Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2069
Og hvor sunt er det egentlig å gi tørrfôr? Virker jo å være så unaturlig og kreftfremkallende.
De fleste er vel bare tørka grønsaker/ kjøtt pressa sammen til små kuler?
Mye billig tørrfor har "fillers" som hvete og mais.

Bruker mest Vom eller Fauna våtfor til staffen min.
Forer han også med First Price kjøttkaker eller karbonader som kuttes opp og blandes inn med tørrfor av bra kvalitet.

Med andre ord, han får en veldig kjøttrik diett. Akkurat som hans forfedre, canis lupus, har levd på i tusenvis av år.
Sunn og blank i pelsen. Han fylte nylig 7 år og har aldri hatt noen sykdommer.

Han fikk prøve lowcarb/lowfat tørrfor engang, etter anbefaling fra veterinær.
Har aldri sett han drite så mye før når han gikk på det foret. Var akkurat som om tørrforet gikk rett igjennom han uten å ta opp næring.
Sitat av Eplejus Vis innlegg
Akkurat som hans forfedre, canis lupus, har levd på i tusenvis av år
Vis hele sitatet...
Men hunder er ikke lenger ulv. De har levd med oss, og av våre rester, i titusener av år. Er det ikke rimelig å anta at mer enn gemytt og utseende endret seg?
Våtfor er best spesielt for små hunder. Det belaster kroppen minst når det blir fordøyd. Men det avhenger av at du finner et våtfor som har bra kvalitet og det er ikke alle hundemager som tåler vom osv.

Hvis hunden ikke har noen helseplager bruker jeg Hills Prescription Diet Gastrointestinal tørrfor. Er det foret som gir best resultat av alt jeg har prøvd. Foret har mye energi og egner seg for aktive hunder og er veldig bra for fordøyelsen.

Og dyr hundemat er en måte å unngå mye problemer…
Kjøttdeig og first price entrecote er nice
Sist endret av thetech; 8. desember 2022 kl. 01:09.
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Men hunder er ikke lenger ulv. De har levd med oss, og av våre rester, i titusener av år. Er det ikke rimelig å anta at mer enn gemytt og utseende endret seg?
Vis hele sitatet...
Tenker også det samme. For å fordøye f eks rått kjøtt må bakteriefloraen i magesekken være ganske heavy antar jeg. Og tviler om tamme hunder har det.

Men samtidig så jeg en dokumentar en gang om en man i amerika som sosialiserte seg inn i en halv-vill ulveflokk i en stor dyrehage gjennom å spise, som sistemann i køen, fra det rå kjøttet de ble foret med. Virket ikke som han ble syk av det selv om han kanskje ikke spiste store munnfuller.
Rå-fôr av kvalitet er klart på topp, tørrfôr basert på kjøtt og noe bær er vel å foretrekke som en grei nr.2, der også av kvalitet. Selv fôrer jeg på et litt dyrere tørrfôr basert på kjøtt, bær og litt erter.

Også varierer det jo fra hund til hund, vi har en Bullmastiff som er litt sart i magan og litt allergisk så for han så er det et middelmådig tørrfôr med kylling og ris det eneste som ikke gjør at livet blir surt for han. Det er naturligvis viktig å ta til betraktning.

Den andre bikkja vår, en Australien Cattledog eter nesten alt uten påvirkning, men driter litt mer om han spiser matt med vomfyll.
Kjøttboller fra vom og hundemat er nok å anbefale
Er på hund nr 3 nå, liker best å finne ett bra merke med tørrfor som er basen. Sper på med middagsrester som ikke har mye salt eller krydder og 1-2 rå egg som blandes i første måltidet. Kjøper og noen bein de har på dyrebutikken som har litt kjøtt på seg som den får i ny og ne. Dyret er blank å fin i pelsen, lite kløe, fast mage og god appetitt.

Godbiter lager jeg selv ved å skjære opp kjøtt i små terninger og tørke de i ovnen på lav varme over 3 timer ca. Gjør hva som helst under trening for en av de bitene.

Tørrfor er ikke en dum ting å bruke som hovedkilde, problemet er bare å finne ett merke som er bra å ikke inneholder masse karbohydrater.
Labb fra felleskjøpet, og matrester fra hos mennesker.

Har tre border collie som skal jobbe og aldri hatt noen problemer med helsa.
Sitat av hollow Vis innlegg
Tenker også det samme. For å fordøye f eks rått kjøtt må bakteriefloraen i magesekken være ganske heavy antar jeg. Og tviler om tamme hunder har det.
Vis hele sitatet...
Denne bakteriefloraen er ferskvare.
Hunder som spiser rått kjøtt har denne og kan fordøye "hva som helst".
Hunder som spiser tørrfôr har ikke denne bakteriefloraen.
Tenk på all dritten bikkjer spiser så fort du ikke følger med et øyeblikk. Hunder som spiser rått kjøtt er mye bedre rustet og er mye mindre dårlig i magen.

Husk at det IKKE skal være kokt eller varmebehandlet. Hunder som spiser rått kjøtt kan også spise rå kylling/kalkun. Det er varmebehandlet bein som er problemet da de blir sprø, derav myten om at de ikke kan spise kylling(bein).

Bare tenk på mennesker hvor fort dette kan snu ved bruk av antibiotika. Så dette er med hva du spiser, i nåtid ikke hva forfedrene gjorde.

PS Det var kansje ikke helt riktig at dette bare er bakterieflora, ble litt ivrig å fulgte opp den. Dette har veldig med syrenivået i magesekken å gjøre. Hunder som spiser råfôr har veldig lav PH verdi, ned mot 1.
Sist endret av Dough; 9. desember 2022 kl. 07:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vi har vært innom alle typer for til vår border collie og landet på Hills science plan sensitive stomach and skin
Sammen med vom annenhver dag eller ett oksekjøtt stykke vi kjøper inn ekstra til han når vi skal ha biff til middag.
Har aldri vært så fin i pelsen mtp glans og røyting som etter vi gikk over til det foret.

Vi bor langt uti huttiheita og det er kun dyrlege som fører det foret, så det er svindyrt, men siden det er det eneste av alle typer for som er prøvd som slukes og har positiv effekt på pels og mage er det verdt det.
Alltid mata hudene mine tørrfor. Muligens litt olivenolje, et egg og noe leverpostei på.
Den typen som selges i dyrebutikker, enkelt nok.

Styr unna billigvarianter fra europris!!!
Har vært veldig fornøyd med Yarrah Organic Grain free. Gjelder en hund som har hatt mageproblemer med mye annet tørtfôr.
Det som er den sunneste maten til hunden, katten eller hvilket som helst annet dyr, er det maten som dette dyret får dekket sitt behov for fettsyrer, proteiner, mineraler, vitaminer og her kan vi ta med fiber også. Men det er viktig at denne maten ikke inneholder stoffer, som er skadelig for den som skal spise dette. Altså f.eks. katter og hunder skal ikke ha drue(stein)er, løk, hvitløk, sjokolade (koffein og theobromin) og noe til. Dette er fordi at disse dyrene har ikke enzymer i levra, til å uskadeliggjøre disse stoffene. Men mennesket og mange mere rene planteetere har slike enzymer.
Om denne maten er basert på planter eller eller dyr, spiller fint liten rolle. Ja, rovdyr som hund og katt da særlig hund trenger også fiber i kosten. Jeg har sett mange ganger i skogen, at rev har spist blåbær og rognebær. Altså en kommer over møkkruker fulle av blåbær (lilla-blå) og fulle av skall fra rognebær. Dette beviser at hund er ikke en ren kjøtteter, som mange tydeligvis tror. Noe dyrleger også ofte er enig i.
Men selvsagt hunder kan i større grad leve på animalsk føde enn det vi kan. Men ved for lite fiber, vil en også se en økning av tykktarmskreft her også.

Altså hunder kan helt fint fordøye stivelse, som det er mye av i mais og hvete. Hvis dette fôret består av mest mais og/eller hvete, er ikke dette et problem, om fôret dekker næringsbehovet ellers.

Så kan vi ta for oss et annet aspekt oppi alt dette. Dette er resursbruk:
Altså dyr som spiser planter, lagrer ikke like mye energi i sitt kjøtt og fett, som det de spiste. Det er mye energitap hos dyrene på å opprettholde kroppsvarmen, gå rundt å finne mat, forplantning og mye, mye annet. Hos vilt er det vanlig å regne med energitap på 90 %. Dette betyr at hvis du spiser 1 kcal med kjøtt fra f.eks. en elg, spiste denne elgen 10 kcal for å danne dette kjøttet. Dette tallet er lavere hos husdyr, og dette er grunnet bevist avl på fôrutnyttelse. Altså tallet for vilt blir da 10. Mens det hos sau blir 8,5–10, storfe 7–9, svin 3–5 og høns/kylling 2–4. Hvis vi skal ta med oppdrettslaks også, havner den gjerne under 1. Dette er mye på grunn av at oppdrettslaksen ikke har en kroppsvarme å opprettholde, som fjærkre og pattedyr har.

Her kommer også polenget mitt. Om du har et kjæledyr, er det greit om det får kjøtt fra slakteriavfall, som er gjerne er mere næringsrikt enn indrefilé. Men når en tenker på min, din og alles fremtid, bør dyrene og vi spise mest mulig plantekost. Men når det er sagt, bør en også ta med i denne ligningen at mange steder i Norge, kan vi ikke dyrke korn. Her blir gjerne gress dyrket i stedet. Vi har kun drøvtyggere, hest og kanin av husdyrene, som kan fordøye gress. Det taler litt for å bruke slakteriavfall. Men på mange av disse stedene, som vi i dag dyrker gress, kunne vi også ha dyrket f.eks. poteter og kålrot. Det hadde vært mye mindre belastende på miljøet, om dyret ditt og du hadde mere poteter og kålrot som energikilde.

Men det å kun gi rent kjøtt, vil på sikt gi mangelssykdommer. Sammen med at du vil også på sikt sage over greinen du sitter på, når det gjelder bærekraftighet. Iallfall om mange gjør dette.
Den sunneste maten for hunden din er den maten som ikke er varmebehandlet, har riktig balanse av Omega-3 og Omega-3, har riktige og gode proteinkilder (ikke potet feks), har kuvom som tilfører riktige tarmbakterier og bygger opp tarmtuttene, lett fordøybar med riktige tilsetningsstoffer.
Per nå er det Farmfood som har det mest naturlige tørrforet på markedet foruten at de også bruker kjøttmel men det er for å unngå varmebehandling slik at det kan kaldspresses. Viktigste er å ha riktig fordeling på ingrediensene slik at det ikke er for mye kalsium eller proteiner som er skadelig for leveren.
Hvorfor fjerner dere innlegget?

Vom som jeg skrev, det er noe av det beste man kan gi til en aktiv hund. Spesielt hvis man driver med sledekjøring ol. eller bare som ekstra Kos til hunden i helgene hvis den er mindre aktiv.