Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  37 9163
Hei, jeg leter etter en som har kompetanse innen web-design. Trenger en som kan lage en jobbnettside.

Ta kontakt på emailen min
Gjerne legg ut informasjon, det eksistere mange flink designere her på forumet.
Du kan jo bruke wordpress da, simpelt og gratis
Hva har:
Sitat av KaiN Vis innlegg
Du kan jo bruke wordpress da, simpelt og gratis
Vis hele sitatet...
med
Sitat av Lausauf Vis innlegg
leter etter en som har kompetanse innen web-design.
Vis hele sitatet...
å gjøre?

Lausauf: Hva skal du med denne kompetansen?
Begrepet jobbnettside er alt for vidt til å forstå hva du trenger.
Sist endret av nudo; 20. juni 2014 kl. 23:46.
- Bransje?
- Database?
- Nettbutikk?
- Spesielle finesser?

Fint med litt info!
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
We have a winner.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
<meta name=Generator content="Microsoft Word 9">
Sist endret av Ozma; 21. juni 2014 kl. 14:02.
Sitat av Ozma Vis innlegg
<meta name=Generator content="Microsoft Word 9">
Vis hele sitatet...
Ja, jeg bruker Word inni iframe for at det skal være lettere for brukerne å oppdatere. Man bare åpner filen i Word, og så lagrer man som HTML. Enklere blir det ikke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
Med mindre den er laga i 1997 så kvalifiserer ikkje det som webdesign.

Den stilen der var in og hypermoderne anno 1997. Websider laga i 1997 er snart gamle nok til å kjøpe sitt eige øl, såeh...
Spytter seriøst Word ut lisensnøkkelen til office-pakken som er brukt i kildekoden?

Kode

32: <o:Company>xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx</o:Company>
Sist endret av danielsk; 21. juni 2014 kl. 15:41.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
Det ligner på noe jeg snikra på gutterommet.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
Her har vi et eksempel som virkelig illustrerer at design og web er 2 forskjellige ting.

Skal man ha laget en side i 2014, forventer jeg at

1) den som gjør designet leverer noe som ser ut som a billion dollar company i PSD, og at
2) den som skal lage funksjonaliteten har full styring på AngularJS eller Ember, D3, SVG, NodeJS/php og postgre, evt mongo, mysql.

Der finnes noen talenter der ute som behersker begge grener...

videre er det greit om det delegeres et redaksjonelt ansvar for innhold.
Sist endret av nudo; 21. juni 2014 kl. 20:23.
Sitat av nudo Vis innlegg
Skal man ha laget en side i 2014, forventer jeg at

1) den som gjør designet leverer noe som ser ut som a billion dollar company i PSD, og at
2) den som skal lage funksjonaliteten har full styring på AngularJS eller Ember, D3, SVG, NodeJS/php og postgre, evt mongo, mysql.
Vis hele sitatet...
Det kommer da helt an på hva slags behov man har. Fancy design og moderne teknologier er ingen fasit for suksess på nett. For veldig mange bedrifter i Norge er konverteringspotensialet på nett uansett lavt, og potensielle kunder bryr seg lite om fancyness.

En god nettside handler i stor grad om å presentere riktig innhold på en god og brukervennlig måte. Avansert teknologier taes i bruk når man har avanserte behov.
Sist endret av danielsk; 21. juni 2014 kl. 21:25.
Mail er sendt
Sitat av danielsk Vis innlegg
En god nettside handler i stor grad om å presentere riktig innhold på en god og brukervennlig måte. Avansert teknologier taes i bruk når man har avanserte behov.
Vis hele sitatet...
Her beskriver du deler av en designers oppgaver.
Sitat av nudo Vis innlegg
Her beskriver du deler av en designers oppgaver.
Vis hele sitatet...
Og poenget ditt er?

Dersom du ikke forsto hva jeg mente: "Billion dollar company"-design og masse frontend- og backend-teknologier er ikke det som gjør en nettside god, og bør aldri være noe man skal forvente fra en nettside i 2014, eller i framtiden. Det handler om å kartlegge behov, og så bestemme seg for et ambisjonsnivå i forhold til design og behov for teknologi deretter. Å bruke ekstra penger på bling og fancyness gir sjeldent noe mer uttelling.
Sist endret av danielsk; 21. juni 2014 kl. 21:59.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Og poenget ditt er?

Dersom du ikke forsto hva jeg mente: "Billion dollar company"-design og masse frontend- og backend-teknologier er ikke det som gjør en nettside god, og bør aldri være noe man skal forvente fra en nettside i 2014, eller i framtiden. Det handler om å kartlegge behov, og så bestemme seg for et ambisjonsnivå i forhold til design og behov for teknologi deretter. Å bruke ekstra penger på bling og fancyness gir sjeldent noe mer uttelling.
Vis hele sitatet...
Ooog det er derfor Norge ligger milevis bak samtlige andre land i verden når det kommer til grafisk design. Nei, det er ikke alltid nødvendig med avansert fancyness som du så fint kaller det, men det er ikke noe hemmelighet at et fint og bra design skaper flere kunder, og det er strengt tatt mye lettere å få til et bra design hvis man faktisk bruker "moderne teknologier". Kunder bryr seg om fancyness med en gang de ser fancyness. Så enkelt er det.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ooog det er derfor Norge ligger milevis bak samtlige andre land i verden når det kommer til grafisk design.
Vis hele sitatet...
Spent på å se om du har noe som underbygger den påstanden?

Det hjelper ingenting å ha en nettside som ser dritbra ut, hvis den ikke fungerer. Dog er det bedre i mine øyne å ha en nettside som fungerer dritbra, selv om den ikke ser superbra ut, kontra førstenevnte.

Dog er selvfølgelig en nettside som fungerer og ser bra ut det aller beste.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
Huff...............
Sitat av nudo Vis innlegg
Skal man ha laget en side i 2014, forventer jeg at

1) den som gjør designet leverer noe som ser ut som a billion dollar company i PSD, og at
2) den som skal lage funksjonaliteten har full styring på AngularJS eller Ember, D3, SVG, NodeJS/php og postgre, evt mongo, mysql.
Vis hele sitatet...
Det der var da veldig spesielle krav til teknologier du forventer? Mye av dette er gode alternativer, men som ofte aldri blir brukt i det hele tatt av større selskaper ved utvikling av ting for web.

Når man lager en webside er det 3 ting som gjelder:
1: Design - Siden skal være brukervennlig og fange interessen til folk som besøker siden.
2: Teknologien fungerer. Altså at siden er stabil og at kundene får tak i informasjonen dem ønsker uten å måtte vente for lenge. (under dette kommer ting som skalerbarhet).
3: Mulighet for vedlikehold og utvidelse av kildekoden.

Hvilke teknologier man bruker kan sikkert være kult å skryte av til kunden, akkurat som alle andre IT-relaterte buzzwords man kan komme med kan få deg til å virke kul og profesjonell - spesielt mot folk som bare har vært litt innom markedet. Men til syvende og sist har det ingenting å si om siden er skrevet med backbone, AngularJS eller bare ren jQuery. (eller for så vidt, kanskje helt uten JavaScript) så lenge produktet man ender opp med er tilpasset bruksområde, og det er stabilt og fungerer slik det skal.

Valg av teknologi gjør man basert på oppgaven man skal løse, og er ofte ment for å sørge for at man får en rask utviklings-prosess med kode som er veldig vedlikeholdbar. Å bruke ting som backbone og AngularJS er ofte gode valg - men er finnes også alternative metoder som kan fungere akkurat like bra.
Sist endret av etse; 22. juni 2014 kl. 13:11.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Spytter seriøst Word ut lisensnøkkelen til office-pakken som er brukt i kildekoden?

Kode

32: <o:Company>xxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxx</o:Company>
Vis hele sitatet...

Jepp, han har laget siden med uekte pirat office:

https://www.google.no/search?q=FM9FY...m=119&ie=UTF-8
Morpho menelaus
AXiMe's Avatar
Kode skrevet i AngularJS er vanvittig mer vedlikeholdbart enn noe annet, i min erfaring.
Sitat av AXiMe Vis innlegg
Kode skrevet i AngularJS er vanvittig mer vedlikeholdbart enn noe annet, i min erfaring.
Vis hele sitatet...
Vedlikeholdbar kode kommer ofte mye mer ann på utvikleren(e) enn på valg av teknologi. Det er jo veldig "inn" for tiden, akkurat som backbone var kjempe kult for 1 år siden - og noe annet er kult om et par år.

Og det å bruke slike biblioteker som skal kjøre på klienten kan fort gjøre at summen av alle bibliotekene kommer på >1mb, selv i minified versjoner. Så skal man legge til ting som bilder. Hvordan fungerer dette med klienter som mobiltelefoner som finnes f.eks. på tregt 3G nett? (Greit nok, slike ting blir ofte cachet på klienten, men første sidevisning kan bli veldig treg, og koste en del båndbredde hos brukeren)

Uansett var ikke poenget mitt at AngularJS er dårlig, for det er et bra valg i mange tilfeller. Men jeg vil si at å sette slike spesifikke krav som at en webitvikler i dag må ha kompetanse med f.eks. AngularJS blir litt feil - da det finnes veldig gode alternative måter å lage websider på som gir deg et like godt resultat.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ooog det er derfor Norge ligger milevis bak samtlige andre land i verden når det kommer til grafisk design. Nei, det er ikke alltid nødvendig med avansert fancyness som du så fint kaller det, men det er ikke noe hemmelighet at et fint og bra design skaper flere kunder, og det er strengt tatt mye lettere å få til et bra design hvis man faktisk bruker "moderne teknologier". Kunder bryr seg om fancyness med en gang de ser fancyness. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Hvor har jeg skrevet at et design ikke trenger å være fint eller bra? Alt jeg har sagt er at et godt design trenger ikke å se ut som "billion dollars", og skal helst ikke det heller. Og man trenger iallefall ikke kilovis med teknologier for at et design skal være fint. Design skal være enkelt, det handler veldig forenklet om hvordan man kan presentere innholdet på best mulig måte. Bare se på hva slags type webdesign som trender for tiden, det er flatt design hvor fargebruk, typografi og bildebruk ofte utgjør størsteparten helhetsinntrykket.

Jeg forstår heller ikke hvor du har det fra at Norge ligger milevis bak samtlige andre land når det kommer til grafisk design, er du i hele tatt i kontakt med denne bransjen? Det produseres veldig mye bra grafisk design i Norge, og det er en forholdsvis stor bransje. Jeg har jobbet i bransjen i noen år, og min personlige erfaring er at grafisk design er ansett som langt mindre viktig ute i Europa.

Sitat av Hager Vis innlegg
Jepp, han har laget siden med uekte pirat office:

https://www.google.no/search?q=FM9FY...m=119&ie=UTF-8
Vis hele sitatet...
Fantastisk. Nå vet jeg ikke hvor lenge den nettsiden har eksistert, men det kan jo fort hende at grunnen til at keyen har havnet ute er fordi den har blitt plukket fra nettsiden av en crawler som leter etter disse.
Sist endret av danielsk; 22. juni 2014 kl. 14:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av danielsk Vis innlegg
Og poenget ditt er?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke nevnt bling eller fancyness. Jeg har nevnt et godt utseende og den aktuelle teknologien involvert i en nettside pr i dag.

Sitat av etse Vis innlegg
Og det å bruke slike biblioteker som skal kjøre på klienten kan fort gjøre at summen av alle bibliotekene kommer på >1mb, selv i minified versjoner.
Vis hele sitatet...
AngularJS er et rammeverk og ikke et bibliotek, skal man ha et bilbliotek i tillegg( for funksjonalitet som regneark, word processor, grafer, o l ) kan man legge til Google Closure, D3, PDF.js, etc
Sist endret av nudo; 22. juni 2014 kl. 19:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av nudo Vis innlegg
AngularJS er et rammeverk og ikke et bibliotek, skal man ha et bilbliotek i tillegg( for funksjonalitet som regneark, word processor, grafer, o l ) kan man legge til Google Closure, D3, PDF.js, etc
Vis hele sitatet...
Rotet litt i ordene, men fortsatt synes jeg det er urimelig å forvente at folk skal ha erfaring med så spesifikke ting. Det finnes mange rammeverk der ute - AngularJS er ett av dem. Innen det meste av IT er det mange alternativer og forskjellige måter å løse en oppgave på.

Det som er viktig er at man leverer et bra sluttprodukt, ikke hvilke verktøy man brukte. Men det er selvfølgelig en fordel å ha kjennskap med en del forskjellige teknologier slik at man kan velge riktige ting til riktig jobb.
Sitat av etse Vis innlegg
Rotet litt i ordene, men fortsatt synes jeg det er urimelig å forvente at folk skal ha erfaring med så spesifikke ting. Det finnes mange rammeverk der ute - AngularJS er ett av dem. Innen det meste av IT er det mange alternativer og forskjellige måter å løse en oppgave på.
Vis hele sitatet...
Helt klart, eller tilsvarende. Men så langt er det vel kun HTML6 m/DART som er konkurransedyktig mot AngularJS. IT er ferskvare.
AngularJS tilbyr ingenting som er revolusjonerende - så det finnes masse alternativer. Det er ikke slik at alt som blir produsert i dag blir laget med Angular - selv om det er relativt hot. I tillegg er det som sagt en del problemer med angular i enkelte situasjoner. Det er et stort rammeverk som krever at klienten kjører koden. Altså må de laste ned relativt store filer + de må bruke datakraft. I en verden med små mobile enheter på web så er dette noe man må ta hensyn til. I tillegg var det et problem med at blinde folk ikke kunne åpne sider som avhengte sterkt av Javascript - men ny programmvare ser ut til å støtte JavaScript bra, så det skal ikke være et stort problem lenger.

Men å kunne skrive at man har erfaring med det på CVen er jo absolutt et pluss.
Sitat av nudo Vis innlegg
Jeg har ikke nevnt bling eller fancyness. Jeg har nevnt et godt utseende og den aktuelle teknologien involvert i en nettside pr i dag.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på noe som ser ut som "billion dollars" og noe som ser "godt" ut er vanligvis bling eller fancyness, så du har implisert det. Teknologien du har nevnt er teknologi man tar i bruk ved behov for funksjonalitet og interaksjoner utover en vanlig nettside. Har man ikke noe ekstraordinært behov for det, så er det bare tull å inkludere all slags javascript rammeverk og biblioteker, da det kun bidrar til å gjøre nettsiden mer ressurskrevende for brukere.

De som liker å tro at den slags er påkrevd for å lage en moderne™ nettside er stort sett hobbyutviklere med for lite reell erfaring, som tror de framstår som dyktigere/mer kunnskapsrike/whatever.

Derfor påpeker jeg at de kravene du lister opp ikke er realistiske eller nødvendige for å lage en god nettside i 2014, alt avhenger av behov, og disse bør uansett være avklart før man begynner å finne kompetansen til å implementere det, ellers ender man veldig fort opp med å bruke unødvendig mye penger som man ikke vil få noen avkastning på.
Sist endret av danielsk; 23. juni 2014 kl. 02:59.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
oh boy!

ta deg en tur innom w3schools og sjekk ut litt CSS!!.

Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som kaller seg "web designer" som lager web sider i WORD!!!!,
Sist endret av trixx; 7. juli 2014 kl. 23:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Jeg er webdesigner og jobber med grafiske grensesnitt. Jeg har blandt annet laget denne.
Vis hele sitatet...

Ja hva skal man si? Gratulerer?

Kode

<html xmlns:o="urn:schemas-microsoft-com:office:office"
xmlns:w="urn:schemas-microsoft-com:office:word"
xmlns="http://www.w3.org/TR/REC-html40">

<head>
<meta http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=windows-1252">
<meta name=ProgId content=Word.Document>
<meta name=Generator content="Microsoft Word 9">
<meta name=Originator content="Microsoft Word 9">
<link rel=File-List href="./index-filer/filelist.xml">
<!--[if gte mso 9]><xml>
 <o:DocumentProperties>
  <o:Author>NPC</o:Author>
  <o:Template>Normal</o:Template>
  <o:LastAuthor>Steinar</o:LastAuthor>
  <o:Revision>633</o:Revision>
  <o:TotalTime>0</o:TotalTime>
  <o:Created>2003-05-16T15:23:00Z</o:Created>
  <o:LastSaved>2009-05-11T16:38:00Z</o:LastSaved>
  <o:Pages>1</o:Pages>
  <o:Words>8</o:Words>
  <o:Characters>49</o:Characters>
  <o:Company>FM9FY-TMF7Q-KCKCT-V9T29-TBBBG</o:Company>
  <o:Lines>1</o:Lines>
  <o:Paragraphs>1</o:Paragraphs>
  <o:CharactersWithSpaces>60</o:CharactersWithSpaces>
  <o:Version>9.8968</o:Version>
 </o:DocumentProperties>
</xml><![endif]--><!--[if gte mso 9]><xml>
 <w:WordDocument>
  <w:View>Normal</w:View>
  <w:Zoom>0</w:Zoom>
  <w:HyphenationZone>21</w:HyphenationZone>
  <w:Compatibility>
   <w:BreakWrappedTables/>
   <w:SnapToGridInCell/>
   <w:WrapTextWithPunct/>
   <w:UseAsianBreakRules/>
  </w:Compatibility>
  <w:BrowserLevel>MicrosoftInternetExplorer4</w:BrowserLevel>
  <w:SpellingState>Clean</w:SpellingState>
  <w:ValidateAgainstSchemas/>
  <w:SaveIfXMLInvalid>false</w:SaveIfXMLInvalid>
  <w:IgnoreMixedContent>false</w:IgnoreMixedContent>
  <w:AlwaysShowPlaceholderText>false</w:AlwaysShowPlaceholderText>
 </w:WordDocument>
</xml><![endif]-->
<style>
<!--
 /* Style Definitions */
p.MsoNormal, li.MsoNormal, div.MsoNormal
	{mso-style-parent:"";
	margin:0cm;
	margin-bottom:.0001pt;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:12.0pt;
	font-family:"Times New Roman";
	mso-fareast-font-family:"Times New Roman";}
@page Section1
	{size:595.3pt 841.9pt;
	margin:70.85pt 70.85pt 70.85pt 70.85pt;
	mso-header-margin:35.4pt;
	mso-footer-margin:35.4pt;
	mso-paper-source:0;}
div.Section1
	{page:Section1;}
-->
</style>
<!--[if gte mso 9]><xml>
 <w:LatentStyles DefLockedState="false" LatentStyleCount="156">  </w:LatentStyles>
</xml><![endif]-->
</head>

<frameset frameborder=0 rows="18%,1*">
 <frame name=Ramme2 src=M.htm style='mso-linked-frame:auto'>
 <frameset cols="14%,67%,1*">
  <frameset rows="23%,1*">
   <frame name=Ramme3 src=M1.htm style='mso-linked-frame:auto'>
   <frame name=Ramme4 src="Sist%20oppdatert%20den.htm" style='mso-linked-frame:
   auto'>
  </frameset>
  <frame name=Ramme1 src="Info%20fra%20Komsa%20Sjakklubb.htm" style='mso-linked-frame:
  auto'>
  <frame name=Ramme5 src=M2.htm style='mso-linked-frame:auto'>
 </frameset>
 <noframes>
  <body lang=NO-BOK style='tab-interval:35.4pt'>
  <div class=Section1>
  <p class=MsoNormal>Denne siden bruker rammer, men leseren støtter ikke
  rammer.</p>
  </div>
  
 </noframes>
</frameset>


          </body></html>

Dette var vel slik ting ble laget for typ 15 år siden, style rett i koden. Også frames da Hadde nesten glemt at det eksisterte.
Det sjukeste er jo at den er oppdatert til bare et par år tilbake

Og det er fortatt intet mindre enn 633 revisions av koden og likevel ser den slik ut.
Hysterisk morsomt, tenker noen har laget den som en ironisk side :-)

Sitat av nudo Vis innlegg
Her har vi et eksempel som virkelig illustrerer at design og web er 2 forskjellige ting.

Skal man ha laget en side i 2014, forventer jeg at

1) den som gjør designet leverer noe som ser ut som a billion dollar company i PSD, og at
2) den som skal lage funksjonaliteten har full styring på AngularJS eller Ember, D3, SVG, NodeJS/php og postgre, evt mongo, mysql.

Der finnes noen talenter der ute som behersker begge grener...

videre er det greit om det delegeres et redaksjonelt ansvar for innhold.
Vis hele sitatet...

Hehe ble ikke dette litt sånn name dropping?
En kan du lage dynamiske smashing sider bare ved hjelp av html, css og mysql. Det er liketil store forum som er blitt kodet slik.

Eller en ennå enklere variant, ren html og css. Kun et forms og call me knapp.
cgi/bin.

En kan nesten ikke sette en grense på minimum, for det er kundens behov som avgjør hva som skal og bør lages. Husk at det ennå er svært mange foretak som bruker statiske sider. Evt. med et par script.

Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Ooog det er derfor Norge ligger milevis bak samtlige andre land i verden når det kommer til grafisk design. Nei, det er ikke alltid nødvendig med avansert fancyness som du så fint kaller det, men det er ikke noe hemmelighet at et fint og bra design skaper flere kunder, og det er strengt tatt mye lettere å få til et bra design hvis man faktisk bruker "moderne teknologier". Kunder bryr seg om fancyness med en gang de ser fancyness. Så enkelt er det.
Vis hele sitatet...
Nei der må jeg si meg helt uenig. Content is king. Og har vært det i over 10 år.
Innhold, hirarkiske interne lenker, mer innhold og lenker ut også.

Det viktigste er faktisk ikke mest mulig fancy design, en komplekse systemer for systemenes skyld. En kan lage killer design med helt enkle hjelpemidler. Det viktigste i dag er å lage sider som har en søkermotor vennlig design. Det er det som trekker kunder. Sålenge sidene ikke er laget som den som ble linket her så går det meste.

Feks liker mange veldig kompliserte menyer, og ofte i feks flash. Ja det ser fort stilig ut. Men er det veldig effektivt? Hva om litt ekstra innsats ble lagt på på å skape en tilfredstillende meny ved hjelp av enkel css of li?

Hva leses lettest av Google?

Flashmeny eller ren kode? Husk det er roboter som indekserer. ;D
Sist endret av frtoretang; 8. juli 2014 kl. 01:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Hehe ble ikke dette litt sånn name dropping?
En kan du lage dynamiske smashing sider bare ved hjelp av html, css og mysql. Det er liketil store forum som er blitt kodet slik.
Vis hele sitatet...
Ble kodet slik og lever fortsatt, mener du vel? Configen til bl a postfixadmin er slik fortsatt.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Eller en ennå enklere variant, ren html og css. Kun et forms og call me knapp.
cgi/bin.
Vis hele sitatet...
Seff er bareback mulig, men det følger ikke trenden som nå er, samt øker ofte produksjonstiden.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
En kan nesten ikke sette en grense på minimum, for det er kundens behov som avgjør hva som skal og bør lages. Husk at det ennå er svært mange foretak som bruker statiske sider. Evt. med et par script.
Vis hele sitatet...
Ikke helt til trenden av i dag, men selvfølgelig mulig.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Content is king. Og har vært det i over 10 år.
Innhold, hirarkiske interne lenker, mer innhold og lenker ut også.
Vis hele sitatet...
Content har alltid vært king, det er der det handler om å delegere et redaksjonelt ansvar.

Flash er vel også en trend i fritt fall. Bl a AngularJS( framework, ) d3js( SVG makrobibliotek ) og Google Closure( regneark, word processor, bibliotek, m m ) gjør at det er mer behagelig for alle å ikke ha flash som et krav, samtidig som at funksjonaliteten blir lett tilgjengelig i alle nettlesere som støttes gjennom konformiteten til w3.org
Sist endret av nudo; 8. juli 2014 kl. 03:53.
Sitat av nudo Vis innlegg
Ble kodet slik og lever fortsatt, mener du vel? Configen til bl a postfixadmin er slik fortsatt.Seff er bareback mulig, men det følger ikke trenden som nå er, samt øker ofte produksjonstiden.Ikke helt til trenden av i dag, men selvfølgelig mulig.Content har alltid vært king, det er der det handler om å delegere et redaksjonelt ansvar.

Flash er vel også en trend i fritt fall. Bl a AngularJS( framework, ) d3js( SVG makrobibliotek ) og Google Closure( regneark, word processor, bibliotek, m m ) gjør at det er mer behagelig for alle å ikke ha flash som et krav, samtidig som at funksjonaliteten blir lett tilgjengelig i alle nettlesere som støttes gjennom konformiteten til w3.org
Vis hele sitatet...
Jeg må si meg meget enig med etse og danielsk. nå skal det sies at jeg utvikler ikkje mye nettsider lengere, startet å utvikle nettsider for en 10 år siden, men har blitt lite utvikling de siste 4 årene. Men jeg har ikkje glemt gamle kunster for dem om.

Jeg har et inntrykk av at det er 14 år gamle gutter som syns AngularJS, JQuery, nodejs.. o.l framework er kult, JQuery er forsåvidt greit, men trenger jeg ikkje den, så bruker jeg ikkje det, bare for at den har noe fancy animasjoner. Og jeg bruker det bare fordi det sparer tid, jeg kunne skrevet akkurat de samme funksjonene fra grunnen av i Javascript.

Ta AngularJS til eksempel, siste versjon består av 22935 liner med kode, hvor mange linjan blir faktisk kjørt i prosjektet ditt? La oss si at 2300 linjer blir faktisk brukt. Brukeren av nettsiden må fortsatt laste ned 22935 linjer med javascript kode selv om vedkommende bare for glede av 10% av dem. Og med 2300 linjer så bruker man mye av funksjonaliteten i frameworket.

Og hva er så spesielt med AngularJS? Inneholder den funksjonalitet som du ikkje kan lage uten? Er den revolusjonerende? Eneste jeg kan sette fingeren på er at man sparer tid. Er man aktiv webutvikler så ser jeg ikkje noe problem i å skrive en egen framework. Gjerne module basert så brukeren ikkje trenger å laste ned unødvendig data. Man kan se på det som en investering i hobbyen/jobben. Mye kulere å kunne vise frem noe man selv har laget enn å bruke ferdige løsninger.

EDIT: Har du noen prosjekter å vise frem?
Sist endret av 0xFF; 8. juli 2014 kl. 04:40.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Ta AngularJS til eksempel, siste versjon består av 22935 liner med kode, hvor mange linjan blir faktisk kjørt i prosjektet ditt? La oss si at 2300 linjer blir faktisk brukt. Brukeren av nettsiden må fortsatt laste ned 22935 linjer med javascript kode selv om vedkommende bare for glede av 10% av dem. Og med 2300 linjer så bruker man mye av funksjonaliteten i frameworket.
Vis hele sitatet...
Det blir sjelden mer enn 500 linjer etter kompilering; PLOVR FTW.

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har et inntrykk av at det er 14 år gamle gutter som syns AngularJS, JQuery, nodejs.. o.l framework er kult, JQuery er forsåvidt greit, men trenger jeg ikkje den, så bruker jeg ikkje det, bare for at den har noe fancy animasjoner. Og jeg bruker det bare fordi det sparer tid, jeg kunne skrevet akkurat de samme funksjonene fra grunnen av i Javascript.
Vis hele sitatet...
fancy animasjoner er det trolig bootstrap som står for, og de linjene er det bare å kommentere bort; ingen som trenger slikt.
Sist endret av nudo; 8. juli 2014 kl. 06:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Jeg har et inntrykk av at det er 14 år gamle gutter som syns AngularJS, JQuery, nodejs.. o.l framework er kult, JQuery er forsåvidt greit, men trenger jeg ikkje den, så bruker jeg ikkje det, bare for at den har noe fancy animasjoner. Og jeg bruker det bare fordi det sparer tid, jeg kunne skrevet akkurat de samme funksjonene fra grunnen av i Javascript.
Vis hele sitatet...
Hvis du skal lage litt større ting så er det utrolig praktisk med et godt MVVM rammeverk. At det er noen linjer kode i dem spiller vel ofte ikke så stor rolle da javascriptene gjerne blir levert via et CDN uansett
Det spiller en rolle når klientene er mobile enheter, som smartphones, med potensielt tregt nett og kvote på databruk. I tillegg vil det ta ekstra mye strøm. MVVM-rammeverk kjører ofte mye kode på klientene, noe som ofte er langt fra optimalt. Man kan f.eks. bruke MVC-rammeverk og kun ha enkel Javascript i viewen om man trenger det.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
EDIT: Har du noen prosjekter å vise frem?
Vis hele sitatet...
Vurderer å slippe min egen lightbox skrevet med angularjs. Vi får se om jeg får til å legge inn litt les meg og dokumentasjon.
Det virker som det er mange for tiden som glemmer at vi er inne i en brytningstid. Hjemme har vi fått fiber, raske maskiner, skjermer og skjerkort som er så raske at vi ikke engang kunne drømme om slike ytelser for 10 år siden.

Men hvor vokser bruken mest idag? Jo det er på mobile enheter. Folk drar med seg alt fra padder til smartphones overalt. Og med mindre du lever livet ditt innenfor ring 1 så vil du oppleve dårlig 3G dekning, for mange klienter på samme mast, dårlige signaler og alt mulig annen dritt som gjør ting tregt.

Derfor må en analyse av kundens behov gjøres aller først. Hva trenger kunden. Og hva er målgruppen til kunden?
Hvem er hans kunder og hvilke devicer bruker de?

Er enig i det som ble sagt om å skille mellom design og innhold, spesielt for større foretak eller foretak som selv vil vedlikeholde, oppdatere og stadig legge til artikler, varer etc. Men alle kunder er forskjellige, og de har alle forskjellige behov. Nettopp derfor blir det i mine øyne helt feil å være så bombastisk feks om Angularjs.

Hva om det kunden virkelig trenger er en statisk side? Eller at mange av de som besøker siden bruker mobile enheter? Da er plutselig hastighet, easy load og clean kode svært viktig.

Tror jeg enkelt vil oppsummere slik:
Bruk rette verktøy til jobben, noen jobber krever minimalt med verktøy og løses raskest, enklest og billigst med å gjøre ting enkelt, oversiktlig og lett og vedlikeholde. Andre jobber krever mye dynamisk innhold, komplekse script og en eller flere databaser. Da bruker man det eller de verktøy(et) som virker best for akkurat den jobben.

At utviklere har personlige preferanser er både naturlig og også forståelig. Og en utvikler som behersker et verktøy ekstra godt kan også kutte kostnader ved å redusere timeforbruket. Men å claime et framework, et språk, en database etc som "de beste og mest overlegne over alle andre" er for meg helt gresk.