Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 4049
To aksler kobles sammen på en måte som gjør at de spinner uavhengig av hverandre, fordi det er en slags lås som skyves fremover når akselen har sin egen akselerasjon. Når det er akselen på motsatt side som roterer, så vil ikke akselen rotere sammen med den isåfall.

Hva heter den greia … ?
Vanskelig å forklare assa.
Du mener diff som vi sier, men heter differensial
Du forklarte det bra, jeg skjønner eksakt hva du mener, men vet ikke hva det heter jeg heller. En differensial blir jo noe litt annet. Det finnes sikkert deler med spesifikke navn som gjør det du ønsker, men det er flere måter å oppnå det på. Dette sitter jo i vanlige tråsykler, de triller fritt av seg selv så lenge man ikke tråkker fortere enn hjulet går rundt, avhengig av giring. Et slags en-veis kulelager. Noen her må jo vite hva det heter?
høres ut som du trenger en form for sentrifugalclutch. clutchen kobler sammen når man får turtall på f.eks akslingen ,og kobler sammen da. vanlig på automatmopeder og endel hageredskap med motor, gocarter osv.
Sist endret av mr.roundtree; 3. august 2022 kl. 00:05.
Variator du tenker på?
Bendix eller friløpskobling som det også kalles. Det er typen overføring som benyttes f.eks på starteren.
For meg høres det ut som du snakker om både differensial og differensialsperre.
Differensial gjør at hjulene på samme aksling med drift kan rotere uavhengig av hverandre, mens med differensialsperre låser du differensialen slik at begge hjulene på samme aksling har samme rotasjon og kraft til en hver tid.
I hvilken sammenheng er denne dingsen din brukt?
Tusen takk for mange gode forslag Nå har jeg flere ord jeg kan Google for å finne løsningen jeg trenger.

En bendix høres riktig ut.

Sitat av 5FDP Vis innlegg
I hvilken sammenheng er denne dingsen din brukt?
Vis hele sitatet...
Jeg bygger en flymotor til RC fly
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
For meg høres det ut som du snakker om både differensial og differensialsperre.
Differensial gjør at hjulene på samme aksling med drift kan rotere uavhengig av hverandre, mens med differensialsperre låser du differensialen slik at begge hjulene på samme aksling har samme rotasjon og kraft til en hver tid.
Vis hele sitatet...
Kanskje han ønsker en aksling med forskjellig input og output, med denne dingsen på midten?
Sitat av Montezuma Vis innlegg
Kanskje han ønsker en aksling med forskjellig input og output, med denne dingsen på midten?
Vis hele sitatet...
Det skal være to motorer som driver en aksel for maks thrust. Når flyet er oppe i lufta trengs kanskje ikke maks thrust, og den ene motoren blir da derfor slått av for å spare strøm. Jeg må sørge for at motor nr. 2 ikke blir en belastning for motor nr. 1.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Det skal være to motorer som driver en aksel for maks thrust. Når flyet er oppe i lufta trengs kanskje ikke maks thrust, og den ene motoren blir da derfor slått av for å spare strøm. Jeg må sørge for at motor nr. 2 ikke blir en belastning for motor nr. 1.
Vis hele sitatet...
Må du?

I fly er vekt kritisk. Eg blir ikkje sjokkert om det er billigere å dra rundt den andre motoren enn å makke med clutch av et slag.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Må du?

I fly er vekt kritisk. Eg blir ikkje sjokkert om det er billigere å dra rundt den andre motoren enn å makke med clutch av et slag.
Vis hele sitatet...
Du er den rette til å svare på disse oppfølgingsspørsmålene:
Vekten til motoren kommer til å være der uavhengig av om clutchen blir laget eller ikke. Hvis jeg ikke lager en clutch, så vil motoren være en generator. Tenker du da at det er mest energivennlig å faktisk bruke den som generator for å produsere strøm, eller tenker du det er best å faktisk lage clutchen?

Prisen for å ordne dette har ikke så mye å si, det er vekten og effektiviteten som er viktig, som du nevner.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Generator?

Isoler den elektrisk.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Generator?

Isoler den elektrisk.
Vis hele sitatet...
Fordi, hvis du har en børsteløs motor, og spinner den rundt, så vil den jo produsere strøm.

En børsteløs motor som driver en annen vil altså både forbruke og lage strøm. Jeg har tenkt å isolere motorene fra hverandre, men er bekymret for at den første motoren får en ekstra belastning fordi akselene på begge motorene ikke er separert fra hverandre.

Kanskje jeg har misforstått? Kanskje det ikke er så tungt for den første motoren å drive rundt motor 2 som jeg tror?

Har forresten sendt deg en PM.
Sikker på at det egentlig lønner seg med to motorer kontra en større som bare kjører med lavere belastning ? Med nyere escs som har AFW så er jo delvis belastning mye mindre problem enn tidligere.

Eneste oppsiden med to motorer som jeg kan se er at du kan lage redundans i tilfelle en motor eller esc ryker.

Ang det tråden starter med så kan det i teorien løses med ett enveislager som spinner rundt akselen når motoren ikke kjører, men usikker på om det vil være optimalt over tid.

Men nå har jo egentlig alt dette litt med om du skal bygge noe for hobby eller kommersiell bruk. Det er jo mye som funker som en gjerne ikke vil bruke på noe som er til salgs.
Sitat av rfa Vis innlegg
Sikker på at det egentlig lønner seg med to motorer kontra en større som bare kjører med lavere belastning ? Med nyere escs som har AFW så er jo delvis belastning mye mindre problem enn tidligere.

Eneste oppsiden med to motorer som jeg kan se er at du kan lage redundans i tilfelle en motor eller esc ryker.

Ang det tråden starter med så kan det i teorien løses med ett enveislager som spinner rundt akselen når motoren ikke kjører, men usikker på om det vil være optimalt over tid.

Men nå har jo egentlig alt dette litt med om du skal bygge noe for hobby eller kommersiell bruk. Det er jo mye som funker som en gjerne ikke vil bruke på noe som er til salgs.
Vis hele sitatet...
Takk for innspillet, jeg må nesten prøve dette ut i praksis for å se hva resultatet virkelig blir. Kommer nok tilbake med oppdatering
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Takk for innspillet, jeg må nesten prøve dette ut i praksis for å se hva resultatet virkelig blir. Kommer nok tilbake med oppdatering
Vis hele sitatet...
Se om du finner manualen til Velos 880 heliet, den hadde stort sett motor og gir oppsett som gjør det du ønsker.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av RapTouR Vis innlegg
Du mener diff som vi sier, men heter differensial
Vis hele sitatet...
Tenkte også først på differensial (som på biler kalles "kardang" etter kardansk oppheng, eller differential gear på engelsk).

Men tror han er ute etter det som f.eks. på tråsykler kalles frikrans, den litt høyfrekvent tikkende enveis-koblingen som gjør at pedalene ikke tvangsfølger med når en triller.

Vet ikke om tikkelyden er så merkbar på dagens sykler, men på eldre DBS-sykler med Sturmey Archer gear var det lett å høre. Mener jeg hørte det på Kombi-sykler også.

Funksjonen er ganske lik skrallefunksjonen på eh...skralla for pipesett/verktøysett.
Kan også søke på free spin gear, free running, trapped roller e.l.
Vises tydelig her:
https://www.youtube.com/watch?v=AakKwoA82-o

Men vil det fungere med to motorer? Vil ikke "reserven" bare overta når den gir mer kraft enn hovedmotor/1.motor?

Er nok andre her som har bedre forslag.
Sist endret av Mechie; 19. august 2022 kl. 23:27.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Tenkte også først på differensial (som på biler kalles "kardang" etter kardansk oppheng, eller differential gear på engelsk).

Men tror han er ute etter det som f.eks. på tråsykler kalles frikrans, den litt høyfrekvent tikkende enveis-koblingen som gjør at pedalene ikke tvangsfølger med når en triller.

Vet ikke om tikkelyden er så merkbar på dagens sykler, men på eldre DBS-sykler med Sturmey Archer gear var det lett å høre. Mener jeg hørte det på Kombi-sykler også.

Funksjonen er ganske lik skrallefunksjonen på eh...skralla for pipesett/verktøysett.
Kan også søke på free spin gear, free running, trapped roller e.l.
Vises tydelig her:
https://www.youtube.com/watch?v=AakKwoA82-o

Men vil det fungere med to motorer? Vil ikke "reserven" bare overta når den gir mer kraft enn hovedmotor/1.motor?

Er nok andre her som har bedre forslag.
Vis hele sitatet...
Du har veldig rett i hva du tror jeg trenger

Hvis motor 2 har høyere hastighet enn motor 1, så vil likevel motor 1 bidra hvis motor 2 belastes så mye at hastigheten går ned til det tilsvarende som motor 1.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Tenkte også først på differensial (som på biler kalles "kardang" etter kardansk oppheng, eller differential gear på engelsk).
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke riktig vel? Kardang'n er vel akslingen som kommer inn på differensialen? Noen sier kardang, andre kardangaksel og de snakker da om hva andre kaller mellomaksel. Aksling fra gearbox til diff'n eller "klumpen" i midten av bakhjula.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det er vel ikke riktig vel? Kardang'n er vel akslingen som kommer inn på differensialen? Noen sier kardang, andre kardangaksel og de snakker da om hva andre kaller mellomaksel. Aksling fra gearbox til diff'n eller "klumpen" i midten av bakhjula.
Vis hele sitatet...
Du har rett. Jeg blander ting.
Mellomakselen er gjerne delt i to (vel, kanskje alltid) og leddet er et kardansk (universalledd) oppheng (kobling), for å takle bryting/bevegelsen når bakakselen vrir og vrenger på seg.

Differensialen er fordelingsklokka som gir kraftfordelingen til hjulene.

Takk