r; 2. desember 2022 kl. 22:20.
Det er jo ikke helsevesenet det er noe feil med.

Slik du fremstiller det mistet du førerkortet av politet på grunn av manglende edruelighet. Når det foreligger en slik dom er helsevesenet pliktig til å ta disse testene. Ville vært helt likt hvis det var pga alkohol eller hvilket som helst annet rusmiddel der polititet/retten anser at du ikke er skikket til å kjøre bil.

Det du må gjøre er å klage på førekortbeslaget.

Og hvis det er for sent må du bare innfinne deg i testene.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Er rimelig sikker på at politiet hadde tapt denne saken i retten, da angående førerkortet.. Tror de ser etter mangel på edruelighet og uten at jeg finner frem loven så mener jeg at "Mangel på edruelighet" defineres typ som: "Vedvarende eller gjentakende rusmisbruk". Er dette første gang du ble tatt?

Selv har jeg blitt tatt noen ganger uten bil og har aldri hatt noen problemer med lappen som følge, men en gang ble jeg stoppet i bil og hadde røyket hasj dagen før og blodverdiene mine ble målt til noe som 1.3 promille i alkohol, som en følge av spyttprøven jeg måtte avgi på stedet.

Jeg mistet forresten lappen i 2 eller 3 år, da altså i rettens øyne for at jeg hadde kjørt rusa, nå driver jeg med lappen igjen.
Har tilogmed fått godkjent vandel av snuten, trenger ikke avlevere pisseprøver eller noe.. så her virker det for meg som du er urettferdig behandlet, hvertfall sett ut i fra mine egene erfaringer..

Er vel verdt å nevne at jeg ventet noen år mer en jeg hadde mistet førerretten på å gjenerverve den. så jeg spekulerer i at det er årsaken for at jeg slapp unna månedlig statelig tvangs ekstrahering av kroppsvæske mine

Jeg ser for meg at i fremmtiden så kan vi som har fått thc mengde i blod omregnet til alkohol promille i blod - med rettskraftig dom som følge, kreve erstatning. da den er helt ute å kjører...
Sist endret av Absurd; 2. desember 2022 kl. 22:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
8 1
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Det er jo ikke helsevesenet det er noe feil med.

Slik du fremstiller det mistet du førerkortet av politet på grunn av manglende edruelighet. Når det foreligger en slik dom er helsevesenet pliktig til å ta disse testene. Ville vært helt likt hvis det var pga alkohol eller hvilket som helst annet rusmiddel der polititet/retten anser at du ikke er skikket til å kjøre bil.

Det du må gjøre er å klage på førekortbeslaget.

Og hvis det er for sent må du bare innfinne deg i testene.
Vis hele sitatet...
Har klagd til politiet på vedtaket to ganger og fått det samme svaret begge gangene. Selv etter å ha vist til rene prøver.

De krever Godkjent helseattest fra fastlegenfør jeg kan få tilbake førarkortet. Politiet har fullstendig annsvarsfraskrivelse i min sak og at det er fastlegen som bedømmer om jeg skal få tilbake lappen eller ikke. Helsevesenet sitter med all makten her. Og har gjort om vedtakene mine flere ganger.

Du mener at jeg skal finne meg i å ta prøver og bli straffet i 5 år for å ha blitt tatt med mindre mengder cannabis?
Jeg har sonet straffen min til samfunnet. Vedtaket om 5 års edruelighet faller på sin egen urimelighet kan du si.
Sist endret av Halv0r; 2. desember 2022 kl. 22:59.
Jeg gikk selv til lege for å få hjelp til nedtrapping på benzo.
Det endte med inndragning av førerkort, og jeg kommer ikke til å levere prøver. Det er jeg såpass ukomfortabel med, at jeg heller søker meg mot ufør.
Har sagt til nav at jeg ikke kommer til å lyve på jobbintervjuer, og rett og slett si jeg er rusavhengig, og derfor aldri kommer til å få tilbake førerkortet.
Saksbehandler viste faktisk forståelse for at jeg ikke ville bli utsatt for dette i 5 år, og var sjokkert over praksisen.
Trådstarter
8 1
Sitat av Absurd Vis innlegg
Er rimelig sikker på at politiet hadde tapt denne saken i retten, da angående førerkortet.. Tror de ser etter mangel på edruelighet og uten at jeg finner frem loven så mener jeg at "Mangel på edruelighet" defineres typ som: "Vedvarende eller gjentakende rusmisbruk". Er dette første gang du ble tatt?

Selv har jeg blitt tatt noen ganger uten bil og har aldri hatt noen problemer med lappen som følge, men en gang ble jeg stoppet i bil og hadde røyket hasj dagen før og blodverdiene mine ble målt til noe som 1.3 promille i alkohol, som en følge av spyttprøven jeg måtte avgi på stedet.

Jeg mistet forresten lappen i 2 eller 3 år, da altså i rettens øyne for at jeg hadde kjørt rusa, nå driver jeg med lappen igjen.
Har tilogmed fått godkjent vandel av snuten, trenger ikke avlevere pisseprøver eller noe.. så her virker det for meg som du er urettferdig behandlet, hvertfall sett ut i fra mine egene erfaringer..

Er vel verdt å nevne at jeg ventet noen år mer en jeg hadde mistet førerretten på å gjenerverve den. så jeg spekulerer i at det er årsaken for at jeg slapp unna månedlig statelig tvangs ekstrahering av kroppsvæske mine

Jeg ser for meg at i fremmtiden så kan vi som har fått thc mengde i blod omregnet til alkohol promille i blod - med rettskraftig dom som følge, kreve erstatning. da den er helt ute å kjører...
Vis hele sitatet...
Er dessverre ikke politiet som jeg må gå til retten mot, de hadde ikke giddet å bruke ressurser på saken og jeg hadde garantert vunnet.
Men det er helsevesenet som nekter meg å få tilbake førerkortet. To fastleger som ikke ønsker å hjelpe men heller setter kjepper i hjulene (bokstavelig talt).

Synes det er meget spesielt at du slipper å ta prøver, da din sak er mye "verre" enn min. Man må ta med i betraktning at jeg ikke kjørte bil i denne perioden. Det viser at det er forskjellig praksis fra kommune til kommune og at de ikke aner hva de driver med.

Sitat av SkammeligNykter Vis innlegg
Jeg gikk selv til lege for å få hjelp til nedtrapping på benzo.
Det endte med inndragning av førerkort, og jeg kommer ikke til å levere prøver. Det er jeg såpass ukomfortabel med, at jeg heller søker meg mot ufør.
Har sagt til nav at jeg ikke kommer til å lyve på jobbintervjuer, og rett og slett si jeg er rusavhengig, og derfor aldri kommer til å få tilbake førerkortet.
Saksbehandler viste faktisk forståelse for at jeg ikke ville bli utsatt for dette i 5 år, og var sjokkert over praksisen.
Vis hele sitatet...
Lei meg for å høre dette. Det beviser bare at man blir straffet "før man har gjort noe ulovlig", noe som er brudd på menneskerettighetene.

Det kravet om edruelighet er så vagt og lite bundet i hverken skjønn eller realitet, eller en forståelse om at noen kan ha dårlige perioder i livet. Man blir straffet knallhardt for å være psykisk syk, gå på en smell eller gjøre noe som er utenfor samfunnets normer. Hvordan skal man da tørre å stå frem?
Sist endret av Halv0r; 2. desember 2022 kl. 23:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Synes det er meget spesielt at du slipper å ta prøver, da din sak er mye "verre" enn min. Man må ta med i betraktning at jeg ikke kjørte bil i denne perioden. Det viser at det er forskjellig praksis fra kommune til kommune og at de ikke aner hva de driver med.
Vis hele sitatet...
Ja jeg synes også det var litt rart. Jeg har aldri innrømmet noe til helsevesenet. Jeg tror min fastlege fikk et varsel etter jeg ble dømt, men er litt usikker på hvor konkret varselet var. Hu var veldig på å få en urinprøve ut av meg, da ikke i forbindelse med førerkortet, men det virket heller som hun ville etablere om jeg var edruelig. Dette nektet jeg, og nektet å prate om det, og bare forlat lokalet hver gang hu prøvde å ta det opp.

Hvilken paragraf er det du er dømt for egentlig? Vegtrafikkloven § 34 femte ledd?
Jeg vet ikke om jeg synes mangel på edruelighet er vagt definert, jeg ser heller at folk føler at det er håpløst og velger å ikke ta kampen.

eller kanskje ikke dømt da, men henviser de til en paragraf eller noe? er ikke ekspert på slikt språk..

Jeg tror også i de fleste situasjoner så er det ikke det at en politisak automatisk fører til at legen din sender bekymringmelding, men det er heller den dialogen du går inn i med legen din etter politisaken som etablerer det..
Sist endret av Absurd; 2. desember 2022 kl. 23:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Har klagd til politiet på vedtaket to ganger og fått det samme svaret begge gangene. Selv etter å ha vist til rene prøver.

De krever Godkjent helseattest fra fastlegenfør jeg kan få tilbake førarkortet. Politiet har fullstendig annsvarsfraskrivelse i min sak og at det er fastlegen som bedømmer om jeg skal få tilbake lappen eller ikke. Helsevesenet sitter med all makten her. Og har gjort om vedtakene mine flere ganger.

Du mener at jeg skal finne meg i å ta prøver og bli straffet i 5 år for å ha blitt tatt med mindre mengder cannabis?
Jeg har sonet straffen min til samfunnet. Vedtaket om 5 års edruelighet faller på sin egen urimelighet kan du si.
Vis hele sitatet...
Har du klaget som i en mail til polititet? Er jo ikke det det er snakk om. Først burde du ikke godtatt midlertidig førerkortbeslag. Da ville du med stor sannsynlighet ikke mistet førerkortet i utgangspunktet.

Vet du om førekortbeslaget ditt har vært i tingretten? Hvis ikke kan det hende at du enda har en mulighet til å bestride beslaget. Det er tingretten som i utgangspunktet avgjør om førerkortbeslaget er lovlig eller ikke. Hverken polititet eller helsevesenet bestemmer dette. Det er det domstolen som gjør. Kan du fremdeles ta det til tingretten vil du med stor sannsynlighet få førerkortet tilbake.

Igjen, det er ikke ansvarsfraskrivelse av polititet og det er ikke helsevesenet sin feil. Dette er helt normal prosedyre. Hvis du har godtatt beslaget har du også godtatt at du har manglende edruelighet. Da må du gjennom det samme regimet som alle andre for å kunne få førerkortet tilbake. Å kjøre er et privilegiet og absolutt alle er dårligere til og kjøre bil hvis man ruser seg mye. Uavhengig om det er piller, cannabis eller alkohol.

Du må altså klage på avgjørelsen om at du mister førekortet.
Måtte selv levere ukentlige rusprøver i 13 eller 14 måneder + stikkprøver før legen skrev attest på førerkort, jeg er nå på mitt femte år med lappen tilbake og jeg må fornye den hvert år og jeg går fortsatt på stikkprøver. Aner ikke hvor lenge osv må gjøre det og fortsette med dette.

En bekjent gikk på rusprøver i 6 måneder uten stikkprøver eller ekstra tester så fikk han permanent igjen lappen. Forskjellen er at han dreit seg ut under ruskjøring og jeg ble fratatt av fylkeslegen pga noen overdoser, aldri blitt stoppa med rusmidler i blodet.

Har inntrykk av at det kommer veldig ann på hvilken lege det er.
Iallefall på småsteder som det jeg kommer fra.
Må du til legen, kan du jo spørre om du får pasient-transprt dit. Altså taxi. Kan hende du får det.

Er veldig dumt å kombinere rus og førerkort når det ikke finnes buss.
Sitat av ivar_oslo Vis innlegg
Må du til legen, kan du jo spørre om du får pasient-transprt dit. Altså taxi. Kan hende du får det.

Er veldig dumt å kombinere rus og førerkort når det ikke finnes buss.
Vis hele sitatet...
What?
Jeg elsker vin å drikker fort en - 3 flaske vin i helger, har aldri kjørt i fylla! Dem fleste jeg kjenner nyter alkohol og dem har førekort.

Har 100 prosent sympati for TS om historien er er riktig, det å straffe folk med førekort beslag også tvinge dem på testing så lenge er absurd. Her er det systemet som ikke fungere. Har min erfaring fra systemet, heldigvis er jeg en av dem heldige.

Fikk førekortet tilbake etter 1 mnd og ble innkalt til legen for "førekort vurdering" men jeg møtte aldri opp, har enda ikke hørt noe og dette er typ 10 år tilbake.

Ønsker deg masse lykke til TS og du har min fulleste sympati
Sist endret av justastonedhuman; 3. desember 2022 kl. 15:51.
Kjip historie ts. Jeg ble også utsatt for krav om urinprøve og fikk 5 års sperrefrist på oppkjøring pga røyking av hasj som ungdom.

Har du samtykket til førerkortbeslag? Om du ikke har samtykket til det så må politiet bevise ting innen 14 dager ellernoe..

Du kunne også forhørt deg med en advokat. Det koster fort 2000kr men det kan det fort være verdt


Lykke til
Jeg er gjennom helt likt opplegg selv. Virker som det er mye forskjell fra lege til lege og mye skjønn.

For min del (og mange andre som har tatt kontakt over PM etter å ha postet om dette tidligere) har det blitt følgende opplegg:

6 måneder med 2 prøver i uka for å få kodkjent edruelighet for å søke om man kan ta lappen på nytt.

3år med gradvis færre stikkprøver. Gjerne prøver 1 gang i måneden eller fler. I denne perioden hadde jeg lappen gyldig i 6 måneder om gangen og måtte få ny attest og søke om økt varighet på lappen . Varigheten ble økt til 1 år etter 4 attester tror jeg.

5år med stikkprøver. Har nå lappen gyldig i 5år heldigvis så slipper å dra til legen hele tiden, snart ferdig med første år og har hatt 1 stikkprøve så langt i år. Må fortsatt være føre var og si ifra hvor enn jeg drar (utlandet, ferie, hytta etc) til legekontoret i tilfelle jeg ikke har dekning eller lignende hvis jeg skulle få innkalling.

Helt tragisk at man skal ha dette hengende ved seg i nesten 10år for å ha røyka en nattings og kjørt formiddagen etter.
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Skal sies at i en av disse prøvene leverte jeg en som ga utslag på THC.
Vis hele sitatet...
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Vil bare nevne at jeg skrev at jeg ble tatt for små mengder (18g) selvom mange av dere sikkert vil mene at dette er mye, så kjenner jeg personer som har blitt tatt med cannabisplantasjer med kilosvis. Og likevel de fått førerkortet raskt tilbake.

Hvis jeg er helt ren i 5 år så får jeg førerkortet tilbake 100%.
Nå er jeg helt ren akkurat nå, men synes det er kjipt at jeg ikke har mulighet lenger til å ta en blås på en fest eller et annet rusmiddel på en hyttetur f.eks. Friheten min er berøvet.
Vis hele sitatet...
Det virker som du bagatelliserer dette.

Du har levert en positiv urinprøve etter 8 av 12 måneder.

Du er tatt med 18g pot, nok til å være ruset en måned som du attpåtil har fått dokumentert at er til eget forbruk.

Har du tenkt på hvordan dette ikke akkurat taler til din fordel?

Tross dette så argumenter du med friheten til å ruse deg. Totalen her virker ikke særlig modent i møte med myndighetene.

Du snakker om 5 år men du hadde hatt lappen etter ett år hvis du ikke hadde ryke på 8 mnd.
Sist endret av Dough; 4. desember 2022 kl. 11:15.
Trådstarter
8 1
Sitat av KaiN Vis innlegg
What?
Jeg elsker vin å drikker fort en - 3 flaske vin i helger, har aldri kjørt i fylla! Dem fleste jeg kjenner nyter alkohol og dem har førekort.

Har 100 prosent sympati for TS om historien er er riktig, det å straffe folk med førekort beslag også tvinge dem på testing så lenge er absurd. Her er det systemet som ikke fungere. Har min erfaring fra systemet, heldigvis er jeg en av dem heldige.

Fikk førekortet tilbake etter 1 mnd og ble innkalt til legen for "førekort vurdering" men jeg møtte aldri opp, har enda ikke hørt noe og dette er typ 10 år tilbake.

Ønsker deg masse lykke til TS og du har min fulleste sympati
Vis hele sitatet...
Klageretten har dessverre gått ut.
Har snakket med politiet og de har anbefalt meg å få en ny vurdering fra en ny fastlege angående helseattest.

Skal gjøre det etter å ha vist til rene prøver i 6 måneder. For da kan jeg søke om å ta oppkjøring igjen og få førerkortet midlertidig tilbake (i en femårsperiode)
Når jeg har fått førerkortet midlertidig tilbake vil ønsker jeg en ny helseattest fra en annen lege, som kan gi meg det permanent tilbake.
Nekter å gå på urinprøver i 5 år. Da går jeg heller til sak mot helsevesenet og prøver lykken der.

Tror og håper at det skal være mulig å få en ny og bedre vurdering av en annen lege istedenfor fastlegen min.

Sitat av Dough Vis innlegg
Det virker som du bagatelliserer dette.

Du har levert en positiv urinprøve etter 8 av 12 måneder.

Du er tatt med 18g pot, nok til å være ruset en måned som du attpåtil har fått dokumentert at er til eget forbruk.

Har du tenkt på hvordan dette ikke akkurat taler til din fordel?

Tross dette så argumenter du med friheten til å ruse deg. Totalen her virker ikke særlig modent i møte med myndighetene.

Du snakker om 5 år men du hadde hatt lappen etter ett år hvis du ikke hadde ryke på 8 mnd.
Vis hele sitatet...
Selvom jeg hadde 18 gram med cannabis så har jeg aldri vært en storforbruker. Har alltid delt med venner og brukt fornuftige mengder et par ganger i uka.

Friheten til å ruse seg er selvsagt ikke noe jeg argumenterer for i møte med fastlegen eller politiet. Jeg er ikke helt idiot heller.
Men sannheten er uansett at den friheten bør ALLE i verden ha, uavhengig om dem har førerkort eller ikke. Det er heldigvis i den retningen samfunnet og lovverket går, men dessverre er helsevesenet bakstreverske.
Du forstår vel like godt som meg at det er mulig å være en edruelig person selvom man røyker en joint i ny og ne? Det er i hvertfall høyesterett enig om.

Den forrige fastlegen min så i mellom fingrene på den testen jeg avla positivt fordi han mente det var så lave verdier at det viste at jeg ikke ruset meg jevnlig. Den nye fastlegen min mener han ikke har tilgang til de prøvene og det eneste han kan ta en vurdering utifra er at det var utslag.

De prøveresultatene som viste verdiene på den prøven er noe jeg ønsker å få tak i igjen. Det er ikke i journalen min men jeg håper jeg kan oppdrive det. Mulig at det gjør saken min annerledes for fastlegen.
Sist endret av Halv0r; 6. desember 2022 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Klageretten har dessverre gått ut.
Har snakket med politiet og de har anbefalt meg å få en ny vurdering fra en ny fastlege angående helseattest.

Skal gjøre det etter å ha vist til rene prøver i 6 måneder. For da kan jeg søke om å ta oppkjøring igjen og få førerkortet midlertidig tilbake (i en femårsperiode)
Når jeg har fått førerkortet midlertidig tilbake vil ønsker jeg en ny helseattest fra en annen lege, som kan gi meg det permanent tilbake.
Nekter å gå på urinprøver i 5 år. Da går jeg heller til sak mot helsevesenet og prøver lykken der.

Tror og håper at det skal være mulig å få en ny og bedre vurdering av en annen lege istedenfor fastlegen min.



Selvom jeg hadde 18 gram med cannabis så har jeg aldri vært en storforbruker. Har alltid delt med venner og brukt fornuftige mengder et par ganger i uka.

Friheten til å ruse seg er selvsagt ikke noe jeg argumenterer for i møte med fastlegen eller politiet. Jeg er ikke helt idiot heller.
Men sannheten er uansett at den friheten bør ALLE i verden ha, uavhengig om dem har førerkort eller ikke. Det er heldigvis i den retningen samfunnet og lovverket går, men dessverre er helsevesenet bakstreverske.
Du forstår vel like godt som meg at det er mulig å være en edruelig person selvom man røyker en joint i ny og ne? Det er i hvertfall høyesterett enig om.

Den forrige fastlegen min så i mellom fingrene på den testen jeg avla positivt fordi han mente det var så lave verdier at det viste at jeg ikke ruset meg jevnlig. Den nye fastlegen min mener han ikke har tilgang til de prøvene og det eneste han kan ta en vurdering utifra er at det var utslag.

De prøveresultatene som viste verdiene på den prøven er noe jeg ønsker å få tak i igjen. Det er ikke i journalen min men jeg håper jeg kan oppdrive det. Mulig at det gjør saken min annerledes for fastlegen.
Vis hele sitatet...
Les denne saken:
https://advokatmatch.no/forerkortbeslag:

"Merk deg at dersom du har gitt samtykke til midlertidig førerkortbeslag, men angrer på dette, kan du når som helst velge å trekke tilbake ditt samtykke. Alt du trenger å gjøre er å sende en skriftlig melding til politiet der du opplyser at du ønsker å motstride førerkortbeslaget. Da vil den lovpålagte fristen på tre ukers behandlingstid gjelde fra meldingen ble sendt."

Har du klaget og tapt i tingretten? Du sier ingen ting om dette.

Her er avsnittet i veitrafikkloven som gjorde at du mistet lappen.

§ 34.Tilbakekall av retten til å føre motorvogn mv. på grunn av særlige forhold

Dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet for slik førerett, herunder at innehaveren ikke må misbruke alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller at innehaveren ikke har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet pålegge innehaveren – dersom denne fortsatt ønsker å nytte sin førerett – innen en fastsatt frist å underkaste seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd og framstille seg til helt eller delvis ny førerprøve. Finner politiet det nødvendig, kan det pålegge ham å levere førerkortet til politiet inntil videre.
Unnlater innehaveren å etterkomme pålegg etter første ledd, eller legeundersøkelsen ikke er tilfredsstillende, eller består han ikke førerprøven, kan politimesteren eller den han gir myndighet tilbakekalle føreretten. § 33 nr. 5 får tilsvarende anvendelse.
Er resultatet av legeundersøkelsen ikke til hinder for det, eller består han førerprøven, kan vedkommende myndighet utferdige nytt førerkort til ham, eventuelt med begrenset gyldighetstid eller på særlige vilkår.
Politimesteren eller den han gir myndighet kan tilbakekalle føreretten når innehaveren ikke har fremlagt nødvendig legeattest innen fastsatt frist, jf. § 24 femte og sjette ledd.
Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Trådstarter
8 1
Sitat av Witchcraft Vis innlegg
Les denne saken:
https://advokatmatch.no/forerkortbeslag:

"Merk deg at dersom du har gitt samtykke til midlertidig førerkortbeslag, men angrer på dette, kan du når som helst velge å trekke tilbake ditt samtykke. Alt du trenger å gjøre er å sende en skriftlig melding til politiet der du opplyser at du ønsker å motstride førerkortbeslaget. Da vil den lovpålagte fristen på tre ukers behandlingstid gjelde fra meldingen ble sendt."

Har du klaget og tapt i tingretten? Du sier ingen ting om dette.

Her er avsnittet i veitrafikkloven som gjorde at du mistet lappen.

§ 34.Tilbakekall av retten til å føre motorvogn mv. på grunn av særlige forhold

Dersom politiet har skjellig grunn til å tro at innehaver av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn ikke lenger fyller de krav som er fastsatt til syn, helse og førlighet for slik førerett, herunder at innehaveren ikke må misbruke alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller at innehaveren ikke har de kunnskaper eller den kjøreferdighet som hensynet til trafikksikkerheten krever, kan politimesteren eller den han gir myndighet pålegge innehaveren – dersom denne fortsatt ønsker å nytte sin førerett – innen en fastsatt frist å underkaste seg slik legeundersøkelse som finnes påkrevd og framstille seg til helt eller delvis ny førerprøve. Finner politiet det nødvendig, kan det pålegge ham å levere førerkortet til politiet inntil videre.
Unnlater innehaveren å etterkomme pålegg etter første ledd, eller legeundersøkelsen ikke er tilfredsstillende, eller består han ikke førerprøven, kan politimesteren eller den han gir myndighet tilbakekalle føreretten. § 33 nr. 5 får tilsvarende anvendelse.
Er resultatet av legeundersøkelsen ikke til hinder for det, eller består han førerprøven, kan vedkommende myndighet utferdige nytt førerkort til ham, eventuelt med begrenset gyldighetstid eller på særlige vilkår.
Politimesteren eller den han gir myndighet kan tilbakekalle føreretten når innehaveren ikke har fremlagt nødvendig legeattest innen fastsatt frist, jf. § 24 femte og sjette ledd.
Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det.
Vis hele sitatet...
Takk for hjelpen.

Jeg har ikke gitt samtykke til å miste førerretten. Har lest gjennom alt på siden nå men det hjelper ikke min sak særlig mye. Førerkortet mitt ble beslaglagt inntil jeg får godkjent helseattest fra fastlege (+ ny oppkjøring) da får jeg førerkortet "midlertidig" inntil jeg har vist 5 år med edruelighet.
Altså, det siste som står i teksten din:
"Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det."


Fastlegen tolker helsedirektoratets anbefaling om å
ikke kunne gi tilbake førerkortet permanent før det har gått 5 år på bakgrunn av denne tolkningen. Og dette burde mange som har mistet førerkortet lese, for det er denne paragrafen som man kan argumentere i mot:


"Rusmidler: Helseskadelig bruk som gir økt trafikksikkerhetsrisiko, eller avhengighet av illegale, rusgivende stoffer, eksempelvis:

Cannabis
Amfetamin/Metamfetamin
Heroin
Kokain
Ecstasy
LSD og hallusinogener."


Personlig så mistet jeg førerretten på bakgrunn av røyking av cannabis. Men det er ikke bevist at det er helseskadelig bruk av cannabis. Forskermiljøet kan ikke konkludere med at konsumering av små mengder cannabis er helseskadelig. De gangene jeg har røyket cannabis så har det aldri gått utover kjøringen min, siden jeg ikke har ruset meg på samme dag som jeg har kjørt bil.

Jeg har heller aldri vært avhengig av Cannabis, noe de aller færreste som mister førerkortet er.

Så altså, helseskadelig bruk som går utover kjøreevne kan jeg avskrive. I tillegg kan jeg avskrive avhengighet. Derfor mener jeg at jeg har en veldig god sak. Det er legen som har tolket paragrafene feil og stempler meg som "narkoman" pp bakgrunn av at jeg har røyket cannabis. Men faktumet er at jeg hverken har hatt helseskadelig bruk eller vært rusavhengig. Dette har jeg også informert fastlegen min om, og venter på svar.
Denne er kanskje relevant: https://rett24.no/articles/hoyestere...nnabis-jevnlig

Ellers må du vel klage til statsforvalter
Sitat av Halv0r Vis innlegg
Takk for hjelpen.

Jeg har ikke gitt samtykke til å miste førerretten. Har lest gjennom alt på siden nå men det hjelper ikke min sak særlig mye. Førerkortet mitt ble beslaglagt inntil jeg får godkjent helseattest fra fastlege (+ ny oppkjøring) da får jeg førerkortet "midlertidig" inntil jeg har vist 5 år med edruelighet.
Altså, det siste som står i teksten din:
"Dersom innehaveren av føreretten ikke er edruelig eller hans vandel for øvrig er slik at han ikke anses skikket til å føre motorvogn, kan politimesteren eller den han gir myndighet, tilbakekalle retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller inntil videre, hvis hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det."


Fastlegen tolker helsedirektoratets anbefaling om å
ikke kunne gi tilbake førerkortet permanent før det har gått 5 år på bakgrunn av denne tolkningen. Og dette burde mange som har mistet førerkortet lese, for det er denne paragrafen som man kan argumentere i mot:


"Rusmidler: Helseskadelig bruk som gir økt trafikksikkerhetsrisiko, eller avhengighet av illegale, rusgivende stoffer, eksempelvis:

Cannabis
Amfetamin/Metamfetamin
Heroin
Kokain
Ecstasy
LSD og hallusinogener."


Personlig så mistet jeg førerretten på bakgrunn av røyking av cannabis. Men det er ikke bevist at det er helseskadelig bruk av cannabis. Forskermiljøet kan ikke konkludere med at konsumering av små mengder cannabis er helseskadelig. De gangene jeg har røyket cannabis så har det aldri gått utover kjøringen min, siden jeg ikke har ruset meg på samme dag som jeg har kjørt bil.

Jeg har heller aldri vært avhengig av Cannabis, noe de aller færreste som mister førerkortet er.

Så altså, helseskadelig bruk som går utover kjøreevne kan jeg avskrive. I tillegg kan jeg avskrive avhengighet. Derfor mener jeg at jeg har en veldig god sak. Det er legen som har tolket paragrafene feil og stempler meg som "narkoman" pp bakgrunn av at jeg har røyket cannabis. Men faktumet er at jeg hverken har hatt helseskadelig bruk eller vært rusavhengig. Dette har jeg også informert fastlegen min om, og venter på svar.
Vis hele sitatet...
Det som står i den første linken er at hvis du ikke har godkjent beslaget så kan du klage og få det behandlet av tingretten innen 3 uker. Du svarer igjen ikke på om du har gjort dette eller om førerkortbeslaget er rettskraftig.

Hele premisset for at du mister førerkortet er om retten ikke anser deg som edruelig. Hvis det er en rettskraftig dom på at du ikke er edruelig er det retten som bestemmer at du må gå på disse testene, ikke politiet eller helsevesenet.

For meg så er det helt uforståelig at du ikke ber en advokat se på muligheten til å bestride førerkortbeslaget.
Sist endret av Witchcraft; 7. desember 2022 kl. 14:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Deler for ordens skyld lenke til førerkortveilederen §14-3 også.

Det er denne som definerer opplegget med 6 mnd. jevnlig kontroll, 3 år kvartalsvis og deretter fornyet helseattest for 5 år. Skjønner at det florerer ulik praksis blant ulike fastleger rundt omkring, men de som har et strengere regime enn dette kan i allefall vise til denne.