Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2740
to av vennene mine har en såkalt magnet hengelås..
De tar en magnet intil hengelåsen, så åpner den seg opp..
Men vi har prøvd å bytte om "nøkklene/magnetene" men det funker ikke..
Er det en måte å ""dirke"" opp slike magnet hengelåser??
Ser at det er et bittelite hull under, men jeg tror ikke det går an å stikke noe inn i det..
Noen som vete noe??
Hadde magnetnøkkel til gamle leiligheten, den er programert, om der er mulig å kopiere den vet jeg ikke...
dette er ikke en ingangslås, men en hengelås--
Vet du hvor man får tak i slike?
Det er en i klassen min som selger slike.. Faren hans jobbet med noe sllikt før.. men jeg tror ikke man får kjøpt dem i vanelige butikker lengre..
Kan spørre ham når skolen begynner igjen!
▼ ... over en måned senere ... ▼
Hva med et realt elektriskt støt?
Et hammerslag?
Kanskje en sterk magnet?
Syre...

Det er et hav av muligheter, men kanskje bare en av dem kan brukes...
Du har vel ikke lyst til å forklare litt om hvordan en "magnet hengelås" fungerer?
Låser den seg ved hjelp av magneter?
I tilfelle kan harde slag mot den hjelpe, så sant det ikke er elektromagneter. Magneter blir nemmelig fucked når de blir utsatt for slag.

Dette hentet jeg fra læreboken min for en stund siden. Da kan du iallefall lære litt om hvordan magneter virker.

Magnetisme er betegnelsen på kraften fra en magnet. For mange tusen år siden fant folk i Lilleasia steiner som hadde den merkelige egenskapen at de trakk til seg andre steiner av samme slag. Disse steinene ble kalt magneter etter byen Magnesia, som lå i nærheten av der de ble funnet. Steinene var stykker av mineralet av magnetitt (magnetstjernestein). Helt frem til 1800-tallet var elektrisitet og magnetisme to forskjellige begreper. Så påviste den danske fysikeren H.C.Ørsted at elektrisk strøm omgir seg med et magnetfelt. Nå vet vi at de magnetiske fenomenene oppstår når elektriske ladninger beveger seg. Atomene, som er all materies byggestem, er selv små magneter. De inneholder ladde partikler, det vil si elektroner, som beveger seg om en kjerne. Når de fleste metallene likevel ikke er magnetiske, skyldes det at de små atommagnetene ligger helt i uorden og nøytraliserer hverandre.

I noen metaller. blant annet jern, kobolt, nikkel, noen sjeldne jordmetaller og en del legeringer og forbindfelser av jordmetaller, foregår elektronbevegelsen på en slik måte at elektronenes magnetfelt virker sammen, og da kan magnetiseringen bli svært stor. Disse metallene kaller vi ferromagnetiske.

De eldste og billigeste typene av magneter er laget av herdet ulegert stål, som ofte har ca. 1% karbon. Enda større magnetisk stivhet oppnår vi i legert stål, særlig ved høyt innhold av kobolt (ca. 35%), og legeringen av typen cunife, som inneholder ca. 60% kopper, 20% nikkel og 20% jern.

Vi oppnår enda en forbedring av de magnetiske egenskapene i de sintrede eller støpte legeringene av typen alnico, som inneholder 8% aluminiu, 14% nikkel, 24% kobolt og 3% kopper.

Bløtt jern kan ikke holde på magnetisme. Dersom en prøvestav av bløtt jern blir påvirket av en magnet, blir de magnetiske atomene ordnet i samme retning, og staven blir magnetisk. Opphører påvirkningen, kommer de magnetiske atomene i uorden, og staven blir umagnetisk. Gjør vi det samme med en stav av hardt stål, beholder den sin magnetisme. Den er da blitt en permanentmagnet. Den kraften som hindrer at det oppstår uorden i stålstaven i tilfelle er det er igjen noe magnetisme, kaller vi koersitivkraft. DErsom permanentmagnet blir utsatt for slag eller varmet opp, blir dens magnetisme svekket. Det kan vi forklare ved at de små atomæ're magnetene har kommet i uorden igjen.
Vis hele sitatet...
det er hvor sterk magneten er så avgjør om du får opp låsen, om den er for svak eller for sterk. Jeg hadde en sånn lås engang..
Slik ser hengelåsen ut:
http://i4.photobucket.com/albums/y126/Djrack/punch.gif

Er en utrolig rar nøkkel :S..
Takker for svar, men jeg vil helst ikke ødelegge låsen ved slag osv..
Prøv å varme den opp!
Fra http://www.totse.com/en/bad_ideas/lo...ty/plock.html:

"By using a pulsating electromagnetic field, you can
cause the magnets in the lock to vibrate violently at thirty
vibrations per second, thereby allowing it to be opened
by intermittent tugging of the bolt or turning of the door
knob.

This method may also ruin the small magnets in the
lock by changing their magnetic status or properties. So,
if you have to perform an emergency break-in with these
locks, do not relock the door. The card or key will not
operate the lock.
"

Det kan jo være noe i det som står der.

edit: obs! det er visstnok flere små magneter på nøkkelen.
Ja, kan godt tenke meg forskjellige magneter med forskjellig styrke i nøkkelen, og alle må passe med deres motstykker inni låsen.. Sikkert ikke lett å få opp uten rå makt. Bruk en kjekser