Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2844
Har da tenkt å starte på et nytt prosjekt med å bygge en basskasse til min Audi S4 2005 modell - Stasjonsvogn. Er nybegynner på dette, men et sted må man begynne

Etter mye om å men, ble jeg anbefalt 2stk Gladen SQL 15 EXTREME som mine elementer. Og jeg håper alle her er enige om at disse vil gi et voldsomt trøkk, kick og harde slag i bilen min.

Butikken anbefaler en kasse på mellom 90-120L per element av disse. En som har hatt 1stk Gladen før bygget en 140L kasse for at det skulle spille optimalt og han anbefaler meg derfor å bygge en kasse på mellom 250-300L for 2stk.
Hva tenker dere om det folkens?

Så kommer det litt til design, og her har jeg ingen anelse. Burde kassa bygges slik at subbene er rettet mot bagasjeluka, eller taker, eller mot bak setene?
Hva av tre materiale anbefales til basskasse bygging? Og andre ting som er viktig å huske på her?

Takker for alle svar!
MDF er det beste byggematerialet til en sikkelig basskasse. vill anbefale deg og sjekke innom facebook sine grupper. stereobygging f.eks de folka der lever for anlegg. de kan fortelle deg ned til MM. forsåvidt hvordan elementene er har lite og si det som har noe og si er tuning og porting osv. og en alvorlig forsterker
▼ ... noen uker senere ... ▼
I denne bilen har det ikke så veldig mye og si, om du først skal bygge ville jeg ha hatt elementene på topp av kassen, altså så de spiller rett opp mot taket. er det sagt noe om du skal ha portet eller lukket kasse? det er viktig med tanke på volum for elementene i kassen.
Portet kasse gjør at effekten øker pga at elementene er lettere å drive. Noen mener det påvirker lydkvalitet negativt.
Uansett så betyr ikke det noe i en bil. Husk at du trenger en fet forsterker til å kontrollere disse monster elementene. Strømkabel bør være på størrelse med en hageslange minst.

Jo elementene har alt å si. Det er pga bakgrunn av elementenes spec en regner volumet for akkurat de elementene.

Ville valgt elementene pekende opp, og gjerne også evt. rør/port. Fronten av kassa ville jeg skrådd i samme vinkel som baksetet. Slik at du får litt plass til øl etc. Snakk m/selger om volumet på kassen og evt. om kassen skal være portet. De har ofte egne software som regner ut kassevolum.

Det er mange muligheter for designet, ville valgt å kjøre enklest mulig. 4 ordens kasse.

Du kan jo også bruke kasse kalkulator for å beregne volum, port lengde etc. Men da må du kjenne specsa.
Sist endret av frtoretang; 2. april 2015 kl. 03:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Volumet på kassen bør beregnes. Generelt bør hele kassen regnes ut på, slik at du får rett tuning på den, tilpasset ditt bruk.

Elementene er OK nok de. Så lenge du har stor nok forsterker til å drive de.
Strøm legges opp med 53mm kabel (både + og jord) fra batteri.


Element opp vs bakover har en del å si på lyden. Litt avhengig av hvordan du vil dempe bilen.
Generelt er det nok lettest å få best resultat med å ha elementene pekende bakover. Men da mister du gjerne litt av bagasjerommet (Det lille som er igjen hvertfall).
Hvorfor hente jord fra batteriet Blackkoz? Tykke kabler er kostbare. Jeg ser ingen særlig fordel med en 5-6-7 meter lang jordkabel. Må da være mye greiere å finne jording i nærheten av forsterkeren? Batteriet er jordet i gods, så om forsterker jordes i gods så skulle det være likeverdig med minuspol på batteriet?
Fordi biler idag blir limt sammen, og forbindelsene mellom delene i bilen ikke alltid er like god.
I tillegg til all støy man plukker opp med å ha en uren forbindelse.

Renest mulig føringsvei er via en dedikert kabel.


Prismessig er det heller ikke så mye å klage over.