Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 4592
Heisann, er på utkikk etter noe kostilskudd som gjør at jeg blir litt roligere, mer calm. Vil ikke være høy, men at man kan slappe av og ikke har så mye angsttanker.

Har hørt meget positivt om både l-theanine og ashwagandha spesifikt, men og magnesium og gaba. Ser man får handla alt dette på iherb.

Noen som kan anbefale noen av disse, evt andre dere har god erfaring med?
Får kjøpt alt på tights,

Selv kjører jeg daglig;
1400mg ashwagandha
300 mg magnesium
Multivitamin

Hjelper fint det ��
Sitat av Ekstasey Vis innlegg
Får kjøpt alt på tights,

Selv kjører jeg daglig;
1400mg ashwagandha
300 mg magnesium
Multivitamin

Hjelper fint det ��
Vis hele sitatet...
Satan, ganske grov dose det der. Trygt å ta 1500mg Ashwagandha?
Bruk begge!
Jeg bruker også ashwagandha (KSM-66) 1200 mg dagen. Bruker også l-theanine av og til hvis jeg er sliten/urolig/fyllesyk etc.

Hvis du ønsker ytterligere beroligende/angsdempende effekt kan du legge til Lemon Balm (brukt ved behov) og Passion Flower(favoritt hvis høy dose extract. Likte å ta på tom mage før/etter frokost. Blir avslappet og i godt humør hele dagen.)

Anbefaler også "Shift - Super Calm". Finnes på de fleste helsekost/apotek. Blanding av b.la Lemon balm og Mucuna Pruriens. Etter egen erfaring den eneste ferdigstack som fungerer.
Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Bruk begge!
Jeg bruker også ashwagandha (KSM-66) 1200 mg dagen. Bruker også l-theanine av og til hvis jeg er sliten/urolig/fyllesyk etc.

Hvis du ønsker ytterligere beroligende/angsdempende effekt kan du legge til Lemon Balm (brukt ved behov) og Passion Flower(favoritt hvis høy dose extract. Likte å ta på tom mage før/etter frokost. Blir avslappet og i godt humør hele dagen.)

Anbefaler også "Shift - Super Calm". Finnes på de fleste helsekost/apotek. Blanding av b.la Lemon balm og Mucuna Pruriens. Etter egen erfaring den eneste ferdigstack som fungerer.
Vis hele sitatet...
Shift - Super Calm så ekstremt spennende ut, takker for tipset her!

Men er det slik at man kan ta det hver dag, eller hvordan gjør du det?
Sitat av LarsErikseen Vis innlegg
Shift - Super Calm så ekstremt spennende ut, takker for tipset her!

Men er det slik at man kan ta det hver dag, eller hvordan gjør du det?
Vis hele sitatet...
Har kikket på ingrediensene i produktet og vil anbefale å ikke ta det hver dag. Primært pga mucuna pruriens som inneholder ganske mye L-DOPA (en precursor til dopamin). Frekvent bruk av L-DOPA kan føre til nedregulering av din endogene dopaminproduksjon, noe som er langt fra ideelt. I tillegg brukes L-DOPA i behandling av Parkinsons og en av de kjente bivirkningene er psykose (ved høye doser og frekvent bruk) og tardive dyskinesia (ufrivillige bevegelser).

https://www.sciencedirect.com/scienc...06322394003785

Reishi, som også er en av ingrediensene i Super Calm, kan påvirke testosteron og dens konversjon til DHT. Det finnes litt lite enighet om hvordan reishi påvirker androgener - noen mener at reishi øker testosteron og dermed er fordelaktig, andre påpeker at den senker nivåer av et enzym ( 5-alpha reductase) som konverterer testosteron til DHT (som er 3 ganger mer potent enn testosteron), noe som ikke er ideelt. Min personlige erfaring med reishi er kraftig senket libido, så for min del er saken rimelig klar.

https://www.malehealthclinic.com/rei...rogenic-fungi/

https://sml.snl.no/dihydrotestosteron

GABA som supplement fungerer ikke i det hele tatt fordi den ikke klarer å krysse blod-hjerne-barriere. Enkelte påstår at noen av metabolittene av GABA kan krysse barrieren og gi en psykoaktiv effekt, men min erfaring med max strength GABA (750 mg per pille) er null effekt.

Personlig ville jeg gått for magnesium (helst flere typer i et produkt for bedre absorpsjon - citrate, malate, glycinate), ashwagandha og l-theanine. Alle disse har solid forskning bak seg og jeg kan anekdotisk bekrefte at de fungerer for formålet. Lemon balm og legevendelrot er ganske beroligende også, men litt for sedative. Passion flower er en MAOI og kan ha interaksjoner med mange legemidler, så det er best å styre unna.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Reishi, som også er en av ingrediensene i Super Calm, kan påvirke testosteron og dens konversjon til DHT. Det finnes litt lite enighet om hvordan reishi påvirker androgener - noen mener at reishi øker testosteron og dermed er fordelaktig, andre påpeker at den senker nivåer av et enzym ( 5-alpha reductase) som konverterer testosteron til DHT (som er 3 ganger mer potent enn testosteron), noe som ikke er ideelt.
Vis hele sitatet...
Isafall vil det også føre til hårtap for folk som er disponert for det. Så det er verdt å være oppmerksom på.
Sitat av Picard Vis innlegg
Isafall vil det også føre til hårtap for folk som er disponert for det. Så det er verdt å være oppmerksom på.
Vis hele sitatet...
Interessant! Kjønnshormoner er kompliserte saker, og som tommelfingerregel er det lurt å unngå produkter som har en så pass direkte innvirkning på dem.

Ser at jeg var litt kjapp på avtrekkeren og blandet tardive dyskinesia (som oppstår som følge av antagonisme av dopaminreseptorer, f.eks. ved bruk av antipsykotika) og LID (levodopa-induced dyskinesia som spesifikt skyldes bruk av L-DOPA). Resultatet er uansett ufrivillige bevegelser.
Ltheanin og kaffe for bedre energi, fokus, redusert stress

Ashwaghanda reduserer stresshormonet kortisol og gir mindre angst. Gjør meg ofte mer sosial. Ikke bra for jobbfokus da den kan bli for sedativ.

Aldri kjent noen akutt effekt sv Magnesium.

Reishi på egenhånd funker bra med riktig merke. Påvirker nok sex-hormoner over tid, ref. mange undersøkelser.

Hvis du vil teste en heavy hitter fra helsekost så test Super Rosenrot fra Solaray (Rhodeola Rosea). Bedre humør, mindre stress, mer fokus, mer i nuet, ingen hangover.

(Brukes maks 1-3 ganger per uke for å unngå toleranse).

Enig med han som nevnte Supercalm. Den er bra - jeg bruker den på dager med mange møter eller hvis jeg ønsker å få en konge treningsøkt.

Bør brukes sjeldnere enn 1 gang per uke 1-3 ganger per mnd kanskje? Ingen konkret fasit.

Har ellers skrevet om mange andre kosttilskudd og nootropics tidligere
Sist endret av 3mma; 3. januar 2021 kl. 10:10.
Shift - Super Calm så ekstremt spennende ut, takker for tipset her!

Men er det slik at man kan ta det hver dag, eller hvordan gjør du det?
Vis hele sitatet...
Bruker den bare ved ekstra behov. Ashwaghanda (KSM-66), Bacopa Monnieri, Lions Mane og ALCAR er det jeg bruker til daglig. Har etterhvert skaffet meg et ganske stort utvalg urter/aminosyrer/nootropics jeg bruker ved behov.

For akutt hjelp mot uro/stress bruker jeg l-theanine, passion flower ekstrakt, lemon balm ekstrakt og cbd-olje sammen med valerinarot ekstrakt.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Har kikket på ingrediensene i produktet og vil anbefale å ikke ta det hver dag. Primært pga mucuna pruriens som inneholder ganske mye L-DOPA (en precursor til dopamin). Frekvent bruk av L-DOPA kan føre til nedregulering av din endogene dopaminproduksjon, noe som er langt fra ideelt. I tillegg brukes L-DOPA i behandling av Parkinsons og en av de kjente bivirkningene er psykose (ved høye doser og frekvent bruk) og tardive dyskinesia (ufrivillige bevegelser).

https://www.sciencedirect.com/scienc...06322394003785

Reishi, som også er en av ingrediensene i Super Calm, kan påvirke testosteron og dens konversjon til DHT. Det finnes litt lite enighet om hvordan reishi påvirker androgener - noen mener at reishi øker testosteron og dermed er fordelaktig, andre påpeker at den senker nivåer av et enzym ( 5-alpha reductase) som konverterer testosteron til DHT (som er 3 ganger mer potent enn testosteron), noe som ikke er ideelt. Min personlige erfaring med reishi er kraftig senket libido, så for min del er saken rimelig klar.

https://www.malehealthclinic.com/rei...rogenic-fungi/

https://sml.snl.no/dihydrotestosteron

GABA som supplement fungerer ikke i det hele tatt fordi den ikke klarer å krysse blod-hjerne-barriere. Enkelte påstår at noen av metabolittene av GABA kan krysse barrieren og gi en psykoaktiv effekt, men min erfaring med max strength GABA (750 mg per pille) er null effekt.

Personlig ville jeg gått for magnesium (helst flere typer i et produkt for bedre absorpsjon - citrate, malate, glycinate), ashwagandha og l-theanine. Alle disse har solid forskning bak seg og jeg kan anekdotisk bekrefte at de fungerer for formålet. Lemon balm og legevendelrot er ganske beroligende også, men litt for sedative. Passion flower er en MAOI og kan ha interaksjoner med mange legemidler, så det er best å styre unna.
Vis hele sitatet...
Takk for et ekstremt godt svar, ble mer klok nå. Da står jeg nok over, har lest det nøyaktig samme mtp dopamin i det produktet.

Magnesium har jeg lest mye om, men det hjelper vel først og fremst for innsøvning? Av de reviewsa jeg har lest, så omhandler de fleste innsøvning og at de sover bedre/drømmer bedre.

Sitat av Uten Agenda Vis innlegg
Bruker den bare ved ekstra behov. Ashwaghanda (KSM-66), Bacopa Monnieri, Lions Mane og ALCAR er det jeg bruker til daglig. Har etterhvert skaffet meg et ganske stort utvalg urter/aminosyrer/nootropics jeg bruker ved behov.

For akutt hjelp mot uro/stress bruker jeg l-theanine, passion flower ekstrakt, lemon balm ekstrakt og cbd-olje sammen med valerinarot ekstrakt.
Vis hele sitatet...
Skjønner!

Er det slik at du tar l-theanine sammen med lemon balm ekstrakt og cbd-olje sammen, eller funker eksempelvis l-theanine å ta hver for seg og?

Sitat av 3mma Vis innlegg
Ltheanin og kaffe for bedre energi, fokus, redusert stress

Ashwaghanda reduserer stresshormonet kortisol og gir mindre angst. Gjør meg ofte mer sosial. Ikke bra for jobbfokus da den kan bli for sedativ.

Aldri kjent noen akutt effekt sv Magnesium.

Reishi på egenhånd funker bra med riktig merke. Påvirker nok sex-hormoner over tid, ref. mange undersøkelser.

Hvis du vil teste en heavy hitter fra helsekost så test Super Rosenrot fra Solaray (Rhodeola Rosea). Bedre humør, mindre stress, mer fokus, mer i nuet, ingen hangover.

(Brukes maks 1-3 ganger per uke for å unngå toleranse).

Enig med han som nevnte Supercalm. Den er bra - jeg bruker den på dager med mange møter eller hvis jeg ønsker å få en konge treningsøkt.

Bør brukes sjeldnere enn 1 gang per uke 1-3 ganger per mnd kanskje? Ingen konkret fasit.

Har ellers skrevet om mange andre kosttilskudd og nootropics tidligere
Vis hele sitatet...
Takk for svar

Av de du nevner så syns jeg egentlig l-theanine høres mest spennende ut, lest meg opp, og bivirknignene virker å være ekstremt få, samt at effekten på de fleste er ganske bra, og nøyaktig til det jeg trenger - gjøre meg roligere, usikker hvor mye det hjelper på angst(?).

Ashwagandha har jeg tidligere prøvd i 2-3 uker uten hell, men ryktes at man bør ta det i opptil 4 uker før man får en hel effekt. Jeg regner med du fikk effekt med engang av Ashwagandha, innen en uke?
Sist endret av LarsErikseen; 3. januar 2021 kl. 14:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Skjønner!

Er det slik at du tar l-theanine sammen med lemon balm ekstrakt og cbd-olje sammen, eller funker eksempelvis l-theanine å ta hver for seg og?
Vis hele sitatet...
Jeg tar dem ofte sammen. Men tar også l-theanine i andre sammenhenger. Ingen av disse er veldig sterke (merk: medisinsk styrke) og er helt trygge å ta sammen. Du finner mange stacks på nett som inneholder disse+++. De fleste urtetilskudd er helt trygge å ta - vertfall hvis du ikke bruker tyngre medisiner (isåfall bør det sjekkes nøye). Dette gjelder også Mucuna Pruriens i Shift. Jeg tar en gang i blant et rent mucuna-tilskudd (eks. i sosiale sammenhenger). Dette er også helt ufarlig så lenge det ikke gjøres for ofte (mer enn 2-3 dager i uken).
Sist endret av Uten Agenda; 3. januar 2021 kl. 14:37.