Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 912
Hei.
har prøvd å finne svar på problemet mitt litt rundt om kring, men finner ingen med samme problem som jeg.

Jeg har kjører linux 11.04 på pc'en min, og det har fungert helt tipp topp til for noen uker siden.
Når jeg lukker opp lokket etter den har gått i hibernate, begynner den å henge. Jeg kan trykke på linker fra web sider om det var firefox jeg sist hadde oppe, men kan ikke trykke på oppgavelinjen eller skifte vindu, plutselig så blir det bra.
Det varier noe fra gang til gang hva som skjer, noen ganger kan jeg trykke på nesten alt og andre ganger nesten ingenting.
Jeg har prøvd med uswsusp, men ingen suksess.

Noen som har noen ideèr om hva dette kan skyldes og aller helst hvordan det kan fikses?

Om det kan være til hjelp har jeg en HP compaq 6530b
hmm..
les her http://thecodecentral.com/2011/01/18...ot-working-bug

en annen ting er at du vet at du har ett problem som går over tid, så hvis du finner en løsning så post tilbake på alle forum du er på og i all irc kanaler. Problemer som skjer over tid er værst.
Hei. Takk for svar, men det funket dessverre ikke for meg. Alt jeg finner av løsninger rundt om kring gjelder at pc'en ikke vil hibernate eller suspende tilfredstillende i utgangspunktet. Min pc har ingen problemer med dette, det går som en drøm, og alt fungerer tilsynelatende bra når jeg starter opp igjen.

Forresten gjort noen nye oppservasjoner, håper dette kan hjelpe i detektivarbeidet:
Med en gang jeg starter opp igjen fra hvilemodus er er den 100 % funksjonabel, men brått etter gjerne noen få sekunder begynner ting å henge og låse seg. Av og til hjelper det og lukke aktive vinduer med Alt +F4 og da er det aktive vinduet bak funksjonabelt i gjerne noen sekunder før det låser seg også, men d som er så rart er når av og til låser absolutt alt seg, mens andre ganger så er det bare enkelte vinduer som oppfører seg merkelig.

Kan forresten nevne at jeg formaterte pc'en i forrige uke, men samme problemer viste seg umiddelbart etter.

Håper noen har noen gode ideer om hva dette kan være, begynner å bli ganske irriterende å vente 5 minutt vær gang jeg skal bruka pc'en til noe
Nå er ikke jeg noen ekspert, men kan det være noe hardware problem?
Jeg mistenker at det kanskje er rammen som min som begynner å nærme seg siste vers, men jeg har igrunn ikke peiling. Hva tror dere?
Først disable screensaver, så gå til power managment og slå av "spin down harddrives" hvis den er på. Hvis du har tilgang til en terminal når dette skjer prøv: compiz --replace

En annen ting er å merke seg tidspunktet det skjer og så skjekke /var/log/syslog og eventuelt /var/log/dmesg.log

Og dette er ett problem som er mye enklere å fikse over irc som er i sanntid, enn på forum. installer xchat og finn ubuntu kanalen på ubuntu sine servere og ubuntu kanalen på irc.freenode.net
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Hei igjen.
Har ikke brukt pc'en min noe særlig de siste ukene så har ikke tatt meg bryet med å fått fikset problemet som er beskrevet over, men nå er det like før den får seg en flyvetur utav vinduet. Problemet har bare blitt verre.

Har lest en del rundt om kring og kommet frem til at problemet kommer av en såkalt GPU lockup, på et forum kom jeg over en kar som hadde vært borti samme problemet som meg med samme grafikk kort, og måten han løste det på var å deaktivere driverne fra ubuntu og aktivere intel's egne drivere.

Fant en guide på hvordan man gjør det, men skjønner ikke følgede trinn: To enable the Intel driver you need to create a file called /var/log/xorg.conf containing the
Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "intel"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"Section "Device"
Identifier "Configured Video Device"
Driver "intel"
EndSection
Section "Monitor"
Identifier "Configured Monitor"
EndSection
Section "Screen"
Identifier "Default Screen"
Monitor "Configured Monitor"
Device "Configured Video Device"

Jeg har laget filen, men får den ikke lagt den inn i var/log mappen

Slik som jeg forstår det er d gjort en del endringer på ubuntu 11.10 slik at en ikke lenger å skrive inn i xorg.conf filen eller noe i den duren, men jeg er ganske uerfaren med linux så om noen vet hvordan jeg kan utføre det som står beskrevet her: http://drivers.downloadatoz.com/tuto...ntu-10-10.html
hadde jeg satt veldig pris på en step by step guide