Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1048
jeg har søkt bachelor innen nautikk.

etter litt googling, virket det som det var enklere å få jobb med fartstid + fagskole. stemmer dette?

jeg har bakgrunn som elektriker, så jeg kan evt ta fartstid som elektriker og fagskole om noen år isteden.

men hva lønner seg? går jo raskest for meg å ta en bachelor, men hva vil være enklest i arbeidsmarkedet?
Med ditt utgangspunkt tror jeg Bachlor vil være det beste alternativet. Litt etter hva segment du er ute etter å jobbe i vil det ha liten reell betydning om du kommer fra fagskole eller bachlor. Med dagens utvikling og fokus på akademisk kompetanse fremfor real kompetanse ville jeg iallefall innenfor offshore ha tatt bachlor.
Du får ikke jobb på båt som vanlig elektriker. Da må du først ta ett kurs, og så muligens lærlingetid. Du trenger 1 års effeltiv fartstid ombord for å kunne ta fagskole. Du må også ha jobbet som matros/matroslærling. Derfor er nok bachelor det beste valget i ditt tilfelle.

I arbeidsmarkedet kommer det litt ann på. Ikke fått noen gode svar enda. Men rederiene jeg har snakket med sier alle at de foretrekker de med matrosfagbrev + fagskole da de er seriøse kandidater som vet de vil jobbe på sjøen og har erfaring fra før. Er utrolig mange som kun går skole og dropper hele greia som kadett pga sjøsyke, arbeidsmengde osv.

Har også hørt at fagskole er mest ettertraktet i offshore bransjen, mens bachelor vil være mer relevant innen cruise/hurtigruten osv.