Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2017
Hei!

Har bruk for et kamera der du kan trykke på en kanpp, og det tar et bilde uten å trenge å vente på at det blir slått på. Må være raskest mulig fra jeg trykker på knappen til bildet blir tatt. Trenger ikke være sånn kjempebra kvalitet på bildene, men må ikke være noe "skrap" heller. Noen som vet om noe sånn finnes?
Trådstarter
Sitat av Latechs Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Hehe, mente så klart digitalt da, glemte å skrive det.

Sitat av muRit Vis innlegg
Tør jeg spørre hva du trenger et slikt kamera til?
Vis hele sitatet...
Har en jobb der det har vært utrolig kjekt for å dokumentere ting uten å komme mer inn på det.
Kjøp et helt vanligt speilrefleks kamera Funker sikkert fjell..
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Kjøp et helt vanligt speilrefleks kamera Funker sikkert fjell..
Vis hele sitatet...
Hvor lang tid bruker et normalt speilrefleks på å slå seg på da? Er det noen som har et trykk for bilde her? Har egentlig ikke bruk for noe så avansert.
Utfordringen her er at elektronikken må starte opp, og når du velger å ta bilde vil et kamera normalt sett fokusere og måle lysnivå før bilde blir tatt. Ting som tar tid.

Det beste her kan vel være et overvåkingskamera(Axis for eksempel) som står på fast strøm, koblet til nettverk, og en bryter lett tilgjengelig som er satt opp slik at når du aktiverer bryteren så lagres et bilde på en nettverksdisk. Koster fort et par tusenlapper, men vil gjøre slik du ønsker. Dette er det rimeligste eg finner med IO-funksjonen(til bryter): http://www.dustinhome.no/axis-poe-m1...Provider_dacsa
Sist endret av nomore; 24. januar 2012 kl. 14:34.
Trådstarter
Sitat av nomore Vis innlegg
Utfordringen her er at elektronikken må starte opp, og når du velger å ta bilde vil et kamera normalt sett fokusere og måle lysnivå før bilde blir tatt. Ting som tar tid.

Det beste her kan vel være et overvåkingskamera(Axis for eksempel) som står på fast strøm, koblet til nettverk, og en bryter lett tilgjengelig som er satt opp slik at når du aktiverer bryteren så lagres et bilde på en nettverksdisk. Koster fort et par tusenlapper, men vil gjøre slik du ønsker. Dette er det rimeligste eg finner med IO-funksjonen(til bryter): http://www.dustinhome.no/axis-poe-m1...Provider_dacsa
Vis hele sitatet...
Takk for tips, men det må være et det er mulig å ta med seg som et vanlig digitalkamera. Kjenner godt til Axis og har brukt en del av deres kamera.
Om du har kameraet på hele tiden så er det snakk om 1-2sek før det er klart til å ta bilde når det er i dvale.
Trådstarter
Sitat av Settoz Vis innlegg
Om du har kameraet på hele tiden så er det snakk om 1-2sek før det er klart til å ta bilde når det er i dvale.
Vis hele sitatet...
Desverre, det er ikke aktuelt det heller.
shit was so cash
Anda22's Avatar
Sitat av rolvs Vis innlegg
Har en jobb der det har vært utrolig kjekt for å dokumentere ting uten å komme mer inn på det.
Vis hele sitatet...
Kva er forskjellen på om det tar 1 sekund og 5 sekund før kamera skrur seg på?
Vist ikkje du har alzheimers så er det ikkje eit problem.
Trådstarter
Sitat av Anda22 Vis innlegg
Kva er forskjellen på om det tar 1 sekund og 5 sekund før kamera skrur seg på?
Vist ikkje du har alzheimers så er det ikkje eit problem.
Vis hele sitatet...
Vitsen er at det skal være bare å trykke på en knapp så blir bildet tatt uten å trenge å måtte slå på kameraet.
Min speilrefleks bruker ingen nevneverdig tid på å skru seg på. Om man stiller på P (program auto) så er det bare point and shoot.

Det blir nok raskere med billig speilrefleks enn dyrt kompakt/digitalt.
Har et casio EX-h5 (1499kr ca), og det er ikke lynrakst akkurat. Eneste fordelen med de små digitale er størrelsen. De er utrolig hendige. Særlig om de også tar gode bilder uten blits. Men det får du ikke til en billig penge, desverre.
Eg foreslår at du er mer spesifik rundt hva du ønsker å bruke kameraet til. Det er vanskelig å hjelpe når det er så vagt og udefinert. For eksempel nevnte du ikke i førsteposten din at kameraet måtte være mobilt. Hadde du nevnt det kunne eg spart meg for å nevne Axis

Hvor mobilt må det være? Er det for eks aktuelt med et kamera med stor batteripakke på? Må det være anonymt/skjult? Skal du bruke det i bil, innendørs eller mens du driver med en aktivitet?

Du har jo og for eks GoPro kamera. Dette kan settes opp slik at når du slår det på så begynner det å ta opp film med en gang. Det tar noen sekunder å starte opp, og er en liten delay før det begynner, men det er så vidt eg kjenner til den beste "ett-trykks-løsningen" eg kan komme på.

Skal du ha et kompaktkamera/speilrefleks(eller hybrid) er du avhengig av at du kan sette på manuell fokus for at det skal ta bilder raskt.
Nå vet jeg ikke om den tar bilder, men Flip HD er jo ganske kompakt + enkel.
http://support.theflip.com/en-us/home

(Som sagt vet jeg ikke om den tar bilder og åssen kvaliteten på ting er.)
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
For å ta bilde så fort som mulig med dSLR: slå på kamera og trykk ned utløser så fort som mulig (samtidig funker). Tar Canon EOS 400D 0,2 sekunder, og de som er nye nå til dags er sikkert ikke mye verre (kan sjekkes på Internett).

For å være helt tydelig: Det tar omtrent 0,2 sekunder fra man har begynt å berøre kameraet, til det første bildet er tatt.

Sett i P-modus og autofokus. Seriebilder ved behov.
Har du android telefon kan du laste ned superspycamera+. Denne appen kan du sette som bakgrunn. Da er kameraet på hele tiden å vises som bakgrunnen din. For å ta bilder bare dobbelt klikker du på skjermen. Bildet lagres da på telefonen uten at det vises i galleriet. Så om noen skulle misstenke deg for å ta bilder av noe dem ikke vil du skal ha bilder av å sjekker telefonen din, så kan du skylde på at det er bakgrunnen din, å dem finner ikke bildene såfremt dem ikke kobler mobilen opp mot en pc å roter gjennom mappene dine der for å se etter bilder der.

Da kan du med andre ord bare late som om du bruker telefonen din til feks skrive melding eller noe, mens du i virkeligheten dobbelt tapper skjermen for å ta bilder. Å ettersom bakgrunnen ER kameraet, så har du også tilgang til alt annet på mobilen samtidig. Så om ''dem'' du eventuelt skal ta bilde av kommer, så kan du bare fortsette å bruke telefonen som vanlig å bare åpne ''meldinger'' feks å skrive en melding.

Veldig diskret og enkelt.
Sitat av Dead Maple Vis innlegg
Da kan du med andre ord bare late som om du bruker telefonen din til feks skrive melding eller noe, mens du i virkeligheten dobbelt tapper skjermen for å ta bilder. Å ettersom bakgrunnen ER kameraet, så har du også tilgang til alt annet på mobilen samtidig. Så om ''dem'' du eventuelt skal ta bilde av kommer, så kan du bare fortsette å bruke telefonen som vanlig å bare åpne ''meldinger'' feks å skrive en melding.

Veldig diskret og enkelt.
Vis hele sitatet...
Litt suspekt når du holder linsa så den peker mot det man egentlig tar bilde av da
Det er ikke akkurat vanlig å holde mobilen opp når man tekster, det er mer vanlig å se ned på den.
Speilreflekset mitt (Canon 30D) tar ikke veldig lang tid fra jeg plukker det opp, til bildet er tatt. Jeg kan prøve å eksperimentere litt i kveld, men det går ut fra dvale ganske umiddelbart. Det som tar tid, er fokusen.
lefsespiser
lefze's Avatar
Støtter andreposten her, det enkle er ofte det beste!

Et engangskamera har ingen "slå-på"-knapp eller annet elektronikk som skal boote opp, der er det rett og slett bare å trykke på knappen så er det du peker på blitt foreviget.

Det eneste minuset må vel være at det må fremkalles hos en fotobutikk.

EDIT: så ikke at TS svarte at det måtte være digitalt.
Sist endret av lefze; 24. januar 2012 kl. 17:17.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Litt suspekt når du holder linsa så den peker mot det man egentlig tar bilde av da
Det er ikke akkurat vanlig å holde mobilen opp når man tekster, det er mer vanlig å se ned på den.
Vis hele sitatet...
Haha sant nok Men er man diskre, så funker det ihvertfall sånn nogenlunde.
på mitt dslr (D7000) kan jeg holde inne shutter knappen mens jeg skrur på kameraet og vips er bildet tatt.
testa nå

Manuell fokus tho.
hjelper deg sikkert lite
Dersom du kjøper deg et kjapt speilreflekskamera, er det autofokusen som kommer til å være flaskehalsen. Og jeg tror ikke du får det mye kjappere enn det. Eneste andre jeg kommer på er helmet-cam
Hvis du ikke ser etter DSLR kvalitet, men kjappe bilder, er jo iPod Touch eller iPhone å gå noe etter. Er jo mye annet dem kan gjøre, men en av tingene er at du kan dobbeltklikke hjemknappen mens den sover, så får du frem en kameraknapp. Trykk på den og knips i vei. Tar kanskje 1-2 sek før du er klar.