Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1172
Har et spørsmål å komme med.

Jeg er en undergenomsnittlig lav jente. Veier 70kg og har begynt på concerta.
Begynte på 27 første uken og har gått nå på 54 i 2 uker.

Jeg vet hvordan concerta funker og jeg vet at den slipper ut litt og litt.
Tok den ene pillen min i tidlig idag. Å jeg lurer på om hvis jeg deler en til i to og så svelger den om jeg får syk effekt? Vil ikke ha sånn syk men kjenner basiclly ingen ting nå.

Om ikke ta en halv. Kanskje dele den halve i to igjen?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Vel, om jeg skjønner deg rett så får du concerta på resept av legen for å lindre AD/HD?
Da er det vel ikke meningen at du skal føle så mye rus.

Men hvis du vil ruse deg på dem så vil jeg faktisk anbefale å tygge dem i flere biter sånn at hele konstruksjonen av dem blir ødelagt. Sånn jeg har skjønt det så består en concerta av 4 deler, den første er det røde laget som er utenpå hele pillen, dette båstår av ca 33%virkestoff som skal instant release, også er det den rosa tuppen under "hakket" på dene ene kort siden, som også består av en del som ganske kjapt blir tatt opp, under den finner du resten av virkestoffet som blir satt ut etter tid, og under der igjen så finner du mekanismen som utvidder seg med vann og dermed dytter ut de tidligere nevnte delene ut i systemet ditt.

Så hvis du tygger den hel så hopper du altså over alle overnevnte steg å får hele pakka i systemet ditt med en gang.
Sist endret av Absurd; 8. mars 2019 kl. 15:52. Grunn: la til info
Ingenting som "dytter" noe som helst i den medisinen. Måten det fungerer på er at deler av medisinen (små små små bittesmå biter, nesten som pulver) har et beskyttende lag utenpå hvert "korn". Dette beskyttende laget kan legges med forskjellige egenskaper, slik at det løses opp etter et ulikt antall minutter/timer.
Det er slik modifisert frisetting fungerer (det er modifisert frisetting som er riktig terminologi for hvordan disse doserer medisinen)

Når det gjelder adhd medisin, så kjenner du jo ingen virkning av medisinen, men du vil garantert merke det når medisinen IKKE virker, som feks dersom du glemmer å ta den en dag. Når medisinen fungerer på deg, så skal du jo fungere som "normale" mennesker, og den eneste "virkningen" du vil kunne se er at adhd symptomene blir svekket eller helt borte.

Dersom du skal prøve å ruse deg på medisinene, værsågod og prøv. Har du adhd så skal det en del til for at du skal klare å bli rusa på disse medisinene. Men vennene dine (som ikke har adhd) kan fort kjenne en oppkvikkende virkning av medisinene dine.

Dersom man skal "ruse" seg på slike medisiner med modifisert frisetting, så må man i så fall finne metoden for å "omgå" den modifiserte frisettingen, slik at man kan få "alt" på en gang.
Løs opp medisinene i litt lunkent vann og rør rundt til de er helt oppløst i vannet. Og la det stå en god stund (typisk så mange timer som medisinen er designet for å bruke på den modifiserte frisettingen), så vil du kunne drikke det og du får virkningen av all medisinen som èn dose.
Er jo bare å ta mer på en gang om målet er å bli rusa, modifisert frisetting eller ei.
Sitat av Mrsprettball Vis innlegg
Er jo bare å ta mer på en gang om målet er å bli rusa, modifisert frisetting eller ei.
Vis hele sitatet...
Nei. Ikke om vedkommende har fått dette for å dempe adhd symptomer.
Da blir det ikke rus på den måten som "en vanlig" person ville fått rus.

Og hvorfor skal man gå typ 15 timer for å få frisatt medisinen, og få varierende dosering 3 ganger i løpet av disse timene?
Dette kunne du ikke så mye om...?
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Nei. Ikke om vedkommende har fått dette for å dempe adhd symptomer.
Da blir det ikke rus på den måten som "en vanlig" person ville fått rus.

Og hvorfor skal man gå typ 15 timer for å få frisatt medisinen, og få varierende dosering 3 ganger i løpet av disse timene?
Dette kunne du ikke så mye om...?
Vis hele sitatet...
BS... For det første så fungerer ikke depot pillen sånn som du beskriver over. Det ser du lett om du noen gang har prøvd å åpne en av dem, for det andre så fungerer det utmerket å tygge dem for å få insta release bare du tygger dem godt nok, for det tredje så skal det faktisk ikke så forbaska mye mer til for en med adhd å ruse seg på disse. Kanskje noe mer men ikke mye. Hvor får du alt dette fra lurer jeg på?
SammeFaenGårNokGreit
Absurd's Avatar
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Nei. Ikke om vedkommende har fått dette for å dempe adhd symptomer.
Da blir det ikke rus på den måten som "en vanlig" person ville fått rus.

Og hvorfor skal man gå typ 15 timer for å få frisatt medisinen, og få varierende dosering 3 ganger i løpet av disse timene?
Dette kunne du ikke så mye om...?
Vis hele sitatet...
Du beskriver ritalin og ikke concerta det er to forskjellige ting og ikke det TS spør om her.

Har sett mye forvirringer rundt hvordan concerta og ritalin fungerer på forumet her pluss at mange ofte blander de selv om de er veldig forskjellige.
https://imgur.com/E45J9Lk
Her er det visualisert hva jeg forklarte i første post også kan du evt gå inn på felleskatalogen for oversikt over hvordan virkestoffet er spredt rundt i de forskjellige delene.
Sist endret av Absurd; 9. mars 2019 kl. 22:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.