Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 1570
Hei,

Nå skal jeg straks til å flytte og fikk leiekontrakten for hybelen i dag. Synes dette høres litt rart ut. Burde man i det hele tatt gå med på noe sånt?

LEIETAKERS PLIKTER
Leietakeren skal på egen bekostning innenfor leieobjektet vedlikeholde låser, nøkler, ruter, vannkraner,
servanter, vannklosettskåler med sete, lokk og sisterner, varmtvannbeholder, elektriske komfyrer, lamper,
elektriske kontakter, brytere og sikringer, kjøleskap, oppvaskemaskin, fryser og møbler / inventar. Likeså
påligger det leietakeren å vedlikeholde gulv, maling og tapet på innvendige dører og vegger, samt vedlikeholde
ledninger og innretninger som han har anbrakt.

Forstår jeg det rett om jeg må betale for et kjøleskap som dør av alderdom?
Sist endret av connubialis; 26. juni 2012 kl. 18:59.
Det der er vel fra en standardkontrakt om jeg ikke tar feil.

Vedlikehold vil her si vaske og holde rent og sørge for å unngå situasjoner som kan skade noe av det overnevnte (fukt f.eks).

Dør noe av alderdeom så har det ingenting med vedlikhold å gjøre. Går noe i stykker på grunn av det og du leier møblert så plikter huseier å erstatte det.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Det er vell eiers ansvar å opprett holde standarden på utleie leiligheten ? (Det jeg som regel har møtt i kontrakten)
Coptercat
Trådstarter
Sitat av ttj Vis innlegg
Det er vell eiers ansvar å opprett holde standarden på utleie leiligheten ? (Det jeg som regel har møtt i kontrakten)
Vis hele sitatet...
Det jeg også er vant med. Der jeg bodde sist så dekte til og med husverten lyspærer og sånt.
Etter husleielovens § 5-3 er dette i det store og hele ting som uansett er leietakers plikter, med mindre annet avtales. Videre står følgende: "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt". Jeg klarer ikke helt å se at det du har kopiert inn skal inneholde en sånn avtale.

Det spesifiseres for øvrig at utbedring av tilfeldig skade ikke er å anse som vedlikehold.
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Det høres ut som en felle for min del, jeg ville ha holdt meg langt unna. Syns også kontrakten er litt for stiv, tror jeg bare kan anbefale deg en ny utleier med litt mer fornuftig kontrakt og som kan ta ansvar.
Sitat av ttj Vis innlegg
Det høres ut som en felle for min del, jeg ville ha holdt meg langt unna. Syns også kontrakten er litt for stiv, tror jeg bare kan anbefale deg en ny utleier med litt mer fornuftig kontrakt og som kan ta ansvar.
Vis hele sitatet...
Dette er helt normalt. Det er kun snakk om at leietakeren skal utføre normalt vedlikehold, slik at utstyr som befinner seg i leiligheten skal ha lengst mulig varighet.
Sitat av ttj Vis innlegg
Det høres ut som en felle for min del, jeg ville ha holdt meg langt unna. Syns også kontrakten er litt for stiv, tror jeg bare kan anbefale deg en ny utleier med litt mer fornuftig kontrakt og som kan ta ansvar.
Vis hele sitatet...
Hei. Jeg vil anbefale å lese husleielovens § 5-3. Jeg tolker ikke denne kontrakten dithen at den er mer streng enn hva loven tilsier. Jeg ser vel heller på det som temmelig ryddig å opplyse om vedlikeholdsplikten i kontrakten, det er åpenbart ikke alle som kjenner til at dette, dersom intet annet avtales, er leietakers plikt.
Coptercat
Trådstarter
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Etter husleielovens § 5-3 er dette i det store og hele ting som uansett er leietakers plikter, med mindre annet avtales. Videre står følgende: "Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt". Jeg klarer ikke helt å se at det du har kopiert inn skal inneholde en sånn avtale.

Det spesifiseres for øvrig at utbedring av tilfeldig skade ikke er å anse som vedlikehold.
Vis hele sitatet...
MOTREGNING / FORHOLD TIL HUSLEIELOVEN
Leietaker kan ikke motregne eventuelle krav mot utleier mot utleiers krav under denne avtalen, med mindre
leietakers krav er erkjent av utleier eller avgjort ved rettskraftig dom eller forlik.
Denne avtalen går foran Husleielovens fravikelige bestemmelser der disse avviker
ttj
Trip Time Journey
ttj's Avatar
Vedlikehold - erstatning jeg ser ikke likheten, men ellers er det jo en god tanke fra huseier.edit: Fra § sin side.
Sist endret av ttj; 26. juni 2012 kl. 19:33.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Hei,

Nå skal jeg straks til å flytte og fikk leiekontrakten for hybelen i dag. Synes dette høres litt rart ut. Burde man i det hele tatt gå med på noe sånt?

LEIETAKERS PLIKTER
Leietakeren skal på egen bekostning innenfor leieobjektet vedlikeholde låser, nøkler, ruter, vannkraner,
servanter, vannklosettskåler med sete, lokk og sisterner, varmtvannbeholder, elektriske komfyrer, lamper,
elektriske kontakter, brytere og sikringer, kjøleskap, oppvaskemaskin, fryser og møbler / inventar. Likeså
påligger det leietakeren å vedlikeholde gulv, maling og tapet på innvendige dører og vegger, samt vedlikeholde
ledninger og innretninger som han har anbrakt.

Forstår jeg det rett om jeg må betale for et kjøleskap som dør av alderdom?
Vis hele sitatet...
Definisjonen av vedlikeholde: holde ved like, holde i stand.
Altså, du tar vare på ting som en normal person.
Lat som du har betalt for det, så er du nok ekstra forsiktig!

Dette kunne du forresten ha løst enkelt og greit ved å spørre utleier.
Case solved.

EDIT: Angående slitasje så er jo det en helt vanlig prossess med alle gjenstander, og det er normalt at du er nødt til å åpne kjøleskapsdøren flere ganger om dagen. Ergo ting som blir ødelagt av slitasje skal dekkes av eier/utleier.
Sist endret av ZiwYall; 26. juni 2012 kl. 19:38.
▼ ... over en uke senere ... ▼
leier man møbelert så er det leiers annsvar. går noe i stykker av det av slitasje EL så er det utleiers annsvar og enten kvitte eller asnakffe nytt. resten går på normal vedlikehold. utgangsdører er ikke leiers annsvar og eller vinduer, dører inne mener jeg atte leier har annsvaret for ,annet en og holde det rent. slitasje på dører ut og vinduer er huseiers annsvar. jeg kan vedlikeholde alt som ikke er mitt her inne og trekke fra husleien XD men den høres litt vell streng ut den kontrakten der. det der er ikke noe " standar" som jeg kan huske fra mine egne leie avtaler ? tror han prøver og være minst mulig annsvarlig for noe som helst, varmvannbeholder er eiers annsvar .
Sitat av connubialis Vis innlegg
Hei,

Nå skal jeg straks til å flytte og fikk leiekontrakten for hybelen i dag. Synes dette høres litt rart ut. Burde man i det hele tatt gå med på noe sånt?

LEIETAKERS PLIKTER
Leietakeren skal på egen bekostning innenfor leieobjektet vedlikeholde låser, nøkler, ruter, vannkraner,
servanter, vannklosettskåler med sete, lokk og sisterner, varmtvannbeholder, elektriske komfyrer, lamper,
elektriske kontakter, brytere og sikringer, kjøleskap, oppvaskemaskin, fryser og møbler / inventar. Likeså
påligger det leietakeren å vedlikeholde gulv, maling og tapet på innvendige dører og vegger, samt vedlikeholde
ledninger og innretninger som han har anbrakt.

Forstår jeg det rett om jeg må betale for et kjøleskap som dør av alderdom?
Vis hele sitatet...
I min kontrakt så sto det akkurat det samme. Tror det var samme ordlyd også. Klagde til eier, og han beklaget, og sa at det var en standardkontrakt. Han var enig i at det virket litt omfattende, og at jeg selvsagt ikke skulle erstatte servanter, varmtvannsbeholder, lamper osv, dersom de skulle ryke. Han tilbød seg så å skrive ny kontrakt hvor han utelot de punktene. Ta og hør med huseier.
Sitat av caperno Vis innlegg
I min kontrakt så sto det akkurat det samme. Tror det var samme ordlyd også. Klagde til eier, og han beklaget, og sa at det var en standardkontrakt. Han var enig i at det virket litt omfattende, og at jeg selvsagt ikke skulle erstatte servanter, varmtvannsbeholder, lamper osv, dersom de skulle ryke. Han tilbød seg så å skrive ny kontrakt hvor han utelot de punktene. Ta og hør med huseier.
Vis hele sitatet...

good 4 you
Står akkurat det samma i min kontrakt, og jeg leier av en advokat, så fikk litt følelsen av at det var min plikt å fikse det som blir ødelagt under leieforholdet.
Godt å få det oppklart!
Coptercat
Trådstarter
Takk for svar folkens
Da har jeg lært noe nytt!
Fant følgende i den opphevede husleieloven:

Kap. 3. Leierens plikter.

§ 19. Leierens vedlikeholdsplikt.
Leieren skal på egen bekostning innenfor leiligheten eller rommet vedlikeholde låser, nøkler, ruter, gasskraner, vannkraner, servanter, vannklosettskåler med sete, lokk og sisterne, varmtvannsbeholdere, badekar, elektriske komfyrer, lampekupler, elektriske kontakter, brytere og sikringer, samt foreta oppstaking av avløpsrør til egen vannlås. Likeså påligger det leieren å vedlikeholde ledninger og innretninger som han har anbrakt og utrede utgiftene ved ovnsfeiing.
Oppstår det i leietiden mangler som det påligger utleieren å avhjelpe, og kan utbedringen av disse ikke utstå uten å utsette eiendommen eller leierens gods for åpenbar skade, plikter leieren å søke skaden avverget, om nødvendig uten forutgående varsel til utleieren. Leieren kan kreve sitt utlegg tilbakebetalt.
Vis hele sitatet...
Denne paragrafen ble i 1999 erstattet med følgende i Husleieloven:

Kapittel 5. Partenes plikter i leietiden

§ 5-3. Vedlikehold
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.
Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.
Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Endret ved lov 16 jan 2009 nr. 6 (ikr. 1 sep 2009 iflg. res. 12 juni 2009 nr. 641).
Vis hele sitatet...
Leier har altså ansvaret for å vedlikeholde alt som ikke er en del av den faste eiendommen. Dette tolker jeg slik at det meste som nevnes i kontrakten skal erstattes eller utrettes for utleiers regning dersom ikke annet er avtalt.
Sist endret av caperno; 5. juli 2012 kl. 17:19.