Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 891
Heisann

Jeg har en ASUS UX31 A tror jeg den heter.

Den lå i sekken i hvilemodus, da den etter noen uheldige omstendigheter inkludert for mye øl innabords fikk en kopp kaffe over seg i sekken min og lå hele natten og marinerte seg i dette.

Dette resulterte i at pcen lukter skikkelig kaffe. Det som er kjipere er at den ikke vil starte. Jeg har kjøpt en ny pc, men savner babyen min.

Er det noe håp for den mon tro, og hvor mye vil det koste å gjenopplive den?
Jeg har ingen anelse om hva som konkret er herpa i den.

Takke for all hjelp!
Hei du.

Nå som pcen er "ødelagt" så skader det jo ikke å ta fram skrutrekkeren og åpne pcen og derreter tørke det som eventuelt skulle vært igjen av kaffien. Deretter "vaske/tørke" med alkohol. Så la den stå til alkoholen har fordampet skikkelig før du setter den sammen igjen og prøver lykken.
Vel, i beste fall så har kaffen bare lagd belegg på knappen du skrur pcen på med, ramsockets eller harddisk kontakten. Jeg ville åpnet pcen og renset hele skiten med crc spray uten smurning i seg. Det kan være at det er så enkelt å fikse. Om det derimot ikke hjelper å rense den så må hovedkortet byttes og det kan bli en dyr affære spesielt om du bruker et service verksted. Det blir sikkert et par tusen for kortet pluss en liten tusenlapp i arbeid med moms på toppen.
jalig's Avatar
Trådstarter
Jeg er ikke helt sikker på hva jeg gjorde.

Men jeg skrudde opp lokket under. Tørket godt av støv med mikrofiber, og fjernet rustflekker på metall.

Plugga inn strøm, og nå fungerer den

Helt utrolig!