Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 9353
Hvordan tror du den hverdagslige teknologien vil se ut om 5, 50 og 500 år til?
(med hverdagslig teknologi mener jeg helt hverdagslige ting, som TV'er,
computere, biler, radioer, mobiler o.l.)

Vil personelig tro noe som dette:

5 år:
- HD tv'er har gått forbi ''vanlige'' tv'er.
- Computere har ca 3 doblet seg i kraft iforhold til pris.
- Nye ''mini hardisker'' har nå kommet på markedet for fullt. Med en størrelse lignende en fyrstikk eske og med en lagrings kapasitet på opptil 8tb så mener mange at disse vil nå utkonkurere de klassiske hardiskene for godt
- Playstation 4 er under full utvikling.
-

50 år:

- 3d TV'er er smått blitt allmenseie. Litt dyr enda, men flere og flere skaffer seg en.
- Nano Computere er klar for lansering på privat markede iløpet av få år. Disse vil engang for alle sette siste dødstøt i de tradisjonelle computerene som vi kjenner.
- DVD, bluray og cder er for lengst håpløst foreldet og de fleste satser nå på full digitalisering og oppbevarer filmer,musikk, bilder osv på hardisker som nå finnes i stort sett i det meste som er elektronisk.
- Biler er for det meste bare hybridbiler. Og betraktelig mer økologiske iforhold til idag.
- Online spill, som idag kjent fra WoW, Silkroad, Runescape o.l Foregår idag i full 3D verden. Spilleren selv opplever det som den virkelige verden.

500 år:

- Fraktebåter og fraktefly eksisterer ikke idag. Alt industri gods og frakt blir nå fraktet i et nett av rør under jorden i spesialbygde tog lignende kjøretøyer.
Disse kan nå opptil 4000 km/t og er betraktlige billigere i drift enn noe av dagens teknologi.
- Nano roboter kan idag reparere alt ifra et knust kjøkkenglass til kreftceller inni menneske kroppen. De er, takket være ny teknoligi, billige å masseprodusere og er idag almennseie.
- ''den tredje verden'' eksisterer ikke idag. Global fattigdom og sult har ikke eksistert på flere hundre år takket være overflod av billig mat og tilgangen på billig energi. Forskjellen på rik og gjennomsnitt er fremdeles tydelig og se.
- Enten det, eller så har vi for lengst vært dumme nok til å utslettet oss selv.


Merk at alt jeg har skrevet over ikke er basert på noe som helst
vitenskapelig. Alt er hentet fra min egen fantasi Vil nok ikke se helt slik ut, men muligens noe i nærheten

Hvordan tror du verden vil se ut om 5, 50 og 500 år til?
På grunn av litt mangel på tid akkuratt nå (sitter på skolen), kan jeg ikke lage en slik liste som du har laget. Men synes bare det var interesant at du tror det vil bli slutt på fattigdom og sult, da vi er på vei inn i en verden med alt for mange mennesker og alt for lite mat. Alt peker jo i mot at vi vil komme til å møte en verden der vi blir for mange mennesker og har for lite mat, gjør det ikke?
Jeg kan jo legge til at jeg vil tro, som du ikke har nevt, at vi kommer til å ha såpass god teknologi at vi kan reise ufattelig lange strekninger i verdensrommet om 500 år.

Jeg tror også Playstation 4 er ferdig før om 5 år, ikke at det bare er under utvikling om 5 år.
Må ærlig si at jeg likte det filosofiske om fremtiden her, men det er ikke basert på noe annet enn fremgangen som har vært i vår nåtid.

Problemstillinger er f.eks. hvor mye som blir forurenset gjennom denne tiden, og hvor mye krig setter sitt preg på menneskeheten. Økonomikrisen, som vi har nå og de som kommer. Husk at alle faktorer har noe å si på dette, men det er selvsagt morsomt å tenke såpass langt frem i tid, selv om at man ikke lever da.
du har ikke tenkt over at vi kansje har fløttet til andre planeter( mener flyttet til men samtidig ikke fra jorden) om 500 år? hvordan er romteknologien??
krig og våpen?
tror dere ikke at om 500 år at vedrden kun består at krig sult og død?? Killzone? fleste spill som er laget om fremtiden er som regel sånn krig og død, men ingen kan spå fremtiden da, men et fremtids spill om kjærlighet og fred tror jeg ikke at jeg hadde spillt:P

teleportering?
Sitat av Gitchen Vis innlegg
du har ikke tenkt over at vi kansje har fløttet til andre planeter( mener flyttet til men samtidig ikke fra jorden) om 500 år? hvordan er romteknologien??
krig og våpen?
tror dere ikke at om 500 år at vedrden kun består at krig sult og død?? Killzone? fleste spill som er laget om fremtiden er som regel sånn krig og død, men ingen kan spå fremtiden da, men et fremtids spill om kjærlighet og fred tror jeg ikke at jeg hadde spillt:P

teleportering?
Vis hele sitatet...
Enig i noen av poengene, men at verden "er en Killzone, fordi det har jeg sett på film og i spill" holder vel lite mål. Og jeg vil ikke tro at det er en verden med bare krig, sult og død; har du ikke sett futurama? der er det jo ikke det :P

Man anyways, teleportering og romteknologien er jeg enig i.
Sist endret av Pipa; 24. februar 2009 kl. 10:48.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Dette ble skrevet tidlig på morgenen, og ikke gjennomtenkt i det hele tatt ^_^
Tok bare eksempler fra min egen fantasi og så for meg en mulig fremtid.

Og blir det slutt på den tredje verden, så vil befolkning tallet synke drastisk i stigningen. Mat og medisin blir noe alle kan få. Og antall kriger ville ha synke drastisk.



Satt og tenkte på befolkning av andre planeter og teleportering, men det blitt litt avansert så tidlig om morgenen
Sist endret av Bombasa; 24. februar 2009 kl. 12:53. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Er stort sett uenig med listen presentert i åpningsinnlegget. 5-års-spådommene skal jeg ikke krangle på, og jeg synes de virker fornuftige.
Jeg finner det tvilsomt at det vil være rom for bilen slik vi kjenner den i dag om 50 år, hverken tradisjonelle eller hybridversjoner. Personbilen er alt for energiineffektiv til å kunne overleve sammen med mennesket. Om ikke personbilen utslettes vil mennesket utslettes av eget sløseri med ressurser. Også en rekke andre aspekter ved det individfokuserte samfunnet vil sannsynligvisforsvinne, herunder eneboliger. Angående annen teknologi vil den utvikle seg svært raskt, og mennesker vil få problemer med å henge med. Det moderne mennesket må bli et Homo Technologicus. Hvis mennesket skal fortsette å leve på jorda må folketallet reduseres, og den generelle levestandarden utjevnes i befolkninga. Nanoroboter tenker jeg vi kan få innen 50 år, og i hvert fall i min levealder(er 18, håper å leve 60+ år til).

Min generelle spådom er at menensket enten går under i overforbruk og krig, eller "utvikles" til teknologiske mennesker, som lever energi og ressurseffektivt, i mye mindre og mer egalitære samfunn enn de vi kjenner i dag, maktfordelinga i samfunnet blir flatere, og menneskene får høyere utdanningsnivå, da tungt arbeid kun blir utført av maskiner. Generelt tror jeg teknologien vil bli svært avansert i forhold til i dag om 50 år, og teknologien om 500 år vil være like utenkelig for oss som dagens teknologi må ha vært for menneskene i det føydale Europa i 1509.

Jeg er ikke så veldig belest på romfartsteori, så jeg vil ikke spekulere så dypt i kolonisering av andre planeter. Uavhengige menneskekolonier/Galaktisk imperium? Tilpassig til planeter/Terraforming?

Noen som har spådommer om romfart?
Om vi skulle kunne reise selv med lysets hastighet ville det nærmeste solsystemet ligge 10 lysår unna, antakelig uten noen planeter vi har sjans til å bebo. Derfra blir det bare lenger og lenger utover til planeter vi potensielt kan kolonisere, med mindre vi på et eller annet vis får oss teknologi som gjør at vi kan bygge store bebyggelser på en planet uten riktig forhold. Er en ganske fjern tanke for meg at vi skal kunne avansere langt avgårde ut i rommet, men hvem vet?
Om 5 år er det ganske likt som det er nå, mye flere hybrid/el-biler, flere miljøvennlige løsninger.
Om 50 år tror jeg internett spiller en mye større rolle en den gjør nå, det finnes ikke kabel-tv, telefonnett o.l alt går over internett, tror også det vil være trådløst nett i hele Norge.
Om 500 år vil menneskene være vanvittig late, vi sitter i godstolen hele dagen og trenger ikke gå ut døra, alt fysisk arbeid er tatt over av super-effektive roboter, vi bare styrer alt fra hjemmet. Tror også man har begynt å kolonisere andre planeter innen den tid.
Teknologi om 5 år:

Omtrent som i dag, bare litt hurtigere CPUer, mere sofistikerte mobiltelefoner etc., om en verdensomspennende katastrofe ennå ikke har rammet oss.


Teknologi om 50 år:

Nasjonalstatenes tid er forbi, den moderne sivilisasjon slik vi kjenner den har gått eller er i ferd med å gå under, alle store samfunn går i oppløsning, og en postkulturell periode inntrer der mange småsamfunn og diverse klaner med sine egne religiøse og politiske særegenheter brer seg.

- PCer, mobiltelefoner, tv-apparater og all teknologi som forutsetter uhyre intrikate produksjonsprosesser i ulike verdensdeler og en superspesialisert infrastruktur (satelitter, undersjøiske kabler og andre sårbare installasjoner og nettverk), er i ferd med eller har allerede forsvunnet fullstendig fra de fleste områder på kloden.
- Muligens primitive elektrisitetsgeneratorer og -nett i enkelte samfunn.
- Hest og kjerre er det primære transportmidlet.
- Muligens en oppblomstring av analoge telefonnettverk og enkel radioteknologi i noen samfunn, men budbringere til hest vil være det vanligste kommunikasjonsmidlet over lange avstander i mange deler av verden.
- Oppvarming og matlagning i alminnelige hjem skjer vha. ovner basert på vedbrenning.

500 år:

Ingen formening.
50 år:
Shit hits the fan og alt går til helvete. Falloutlignende situasjoner hvor teknologi kun bestemmes av hvilken faksjon man tilhører. Krigerroboter og mer avanserte droner tråler rundt, sånn generelt så er ikke teknologien blitt så veldig mye mer avansert, men nye og sterkere legeringer er blitt funnet og brukes i krigsrobotene.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
Sitat av Sky Vis innlegg
Er en ganske fjern tanke for meg at vi skal kunne avansere langt avgårde ut i rommet, men hvem vet?
Vis hele sitatet...
I fremtiden har man Warp Drives.
Playstation 4 tipper jeg kommer rundt 2012..
Sist endret av drittunge; 24. februar 2009 kl. 19:33.
Orker egentlig ikke å skrive en lang liste, men jeg tror at innen 50 år har vi fått et alternativ til Internett.
vel, vi har jo noen som påstår dommedag 21.des 2012 ;p
pga. at kalenderen som mayafolket brukte da de eksisterte ender 2012.
Jeg for min del syntes dette er litt teit, men venter i "spenning"
Sitat av Pipa Vis innlegg
Men synes bare det var interesant at du tror det vil bli slutt på fattigdom og sult, da vi er på vei inn i en verden med alt for mange mennesker og alt for lite mat. Alt peker jo i mot at vi vil komme til å møte en verden der vi blir for mange mennesker og har for lite mat, gjør det ikke?
Vis hele sitatet...
Dersom vi har fått tilgang til billig energi vil jo ikke dette være noe problem? Vi er jo i energikrisealderen nå er vi ikke?

Jeg tenker kanskje det er grunnen til fattigdommen vi har idag..
Sist endret av simdal; 24. februar 2009 kl. 22:38.
Om 5 år, teknologien som allerede er oppfunnet blir sluppet ut til oss.
Om 50 år, du kan koble hjernen opp imot datamaskinen
Om 500 år, da tror jeg nok ikke vi er på jorden lengre..
Noe man må ta med i regnestykket er den sinnsvake veksten vi opplever innen datakraft. Dette kombinert med at vi lærer mer og mer om hvordan hjernen fungerer og arbeidet med kunstig intelligens går framover betyr det at vi burde greie å få til en AI om ikke så alt for mange år. Tenk dere en maskin som kan oppgradere seg selv til det uendelige. Hva tror dere forresten kommer til å skje med oss mennesker? Jeg vedder på at det kommer til å bli en stor del av oss som oppgraderer seg når de får muligheten. Dette skjer jo allerede på liten skala, men hva når man kan begynne å oppgradere hjernen? Om vi tar den retningen så kan så og si hva som helst skje, ettersom man på sikt vil kunne få gudelignende mennesker(sammenlignet med oss). Disse nye supervesenene om det så er "mennesker" eller AI har potensiale til å løse de fleste av de problemer vi står ovenfor idag. Det kommer sikkert til å bli forskjellige faksjoner. Noen som overfører sinnet sitt 100% til en maskin, cyborger, folk som forbedrer seg med genmanipulering, grupper som vil forbli 100% ren Homo Sapiens, etc. Når det er sagt er dette bare et av mine syn på hvordan framtiden vil utspille seg. Tiden har vist gang på gang at selv veldig smarte mennesker kan ta grundig feil når det kommer til spådommer.
Sitat av Apu Vis innlegg
Om 5 år, teknologien som allerede er oppfunnet blir sluppet ut til oss.
Om 50 år, du kan koble hjernen opp imot datamaskinen
Om 500 år, da tror jeg nok ikke vi er på jorden lengre..
Vis hele sitatet...
jeg tviler STERKT på at om 50 år kan du koble hjernen opp imot datamaskinen.


MIN teori på hva som skjer om 50 år er at vi har forsket mye mer på "drømmelesemaskingreia" som det var nyhet på itavisen for en stund sia. den ble først sluppet på frimarkedet og folk fikk lagret drømmene sine som .mkv filer i HD format. (en stor hit)

så kom jeg (da 66 år) og finner opp en microchip som jeg putter i alle viktige personers hoder. denne chipen sender ut drømmene dems til min superduper-maskin som lagrer filene i .ohd formatet

(mye bedre enn 1080p, dette formatet blir funnet opp av meg i 40 års allderen, men blir ikke benyttet pga dårlig støtte i noe annet enn mitt eget operativsystem som bare jeg har tilgang til)

men ja, deretter ser jeg gjennom drømmene til kjendiser og selger de pinligste til se og hør og tjener meg rik.


Om 51 år har jeg blitt jaktet ned av shagrath fra dimmu borgir, ( han er jævlig gammel riktignok) fordi jeg så at han drømmte om å kysse en gutt og jeg solgte nyheten til se og hør. shagrath dreper meg ved å holde konsert for meg uten å spille/synge noen av sangene jeg vil...

om 51 og et halvt år kommer jeg opp igjen fra jorda fordi jeg passet på å ha programert nok nanabotter jeg hadde i underbuksa til å gjenopplive meg hvis jeg døde.

om 51år og 200 dager blir jeg henrettet av staten fordi jeg hadde " passet på å ha programert nok nanabotter jeg hadde i underbuksa til å gjenopplive meg hvis jeg døde." og det er ikke lov!
Sist endret av olli408; 24. februar 2009 kl. 23:07.
Alle som sier at vi sannsynligvis har flyttet fra jorda om 500 år.
1. Vi har flyttet bort
2. Vi har dødd ut, eller lidd mennesketap i milliardklassen

Bare siden 60-tallet har befolkningen på jorden doblet seg.
Hvordan vil det da være om 500 år?
Dere kan jo selv lese hva FN antar...

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2003/12/09/385734.html

Så mange er det rett og slett ikke plass til, så vi må nesten flytte ut, eller henrette halve befolkningen årlig, det får bli opp til Obama ^^
Spennende tråd dette,

Ok, for vell skrive det eg trur om framtida.

Om fem år: da har vi laget medisin som kan gjøre slik at vi lever kanskje 7-10 år lengre og er mer sunne og aldrings prosessen blir senket. utviklingen av datamaskiner eksploderer spesielt berbare som blir kraftigere og kraftigere.
og på denne tiden er utvikling av nano teknologi veldi stor. nano teknologien vil bli brukt både i menneske kroppen og i elektronikk systemer som f.eks ti dobling av lagrings plass.

Om femti år: utviklingen i gen og nano teknologi er ganske bra, vi kan endre våre gener slik at vi kan få gener fra andre dyr. Alle har sin egen supercomputer hjemme og i bilen. teknologien i linser er ferdig for lengesiden på linsen er det funksjoner hvor du har GPS,internett og en måler som kan finne ut hvor store ting er og hvor langt unna det er siden vi begynnte og utvikle linser med elektroniske kretser i på denne tiden (2008). vi vil heller ikke ha bruk for telefon når vi kan putte mikrofoner i munnen og høytalere i øret.
-det er slutt på sult fordi med hjelp av genteknologi har vi klart og få mat til å gro fortere og kan høste flere ganger om året.
-rom teknologien har nå blitt ganske stort og kan reise fortere en noen gang før. vi har ikke lysets hastighet men vet at den vil en gang komme med hjelp av tiden.
-vi kan bli sikkert 130 år gamle og ved fortsettelse av tenkologi kan vi bli eldre og eldre, vi blir ikke "gamle" fordi hjernen holder seg i topp form og eldes ikke.
-Spill, Likte veldig godt det trådstarter skrev om at vi kan være i spillet. har selv tenk masse på dette å tenke seg at man løper i en spill, en helt egen verden, du gjør som du vil flytter på det vil og lignende.
-Fusjons teknologi blir en suksess og vi klarer å skape energi uten å skade miljøet

om femhundre år:
-man vil kunne forflytte seg i lysets hastighet.
-teleportering vil utvikles.
-Det er slutt på religion.
-nano teknologi og genmanipulering er fullt utviklet.
-Data maskiner vil kanskje stoppe og utvikles sålenge de er kraftige at de kan kjøre nesten alt vi vil.
-vi møter garantert en annen sivilisasjon fra en annen planet.
-vi kan lage film med å fange opp tanker og drømmer.
-Det er ganske vanskelig å tenke hva som skjer på denne tiden sålenge det er så lang tid til.

etter mye titting på discovery chanel så får man ganske mange ideer om hvordan ting vil bli.
Sitat av olli408 Vis innlegg
jeg tviler STERKT på at om 50 år kan du koble hjernen opp imot datamaskinen.
Vis hele sitatet...
Ohh, phail :C
Det kan man allerede.
Sist endret av drittunge; 25. februar 2009 kl. 00:58.
Jeg tror at om 50 år vil man kunne leve evig ved å plassere menneske hjerner i roboter. Når kroppen din dør plasseres du i en avansert robot.
Man kan det allerede med mus:

http://g4tv.com/thefeed/blog/post/68...use-Brain.html

En ny type Terminator?
Sist endret av sixfeetunder; 25. februar 2009 kl. 01:25.
Heilt canooon
Om 5 år? Ikke en drit. Kanskje litt forbedret teknologi, men ikke noe vi ikke har hørt om.
Når det gjelder å koble hjernen til en pc og oppgradere seg selv, ta opp drømmer osv, så tviler jeg ikke på at dette vil bli mulig bare vi får nok tid.
Er jo vansklig å si nøyaktig hvor lang tid, men når man ser hvordan vi har utviklet oss siden F.eks andre verdenskrig så burde det vel ikke ta så alt for mange tiår.

Når det gjelder sult så tviler jeg på at vi kommer til å spise for å få i oss den næringen vi trenger, men at vi heller går rundt med små sprøyter eller lignende som vi tar når vi føler at vi trenger mer energi.
Spising blir heller som med F.eks godteri, man spiser fordi man har lyst på, ikke fordi man må.

Forventet levealder vil nok stige betraktlig, og jeg tviler ikke på at de som blir født i dag vil leve i minst 120 år eller mer.
Kreft og HIV gåtene vil forhåpentligvis løses i løpet av 50 år.
Alle som trenger nye organer vil kunne få organer som er dyrket i et labratorium, hvis de har råd til det.

Bare noen tilfeldige tanker...
Sitat av olli408 Vis innlegg
jeg tviler STERKT på at om 50 år kan du koble hjernen opp imot datamaskinen.


MIN teori på hva som skjer om 50 år er at vi har forsket mye mer på "drømmelesemaskingreia" som det var nyhet på itavisen for en stund sia. den ble først sluppet på frimarkedet og folk fikk lagret drømmene sine som .mkv filer i HD format. (en stor hit)

så kom jeg (da 66 år) og finner opp en microchip som jeg putter i alle viktige personers hoder. denne chipen sender ut drømmene dems til min superduper-maskin som lagrer filene i .ohd formatet

(mye bedre enn 1080p, dette formatet blir funnet opp av meg i 40 års allderen, men blir ikke benyttet pga dårlig støtte i noe annet enn mitt eget operativsystem som bare jeg har tilgang til)

men ja, deretter ser jeg gjennom drømmene til kjendiser og selger de pinligste til se og hør og tjener meg rik.


Om 51 år har jeg blitt jaktet ned av shagrath fra dimmu borgir, ( han er jævlig gammel riktignok) fordi jeg så at han drømmte om å kysse en gutt og jeg solgte nyheten til se og hør. shagrath dreper meg ved å holde konsert for meg uten å spille/synge noen av sangene jeg vil...

om 51 og et halvt år kommer jeg opp igjen fra jorda fordi jeg passet på å ha programert nok nanabotter jeg hadde i underbuksa til å gjenopplive meg hvis jeg døde.

om 51år og 200 dager blir jeg henrettet av staten fordi jeg hadde " passet på å ha programert nok nanabotter jeg hadde i underbuksa til å gjenopplive meg hvis jeg døde." og det er ikke lov!
Vis hele sitatet...
De jobber jo faktisk med å koble hjernen oppimot datamaskiner konstant.
Og de har faktisk greid det med flere tilfeller, for eksempel at folk kan bevege seg med hjelp fra hjernen (Om de er lam for eksempel.)

De kobler hjernen oppimot en data så får de et spill som de skal prøve. For eksempel prøve å treffe en ball inn i et mål. Med hjelp av ingenting annet enn hjernen sin.

http://www.lce.hut.fi/research/css/bci/

Så hvorfor tror du da at om 50 år er det UMULIG? Det er jo faktisk sikkert bare 10-15 år før dette er helt mulig for oss. Det er jo selvfølgelig litt eksklusivt nå, men det er som andre ting. Først gjør de den perfekt, så gir de oss en smak av det perfekte.

Og bare for å nevne, alt du sier er jo helt absurd.
Jeg vet at dette er en hypotetisk post, fortelle hvordan du tror det er. Men ifølge deg har jo helvete flyttet inn.
Forstår at du prøvde å være morsom, men om du skal være morsom så ikke argumenter imot andre. Det blir litt feil å si ; NEI DET GÅR IKKE så kommer du med teorier om at du skal få dimmu borgir etter deg?

Hypotetisk betyr selvfølgelig at du kan tro hva du vil, så da har du ingen rett å prøve å underlegge mine teorier
(Ikke at du faktisk greier det pga dårlig argumentasjon/dårlig informasjon om hvorfor det ikke kan gå.)
Sist endret av Apu; 25. februar 2009 kl. 08:52.
å koble en data til hjærnen for så og koble den dataen igjen til en annen data og kunne styre personen tror jeg faktisk er mulig...
Kroppen styres jo med elektriske signaler og dem har jo klart å kartlegge hjernen rimelig bra, så vis d gir strøm til et bestemt punkt i hjærnen så løfter foreksempel armen din seg...
burde være rimelig lett for de som har litt mer peil på det...

Er enig i det apu sier at om 5 år så slipper de den teknologien de alerede har funnet opp ut på det offentlige marketet

etter 10-20 år så får vi 3d tver som viser bildet i lufta

vidre en det tør jeg ikke å spå

Edit: glemte at dem alerede har lagd 3d tver som viser bildet i lufta, de har bare ikke kommet langt nok med teknologien for at det skal være brukbart, så 3dtver med bildet i lufta kommer nok fortere en vi tror
Sist endret av sykofant; 25. februar 2009 kl. 20:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av drittunge Vis innlegg
Ohh, phail :C
Det kan man allerede.
Vis hele sitatet...
jaja, så feil kan man ta :P
var i sverige for en stund siden på et teknikk senter, der testa jeg et merkelig spill, tok på seg noe rart noe på hodet og fikk beskjed om å tenke så mye som mulig på matte og regne ut forskjellige matteoppgaver i hodet, poenget med hele greia var å kjempe mot en annen kar om å få en kule over på han sin side, den som tenkte hardest fikk kula over på motsatt side!
Husker jeg også testa et annet ganske kult spill der, da sto jeg forand en stor tv og så kom bilde av meg på tv skjermen, for å bevege meg i spillet måtte jeg bevege meg rundt om kring, skulle jeg svømme forover så måtte jeg på en måte bøye meg forover, for å svømme oppover måtte jeg bevege meg på en måte at jeg svømte oppover i spillet, vanskelig å forklare...

Var ganske kult spill det siste der egentlig
Sitat av sykofant Vis innlegg
Husker jeg også testa et annet ganske kult spill der, da sto jeg forand en stor tv og så kom bilde av meg på tv skjermen, for å bevege meg i spillet måtte jeg bevege meg rundt om kring, skulle jeg svømme forover så måtte jeg på en måte bøye meg forover, for å svømme oppover måtte jeg bevege meg på en måte at jeg svømte oppover i spillet, vanskelig å forklare...

Var ganske kult spill det siste der egentlig
Vis hele sitatet...
Det har jo lett lite med å koble hjernen oppimot data å gjøre.
Det er jo garantert sensorer som plukker opp dine bevegelser, det vi snakker om er at du i ditt tilfelle skulle svømt med tankene innpå spillet.
Hjernen er som en muskel vil jeg si, vi må bare lære oss å utnytte den. Jeg vil tro at om 50 år kan vi se igjennom hjernen, se minner og lagre minner.

Gleder meg til å se hvordan det blir, men har ikke for store forhåpninger.
Med presanger kommer det papir som må kastes om dere forstår.
jeg vet, måtte bare forelle om det spillet siden det var litt kult og inn i fremtiden...
Hjernen blir vel sett på som en muskel blant forskere?
En veldig koplisert muskel...
Å se minner tviler jeg at vi får til om 50 år, jeg vet veldig lite om hvordan minner blir lagret i hjernen og tror minner er det største problemet blant forskere og er også det største problemet i midt hode, hvordan blir minner lagret? hvor i hodet lagres det?
Skulle jeg ha gjettet så er minner noe som har brent seg fast i synsdelen av hjernen og blir hentet frem når vi trenger det, må på hvilken måte sitter det?
Er det en skjemisk blanding i hodet? eller en kobinasjon av strøm, lik det vi ser i minnekort? eller bilder som har brent seg fast i nærheten av netthinnen?

Nei, om 50 år kan vi ikke hente ut minner, men kanskje vi forstår mer om hvordan minner lagres og da kan vi begynne å tenke på hvordan vi kan hente dem ut.
Om femti år sletter vi minnene våre av etter fylte 20, og erstatter dem med TV-serier og pornografi og om 500 år vil romvesener lande på jorden og finne oss tilkoblet en computer hvor vi kollektivt ser på friends om igjen, og om igjen for alltid.

Dessuten tror jeg vi vi har syntesert kreft og at Coca-Cola kommer til å selge det i tre spennende smaker.

Om fem år innser vi alle sammen at vi hater hverandre og FN legges ned, Blackwater tar over som internasjonal fredbevarende styrke og afrika gjøres om til et rasist-reservat og free-kill sone. Giftemål mellom bevere og menensker med blå øyne er statistisk de om varer lengst og deres avkom vil ta over jorden etter den store søvnen som jeg referer til ovenfor.

Enten alt dette eller noe med nazister, datateknologi, legevitenskap og ville pseudovitenskapelig antagelser om organer og deres funksjon.
Sist endret av CaptainP; 26. februar 2009 kl. 05:44.
Spennende tema..

men PC'er om 5 år til samme pris som i dag er minst 8 ganger så raske, trolig mer
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tr...Law_-_2008.svg

Ser ut til å ha aksellerert de siste årene...
Personlig så tviler jeg uhyre sterkt at majoriteten av jordas befolkning vil leve så veldig lenge, kanskje 10 år maks?
De største katastrofene som har skjedd med mennesket tror jeg vil skje i vår levetid.


Men uansett, om 50 år... hmm


-Vestlige land får betraktelig lavere fødselsratè

- østlige land og afrika vil få en høyere fødselsratè

-Vitaminer og mineraler har blitt helt, eller delevis uloveligjort

-Det har eksistert minst 1 verdenskrig og flere store borgerkriger i vestlige land

-All næring er blitt genetisk modifisert til å vokse seg større, med betydelig lavere næringsinnhold

-Jorda er styrt under 1 verdensregjering som tilber jorden og jordens gudinne Gaia og som aldri tillater at verdens befolkning ikke overskrider 25 millioner.

-Arbeidere mister rettighetene sine og alle er blitt enten totalt manipulerte, eller så lever majoriteten i en gerilja tilstand.
Sitat av sykofant Vis innlegg
å koble en data til hjærnen for så og koble den dataen igjen til en annen data og kunne styre personen tror jeg faktisk er mulig...
Vis hele sitatet...
Fjernhjelp FTW!
Det hadde vært greit hvis man f.eks. skal lære seg ting, så er du i en våken tilstand, bare at du er paralysert fordi noen andre styrer kroppen din. Hadde vært artig, men jeg ser ulemper med dette med en gang, i hverfall hvis dette skal foregå trådløst. Kriminelle kan fjernstyre folk til å utføre forbrytelser for seg. Og midt under en fotballkamp kan plutselig keeperen bli "hacket" og gjøre en tabbe

Sitat av sykofant Vis innlegg
Hjernen blir vel sett på som en muskel blant forskere? En veldig koplisert muskel...
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke helt sikker, men har alltid trodd at hjernen bare var en fettklump med masse nerver som sender elektriske signaler til hverandre.

Sitat av sykofant Vis innlegg
Å se minner tviler jeg at vi får til om 50 år, jeg vet veldig lite om hvordan minner blir lagret i hjernen og tror minner er det største problemet blant forskere og er også det største problemet i midt hode, hvordan blir minner lagret? hvor i hodet lagres det? (...)
Nei, om 50 år kan vi ikke hente ut minner, men kanskje vi forstår mer om hvordan minner lagres og da kan vi begynne å tenke på hvordan vi kan hente dem ut.
Vis hele sitatet...
Hadde vært utrolig interessant å lagre minner og drømmer på en datamaskin, som tidligere nevnt i denne tråden. Jeg har ofte tenkt på at det hadde vært kult om en hadde tatt opp alt en så. Da hadde det nok blitt overproduksjon av selvbiografiske dokumentarfilmer .

Tenk hvis man i tillegg kunne ta opp det man drømte! Da kunne vi fått mange absurde kortfilmer med nærmere 0 i budsjett. Og man slipper å anstrenge seg i det hele tatt! Youtube (eller framtidas videoportal) hadde blitt stappfullt (men lagringsplass er vel billigere også da). Og man kunne sendt en e-post med vedlegg til en venn: "Skjekk drømmen min i natt, da! Du var med. LOL"

Ser også praktisk bruk av dette, da det blir lettere å bekjempe kriminalitet. Umulig å skaffe seg alibi, da det eneste beviset er "det øyet så" i gjerningsøyeblikket. Hvis man ikke får siktede med på dette, er det lett å få tak i fornærmede eller vitners videologg

Det var noen av mine tanker skriblet raskt ned.

Tenk når man slipper å skrive, bare kobler hjernen til datamaskinen og tenker ivei. Da hadde jeg spart mye tid. Mye som jeg tenkte mens jeg leste denne tråden som jeg har glemt ut!
Sist endret av Alkjeks; 28. februar 2009 kl. 00:48.
Om 50 år er vi ved et stort gjennombrudd, ved kloning og genmodifisering for kloner tiltenkt romfartsforskning og undersøkelser av andre planeter både i og om 500 år utenfor vårt solsystem..

Det vil såklart avhenge av om jordas befolkning finner det forsvarlig med menneskelig kloning og genmodifisering da.
Det er sjelden, om ikke aldri, at teknologi undertrykkes eller unnlates å bli brukt selvom det er etisk uforsvarlig innenfor kulturen/-er på det tidspunktet. Finnes det en praktisk applikasjon blir den nok, muligens dessverre, brukt.
jegtviler STERKT på at om 50 år kan du koble hjernen opp imot datamaskinen.
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det går jo ann nå....
Sist endret av d3ath-jr; 28. februar 2009 kl. 12:23.
Sitat av Pipa Vis innlegg
På grunn av litt mangel på tid akkuratt nå (sitter på skolen), kan jeg ikke lage en slik liste som du har laget. Men synes bare det var interesant at du tror det vil bli slutt på fattigdom og sult, da vi er på vei inn i en verden med alt for mange mennesker og alt for lite mat. Alt peker jo i mot at vi vil komme til å møte en verden der vi blir for mange mennesker og har for lite mat, gjør det ikke?
Jeg kan jo legge til at jeg vil tro, som du ikke har nevt, at vi kommer til å ha såpass god teknologi at vi kan reise ufattelig lange strekninger i verdensrommet om 500 år.

Jeg tror også Playstation 4 er ferdig før om 5 år, ikke at det bare er under utvikling om 5 år.
Vis hele sitatet...
Du vet at playstation 2 ble lansert i 2000, og ps3 ble vell ikke lansert før i 2007/2008? korrekt meg om jeg tar feil, men tror at om 5 år - så vil de fortsatt ha problemer med å overstige seg selv - atter en gang.
Sitat av CaptainP Vis innlegg
Det er sjelden, om ikke aldri, at teknologi undertrykkes eller unnlates å bli brukt selvom det er etisk uforsvarlig innenfor kulturen/-er på det tidspunktet. Finnes det en praktisk applikasjon blir den nok, muligens dessverre, brukt.
Vis hele sitatet...
Du har kanskje rett i det, men ikke sikkert det er dessverre. Slik en kjenner til romfart i dag, er det visse komplikasjoner med å reise til andre planeter. Tidsfaktoren kan være en av dem. Det kan rett og slett bli umulig for mennesket, slik vi er i dag, å utforske andre planeter pågrunn av biologiske begrensninger i vår natur. En kloning og eventuell genmodifisering vil kanskje endre disse begrensningene betydelig til å muliggjøre en slik intergalaktisk reise i fremtiden.

Dette vil, i mine øyne, i teorien bety at mennesket bidrar til evolusjonen av rasen homo sapiens, og fremtidig utforskning og kolonisering av fremmede planeter.

Eksempelvis er du blant de som klones, det gjøres genmodifisering av denne klonen som er tilstrekkelig for at en slik klone skal klare en reise til, si mars da, selv om det kanskje er teoretisk mulig for mennesket slik det er i dag å dra dit (kommer ikke på andre mer eller mindre sannsynlige eksempler nå).

Dette vil jo i teorien bety at du, med flere andre som ble valgt for kloning, har sjansen til å utvikle deg videre på en annen planet. Den dagen når Jorda ikke lenger er levbart, lever kanskje etterkommere av din klone på en annen planet og slik fortsetter evolusjonen (elns).

Det fins jo motargumenter til en slik teori, ofcourse, siden en teknologi sikkert kan brukes på andre områder enn det opprinnelig tiltenkte området..
Sitat av ticks Vis innlegg
I fremtiden har man Warp Drives.
Vis hele sitatet...
Nei, dette er veldig lite sansynelig med dagens vitenskap.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
- ''den tredje verden'' eksisterer ikke idag. Global fattigdom og sult har ikke eksistert på flere hundre år takket være overflod av billig mat og tilgangen på billig energi. Forskjellen på rik og gjennomsnitt er fremdeles tydelig og se.
Vis hele sitatet...
Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg dette. Tanken har truffet meg og tenkte som så at fattigdom og slikt er her for å bli. Sånn som jeg ser det for meg ser at verden trenger det for å være i balanse og fungere. Ser heller ikke for meg at sykdommer, kreft, fattigdom, krimenalitet osv noen gang kommer til å forsvinne.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
H
- Online spill, som idag kjent fra WoW, Silkroad, Runescape o.l Foregår idag i full 3D verden. Spilleren selv opplever det som den virkelige verden.
Vis hele sitatet...
Haha, kan bli artig. Noen som dette her kanskje?
Sist endret av Nath; 3. mars 2009 kl. 00:34.
[quote=Vesper;1360366]Av en eller annen grunn ser jeg ikke for meg dette. Tanken har truffet meg og tenkte som så at fattigdom og slikt er her for å bli. Sånn som jeg ser det for meg ser at verden trenger det for å være i balanse og fungere. Ser heller ikke for meg at sykdommer, kreft, fattigdom, krimenalitet osv noen gang kommer til å forsvinne.

Riktig det!
Det sies at det kan ikke finnes rikdom - om man ikke har fattigdom, og vica versa.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sykdommer (som kreft er) kan hypotetisk sett bli utryddet, fattigdom og kriminalitet kommer ann på hva reglene for oppførsel og den generelle livsstandaren er, men det er strengt tatt ikke umulig at at alle mennesker skulle kunne få deres behov for bosted, mat og vann dekket.
Fattigdom har langt flere konotasjoner enn "Noen som har mindre enn en som er rik." Om jeg har fem tusen kyr og du kun har tretten er du fattig i forhold til meg, men du lider ingen nød. Det er som ofteste utryddelsen av nød som menes med utsagnet "slutten på fattigdom"
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
http://www.freakforum.nu/forum/showp...3&postcount=41 - HAHA BEKLAGER, MEN MÅ BARE LE!

"Med dagens teknologi".


Uansett, spennende førsteposter .
bavarai:

Siter i det minste korrekt dersom du skal sitere, det er litt forskjell på teknologi og vitenskap.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Trådstarter
Vet at første posten ble noe lite gjennomtenkt.
Beklager for det, men den ble skrevet altfor tidlig om morgenen

Men angående den diskusjonen angående utryddelsen av fattigdom, så må jeg vel si meg noe enig i at fattigdom aldri vil bli utrydet. Men vil nå mene at de store forskjellene på fattig og rik idag vil minke. Idag er fattig betegnet på dem som ikke har vann, mat, hus eller egentlig noe som helst. Kanskje bare et par filler de har på seg.

Mener at idet minste at mat og vann vil bli noe alle vil få tilgang på i fremtiden.

Og blir dagens U-land mer ''sivilisert'', så vil fødselsraten mest sansynligvis synke drastisk. færre folk, mer mat og mer mat og vann.
om 5 år: Vi skyter bly på hverandre som er drevet av kruttgasser.
om 50 år: Vi skyter bly på hverandre som er drevet at kruttgasser.
om 500år: Vi skyter laser på hverandre.

Trist, men sant..
Skal vi se:
Om 5 år:
- X-box fanboys, fryder seg med den ny-lanserte X-boxen til Microsoft.
- Apple led fatalt nederlag etter de anmeldte Diplom is, for å ha produsert "icepod", dette førte til at de allierte seg med Microsoft.
- xtapolapocetl lider fortsatt etter han sniffet krutt 5 år tideligere ( http://www.freakforum.nu/forum/showt...ighlight=brown )
- NSO har solgt NFF til kripos
- Hva er er DVD? - HD-filmer har tatt over markedet
- Thepiratebay lever i beste velgående
- Musikk-tiden er forbi
- Nso sitt hus i Bergen er fyllt med throwies, etter turbolego & co demonstrerte mot at NSO solgte NFF til kripos
- Bush står frem i media, han er homo


50 år:
- Virtuel sex, har kommet for å bli.
- Bensinbiler er livsfarlig, elektronikk er tingen.
- Roboter har tatt over arbeidet til hjemmeværende husmødre
- Hologram...
- Hvor blir det av Russland?
- Danmark har begynt å satse på vannkraft
- Thepiratebay har no tatt over island.

500 år:
- Vi angrer litt på at vi ikke gjorde noe med den såkaldte "globale oppvarmingen" 500 år tideligere, folk kan ikke gå utenfor huset, uten solkrem med solfaktor 500.
Sist endret av Spelly; 11. mars 2009 kl. 03:37.
Mulig at om 500 år så vil det være en "natural selction fight" for hvem som skal beboe jorden/planetene vi har bebodd. Genteknologi(både superhumans og nye raser er mulig her) og robotisme har nok kommet way lengre enn vi kan forestille oss, andre teknologier vi heller ikke kan forestille oss har nok dukket opp.

Familiegrener med penger og innflytelse har for lengst toppet evolusjonen innenfor intellektualitet, og andre passende/trivielle fordeler genteknologien kan bringe dem.

Krig vil alltid eksistere, selv om religion forsvinner og via geneteknologi hele befolkningen blir mer intellektuelle, så vil det bare gjøre folk mer rasjonelle framfor emosjonelle, og som vi veit er religion knyttet til krigføring i moderne verden ofte bare en front. De uendlige mulighetene til å skape liv og robotteknologi og annen teknologi gjør at man aldri vil kunne ha noe som heter "nok plass for alle" krig vil uansett eksistere, men ikke nødvendigvis barbarisk, eller ala star wars. Vi er nok rasjonelle nok til å vite at det ikke er nødvendig, men makt(mulig at vi blir svakere enn roboter og andre nyoppdukkete raser pga dette?) er nok fortsatt en desire hos mennesker. Men jeg kan se for meg en like krigført verden som vi har idag. Pluss, minus.

For å fortsette i denne retningen, så vil neppe armeer bli brukt i krig. Men heller masseødellegelsesmetoder. Om man har armeer, blir vel dette armeer av krysninger av genteknologi og robotteknologi og annet fancy shit.

Selvfølgelig er dette bare noe jeg dro opp av hjernen min her og nå og er ikke mer enn en variant av uendlig mulige utfall for framtiden om 500 år. Men jeg vil tro at det muligens blir noe i denne retningen, av det jeg har muligheten til å "spå" med, som er å se på dagens teknolgi og utvikling og historiens teknologi og utvikling og sikkert en god del andre faktorer. Men nå brukte jeg bare en 2 minutter på denne teorien da, så en nok en crappy "spådom"