Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 29142
Jobber på butikk, så har leket meg en del med strekkode generering osv, vår strekkodeleser tar de fleste type strekkoder, men så kjører vi unix på "kassa"

Anyway, hvis du bytter strekkode vil man legge merke til det ganske lett da den inneholder et nummer som igjenn blir tolket av kassen.. Så det vil stå på kassen hva du scanner, og er det noe feil som kommer opp må man søke opp varen manuellt, og da er du høyst sansynelig busted allerede. Men finnes jo en og annen sløving som bare venter på å få dra hjem, så gjør du dette rett før stengetid er det ganske mulig at du slipper unna med en billig film.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
kan noen linke til en strekkode font?
Sitat av hmmmmmmmmm
Funker ikke. Automaten scanner formen på flasken/boksen også. Derfor får du ikke pant på en veldig bulkete boks og ofte heller ikke på flasker med kork viss den plastremsa under stikker ut. Eneste påliming av strekkoder fungerer på er bokser uten pant med samme form som bokser med pant.
Vis hele sitatet...
litt sent , men siden noen andre bumpa tråde så:

jeg har fått panta alt fra dassruller, pringels box'er , rula ark, cpu esker, osv..
sånn den funker i praksis, er at på flasker som IKKE skal mosses av maskien sjekker den IKKE strek koden(hard plast/glass) alt annet blir sent helt innerst og der ruller den rundt og ser etter strekkod. det som trixse er og få noen som er stort nok så den kan rulle rundt, og lese på den. hvis du skal ha 2,5 kr så bare gå i saft avdelinga. kjøp deg selv en "gøy" flaske , kopier den. kopier 2 koder på a4 ark og rull i en sirkel, teip sammen. og pling du har 2,5k i pant. du kan og bytte strek kode på andre cola box'er så dem og får 2,5kr
Sist endret av ranvik; 29. september 2007 kl. 01:41.
Fins det noen butikker der panteautomatene ikke er kobla til kassa? Så kunne man f.eks. regne seg fram til en pantelapp på 2-300 kroner? For der må det vel være et slags matamatisk system inne i bildet...
Sitat av Kerrorterror
Fins det noen butikker der panteautomatene ikke er kobla til kassa? Så kunne man f.eks. regne seg fram til en pantelapp på 2-300 kroner? For der må det vel være et slags matamatisk system inne i bildet...
Vis hele sitatet...
trur det finnes, men veldig skjeldent. dem fleste bruke "visma" gammle vestfold butikk data systemet. men etter som jeg har skjønt på den strek koden så er første delen, boxnr-dato-summen-cheksum(siste tallet) , er vel mer jobb og få tak i pante lapp ruller?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Sitat av HelloMellow
kan noen linke til en strekkode font?
Vis hele sitatet...
Vet ikke om denne bare er etterligning da men: http://www.dafont.com/paskowy.font

Eller så finner du noen her 100% sikkert: http://www.google.no/search?q=bar+code+font
Sist endret av Thoryllo; 29. september 2007 kl. 12:08.
Ett genialt scheme hadde vært å stikke i en sportsbutikk hvor de ansatte har lite peiling og "prøve sko" for så å notere ned nummeret tilhørende strekkoden til noen billige sko på mobilen (ser ut som om du skriver melding).
deretter stikker du hjem og lager deg en fin strekkode på klistrepapir (gjør deg litt flid siden det er mye penger inn i bildet) og klistrer strekkoden på skoesken til noen top-modell fancy joggesko til 2000spenn.
grunnen til at dette går an er at i sportsbutikker bruker man ofte å ha skoesker med masse størrelser liggende i butikken.
bare gå fort inn i butikken ta med deg skoesken og betal fort og gå fort, oppfør deg normalt og svindelen er i boks (skoeske)

edit: Noen som ser noe som ikke ville gått med dette så bare si fra
Sist endret av random13798; 29. september 2007 kl. 14:48.
Sitat av aghona
Ett genialt scheme hadde vært å stikke i en sportsbutikk hvor de ansatte har lite peiling og "prøve sko" for så å notere ned nummeret tilhørende strekkoden til noen billige sko på mobilen (ser ut som om du skriver melding).
deretter stikker du hjem og lager deg en fin strekkode på klistrepapir (gjør deg litt flid siden det er mye penger inn i bildet) og klistrer strekkoden på skoesken til noen top-modell fancy joggesko til 2000spenn.
grunnen til at dette går an er at i sportsbutikker bruker man ofte å ha skoesker med masse størrelser liggende i butikken.
bare gå fort inn i butikken ta med deg skoesken og betal fort og gå fort, oppfør deg normalt og svindelen er i boks (skoeske)

edit: Noen som ser noe som ikke ville gått med dette så bare si fra
Vis hele sitatet...
veldig ofte så kan dem i butikken ca pris på skoen, og dem sjekker opp manualet hvis sko til 2000kr bare koster 200kr. MEN desto større butikk det er så som det er noen som kun står i kassa og er helt borte, så kan det funke .
Calle, det som er mulig er vel å få av strekkoden fint på 1 1/2 L flaske å kopiere den opp å ta å lime den på halvliters flaskene..?
Sitat av Jonwm
Calle, det som er mulig er vel å få av strekkoden fint på 1 1/2 L flaske å kopiere den opp å ta å lime den på halvliters flaskene..?
Vis hele sitatet...
da er spørsmålet mitt, så mye jobbe for 5 kr og veldig lett og bli oppdaget :-/
siden du må liksom sette på den nye koden i buitkken og dem i kassa vil se med enn gang a det er noe feil nå det er klistret en ny lapover.
litten oppdatering sjekka med pante automaten, på den lokale rema1000 ,

Strek koden er byggd opp X YYYYYY ZZZZZA
x = som sier det er pante lapp,
YYYYYY = butikken den blei pantet i, (den her kan og være noe dato i )
ZZZZZ = kr , eks 00025 = 2,5
Y = er chek summen (den her kan og være noe dato i )
NB: lappen er IKKE linka til kassa
Sist endret av ranvik; 29. september 2007 kl. 19:36.
Syns jeg ser det: Stå ved panteautomaten med finnlandshette *ler*
Dette må jo også være en fin måte å rane butikker med cashguard. Putter pantelapp-strekkode for 10.000 på et brød eller no, og når de løfter blikket for å se rart på deg, står du der med gønner! Yeah!

Sist endret av Kerrorterror; 30. september 2007 kl. 19:19.
max du kan få ut med den strek koden er 9999,5 kr :-) 50øre fra 10k
De bak kassa er jo ikke helt dum heller da. :P

Når du kommer til kassa med pantelappen og det står f.eks. 1 flaske og utbetal: 9999,5 kr :P
en jævelig dyr flaske, kan si det er kjøpt på polet og du vil bare ha i gjen panten.
hvis du skal skirve ut pante lapper trenger du en termo skriver.
Sist endret av ranvik; 30. september 2007 kl. 21:22.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Hvordan fant du ut det systemet i strekkoden?
Sitat av datagutten
Hvordan fant du ut det systemet i strekkoden?
Vis hele sitatet...
test systemet , bare og pante flasker :-) og ikke lever inn lappen

hvis noen skal kopier disse lappen trenger du en skrive som det her :
http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10429

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312096 <- billigtse , når du skal ha "ark" når du er i butikken. Pant en box/flaske, når du trykker print, så når den er på vei ut så ta takk i lappen og rapp til , da vil du få en ca 1m lang kvitering som du ruller sammen.
Sist endret av ranvik; 30. september 2007 kl. 21:32.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Når det gjelder utstyr for strekkoder har jeg det som trengs. Har en eldre modell av den skrivereren du linket til, og har også en scanner.

Hadde vært gøy å testet det med pantestrekkoder, man klistrer en slik på en vare, så koster den plutselig -10kr. Vil tro det er best å gjøre det samtidig som man handler mye, siden den som sitter i kassa da vil legge mindre merke til hva som kommer på skjermen for den enkelte vare.

En enkel måte å finne ut hva som påvirkes av hva i strekkoden er å pante for faste beløp på forskjellige dager, da kan man lett se hva forskjellen på f.eks 10kr er fra en dag til en annen.
Sist endret av datagutten; 30. september 2007 kl. 21:52.
Noen butikker har jo sluttet med tobakk i kassa. Ikke sant ?
Man får heller en lapp som man stikker i en automat ved utgangen. ( Etter det en kjenning fortalte meg.)

Om det er standard strekkode på de lappene har de sikkert et system som gjør det fikle-sikkert. Eller ikke ?
Sist endret av Arex_x; 30. september 2007 kl. 22:36.
Hver har en egen kode som må aktiveres i kassa...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Arex_x
Noen butikker har jo sluttet med tobakk i kassa. Ikke sant ?
Man får heller en lapp som man stikker i en automat ved utgangen. ( Etter det en kjenning fortalte meg.)

Om det er standard strekkode på de lappene har de sikkert et system som gjør det fikle-sikkert. Eller ikke ?
Vis hele sitatet...
På butikken med meg får man noe som minner om et minibank kort.
Fyfaen, Ranvik, du imponerer meg gang på gang.
har ikke lest gjennom hele tråden, men nevner det fordet:

hm, dere snakker om å printe ut strekkoder får så å lime på dvd filmene i butikken får å få dette billigere, dette er mye enklere:

Du tar bare å river av prisen, og tar en prislapp fra en annen dvd og setter på, de har nemmlig ikke lov til å selge en vare dyrere enn det den er priset til, ergo "dems feil"..

Jeg har selv gjort dette flere ganger med dataspill til 500kr osv, satte på 99kr's prislapper og gikk til kassa... ingen som stoppa en ynkelig fjortiss som hadde nøyaktig beløp til spillene i hånda, og i tilegg så litt fortvilet ut.. :P

Morsomt gjort, men ganske lavmål også, men var jo bare ungen da:P
Sitat av CHNO
har ikke lest gjennom hele tråden, men nevner det fordet:

hm, dere snakker om å printe ut strekkoder får så å lime på dvd filmene i butikken får å få dette billigere, dette er mye enklere:

Du tar bare å river av prisen, og tar en prislapp fra en annen dvd og setter på, de har nemmlig ikke lov til å selge en vare dyrere enn det den er priset til, ergo "dems feil"..

Jeg har selv gjort dette flere ganger med dataspill til 500kr osv, satte på 99kr's prislapper og gikk til kassa... ingen som stoppa en ynkelig fjortiss som hadde nøyaktig beløp til spillene i hånda, og i tilegg så litt fortvilet ut.. :P

Morsomt gjort, men ganske lavmål også, men var jo bare ungen da:P
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke trur dem har lov til det tar du helt feil. Var vell heller at dem ikke merket det, tenker jeg vi sier
en unge med downs
comRade's Avatar
De har nok lov til å selge den for høyere pris, var nok som Restyle sier; At dem ikke merket det.
Sitat av Restyle
Hvis du ikke trur dem har lov til det tar du helt feil. Var vell heller at dem ikke merket det, tenker jeg vi sier
Vis hele sitatet...

Ja, du har nok rett, dem har sikkert lov til det.. MEN dem merket det, husker de så på prislappen, så på dataen, også på prislappen igjen, også på dataen.. men jeg fikk det til den prisen jeg ville ha fordet:P
Sitat av Jonwm
Calle, det som er mulig er vel å få av strekkoden fint på 1 1/2 L flaske å kopiere den opp å ta å lime den på halvliters flaskene..?
Vis hele sitatet...
Selv om det er en stund siden det ble skrevet velger jeg å svare likevel, slik at det ikke blir spredt noen missforståelser.

Det er kun på engangsemballasje maskinen leser strekkoden, på gjenbruksembalasje (som 1 1/2 og 0.5) er det flasken som blir registrert av lasere.

Bruk av 2.5 merker på brusbokser vil bli oppdaget veldig fort. De fleste maskiner (det finnes noen som ikke gjør det har jeg hørt) skiller mellom plastflasker og metallbokser pga. strekkoden. Oppdager de ansatte for masse metallemballasje der plastflaskene er, vil det bli sendt inn en advarsel om slike handlinger til kjeden sentralt. Det betyr igjen at dette blir spredd til andre butikker og kjeder i nærområdet som en advarsel.

Det tryggeste er å bruke 1 kr. utskrift fra en norsk boks på utenlandsk boks, men vinningen vil fort gå opp i spinningen.
Vel, som det sikkert har blitt sagt endel ganger så kommer det ann på hvor mye han/hun bak kassa følger med . Dette har jeg funnet ut selv:

Jeg var i Elverum 2 ganger forrige sommer. 1 på starten og 1 på slutten av ferien .
Begge gangene gikk jeg innom en spillbutikk for å se på spill til psp'n min .
Når jeg hadde funnet et spill jeg likte, byttet jeg ganske enkelt prislappen på spillet, med en annen prislapp (trenger vel ikke nevne at denne var billigere) .
Han som sto i kassa bare fant cd'n og slengte den i en pose uten å skjekke den egentlige prisen der det sto ganske nøyaktig 599 kr .
Jeg gikk glad og fornøyd ut igjen med et spill til under halv pris
- Dette måtte såklart prøves på slutten av ferien også, men da måtte den dama bak disken merke at det var ulike priser i den 'mappa' og på prislappen ..

Ser nå at dette muligens var en anelse offtopic siden denne tråden handler om hvordan lage egne strekkoder, men uansett..
Sitat av KVTL

Bruk av 2.5 merker på brusbokser vil bli oppdaget veldig fort. De fleste maskiner (det finnes noen som ikke gjør det har jeg hørt) skiller mellom plastflasker og metallbokser pga. strekkoden. Oppdager de ansatte for masse metallemballasje der plastflaskene er, vil det bli sendt inn en advarsel om slike handlinger til kjeden sentralt. Det betyr igjen at dette blir spredd til andre butikker og kjeder i nærområdet som en advarsel.
Vis hele sitatet...
Har du noen kildehenvisning til det?
Er ganske sikker på at den bare ikke blir lest inn, og kommer i retur.
jeg har gjordt en litten update da :-)
var litten feil i første posten min før.
først av alt :tomra 600 seriern (og sikert andre)
strek koden er IKKE noe dato/tid (nei ingen ting)
strek koden er bygget opp av:
Y YYXXXX ZZZZZA
YYY= pante nr bestandig 9 80 (fast for alle butikker)
XXXX = butikkens pante maskin nr. (fast pr butikk)
ZZZZZ= summen i kr og øre eks: 00025 blir 2,5kr
A = sjekk summen så du ikke skal kune lage egene nye lapper.

jeg har ikke orka og tenkt så mye på det her men virker som sjekk summen er bare :
Y-Y+Y-X+X-X+X-Z+Z-Z+Z-Z=A (eller omvent på pluss og minus)

til dem som har dymo skriver :
kjøper du dymo printer så husk at den er nesten for bra til det her , siden blir veldig mye bedre text/bilde enn den printern som står i automaten klarer, sett grå skala til ca 75% kommer litt and på pappir du bruker. du meker lett en ny strek kode lapp med software som følger med. finn rett font på google og alt er i box

hvis du har en zebra termo skriver:
da må du kjøpe egen software, men kan anbefale photoshop til det. (sett grå skala til ca 80% på den for og ikke få for bra utskift.

NB!!: eneste stede det står dato/klokke er i bunnen av lappen (blir ikke lest av datamaskinen)
Sist endret av ranvik; 1. november 2007 kl. 22:35.
Vet ikke om det er blitt nevnt før, men når man skal kjøpe fisk / kjøtt i butikken, så lager de egne prislapper og setter på prisen og strekkoden der. Ser man på de siste tallene i strekkoden, vil man oppdage at tallene der er lik prisen på varen... Det betyr at de kan lage egne priser fra maskinene sine, uten at strekkoden må bli registrert i databasen før de er "brukbare".
Strekkoden er en kode som datasystemet i butikken gjenkjenner, og finner fram en lagret vare. strekkoden har ingen som helst informasjon
Sitat av *euroboy*
Strekkoden er en kode som datasystemet i butikken gjenkjenner, og finner fram en lagret vare. strekkoden har ingen som helst informasjon
Vis hele sitatet...
Strekkoder er fulle av informasjon!! Ganske statisk, men likevel. Om den ene enden som skriver ut strekkoden, sett at du f.eks. veier bananene dine. Om den maskinen er koblet sammen med databasen i kassen kan strekkoden faktisk være en helt random kode.
▼ ... over et år senere ... ▼
Men hvis man bruker vanlig papir, eller papir kjøpt til å skrive på dymo printer ser jo damen i kassen at det ikke kommer fra panteautomaten.
På rullene som står i maskinen står det trykt tomra og så er det bilde av en flaske på baksiden.

Men man kan jo rive ut masse papir før den får klippet når man panter da :P
Sitat av marsboer Vis innlegg
Er klar over at kasseren kunne legge merke til prisforskjellen eller den falske lappen på. Men det kunne ha virket altså, ser jeg. Driver litt med manusarbeid for tiden, så derfor lurte jeg om det kunne ha virket.

harry: Jeg vet, men jeg sa at jeg kunne ha kjøpt en 59 kr-dvd derfra og kopierer tallet dvden har hjemme, da vil strekkoden være 59 kr. Med mindre om butikken endrer prisen mens jeg kopierer
Vis hele sitatet...
de fleste unge kasserer kunne ikke brydd seg mindre. det siste en kasserer har lyst til å gjøre med en kø ivente, er nettopp å sjekke om ting stemmer. noen ganger når jeg satt i kassen orka jeg ikke å slå inn frukten engang. rett å slett fordi jeg gav fulstendig faen. nå sier ikke jeg at de fleste har samme holdning som meg. men om du ser en sliten kasserer med en kø, så kan du regne med at han er i "zombieland"
jeg har jobba på statoil..
der hadde vi ruller liggende bak kassa, med strekkoder... 399- 199 -99 eller 59.. kommer ann på filmene/cd man skal prise..
er ikke vanskelig å få tak i noen sånne, for alle er like, og alle statoil stasjoner bruker dette systemet,,
Sitat av skeptfisk Vis innlegg
de fleste unge kasserer kunne ikke brydd seg mindre. det siste en kasserer har lyst til å gjøre med en kø ivente, er nettopp å sjekke om ting stemmer. noen ganger når jeg satt i kassen orka jeg ikke å slå inn frukten engang. rett å slett fordi jeg gav fulstendig faen. nå sier ikke jeg at de fleste har samme holdning som meg. men om du ser en sliten kasserer med en kø, så kan du regne med at han er i "zombieland"
Vis hele sitatet...
Du er ikke alene! ;-)
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av ranvik Vis innlegg
jeg har gjordt en litten update da :-)
var litten feil i første posten min før.
først av alt :tomra 600 seriern (og sikert andre)
strek koden er IKKE noe dato/tid (nei ingen ting)
strek koden er bygget opp av:
Y YYXXXX ZZZZZA
YYY= pante nr bestandig 9 80 (fast for alle butikker)
XXXX = butikkens pante maskin nr. (fast pr butikk)
ZZZZZ= summen i kr og øre eks: 00025 blir 2,5kr
A = sjekk summen så du ikke skal kune lage egene nye lapper.

jeg har ikke orka og tenkt så mye på det her men virker som sjekk summen er bare :
Y-Y+Y-X+X-X+X-Z+Z-Z+Z-Z=A (eller omvent på pluss og minus)

til dem som har dymo skriver :
kjøper du dymo printer så husk at den er nesten for bra til det her , siden blir veldig mye bedre text/bilde enn den printern som står i automaten klarer, sett grå skala til ca 75% kommer litt and på pappir du bruker. du meker lett en ny strek kode lapp med software som følger med. finn rett font på google og alt er i box

hvis du har en zebra termo skriver:
da må du kjøpe egen software, men kan anbefale photoshop til det. (sett grå skala til ca 80% på den for og ikke få for bra utskift.

NB!!: eneste stede det står dato/klokke er i bunnen av lappen (blir ikke lest av datamaskinen)
Vis hele sitatet...
Fyy, må bare si dette er imponerende !! anbefaler du fortsatt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312096 ?
Sitat av marko Vis innlegg
Fyy, må bare si dette er imponerende !! anbefaler du fortsatt http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312096 ?
Vis hele sitatet...
den funker knall til det :-) , selv om zebra skriver er best pga det er 100% lik som er i butikken. for å få 100% lik "grå tonen" så er zebra best.

på dymo kan du self stille inn grå tone litt, siden har du en helt ny skriver blir alt veldig svart (ser for bra ut alså)
hahah, dette skal jeg prøve etter nyttår. konge ! takker.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg måtte bare for morro skyld kjøre på butikken å pante de flaskene æ hadde på PC borde kun for å se om dette stemte.

Sitat av ranvik Vis innlegg
Y-Y+Y-X+X-X+X-Z+Z-Z+Z-Z=A (eller omvent på pluss og minus)
Vis hele sitatet...
Og ja jeg tror også denne stemmer.

Jeg fikk 9-8+0-0+0-4+0-0+0-8+5-0
Så for enkle den så blir det 9-8-4-8+5 = -6 og kontroll koden er 6.
Sitat av hmmmmmmmmm Vis innlegg
i alle fall i dagligvarebutikker er det ikke mulig overhode å få dette til å funke. Strekkoden blir ikke endret da prisen på varen endres. Den er konstant. Kun som tidligere sagt å ta strekkoden fra en annen billigere vare i butikken og lime over, men da står det jo noe helt annet på displayet. Prisen endres i databasen til butikken i tilbudsperioden, og tilbake til vanlig pris etterpå. Ingenting endres i strekkoden. Eneste som kan lures med strekkoder er gamle/primitive panteautomater. Og da må en lime kode på hver enkelt boks som pantes. Ingen hensikt å endre koden på pantelappen, da denne i allefall på nye automater er unik for hver enkelt pantelapp og slettes etter en gangs bruk.
Vis hele sitatet...
Nei, man må finne ut hvordan "font" strekkodeleseren og printeren bruker.
deretter forandre printeren din etter dette.
Du trenger bare å forstå hva strekkodeprinteren skriver ut, og deretter skrive ut noe lignende


Jeg lekte med lignende når jeg var i militæret, jeg har strekkoder som sier navnet mitt, adressen min og lignende. Ganske kult å slå det inn i kassen på rema 1000 f.eks :P
Nei, men seriøst. Du må finne ut hvordan FONT som brukes.
det er FONTEN som bestemmer hva som står i strekkoden, og avhengig av hvilken font og strekkode, så kan det stå hva som helst.

Pant flasker 4-5 ganger, få deg en strekkodeleser, og finn ut hva det er printeren på flaskeautomaten egentlig skriver ut, og skriv ut din egen lappe
▼ ... over en uke senere ... ▼
off topic fra den vanlige, men som nevnt over kan man lett finne prislapper på film, som koster 39,- 59,- osv, så om man har lyst å spare 150-160 kr på en film man har lyst på som nettopp har kommet ut, kan man enten høre med noen som jobber på statoil, evnt bestille seg selv(om det er mulig?)
Eller, man kan lage seg en slik prislapp selv, vil regne med at det er veldig lett om man setter seg inn i det. Klart, man må ikke finne på slike ting mens den gamle rutinerte dama står der, kjør på mot den usikre\careface gutten så funker det. Selv lar jeg masse gå på min jobb
Jeg har selv jobbet i en databutikk, og kan bekrefte at der er vær strek kode rett og slett artikkel nr. til varen. Derfor ville det ikke funket å bytte dem ut, fordi da ville man fått opp ett annet produkt på skjermen.
Hmm, det koster nok mer enn det smaker det der... Selv om det kan gi en vinner følelse når det funker.

Dessuten så heter vel handlingen dokumentforfalskning... og det er ikke en kul ting å ha på rullebladet.

For varer under 200 kroner, tror jeg det er enklere å handle på www.play.com
Sist endret av fxxked; 1. februar 2010 kl. 12:01.
▼ ... over et år senere ... ▼
Prachtsteak
Splittr's Avatar
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Noen som vet hvordan det er med dagens pantelapper? Alt er likt, bortsett fra summen som ikke vises i klartekst. Eksempel på en sum: 76715 = 5,-

Noen som forstår algoritmen?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vil TRO det lagres internt på et system hos butikken, og at den henter summen derfra, så nummeret som er på lappen er kun et referansenummer til en database, der alt det andre ligger, dette blir hentet når kassadamen beeper inn lappen.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hvorfor vil noen forfalske pante maskiner? er ikke det dokumentforfalsking?