Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2897
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Hei,

Jeg prøver meg nå på volt, amper og ohm og ser om jeg har rett.

Hvis jeg har en spennings kilde på 12v og en diode med driftspenning på 2v. Og dioden bruker 20mA... Trenger jeg da en motstand på 600ohm? Og hvis jeg hadde koblet til 6 dioder på 2v (som er maks?) trenger jeg fortsatt bare 1 600ohm motstand? Eller tar jeg helt feil?

Kan noen hjelpe meg? Jeg lærte her: http://www.hardware.no/artikler/guid..._del_1/18842/2 men det står ikke noe om hva som skjer hvis jeg kobler til flere dioder.

(hvis noen kommer med linker, helst vær på norsk )

Seriøst ingen?
Sist endret av HanDuck; 18. februar 2013 kl. 16:39.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Det du skal beregne er spenningsfallet du skal ha over resistoren (motstanden). I det første eksemplet ditt har du 12 volt spenning som skal drive en LED-diode (viktig å spesifisere at det er en lysdiode) på 2V med en strøm på 20mAh.
Kjapp hoderegning viser at du må ha et spenningsfall over resistoren på 10V (12V-2V). Bruk ohms lov og vi finner ut at du trenger en motstand på 500 ohm (10V/0,02A)
I det andre eksemple ditt skal du koble sammen 6 LED-dioder (i serie regner jeg med) på 2V hver. Dette utgjør et spenningsfall over diodene på 10V. Da er det 2V (12V-10V) igjen som du på bruke en motstand for å bremse. Bruk ohms lov og vi finner ut av du må ha en motstand på 16,6 ohm (2V/0,12A).

Håper dette hjelper. Bare spør om det er noe mer '


EDIT: FEIL! Rettet den nå!
Sist endret av Zendium; 18. februar 2013 kl. 22:19.
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Takk Zendium, det hjalp mye! Må bare lese teksten nøye og tregt for å skjønne alt sammen da jeg er helt grønn. KP

Og hva gjør jeg hvis jeg har flere dioder som overstiger min spenningskilde på 12v?
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Takk Zendium, det hjalp mye! Må bare lese teksten nøye og tregt for å skjønne alt sammen da jeg er helt grønn. KP
Vis hele sitatet...
Har en Data og Elektronikk lærer som passet på at ALLE i klassen fikk med seg alt som har med motstander og slikt gjøre så det ligger friskt i minnet :P
Not a real gamer
retovio's Avatar
vist det hjelper så har du en kalkulator for slikt her :P
http://led.linear1.org/led.wiz
Vel, hvis det er viktig å være presis på begrepene, så er LED-diode feil, da LED står for Light Emitting Diode.
Dessuten skriver du en strøm på mAh, eller milliamperetimer, som også blir helt feil da dette er et mål på ladning. Riktig her vil være mA, eller milliampere. Ampere er proporsjonalt med antallet elektroner som passerer et punkt på en elektrisk leder.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Vel, hvis det er viktig å være presis på begrepene, så er LED-diode feil, da LED står for Light Emitting Diode.
Dessuten skriver du en strøm på mAh, eller milliamperetimer, som også blir helt feil da dette er et mål på ladning. Riktig her vil være mA, eller milliampere. Ampere er proporsjonalt med antallet elektroner som passerer et punkt på en elektrisk leder.
Vis hele sitatet...
Jeg regnet med at det var LED dioder han mente...
Den h'en på slutten som je har skrevet over er feil ja. Den skal ikke være der
LED-diode er altså feil, fordi det blir smør på flesk. LED holder lenge, eller lysdiode. Hvis man skal være streng, altså.
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
LED-diode er altså feil, fordi det blir smør på flesk. LED holder lenge, eller lysdiode. Hvis man skal være streng, altså.
Vis hele sitatet...
Sålenge vi forstår hverandre er det vel ikke så nøye. Det er det sammen som at folk sier SSD disk når SSD betyr Solid State Drive
Uenig. Kommunikasjon handler om å kunne uttrykke seg presist og gjøre seg forstått. Fagterminologi er en måte for personer med fagkunnskap å kunne presist beskrive spesielle ting/fenomener på en slik måte at det er klart og spesifikt hva man ønsker å kommunisere. Det er ikke vanskeligere å uttrykke seg presist enn det er å uttrykke seg upresist, og etter min mening bør man etterstrebe det å uttrykke seg korrekt og nøyaktig innenfor rimelighetens grenser.
Det er helt sant, det er akkurat det samme som SSD-disk. Eller linse/objektiv-detbatten (som jeg for øvrig synes er enda dummere).
Eneste grunnen til at jeg korrigerte deg dog, er at du selv korrigerte trådstarter på at det var lysdiode han mente, ikke en generell diode. Du må forvente å stille deg åpen for kritikk når du selv korrigerer andres språkbruk
For å snu argumentet ditt, hvorfor var det viktig at han spesifiserte at det var "led diode" han mente, ikke bare diode? Du skjønte jo at det var lysdiode, da var det vel ikke så nøye?
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Ikke gå OT...
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Og hva gjør jeg hvis jeg har flere dioder som overstiger min spenningskilde på 12v?
Vis hele sitatet...
Hvis du kobler dem i serie så kan du ikke overstige spenningskilden. Men du kan koble dem i parallell i stedet, da gjør du samme utregning som tidligere, bare en gang for hver parallelle kobling!

Se på bildet i innlegget mitt her http://freak.no/forum/showpost.php?p...2&postcount=15

Hvis 3 og 3 LED-er i serie overstiger forsyningspenningen, så kan du velge å koble dem i parallell i stedet. Men de vil da bruke mer strøm.
Sitat av Gerbizzle Vis innlegg
Eneste grunnen til at jeg korrigerte deg dog, er at du selv korrigerte trådstarter på at det var lysdiode han mente, ikke en generell diode. Du må forvente å stille deg åpen for kritikk når du selv korrigerer andres språkbruk
For å snu argumentet ditt, hvorfor var det viktig at han spesifiserte at det var "led diode" han mente, ikke bare diode? Du skjønte jo at det var lysdiode, da var det vel ikke så nøye?
Vis hele sitatet...
Diode og LED er 2 forskjellige ting. LED-diode og LED er ikke 2 forskjellige ting
@HanDuck: Jeg vet ikke hvordan du mener at det er OT å kommentere det? Jeg vil kun kvalitetssikre informasjonen du får når du ber om hjelp på forumet. En viktig del av å skulle forstå elektronikk, er å være kjent med begrepene, noe forsåvidt Zendium også presiserer når han gjør oppmerksom på at det er viktig å spesifisere lysdiode når man mener lysdiode, at ikke diode er godt nok. Fagkunnskap er også viktig, jamfør forrige innlegg.

@Snøbark et. al.
Er det virkelig SÅ vanskelig å forstå dette? Jeg ville egentlig bare komme med en litt småpirkete kommentar til Zendium, da det virket som om han var inneforstått med at man stiller seg åpen for språkkritikk når man selv kritiserer andres språkbruk. At diode og LED er to forskjellige ting er jeg ikke 100% enig i, da en LED også er en diode, hence the name. Men for enkelhets skyld kan vi gjerne skille og kalle "ordinære" dioder som ikke lyser eller whatever, for bare diode. Greit. MEN, det du prøver å rette meg på, er jo akkurat det jeg prøver å påpeke. "ordinær" diode og LED er to forskjellige komponenter. Mitt poeng var uansett at det "ikke er noe som heter" LED-diode! I likhet med at det "ikke er noe som heter" zenerdiode-diode. Eller SSD-disk, GPS-satelitt, IM-message, HTTP-protocol, HIV-virus osv. osv. osv.

Forresten så er det bare å google redundonym
Crows Before Hoes
HanDuck's Avatar
Trådstarter
Samma det vel. LED er en ting... Diode er en annen ting.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av HanDuck Vis innlegg
Samma det vel. LED er en ting... Diode er en annen ting.
Vis hele sitatet...
Not really. LED står for Light Emitting Diode, og den oppfører seg som en diode...
Jepp, Tannkremen :)
Zendium's Avatar
Sitat av slashdot Vis innlegg
Not really. LED står for Light Emitting Diode, og den oppfører seg som en diode...
Vis hele sitatet...
Men det er fortsatt forskjell på dem. Ja en diode og en lysdiode fungerer på samme vis og har noe samme bruksområde, men det er fortsatt forskjell på de og det var det jeg i utgangspunktet ville fram til i første inlegg. Skjønner godt at jeg stiller meg åpen til kritikk når jeg retter andres språkbruk og særlig når jeg selv har feil i mine inlegg. Pointet var at TS skjønte hva jeg mente og fikk den hjelpen han spurte etter (selv om jeg måtte endre inleggget mitt et par ganger)
▼ ... over en uke senere ... ▼
Diode og LED er 2 forskjellige ting. LED-diode og LED er ikke 2 forskjellige ting
Vis hele sitatet...
De er akkurat det samme. Det vi kaller en diode er bare et generelt begrep som innbefatter bl.a. LEDs. Dioder som bruker i likerettere etc. lyser de også, men da heller infrarødt (de er ofte kapslet inn uansett).