Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  52 2577
I like turtles
Skyfex's Avatar
Opera 9 ble gitt ut i dag. Den nye versjonen har støtte for bittorrent, widgets (opera er gratis og fungerer på linux, windows og mac.. så det er sannsynligvis den beste widgetplatformen nå), og har mange andre forbedringer.

http://opera.com/

Digg it
<3
Takk for tipset Skyfex, denne skal ned etter ferien!
Håper de har fikset alle feilene jeg la merke til ved betaen
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
PS: Husk å laste ned widgeten min, KnowledgeMate
http://widgets.opera.com/widget/4024

Er andre jeg har laget og.. men de vil bli gitt ut som Opera Widgets.
Tror jeg gir Opera en sjans nå, Firefox klikker ofte hos meg og sliter med å laste diverse ting.
master namer
elodin's Avatar
Bare litt synd at scrolling i OS X ikke er så "smooth" som i Safari. (Dog den er blitt bedre)
Ellers ser det bra ut, skal teste torrents nå.
Veldig bra, jeg merker ikke store forskjellen. Men tror det kommer etterhvert som jeg får brukt den.

New tab
Ah, har ventet lenge på den ferdige versjonen nå. Håper den er mye mer stabil enn betaen jeg har brukt i det siste
Jippiii! Denne har jeg gleda meg til. Har venta med å prøve betaen fordi jeg ikke ville bli skuffa pga krasjing.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Sitat av DonTomaso
Jippiii! Denne har jeg gleda meg til. Har venta med å prøve betaen fordi jeg ikke ville bli skuffa pga krasjing.
Vis hele sitatet...
Smart når jeg starta betaen så brukte opera 99% cpu og hele pcen gjikk som sirup.

Er ikke slik nå lengre nei, flotters! Widgets var faktisk ganske artig men ikke noe jeg kommer til å bruke :-)

*edit*

For fotball folk så har man en Goal'06 Widget der man ser live resultater !
Sist endret av Alphanio; 20. juni 2006 kl. 14:30.
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Ah, endelig. Har denne støtte for mail-klienten som har vært i de siste verisonene?
Så akkurat dette! Nå skal det testes! Spent på BT-funksjonen
Sitat av Skyfex
[...] så det er sannsynligvis den beste widgetplatformen nå)
Vis hele sitatet...
Det sier du bare fordi du jobber for folka
Okey, er det bare hos meg, eller suger Opera CPU kraft når man laster ned med bittorrent ?
Sitter på en P4 3.6 GHz extreme edition. Ting går noe småtregt.
Sitat av SalkiN
Okey, er det bare hos meg, eller suger Opera CPU kraft når man laster ned med bittorrent ?
Sitter på en P4 3.6 GHz extreme edition. Ting går noe småtregt.
Vis hele sitatet...
Mulig du må begrense antall delere og spredere.
Med nok delere og spredere lagger ihvertfall min pc når jeg bruker azureus og andre
torrent klienter.
Er det meninga at widgets åpnes som egne program på XP-startlinja? Hvor ble det av widgets-baren øverst midt på i Opera?
Sitat av DonTomaso
Er det meninga at widgets åpnes som egne program på XP-startlinja? Hvor ble det av widgets-baren øverst midt på i Opera?
Vis hele sitatet...
Det der lurte jeg også på. Vitsen forsvinner litt synes jeg.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Må ærlig talt si at det virker som ei rimelig cheesy løsning å ha ha widgets integrert i nettleseren.
Dessuten bytter'n Dvoraken min tilbake til QUWERTY når jeg aktiverer adressefeltet eller bruker hurtigtaster (noe tidligere versjoner av Opera ikke gjorde).
Neh. Tenker jeg holder meg til Camino.
Det er ondt å gi opera skylda for widgets som henger seg. Og ja. det skjer.

Opera er og kommer alltid til å være den beste måten å navigere weben. Flere har spådd at alt kommer til å være web-basert om noen få årlink , og opera bidrar virkelig i ritig rettning. personlig bruker jeg allerede opera 95% av oppetiden.
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Sitat av DonTomaso
Er det meninga at widgets åpnes som egne program på XP-startlinja? Hvor ble det av widgets-baren øverst midt på i Opera?
Vis hele sitatet...
Apple patent! <3

Digital Hybrid: SIRIUSLY! .. jaok
Jeg har brukt Beta'n siden den kom ut nå, har ikke vært plaga med noe faktisk

men nå blir det none beta
Sitat av gæærn
Mulig du må begrense antall delere og spredere.
Med nok delere og spredere lagger ihvertfall min pc når jeg bruker azureus og andre
torrent klienter.
Vis hele sitatet...
Nope. Lasta ned en musikkvideo som hadde 17 seeds å ingen peers. Lagget like mye som når jeg lasta ned en film med 1000 seeds å 1500 peers. Så kan ikke være det.
Lagger ikke når jeg bruker azureus å kjører opera samtidig.
Vil dere anbefale meg å skifte fra firefox til opera? Har vært trofast til firefox en stund nå. Det jeg har lest om opera høres jo ganske troverdig ut

Valgets kval: Firefox eller Opera?
Vær lit patriot og kjør Opera :P
Jeg har alltid foretrukket Opera, men det er smak og behag. Test ut opera i noen uker(bli litt vant til det osv), og finn ut hva du liker best.
Arright! Et spørsmål til... Hva krever mest? Ildrev eller joikeloik?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Sitat av crangaz
Vil dere anbefale meg å skifte fra firefox til opera? Har vært trofast til firefox en stund nå. Det jeg har lest om opera høres jo ganske troverdig ut

Valgets kval: Firefox eller Opera?
Vis hele sitatet...
Tja. Jeg gikk veien IE -> Opera -> Firebird (som etterhvert ble til Firefox) -> vill velting frem og tilbake mellom Camino, Firefox og Safari -> Camino.

Opera blir litt for mye for min del. Virker som de har pakket et helt jævla OS inn i de siste versjonene. Du kan iallfall ikke kalle den en nettleser lengre. Men så finnes det sikkert en versjon som er ribbet for alt mulig tøv.

Sitat av SalkiN
Vær lit patriot og kjør Opera :P
Vis hele sitatet...
Vær litt internasjonal og kjør Firefox.


Noto to Skyfex: Opera 9 dreper min Dvorak! DO SOMETHING!!11
Hvis det er slik som Skyfex sier at det er copyrightgrunner som gjør at widgetsene ikke fungerer på samme måte som i betaene, er det ekstremt irriterende. Håper noen lager en fix slik at widgetsbaren kommer tilbake.

Er det forøvrig flere enn meg som ikke klarer å installere sertifikat for Skandiabanken i Opera 9?
Jeg har brukt opera lenge nå og har vært kjempefornøyd.
I dag instalerte jeg opera 9 men kan ikke si meg like fornøyd som med den forige versonen.

Nettsidene "fryser" seg og jeg kan ikke trykke noen plasser, men etter noen sekunder fungerer det som normalt igjen.
Av og til får jeg feilmeldinger og må starte opera på nytt igjen. Små men litt irriterende problemer som jeg ikke har hatt før
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Kakcoo: Jeg kan ikke gjøre stort mer enn deg egentlig:
https://bugs.opera.com/wizard/
Sitat av crangaz
Vil dere anbefale meg å skifte fra firefox til opera? Har vært trofast til firefox en stund nå. Det jeg har lest om opera høres jo ganske troverdig ut

Valgets kval: Firefox eller Opera?
Vis hele sitatet...
"Sliter" med samme valget. Har brukt FF lenge, men har nå gitt Opera en sjanse, og lastet ned. Har prøvd i noen timer nå, og syns det foreløbig bare er rot. Joa, det har noen fikse løsninger, og fete greier som widgets, men som nevnt tidligere var det über teit at de kom i et eget vindu. Jeg browset også sidene til opera, men fant ikke mange morsome widgets, bare noen få nyttige.

Syns Opera kort fortalt er ubrukervennlig, og har malplasserte knapper og faner og bokmerker. En av de største grunnene til at jeg nå prøver meg på Opera er fordi det er norsk, og tenkte jeg skulle støtte dem, og få opp statistikken litt :P

Men dessverre, FireFox ftw.
Har brukt Opera i fem år nå, de skuffer ikke nå heller. Nå som adblock er fullt integrert uten at man må lage seg en egen config er det ingen negative sider igjen.
Merket på nFF at Opera var litt tregere enn min FF, men grunnet endel problemer med min FF har jeg gitt Opera en sjans...

En ting: På FF så kan man ha små tabs over sidetabsene, der man klikker på for å gå rett inn på en side... Nesten som bokmerker. FF-brukere vet hva jeg mener.

Er dette mulig i Opera? Hvis ikke så har ikke Opera sjans, jeg ha den funksjonen.
Manny, det skal ikke være noe problem. Det første du kan gjøre er å gå inn på Tools>Appearance>Toolbars og hukke av for personal-bar. Så er det bare å gå inn på siden du vil legge til på den nye toolbaren din, dra tab'en fra siden opp til toobaren du vil ha den på... og volla! Har forresten aldri opplevd at Fx (firefox) er raskere enn opera.
Sitat av MannY
En ting: På FF så kan man ha små tabs over sidetabsene, der man klikker på for å gå rett inn på en side... Nesten som bokmerker. FF-brukere vet hva jeg mener.

Er dette mulig i Opera? Hvis ikke så har ikke Opera sjans, jeg ha den funksjonen.
Vis hele sitatet...
hvist at jeg fårstår det rett så har jeg det på opera.. det er bare å dra taben på den siden du vil lagre over dit du vil ha knappen.. jeg har for min del flere snarveier vedsidenav adresselinja..

hviss du går på "Vis">"Verktøylinjer">"persjonlig verktøylinje" så får du opp en ekstra verktøylinje, tror den kommer i toppen av browseren når du åpner den.. der kan du legge flere snarveier.. det er bare å høyreklikke, og velge "fjern fra verktøylinja" på nesten hva som helst vist du ikke vil ha den modulen.

Hvis du går på "Verktøy">"Utseende..." så kan du under fanen "Verktøylinjer" b.l.a. velge plasseringer til de forskjellige verktøylinjene, eller fjerne dem om du vil det.
Bytta fra IE til Opera for i versjon 7 eller noe, men etter en stund gikk jeg over til firefox siden man kunne costumize den mer, men siden opera nå hadde alt jeg trengte inne så (viktige ting er BT og Chat) så bytta jeg nå tilbake etter å ha brukt firefox ganske lenge. Bruker fremdeles Beta 2 da, og om widgetene kommer i egne vinduer så tror jeg jeg venter med å innstallere den ferdige versjonen :P
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Syns denne releasen var ganske nice, men jeg liker ikke intigrert torrent-klient, og det samme gjelder widgets - hva faen skal man med det i en browser? Håper de lanserer en nedstrippet versjon etter hvert, for Opera begynner å bli bloat.

Tips: for å disable torrent-klienten og stille på diverse andre power-instillinger skriv "opera:config" i adressefeltet.
Sitat av PAO87
hvist at jeg fårstår det rett så har jeg det på opera.. det er bare å dra taben på den siden du vil lagre over dit du vil ha knappen.. jeg har for min del flere snarveier vedsidenav adresselinja..
Vis hele sitatet...
Du forstod meg riktig, og ja, det fungerer! Hadde denne oppe, men er vant til å dra linker og ikke taber til linjen. Takk
Valgfri brukertittel
dain's Avatar
Må si jeg likte betaversjonen, med widget-taben som var der, bedre enn denne.
Men fortsatt en meget bra og fin browser. Fikk hvertfall meg til å bytte fra Firefox.
"AMD Athlon 64 X2 cpu 4800+, 2Gb of Mushkin XP extreme performance memory, nVidia Geforce 7900GTX graphics and two hard drives: a Western Digital Raptor 74GB and a Seagate 400GB Sata 2"

Gratulerer Audun 'skyfex' Wilhelmsen Jeg vil også ha
I like turtles
Skyfex's Avatar
Trådstarter
Unreal143: Ikke glem NEC 20,1+ Widescreen LCD skjerm og Logitech Z-5500 Surround sound lyd.. og indirekte: en sommerjobb hos Opera

Kan jo prøve å finne ut om det er en hemmelig måte å få det widget-laget igjen
Ontopic: Jeg har brukt FF i flere år nå, og det fungerer ypperlig. Det skader dog aldri med forandring
Sitat av Skyfex
Kan jo prøve å finne ut om det er en hemmelig måte å få det widget-laget igjen
Vis hele sitatet...
Det hadde vært strålende. Jeg skal faen meg BETALE for å ha den muligheten!
Skulle hatt en RSS widget for nFF
Fant ut at hvis du høyreklikker på en widget å velger 'Always on top' så kommer den ikke i ett eget vindu.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
I OS X får den heller ikke et eget ikon i docken, så for å holde rede på åpne widgets må du rullere gjennom de med "Eple + <", da de tydligvis heller ikke vises som eget program i exposé.
Hvordan kutter jeg ut slik at Opera skal åpne alle torren filer? er lei av å velge "save as"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Prøvde Opera 9 no i dag, for moroskuld. Imponerte meg ganske kraftig. Den var rask, og relativt fin. Det som irriterte meg var uvante tastekombinasjoner. Det er strengt tatt ikkje opera sin feil, men at eg er van med FF, men gjer det uaktuelt å bytte. Ellers sakna eg firefox-extensions, noko som heller ikkje er opera sin feil.

Hovudgrunnen til at eg held meg til FF er at den er open kildekode, noko eg meiner er rett.
Tastekombinasjoner kan du jo endre på i innstillinger, måtte selv endre noen kombinasjoner som var forandra i opera 9 tilbake til sånn det var i opera 8(vane )
Sist endret av Redstorm; 29. juni 2006 kl. 14:28.
Sitat av Stigern
Hvordan kutter jeg ut slik at Opera skal åpne alle torren filer? er lei av å velge "save as"
Vis hele sitatet...
Setter at f.eks. µTorrent eller Azureus (eller hva du enn bruker) skal være default? Last ned en torrent-fil, høyreklikk -> åpne i.. -> bla frem til programmet du vil bruke -> huk av for "bruk alltid dette prorgammet" og trykk "OK".

On-topic:
Har såvidt prøvd Opera 9, og likte det like godt som Opera 8. Men, som det vanedyret jeg er klarer jeg aldri å venne meg av Firefox.
Sist endret av mongeland; 29. juni 2006 kl. 14:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Redstorm
Tastekombinasjoner kan du jo endre på i innstillinger, måtte selv endre noen kombinasjoner som var forandra i opera 9 tilbake til sånn det var i opera 8(vane )
Vis hele sitatet...
Jepp, eg veit. Men eg har ikkje tatt meg bryet med det, og kjem ikkje til å gjer det. Men takk for tipset