Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1664
Jeg har omsider vokst til meg ballesteinene til å velge å gå for en ren fotografutdannelse. I høst begynte jeg på multimediestudier, hvor jeg får en relatvit bred utdannelse, med en betryggende faktor om at jeg har flere ben å stå på. Jeg ser nå, 100 000,- ut i studiåret, at dette ikke er det jeg aller helst vil drive med. Jeg vil ta en ren fotoutdannelse, og skal begynne den til høsten.

Alternativer her til lands er vel i all hovedsak Norges Kreative Fagskole, som jeg etter konferanse med en vennine har skjønt at ikke er noe poeng å kaste bort verken tid eller penger på. Nivået er visstnok veldig lavt, og jeg vil ikke bruke nok et år og 100 000,- til på å gå i klasse med medstudenter som ikke har noen som helst grunnleggende kunnskap til foto. Desverre er det visstnok der nivået ligger på skoler her til lands, og jeg har sterkt begynt å vurdere utenlands studier.

Men frem til sakens kjerne; jeg vet det er noen dyktige fotografer som lusker rundt på dette forumet her, og mange kloke hoder. Er det noen som har noen erfaringer å dele? Da tenker jeg på anbefalte skoler, ikke fullt så anbefalte skoler, stipendordninger, venner som har studert, og den slags.

Takk for svar!
Venn av meg som gikk "medier og kommunikasjon" for så å gå rett ut i lære hos en fotograf. Tror det var 3 år han var der men er noe usikker på dette.

Kanskje dette kunne være noe for deg?
Ikke noe å gå MK etter, tror nå jeg. De jeg kjenner som har gått det har hatt ganske middels fotoundervisning, som også er ganske liten del av pensum.
Læretid er ingen dum idé, tror jeg da.

På høyskolenivå er det vel Bilder Nordic i oslo og Norges Fotofagskole i trondheim, i alle fall.
og fotojounralistikk ved Høyskolen i Oslo^^


Det aller viktigste i fotografyrket er å kunne ta bra bilder. Jeg kjenner flere som ikke har utdanning, men som livnærer seg ved frilansjobbing. Selv fikk jeg jobb som fotograf etter å ha gått på folkehøgskole, så alt er mulig
Om du ser etter noe i utlandet bør du ta en titt på Kingston University utenfor London.

Jeg vet at Lærerne på Norges Kreative Fagskole er eksstremt gode lærere med mye kontakter rundt om i bransjen, og du får mye tid til å ta enge bilder. så selv om nivået på en del av studentene som ikke tar det alvorlig ligger langt under det du ønsker, er det gode muligheter til å lære og utvikle seg selv.
gentleman #1
ViceR's Avatar
Du kan gå "Trykk og Foto" på Studiespesialiserende linje. Har en kompis som går der. Han er jævlig god.
Trykk og Foto er kun et valgfag på Studiespesialiserende med formgivningsfag. Sier ikke at det er ubrukelig, men det er ikke mange prosent av en tre-årig videregående linje. Da tror jeg nok det er bedre med MK.
Nivået på de andre studentene er heldigvis noe du ikke trenger bekymre deg over. Dersom du lærer det du trenger, får oppfølging, og utvikler ditt eget talent så kunne resten av skolen vært en gjeng bavianer. Du kan f.eks ta opp bekymringene med den aktuelle skolen, og spørre hvordan ting fungerer der, før du bestemmer deg for å forkaste ideen pga en samtale med en venninne.
Du kan jo også prøve deg på Bilder Nordic school of Photography som ligger i Oslo. Ren fotoskole hvor jeg kjenner flere som har gått. Fellesfaktoren er at de er ganske gode rent fototeknisk. Nøkkelordet for å bli god til å ta bilder er interesse


Mvh Faller
Takker for mange gode svar!

Nå har det seg slik at jeg har gått MK på vgs, men tok den "fornuftige" stien som alle snakket om og gikk tredje året, slik at jeg fikk generell studiekompetanse. Å gå tilbake til VGS blir vel så og si det samme som å begynne NKF, ettersom studentene jevnt over har samme utgangspunkt, og takten i utdanningen er så og si den samme.

Sitat av Nerdefruen
Nivået på de andre studentene er heldigvis noe du ikke trenger bekymre deg over. Dersom du lærer det du trenger, får oppfølging, og utvikler ditt eget talent så kunne resten av skolen vært en gjeng bavianer. Du kan f.eks ta opp bekymringene med den aktuelle skolen, og spørre hvordan ting fungerer der, før du bestemmer deg for å forkaste ideen pga en samtale med en venninne.
Vis hele sitatet...
Nå går forøvrig denne ene venninnen som jeg har konferert med sitt andre år hos NKF på nevnte studium, så hun vet relativt godt hvor landet ligger ifht. skolen og utdanningsopplegget de kjører. Jeg fikk se gjennom mange av oppgavene fra første året, og mange var av det labre kaliberet "forsøk deg frem med forskjellige blenderåpninger" eller "bruk rask lukkertid for å fryse en bevegelse", og det er over hodet ikke noe jeg ønsker å bruke hundre tusen penger på å måtte gjøre.

Jeg er til dels enig i det du sier med resten av studentene, men det er også det som er problemet der jeg går i dag. Undervisningen går så enormt sakte fremover, og det er så mange som har behov for så utrolig stram oppfølging, at jeg blir sittende i andre kroker av verdensvevet mens jeg venter på at forelesningen, som forøvrig er utrolig lite strukturert og gjennomført, skal gå videre.

Når det kommer til å ta ting opp med skolen, så er det akkurat det vi gjør. Det har til og med gått så langt at vi har måttet ta forbindelse med advokat, men det er en annen historie.

Å ta gode bilder er jo selvfølgelig som mange nevnet et nøkkelord, og det mener jeg i utgangspunktet at jeg også gjør. Jeg ble tilbudt jobb som skolefotograf, men takket nei da den ikke lot seg kombinere med påbegynte studier. Jeg kunne jo selvfølgelig satset på å jobbe frilans, men jeg vil ha mer utdanning til grunne før jeg setter av tid for kun å jobbe meg opp som frilanser. For ikke å snakke om at jeg har lyst å komme meg vekk fra byen, reise, oppleve!
Dersom du ønsker å reise ut av Norge så ligger jo verden for dine føtter, da kan du faktisk finne en anerkjent skole hvor som helst ellers i verden, og ikke føle restriksjonene av lille Norge. Da er det jo bare å finne ut om du ønsker å flytte til et engelsktalende land eller ta utfordringen ved å lære andre ting i samme prosess (i.e språk).

For å ha det sagt, å bo i utlandet er fantastisk for en periode, men selv savner jeg Norge.

Ønsker deg uansett lykke til!
Drit i skolen, tjen heller penger ved å drive med microstockfotografering