Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1347
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg har de siste årene lest mye om ibogain og andres erfaringer. Jeg sliter med rusavhengighet, alt fra opiater, hasj, alkohol, litt amfetamin en sjelden gang, xanor…. Ikke de største dosene, og det varierer hva og hvor mye. Jeg har prøvd utallige ganger å slutte. Har også vært i rusbehandling.

Jeg orker ikke dette livet, og jeg har veldig lyst til å prøve ibogain både pga rusmisbruket og for den spirituelle veksten mange snakker om.

Det eneste jeg er redd for er om en slik «tur» på ibogain kan bli FOR tøft. Jeg har mye dritt i bagasjen min. Men om jeg må gjennomgå to døgn med Flashback, konfortontasjoner med meg selv osv for så å komme på den andre siden av behandlingen uten trang til rus og en ny forståelse på meg selv og livet så er jeg villig til det.

Er det noen her som har erfart selv eller hørt om andre om evt negative effekter etter en slik behandling? Og vet noen om risiko for død av ibogain er tilstede om man tar alle forhåndsregler og jeg tar en legesjekk først?

Har en kompis som kan passe på meg gjennom prosessen

Blir svært takknemlig for svar.

Hilsen desperat
Anonym bruker
"Ergerlig Skræling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du burde ikke ta det alene/på privat basis men oppsøke et sted som driver med ibogain som rusbehandling. Danmark og Tyskland skal visst ha lang erfaring med det. Kjør en ordentlig sjamanistisk seremoni med veiledning for best utbytte.

Jeg kjenner flere som aldri landa igjen etter ayahuasca men kjenner ikke til noen hvor det samme har skjedd med iboga
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Jeg har dessverre ikke økonomi til å ta det på en klinikk. Men har en kompis som skal passe på, jeg skal ta alle forhåndsregler og ta det på en noe «mildere» måte, ikke mikrodosering, men at jeg tar det over noe lenger tid. Har skrevet med folka på ibogaworld som sier at mikrodosering ikke vil ha ønsket effekt for meg, men at det finnes andre mer skånsommere måter å gjøre det på, men at det da tar noe lenger tid.

Jeg har søkt på klinikker i Danmark, men jeg tror ikke de driver med det der…
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
jeg bestilte fra ibogaworld og tok det hjemme alene , lå i sengen i 48 timer våken og kjente godt etter på hva hjertet fortalte meg ble bevist over konsekvensene av rusbruket mitt , har vert så og si rusfri i 10 år nå

jeg var avhengig av alkohol , tobakk og hasj ,

ut i fra den etterforskningen jeg har gjort så er det veldig sjelden folk dør av ibogain
det var noen dødsfall av iboga der noen hadde underliggende sykdomer som svakt hjerte/dårlighelse og i noen tillfeller hadde dem tatt iboga med stoffer fremdeles i blodet som feks heroin/piller/alkohol

om du skal gjøre det pass på at du kan ligge relativt uforstyrret og at du har tilgang på toalett uten og måtte gå i trapper , veldig viktig og ikke ha drukket vann på en stund før man tar det , da vann kan fremskynde kvalmen og man kaster opp før man får full effekt, best og ta om morgenen på tom mage siste vann drukket kvelden før
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takker så mye for svar!

Det blir nok til at jeg ikke tar det hjemme med tar det hos en kompis som passer på.
Var det et helvete de 48 timene? Er det noe du vil anbefale til andre rusavhengige?
Eneste jeg tenker på er risikoen her. Jeg hat lest om ibogain i fem år og har forstått at det er svært krevende, men for de fleste, verdt det.

Jeg er dritt lei av det livet jeg lever nå og motivert for å gjøre endringer i livet

Hvilke andre forhåndsregler tok du utenom å ikke spise og drikke lite vann? Veit du om man kan ta afipran (kvalmestillende) når man har tatt ibogain?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Sammen Lemen"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
selve trippen var ikke spesielt ubehagelig jeg synest det var litt godt og bare ligge der og ha dype selv innsikter

det var mer ubehagelig og ikke sove godt og ble ganske utmattet noen dager etterpå
Så lenge du tar alle forhåndsregler på alvor og en ordentlig helsescreening er det minimal sjanse for å dø slik jeg har forstått det. Tilfeller hvor folk har dødd er som folk skriver at de ikke har tatt rusinntaket i forkant seriøst nok. Leste for noen år siden at det var klinikker som opererte med kontrakter klientene måtte skrive under på at de måtte velge livet fremfor døden dersom de fikk valget under reisen.

Iboga vil ikke gi deg mer enn du klarer å håndtere. Jeg tenker jo flinkere du er i forkant med kosthold, søvn og din mentale helse, så vil det være positivt og gjøre reisen din enklere.
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Det frister VELDIG å gå
Gjennom dette. Det eneste jeg er redd for er om tripsitter klarer det, og ikke minst meg selv. Jeg har hørt så mange skrekkhistorier om hvor ille det er. Og
Min mor har kun meg, jeg kan ikke forlate henne, men så har hun heller ikke godt av at jeg ruser meg, selvom hun ikke ser meg rusa og vi er mye sammen - vi er veldig nære. Jeg har ingen alvorlig depresjon, har mild depresjon, og sitter godt i det med rusavhengighet…

Vil du fortelle noe om dine opplevelser med ibogain?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Anonym bruker
"Oppblåst Kentaur"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Iboga er ingen mirakelkur, i alle fall ikke i lengden. Du må gjøre "jobben" uansett, og den er tøff.
Du MÅ forstå at rusen ikke gir deg noen ting, og at det å bygge opp et "ekte" liv, krever masse fra deg. Du må snu energien din totalt og holde deg "ovenpå" på egenhand.

Det sagt. Iboga kan hjelpe deg å komme deg ut av rusen i løpet av veldig kort tid, og relativt sett uten abstinenser. Men du kan også komme til å dø av iboga, så det er en risiko involvert. Du kan gjøre jobben på den "tunge måten", men det tar lenger tid.

Alderen din, helsa di og hvor langt nede du er, bør være retningslinjer ifht hva du velger. Jeg snakket lenge med en dame som ville slutte, og anbefalte henne at hun i alle fall måtte dra på en klinikk for å ta iboga, om hun valgte det. Jeg sa til henne at det er farer knyttet til iboga, og at hun kan dø. Hun gjorde alt rett. Hun tok medisinske tester, fikk en avtale med en klinikk og gikk over på heroin (fra buprenorfin) i perioden forut for iboga-benhandlingen. Hun døde. Det var tungt for meg, for jeg hadde snakket med henne like før. Jeg var utrolig glad for at jeg hadde advart henne. Og derfor advarer jeg også deg.

Du bør være under 40, helst godt under 40. Du må sjekke hjertet ditt. Du må virkelig trappe ned i dagene før, og du må leve sunt og du må spise rigtig diett - noen matvarer reagerer med iboga. Som et minimum. Du må også være klar over at du KAN dø. 1 av 300 dør, om jeg leser statistikken rett. Er det en risiko du er villig til å ta?

Jeg selv tok iboga i 2011 pga alvorlig depresjon, og angrer ikke. Det gikk jo bra med meg. Jeg var i fare for selvmord, noe jeg etter iboga aldri har følt på igjen, selv om jeg har opplevd større traumer etter iboga-behandlingen enn før. Jeg var ikke klar over at iboga bryter avhengigheter, og var røyker da jeg tok iboga. Da jeg var ferdig med behandlingen og pakket sammen sakene mine så jeg røykpakken som lå der og ble overrasket over den, kastet den i søpla og tenkte ikke på røyk på 2-3 mnd. Jeg kjente ikke det minste savn. 2-3 mnd er omtrent så lenge nor-ibogaine - det iboga brytes ned til i kroppen - finnes i systemet. Det er dette vinduet man har på å endre ALT. Etter 2-3 mnd er man tilbake til sitt "gamle jeg" - og jeg begynte å røyke igjen. Til tross for at jeg ikke hadde tenkt på nikotin i det hele tatt de siste 2-3 mndene. Jeg måtte "lære meg" å røyke på nytt - det føltes som første gang igjen, da jeg startet opp igjen, men jeg gjorde det likevel. Mønstre i hjernen ledet meg dit. Jeg har siden sluttet igjen, men uten bruk av iboga. Det er rett og slett slik at man MÅ endre mønstre for ikke å ende opp med rus igjen.

NB! Husk at dersom du får problemer, så vil alle typer behandling som normalt gis ved overdose drepe deg, så det er viktig at de som skal hjelpe vet at iboga krever spesialbehandling. Det er uansett ikke lett å redde noen som får problemer dersom de har brukt iboga.

PS. Har du forsøkt andre - mindre farlige - medisinske planter mot rusavhengighet? F.eks. psilocybin kombinert med cold turkey?

I forhold til den spirituelle siden av iboga, så er iboga helt unik. Den er mer jordet enn andre medisiner, så det du får, er "sannheten" om deg selv - uten filter - og du kan ikke nekte for noe eller lure deg unna. Iboga holder deg fast, som en streng far, og du får høre/se det som det er.

Du kan kanskje prøve lavere doser enn flytdoser, så er risikoen for død mye mindre. Du får litt lavere utbytte spirituelt, men iboga er et beist av en medisin, så det vil uansett gi deg en omgang "juling", som kan gi deg mer selvaksept. Iboga har aldri "løyet" for meg. Det har andre plantemedisiner, som også kan være mer "spacet".
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei TS, er bare interessert i situasjon hvis du har noen oppdateringer å komme med. Har du prøvd Ibogain enda? Evt. Hvordan var det og hva er dine tanker
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg kjenner flere som aldri landa igjen etter ayahuasca
Vis hele sitatet...
Virkelig? Hva skjedde liksom med dem?
Sist endret av Alge; 13. august 2023 kl. 18:38.
Sitat av Alge Vis innlegg
Virkelig? Hva skjedde liksom med dem?
Vis hele sitatet...
Sitter vel på en institusjon og er redd for å bli skrellet, slik tradisjonen skal ha oss til å tro
Anonym bruker
"Arktisk Drage"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ombestemte meg og tok ikke ibogain. Turte ikke…
Prøver hele tiden og slutte på oxy men sprekker etter veldig kort tid. Vurderer å søke om LAR og starte på subutex. Orker ikke dette ustabile livet med oxy og å aldri ha penger