Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2409
Hei, kom over denne artikkelen her: https://www.tv2.no/nyheter/10592583/

Påstas at BCAA ikke er bra for deg. Ble gjort en ekstremt avansert studie i Australia hvor det blir påstått at langvarig inntak av forgrenede aminosyrer ikke bare reduserer levetiden din, men også gjør deg deppa og tykkere.

"I studien, som er publisert i fagbladet Nature Metabolism, er det blitt sett nærmere på hvordan store mengder BCAA påvirker stoffskiftet, reproduksjon, appetitt og aldring.

"Testene er blitt gjennomført med mus, som er blitt gitt forskjellige mengder av BCAA.

Musene ble gitt dobbel mengde BCAA, standardmengde BCAA, halvparten og én femtedel.

Musene som fikk dobbel mengde BCAA, økte matinntaket, og ble dermed kraftig overvektige, i tillegg til at de levde kortere."

Jeg selv drikker ikke vanlige BCAA-drikker, men drikker mye proteinpuler/WHEY, og alt av proteinpulver inneholder jo BCAA. Hva tenker dere?
Ufullstendig analyse. At du legger på deg med høyere kaloriinntak er ikke nytt. At fedme fører til kortere levetid er ikke nytt.
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Ufullstendig analyse. At du legger på deg med høyere kaloriinntak er ikke nytt. At fedme fører til kortere levetid er ikke nytt.
Vis hele sitatet...
Sitat av https://www.nature.com/articles/s42255-019-0059-2
Abstract

Elevated branched-chain amino acids (BCAAs) are associated with obesity and insulin resistance. How long-term dietary BCAAs impact late-life health and lifespan is unknown. Here, we show that when dietary BCAAs are varied against a fixed, isocaloric macronutrient background, long-term exposure to high BCAA diets leads to hyperphagia, obesity and reduced lifespan. These effects are not due to elevated BCAA per se or hepatic mammalian target of rapamycin activation, but instead are due to a shift in the relative quantity of dietary BCAAs and other amino acids, notably tryptophan and threonine. Increasing the ratio of BCAAs to these amino acids results in hyperphagia and is associated with central serotonin depletion. Preventing hyperphagia by calorie restriction or pair-feeding averts the health costs of a high-BCAA diet. Our data highlight a role for amino acid quality in energy balance and show that health costs of chronic high BCAA intakes need not be due to intrinsic toxicity but instead are a consequence of hyperphagia driven by amino acid imbalance.
Vis hele sitatet...
For meg virker det som om forskerne har tatt høyde for akkurat dette.
Trådstarter
Sitat av Trenbro600 Vis innlegg
Ufullstendig analyse. At du legger på deg med høyere kaloriinntak er ikke nytt. At fedme fører til kortere levetid er ikke nytt.
Vis hele sitatet...
Men BCAA påvirker tryprofannivået i kroppen, og også serotoinnivået i hjernen. Som ødelegger sinnsstemning, søvn og apetitteten din.
Ler av folk som fortsatt faller for fitnessscam industrien. Har vi kommet så langt at vi skal gå på aminosyrenivå for å få noen ekstra gram med muskelvekst i året?

Hva skjedde? Ble folk lei av kreatin?

Og forresten. IKKE kom her å si at man fikk "total forvandling" treningsmessig etter å ha begynt med et lovlig kosttilskudd. Da er det nok andre faktorer som har spilt inn her.

Morsom forskning tho, Jeg vet om flere som gjerne drikker 3-6 av disse om dagen. Alt med måte.
Sist endret av Superspurv; 9. mai 2019 kl. 17:57.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ler av folk som fortsatt faller for fitnessscam industrien. Har vi kommet så langt at vi skal gå på aminosyrenivå for å få noen ekstra gram med muskelvekst i året?
Vis hele sitatet...
Jeg ler av folk som krangler med seg selv på nettet:

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Jeg tar følgende kosttilskudd, og jeg lurer på om det er noe jeg kan tilføye som har dokumentert effekt som jeg har glemt.

- Acetyl-L-carnitine (aminosyre)
- Alpha-lipoic acid (antioksidant)
- Multivitaminer (daglig)
- ZMA (Magnesium, B6, Zink)
- Vitamin D3 (5000iu, 2-3 ganger per uke)
Vis hele sitatet...
For å forsvare meg selv der, så kan jeg jo godt si at jeg tar multivitaminer, ZMA og d3 for helsemessige årsaker, da jeg ikke alltid klarer å ha et like variert kosthold. Jeg tar ikke ZMA for å bli sterkere eller bli mer utholden. De to første du nevner ble jeg anbefalt da jeg leste litt om kosttilskudd før/under/etter MDMA bruk.

Men hei, det er enkelt å blande kosttilskudd man tar for helsa sin del, og kosttilskudd som skal øke muskelmasse. Leter du litt lenger og går jeg på en liten hormonkur før sommeren.
Sist endret av Superspurv; 9. mai 2019 kl. 18:46.
Trådstarter
Så summasumarum, hva blir konklusjonen? Ikke helsefarlig?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Ler av folk som fortsatt faller for fitnessscam industrien. Har vi kommet så langt at vi skal gå på aminosyrenivå for å få noen ekstra gram med muskelvekst i året?

Hva skjedde? Ble folk lei av kreatin?

Og forresten. IKKE kom her å si at man fikk "total forvandling" treningsmessig etter å ha begynt med et lovlig kosttilskudd. Da er det nok andre faktorer som har spilt inn her.

Morsom forskning tho, Jeg vet om flere som gjerne drikker 3-6 av disse om dagen. Alt med måte.
Vis hele sitatet...
Altså kjære deg, hva tror du kreatin er? Kreatin er laget av de tre aminosyrene Argin , Glysin og Metione. Leveren vår greier selv å sette sammen disse aminosyrene til kreatin, den andre måten å få kreatin på er ved å innta det som et kosttilskudd eller igjennom kostholdet.

Mer eller mindre sakset fra https://www.proteinfabrikken.no/maga...r-kreatin.html
Vanskelig å konkludere med noe ettersom jeg ikke har tenkt til å betale for å lese artikkelen. Aviser er stortsett flinke til å vende "nyere forskning" til noe de vet vil få klikk. Fitness er et høyst aktuelt tema og de vet at slike overskrifter vil få mye oppmerksomhet, det kan være noe i dette, men trolig er det høyst overdrevent.
Så jeg ville nok ikke vært redd for å innta slike kosttilskudd, selvom den ønskede effekten er diskuterbar. BCAA kommer du ikke unna uansett, ettersom det finnes i det proteinet du inntar via vanlig kosthold.
Sitat av larvikmann Vis innlegg
Vanskelig å konkludere med noe ettersom jeg ikke har tenkt til å betale for å lese artikkelen. Aviser er stortsett flinke til å vende "nyere forskning" til noe de vet vil få klikk. Fitness er et høyst aktuelt tema og de vet at slike overskrifter vil få mye oppmerksomhet, det kan være noe i dette, men trolig er det høyst overdrevent.
Så jeg ville nok ikke vært redd for å innta slike kosttilskudd, selvom den ønskede effekten er diskuterbar. BCAA kommer du ikke unna uansett, ettersom det finnes i det proteinet du inntar via vanlig kosthold.
Vis hele sitatet...
Poenget er jo overdrevet bruk av BCAA. Man kan få utslipp av serotonin av å knytte seg til folk også, men putt på mdma så blir det overdrive. Jeg sammenligner ikke mdma og bcaa
Trådstarter
Sitat av 420master Vis innlegg
Poenget er jo overdrevet bruk av BCAA. Man kan få utslipp av serotonin av å knytte seg til folk også, men putt på mdma så blir det overdrive. Jeg sammenligner ikke mdma og bcaa
Vis hele sitatet...
Står ikke noe om overdrevet bruk. Sålenge du innehar deg BCAA så kommer de negative effektene.

Men det står «kortere levetid av BCAA».

Hva er den direkte årsaken til det? Er det sånn at BCAA alene gir deg kortere liv(skader hjertet?)?

Eller er det overvekten som fører til kortere liv?

Så, så lenge man holder seg slank og tynn, så kan man inneha så mye BCAA man vil?
Sist endret av smash00; 10. mai 2019 kl. 23:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av 420master Vis innlegg
Altså kjære deg, hva tror du kreatin er? Kreatin er laget av de tre aminosyrene Argin , Glysin og Metione. Leveren vår greier selv å sette sammen disse aminosyrene til kreatin, den andre måten å få kreatin på er ved å innta det som et kosttilskudd eller igjennom kostholdet.

Mer eller mindre sakset fra https://www.proteinfabrikken.no/maga...r-kreatin.html
Vis hele sitatet...
Det er mange stoffer kroppen vår fint klarer å produsere selv, men som kan være farlig å innta, spesielt i store mengder. Så det er langt ifra et godt argument for at det er trygt å ta kreatin eller noen andre tilskudd. Alt handler om mengde.

Sitat av smash00 Vis innlegg
Står ikke noe om overdrevet bruk. Sålenge du innehar deg BCAA så kommer de negative effektene.

Men det står «kortere levetid av BCAA».

Hva er den direkte årsaken til det? Er det sånn at BCAA alene gir deg kortere liv(skader hjertet?)?

Eller er det overvekten som fører til kortere liv?

Så, så lenge man holder seg slank og tynn, så kan man inneha så mye BCAA man vil?
Vis hele sitatet...
Sånn jeg forstår forstår det stemmer det. Ifølge abstract: "Preventing hyperphagia by calorie restriction or pair-feeding averts the health costs of a high-BCAA diet". Altså; overspising som følge av BCAA-inntak kan unngås ved å begrense kaloriinntaket.
Trådstarter
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det er mange stoffer kroppen vår fint klarer å produsere selv, men som kan være farlig å innta, spesielt i store mengder. Så det er langt ifra et godt argument for at det er trygt å ta kreatin eller noen andre tilskudd. Alt handler om mengde.



Sånn jeg forstår forstår det stemmer det. Ifølge abstract: "Preventing hyperphagia by calorie restriction or pair-feeding averts the health costs of a high-BCAA diet". Altså; overspising som følge av BCAA-inntak kan unngås ved å begrense kaloriinntaket.
Vis hele sitatet...
Men hva om jeg spiser 5000kcal dagen, ved bulk, kombinert med BCAA. Er det helsefarlig?

Jeg legger på meg muskler, ikke fett her. Er vel hele poenget? At BCAA gjør deg større iform av mye høyere fettprosent, og så lenge en holder seg unna 15% fett så skal det vel gå bra?
Sist endret av smash00; 15. mai 2019 kl. 18:46.