Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  212 19947
det virker, fordi man tror på det, så enkelt er det..
Lille Mipse, regner med du ikke legger deg inn på sykehus når du blir alvorlig syk, legene har jo bare en simpel reseptblokk og man blir jo bare dårligere av skolemedisinen. Bedre med varme hender enn antibiotika og pencilin!
Jeg har faktisk en story fra familien om denne karen. Morfar hadde hørt om han via en bekjent, og sleit med ryggplager. Han tok derfor en telefon til Joralf for å høre om han kunne hjelpe, noe han kunne. Ut av det blå sier han dette: "Du har en datter som er plaget også, du?" Morfar, som på dette tidspunktet ikke var fullstendig klar over at min mor var skikkelig plaget med eksem, svarte: "Nei, ikke som jeg vet." Snåsamannen sa at dette uansett ville ordne seg nå, og etter litt chitchat ble samtalen avsluttet. Noen dager senere (vel å merke uten at min morfar sa noe til min mor om samtalen) ble min mor kvitt eksemen, og morfar går fortsatt og klør seg i hodet og lurer på hva i helsike som skjedde den kvelden. Jeg er selv realist, men denne storyen får meg fortsatt til å undres.
Sitat av Bendikfa Vis innlegg
Skjønner dere skeptikere, som Slashdot, DonT og Commie, og tror jeg slenger meg på her, men dere skal være forsiktig med å kritisere det til de grader, for det er ikke noe poeng i det, fordi det fungerer på noen, og det burde da holde?
Vis hele sitatet...
Mener du alvorlig talt at bare fordi det hjelper for noen, så er det ingen vits i å undre seg over troverdigheten i alle mirakelhistoriene.

I Peter Popoffs tilfelle vil jeg anta at du ville sagt noe annet, men også i det tilfellet var det mange som var overbevist om at de virkelig var blitt helbredet. La gå, snåsamannen fremstår som langt mer sympatisk i sin folkelige, ikke-krykkekastende og idealistiske fremtoning, men det må da være lov å undre seg over hvorvidt "evnene" hans er reelle eller ikke?
Jeg syns forøvrig "Fordi det fungerer på noen" var et meget selvsikkert utsagn

At sønnen til Bjarne Håkon Hansen blir frisk etter to måneder med kolikk er flott. Det er alltid stas når man hører om mennesker som blir friske etter perioder med sykdom (det tror jeg diverse tabloider i Norge også er klar over btw), men kolikk er da virkelig en sykdom som går over, noe den også gjorde her. For meg er det like (om ikke mer) sannsynlig at den gikk over av helt naturlige årsaker enn at det dreier seg om healing i noen forstand.

At Bjarne Håkon Hansen velger å offentliggjøre dette kan jeg derimot ikke fatte. En politiker med lang fartstid på stortinget og erfaring med media bør vite bedre enn å komme med spekulative historier. At han er helseminister bedrer ikke saken.
Sist endret av Sot-Jo; 29. januar 2009 kl. 19:33.
Min mor er født og oppvokst i Snåsa og gikk i klasse med en av Joralf Gjerstads yngre søsken, min mor og hennes familie er også nevnt i den siste boka om Gjerstad. Jeg har spurt mor om Gjertad før jeg skriver dette innlegget.

Gjerstad kommer fra småkårsfolk, søskenflokk på åtte, fire gutter, fire jenter. Har arbeidet på meieriet, som klokker i Snåsa kirke, som landarbeider osv. Han ble klar over at han var "annerledes" begavet som ung mann, har alltid vært en forsiktig og stillfaren og nøysom kar, en hjertedannet mann som ikke skuer til personlig vinning. Han bor på plassen der han er vokst opp. Det er utvilsomt at en rekke mennesker har fått lindret sine plager eller er blitt kvitt dem etter besøk hos Gjerstad.

På bygdene er det grobunn for slike tanker og holdninger som Gjerstad representerer. Det er ikke alt i verden som kan puttes i reagensrør og analyseres. Tenk f. eks. på kjærlighet, Beethovens symfonier, Munchs malerkunst og kroppens selvhelbredende evner. Og det er nok dette siste Gjerstad stimulerer.
Sitat av commie Vis innlegg
Lille Mipse, regner med du ikke legger deg inn på sykehus når du blir alvorlig syk, legene har jo bare en simpel reseptblokk og man blir jo bare dårligere av skolemedisinen. Bedre med varme hender enn antibiotika og pencilin!
Vis hele sitatet...
Har fått konstanter bronkitt av legen min, uten at det ble tatt blodprøver. Fikk så pencilinkur, ferdig med den i dag, og er frendeles syk.

Healingen jeg har fått, har hjulpet meg mer enn det...

Men sarkasme er vel ikke nødvendig..?

Hadde jeg knekt foten, noe en lege kunne ha sett og gjort noe med, hadde jeg nok orket å gått til legen. Men jeg er lei. Har forresten vært kronisk syk siden jeg var 7 år, det er 19 år med sammenhengende sykdom! ..Så jeg har min del av erfaringer med leger og hva de (ikke) kan gjøre, og hvor mye de bryr seg... Og det er som regel pent lite...

Derfor skriver jeg som jeg gjør. Hadde jeg hatt muligheten, så hadde jeg heller gått til healer hver gang jeg følte meg dårligere, men dagene mine varierer kraftig, og healerne jeg kjenner bor for langt unna...
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Er det mulig å få tak i nummeret til denne mannen? Jeg har en del plager som legene ikke kan hjelpe meg med.
M72:
Joralf Gjerstad har hemmelig nummer nå, pga alt oppstyret. Men det går an å skrive et brev. (Om det var ham du mente da, ellers har jeg gått glipp av noe lengre oppe på tråden her)
Sitat av M72 Vis innlegg
Er det mulig å få tak i nummeret til denne mannen? Jeg har en del plager som legene ikke kan hjelpe meg med.
Vis hele sitatet...
Gjerstad ønsker nå fred etter alt oppstyret rundt han den siste tiden.
Det forstår jeg godt, han er jo blitt trakkasert av halve landet... Det er også en av grunnene til at jeg ikke liker tonen i denne tråden, og ikke klarte la være med å si mitt..
M72
Ambivalent bruker
M72's Avatar
Jeg får sette meg ned å skrive et brev, da. Jeg tror ikke han kan hjelpe meg, men det skader ikke å prøve. Takk for hjelpen.
Enkelte mennesker trenger imho å lære seg verdien av en direkte opplevelse. Når et menneske opplever noe og realiteten av denne opplevelsen er hevet over enhver tvil, så er det naturlig å inkludere denne opplevelsen inn i sitt syn på virkeligheten. Alt annet ville vært idioti. Å forkaste egne opplevelser til fordel for andres meninger er ikke noe bedre enn å blindt tro på en eller annen organisert religion fordi du føler deg presset til å gjøre det.

Da spiller det liten rolle at det sitter en gjeng med bedrevitere og vifter med vitenskapelige påstander som egentlig ikke beviser noe som helst. Det er ikke slik i vitenskapen at hvis et fenomen ikke er påvist, så er det bevist at det ikke eksisterer. Det går ikke ann å bortforklare andre menneskers opplevelser ved å si at de ikke kan bevise hva de har opplevd.

Det er ingen som har monopol på å ha de riktige meningene, noe mange ser ut til å glemme når saker som dette dukker opp. Jeg er selv skeptisk av natur, men samtidig vet jeg med meg selv at det jeg oppfatter som virkelig nødvendigvis kun er en liten brøkdel av hva som i realiteten eksisterer, noe som får meg til å være litt forsiktig med å virke alt for kjepphøy når jeg uttaler meg om slike ting.

Jeg argumenterer på ingen måte i favør for denne snåsamannen her, men jeg synes det er på sin plass å påpeke at et våkent og intelligent individ bør klare å holde seg en smule åpen for det som for vedkommende anses som alternative perspektiver.

Det er helt greit å ha en mening om saken, men man bør samtidig klare å beholde den ydmyke forståelsen av at man med 100% sikkerhet faktisk ikke vet så veldig mye mer enn det man selv har opplevd. Og til og med dette er det selvfølgelig også ofte grunn til å være kritisk til.


Når det gjelder helseministeres uttalelser så synes jeg man skal se på hva han selv har sagt, og drite i overskriftene som VG bruker for å selge mest mulig aviser.

- Jeg har lite tro på healing og andre alternative ting som spåaktiviteter. Men jeg synes heller ikke det er riktig å underslå mine egne opplevelse med Snåsakaillen. Jeg forteller bare det jeg opplevde, sier Hanssen.

- Har du fått sterkere gudstro?

- Jeg har min barnetro. Denne hendelsen gjør også at jeg har måttet revidere mitt syn og tror det er mer mellom himmel og jord enn det som lar seg forklare med ren vitenskap. Men jeg vil la det ligge, og la denne opplevelsen stå for seg selv uten å gå mer inn på slike spørsmål, sier Hanssen.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mentalmelt; 29. januar 2009 kl. 19:51.
Jeg har tenkt litt på dette i det siste, dette som kan kalles overnaturlige fenomener. Jeg er intresert i vitenskapen, og tror at vi vil få alle svarene gjennom dette (før eller siden). Og vitenskapelig sett, så må man jo være skeptisk til gjenferd, healing og slike ting.

Men på den annen side, så er jo ikke den generelle vitenskapen/forskningen kommet så veldig langt ennå. Og prøver noen å komme med teorier som ikke stemmer med det som annerkjennes blant forskere, så blir man fort latterliggjort. Ettertiden har mange ganger vist at det som er blitt mest latterliggjort oppigjennom tidene, faktisk har vist seg å stemme. Sånn sett synes jeg at mange forskere og religiøse har mye til felles; veldig vanskelig for å være åpen for utradisjonelle teorier og tenkemåter. Noe som ikke akkorat hjelper på for å få flere svar på området.

Så til poenget mitt i denne tråden. Mørk materie og mørk energi er noe som omgir oss, mesteparten av universet består av dette, men fortsatt vet ingen hva dette egentlig er.
Det jeg da lurer på er om det ikke er mulig at mye av det overnaturlige som opptar oss idag, kan ha sitt opphav i denne mystiske energien?

Hva om noen faktisk er i stand til å bruke denne energien til å helbrede, spå osv? Kanskje denne energien er viktigere og mer betydningsfull for oss og våre omgivelser enn vi vet om, på et mye nærmere plan enn at det holder "tyngdekraften på plass". Denne energien er kanskje mulig for noen (f.eks snåsamannen) å bruke for å påvirke cellene i kroppen. Kanskje til og med alle kan lære seg å utnytte denne energien?

Altså, vi vet absolutt ikke nok til å kunne si at alle slike historier bare er overtro, og placeboeffekt. Forskere snakker også om flere dimensjoner enn de 3-4 vi kjenner til idag. Hvem vet hva som kan skjule seg av hemmeligheter i disse ukjente dimensjonene?
Og til slutt; Er det ikke meget mulig at det fins andre ukjente energiformer rundt oss, som ennå ikke er oppdaget/vitenskapelig dokumentert? Vi er jo ikke akkorat kommet spesielt langt i vår teknologiske utvikling.

Uansett hvor mye jeg stoler på vitenskapen, og tviler på teorien om en gud, eller intelligent design for den saks skyld. Så er det for mange hull i den viten vi har idag til at jeg føler at Snåsamannens evner, eller alle andre "unaturlige" fenomener kan avskrives.
Sist endret av Xtrax; 29. januar 2009 kl. 20:41.
Sitat av commie Vis innlegg
Lille Mipse, regner med du ikke legger deg inn på sykehus når du blir alvorlig syk, legene har jo bare en simpel reseptblokk og man blir jo bare dårligere av skolemedisinen. Bedre med varme hender enn antibiotika og pencilin!
Vis hele sitatet...
Det du kommer mer her er et ekstremt viktig poeng. Folk kan for min del holde på med healing og tarots for min del, bare folk ikke prioriterer dette foran ordneltlige leger. Det fins faktisk mennesker som gjør dette, og det er bekymrelsesverdig.

Forresten. Det var i mine yngre dager at jeg hadde veldig mye kviser. Jeg prøve nesten alt før jeg brukte roaccutane, og da hjalp det heldigvis, men jeg hadde noen bekjente som foreslo at jeg skulle prøve å dra til en healer. Jeg lo det bare vekk, men er neimen ikke sikker på hva jeg ville gjort hvis roaccutane ikke funket.

Jeg mener at alt dette healing-vrøvlet (og ja, det er det jeg mener om det) ikke fungerer på sykdommer. Men kviser er et godt eksempel på at noe av det psykiske er feil, eller er i sving, og da kunne jo faktisk healing fungert, hvis han klarte å overbevise meg, eller hvordan man gjør det.

Det er jo også vitenskapelig bevist at kviser oppstår ofte mye på grunn av stress, og stress er jo en psykisk reaksjon, og ikke en fysisk reaksjon, og derfor burde det vel fungere med en psykisk helbredelse også?

Det jeg prøver å komme frem til er at det som man ikke kan fikse rent fysisk (som å stikke ei nål inn i et bein eller amputere) kan man kanskje fikse reint psykisk? Og når jeg sier psykisk, så mener jeg ikke noe kristent vrøvl, men en form for prat som disse menneskene kan. Eller?
Sitat av xhacktly Vis innlegg
javel,tafsern dine matematiske regninger... (har du tenkt på at media blåser opp ting "litt", media skriver at var ca 50 000 helbredringer men dette kan jo ha vært alt fra 45 000 og oppover, ikke heng deg opp i tall , poenget her er at han har helbredet mange mange tusen!)
så videoene du linket til,
å sammenligne healere med scam-artists er vel litt å ta i, snåsamannen eller andre healere driver nødvendigvis ikke med slikt.
jeg mener at de som ikke har vært hos en healer ikke kan diskutere dette, på likt nivå som de som har vært hos en healer.
hvis man går til en healer vil man ikke bli hypnotisert, det blir vel å ta i.
hvis du går til en healer for å få healing kan du bare si at du ikke ønsker noe("som dere påstar "placebo hypnose prat") bare si til healeren at /han/henne skal sette i gang uten å prate, på denne måten kan du selv dømme hva du evt føler eller ikke føler. healeren vil mest sansynlig snakke litt om hva som er vanlig og kjenne eller ikke kjenne før og etter behandling.(dette kan jo for noen virke som placebo-snikksnakk!) så det er bare å be healeren om og bare behandle/heale uten snakking før og etter, slik at du kan dømme selv.

ja snåsamannen tar ikke betalt, men har ofte fått gaver pga helbredende behandling. det er jo en verdi og hjelpe andre ? eller hva Raymond?

(mulig jeg skriver det samme to ganger her.)
Vis hele sitatet...
Tror du tar feil av meg. Jeg skrev aldri om noe scam og regningen min var ikke feil utifra informasjonen jeg brukte for å utregne det regnet ikke med at det ble tatt så seriøst
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Bendik: Det minner meg om en historie hvor en 16 år gammel gutt fra USA fikk et dødelig tilfelle av blærekatarr. Han nekta å ta i mot legehjelp og medisiner, overbevist om at Gud ville kurere ham. Ironisk nok så daua han ganske smertefullt.
Vitenskapen er en ny disiplin i menneskets historie og går tilbake til Galileos eksperimenter med kuler på skråplan for rundt fem hundre år siden samt filosofen Descartes " kartesianske tvil"; for å innhente sikker viten, kunne man tvile på alt, bare ikke dette: hans berømmelige "Cogito ergo sum" - "Jeg tenker, altså er jeg". Og eksperimentet, vitenskapens fremste undersøkelsesverktøy, innebærer følgende krav karakteristika: Kontroll av variabler, kvantifiserbarhet av variablene, allmenn observerbarhet samt repeterbarhet.

Det ligger i dette at vitenskapen som undersøkelsesmetode for det totale menneskelige erfaringspotensiale, er begrenset. Men heldigvis har mennesket ytterligere undersøkelsesverktøy for å tyde og tolke og forsøke å forstå sin totalerfaring, f. eks. moral, kunst, religion. Intet av dette får plass i kuler på skråplan eller reagensrør. Men det betyr ikke at erfaringene disse beskjeftiger seg med, ikke eksisterer og/eller er ugyldige for mennesket.

Jeg våger en påstand: Legevidenskapen ville knapt kunne utrette noe uten menneskets iboende, selvhelbredende evne. Sett at kirurgen skjærer ut en svulst, men kroppen reparerer seg ikke av seg selv etterpå, dermed gror såret ikke, legemet dør. Eller: du får antibiotika mot lungebetennelsen, lungebetennelsen opphører uten at kroppen styrker seg og du får en ny lungebetennelse, eller kan hende rosen. Inntil du er utmattet og dør av betennelser. Og legg merke til: denne selvreparerende egenskapen kan av vitenskapen bli omtalt som noe uønsket innenfor eksperimentets vegger: den kan hete Placebo, en slags innvending....

Når Joralf Gjerstad mener hans helbredende evner skyldes en god og umåtelig kraft, ja han, klokkeren, kaller det Gud, så regner jeg ham, ut fra hans resultater, som en som har rett til å uttale seg med en viss tyngde og fortjener et åpent sinn fra min side.
Sist endret av Elsk; 29. januar 2009 kl. 21:21.
tafsern mente ikke at du regnet feil , men at snåsamannen ikke har healet 50 000, dette tallet er noe media hevder, han kan ha healet mye mer eller mye mindre, 50 000 er bare ca antat.

og nei du skrev ikke noe om scam, men det var en som la ut youtube linker til forskjellige scam-artists som hadde blit bøsta gjennom tidene. (disse ble også fjernet etter kort tid av de som styrer nff)
Sitat av Lille Mipse Vis innlegg
Placebo-effekt får man av å ta for eksempel antidepresiva som man får fra legen, og så føler seg bedre, og tror at alle problemene dine blir løst... Eller diverse andre medikamenter.
Vis hele sitatet...
Du har ikke så altfor god peiling på hva du snakker om ser jeg
Synes virkelig alle disse kritikerene burde lese litt mere om Personen og alt han har gjort. Før de begynner og pese om vitenskaplige forklaringer. Tror dere virkelig at vi vet alt mellom himmel og jord?
og btw han liker ikke og bli kalt for en healer, han anser seg selv som et medmenneske som har fått en ekstra kraft som gjør at han kan hjelpe andre mennesker. Og Han nekter og ta betalt for noe av det han gjør, for da sier han at han kommer til og miste kraften han har fått. Har selv flere kjenninger som har fått stor hjelp av denne mannen.
Sist endret av mårnings; 29. januar 2009 kl. 21:53.
Folkens - Derren Brown!

http://www.youtube.com/watch?v=4qFDgT6z-nU

Placebo, hypnose, neuroliquistic programming, psykologisk manipulasjon.. Jeg tviler ikke på at Snåsamannen har en "helbredende" effekt, men at det er en spesiell kraft (som han har fått fra gud?) tror jeg ikke noe på.
Her er noen historier til dere skeptikere som beviser at snåsakailln er noe mer en en mann som "healer" folk, men også for beskjeder fra ja.. Gud vet hvem.

Dette var på den tiden visa-kortet var helt nytt å Joralf var på butikken med den eneste i Snåsa som hadde visa.
Så sto denne karen i kassa å skulle betale med sitt nye visakort, men husket ikke koden å Joralf fortalte han den.

Joralf fortalte også en fyr som var på butikken at han skulle ta seg en tur hjem, for fjøset hans sto i fyr og flammer.

Så vart det postdama som var så redd for at hun så dårlig ut på håret, så når hun var til Joralf med hans dose med 300++ brev så sa Joralf at hun så bra ut på håret.

Joralf har overbevist meg.
Bra historie ! peinein
er du fra snåsa selv?
Jeg tror på snåsamannen og healing, men det er mange som ikke kan heale.
Noen i familien min har blitt healt og de angrer ikke et sekund og ble kurert med engang de.
Faktisk så har jeg det litt i familien, min mor spådde i kort, og da mener jeg ikke vanlig teletorg, hun var på radioen, i aviser og ble på en måte kjent i ''spå-samfunnet''.

Derfor tror jeg på ånder og spirituelle ting, jeg har selv sett det med mine egne øyne, til og med opplevd det selv.
Jeg tror healing, er noe alle har i seg, men man må finne seg selv først, vansklig å forklare.

For min del har jeg tenkt på at Jesus var en slags snåsamann x3, fordi han helbredet spedalske, blinde og syke.
Noe er også riktig overdrevet, og jeg forstår at man ville sett på en person som kan slike uforklarlige ting som en gud.
Sitat av xhacktly Vis innlegg
Frazzy det er en grunn til at han har kommet mye media i hele sitt liv, han er norges mest brømte healer etter marcello haugen, (regner ikke at du vet hvem han er )

ser på KP'en din, man kan vel ikke forvente noen inteligente svar fra deg anyways!

commie:

unødvendig komentar commie, dette er helt OT.

ok
viste ikke dette.
beklager Frazzy hvis det var krenkende.

ok
viste ikke dette.
beklager Frazzy hvis det var krenkende skrevet
Vis hele sitatet...
Aldri hørt om fyren jeg nei, bare nå i det siste, men leste en del rundtom i dag av nøyskjerrighet

Lite KP? Vært ganske lite aktiv de siste året..

Vit før du dømmer!
Gammelonkelen min var hos snåsamannen to ganger på grunn av noe med øynene. Det funka ikke og han ble blind.
Tviler på at snåsamannen har klart å heale alt og alle som kommer på besøk til han, men han har klart det med mange.
Om Snåsa-mannen har spesielle evner, så hvorfor ikke lære dem bort.. Han kunne jo blitt nåtidens Yoda! Har han slike over-naturlige evner, så er han nok garantert istand til å merke om andre har den samme "kraften" som ham selv. Jeg har veldig varme hender og ønsker meg mer enn ALT annet, en ekte light-saber!

Så please Snåsa-mann lær meg the way of the force!

May the force be with u master :P
Holder nok ikke bare med å ha varme hender, du må ''dyrke'' det frem.
Kan ikke bare gå til en person, lukke øynene og varme han med hendene..
Å sammenligne snåsakaillen med Uri Geller blir bare helt drøyt. Joralf har helbredet i mange år før denne boken og er ikke en pr-kåt sjarlatan som Geller.
Virker jo nesten som om denne Snåsamannen er en aldri så liten Jesus!

Kjenner ikke mannen personlig, er meget skeptisk av natur og har heller ikke lest biografien hans.

Men når jeg tenker på Jesus (siste nytt sier vel at Jesus i det minste er en historisk person?), tenker jeg på en mann med spesielle egenskaper. Han hjalp folk på måter som var ukjent, og han gjorde det uten personlig vinning. I tillegg skal jo Bibelen ha det til at Jesus påberopte seg retten til å kalle seg Guds sønn, men det er en annen historie. Ser man på Jesus som en person som hjalp folk uten noen form for medisiner (slik vi kjenner dem i dag), men ved hjelp av personlige egenskaper - ja så vil jeg faktisk påstå at Snåsamannen og den historiske Jesus er rimelig like.

Som sagt er jeg skeptisk til slike new-age-saker. Men uansett hva en måtte mene om dette, så finner jeg det veldig bemerkelsesverdig at såpass mange går ut å påstår at Snåsamannen har hjulpet dem. Til og med Norges helseminister har erfart Snåsamannens påståtte krefter. For det første; hva har disse folkene å tjene på å hype opp Mr. Snåsa? Han får jo ikke penger for dette, han gjør det jo utav pur medmenneskelighet! For det andre; jeg ser egentlig ikke problemet med at helseministeren går ut å forteller sin historie. Han sier at man ikke på noen som helst vis må forkaste den "vanlige" formen for medisin, men at det likevel vil være naivt å tro at vi i dag vet absolutt alt om menneskets og universets funksjoner.

Jeg vet egentlig ikke helt hva jeg skal tro. Men hvis jeg hadde fått en sykdom som (ifølge leger) ikke kunne helbredes, hadde jeg gått til Snåsamannen da? Uten tvil. Hva enn en måtte mene om healing og new-age; KUDOS TIL SNÅSAMANNEN!
Kvakksalvere, alle sammen.Bestemoren min er kristen og hun så på en med varme hender som holdte på å heale folk, så hu gikk til tv'n og tok på den og tror du faen ikke hun ble bedre? btw showet gikk i reprise.Snåsamainn har vært kjent her i nord i mange år.Jeg tror ikke på han, faren min tror på han, moren min har venner som har blitt bedre og noen som det ikke funka på.Man skal ikke undervurdere sin egen viljestyrke.Og jeg er som regel den som tror på ufoer osv menne snåsamannen tror jeg ikke på.
Sitat av peinein Vis innlegg
Dette var på den tiden visa-kortet var helt nytt å Joralf var på butikken med den eneste i Snåsa som hadde visa.
Så sto denne karen i kassa å skulle betale med sitt nye visakort, men husket ikke koden å Joralf fortalte han den.

Svar: Ok, denne kan jeg ikke forklare. Flaks, usansynlig... men en mulighet.

Joralf fortalte også en fyr som var på butikken at han skulle ta seg en tur hjem, for fjøset hans sto i fyr og flammer.

Svar: Ja, han så vel at fjøset sto i fyr og flammer og gikk nedom butikken for å fortelle ham det.

Så vart det postdama som var så redd for at hun så dårlig ut på håret, så når hun var til Joralf med hans dose med 300++ brev så sa Joralf at hun så bra ut på håret.

Svar: Ehh... Det der kommer jo helt ann på personlige meninger og alle kan si at folk ser bra ut på håret uten å ha overnaturlige krefter.
Vis hele sitatet...
Mine egne meninger ang. Snåsamannen's "healing-krefter" er at det er humbug. Selve kraften tror jeg ikke på. Men, jeg tror at han kan ha en god evne til å overbevise folk. Jeg tror mye av denne såkalte helbredelsen går ut på å overbevise underbevisstheten at du ikke er syk. Vil også tro at de fleste som kommer til Snåsa for å bli helbrert kommer med sine tvil, men innerst inne har de et sterkt ønske om at det skal fungere og med dette har Snåsamannen et godt utgangspunkt.

Jeg vil ikke legge meg opp i diskusjonen om vitenskapelige/religiøse/uforklarlige opplevelser diskusjonen da vi er et stort antall brukere her på forumet med forksjellige meninger. Har lest igjennom hele tråden nå og ser at mye av det samme repeteres med andre ordvalg. (Noe jeg sikkert i stor grad har gjort selv, men fikk en trang til å utrykke min mening om dette).

Sitat av karusellen Vis innlegg
Om varme hender kan helbrede, så burde jeg kanskje prøvd det samme med mine kalde føtter..
Vis hele sitatet...
Sitat av karusellen Vis innlegg
Hmm.. Og jeg som trodde at Snåsa-mannen var utenom-jordisk..
Vis hele sitatet...
Karusellen: Det er fullt lovlig å oppføre seg litt voksent i blandt og kanskje være litt mer seriøs i dine innlegg. Bare en tankevekker.
Nå skjer det igjen!

Vil selge "Snåsavann" på flaske.

Nå vil en av innbyggerne i Snåsa selge "helsebringende vann" fra Snåsa. Han har også fått støtte fra Innovasjon Norge til å utrede denne forretningsidén. Den politiske ledelsen i kommunen er også positive til dette, samt er klar for å ta imot turister og næringsaktivitet etter den tunge medieoppmerksomheten.

Jeg syntes dette begynner å gå av skaftet. Kan de ikke bare la gamle Joralf Gjerstad (82) få slå seg til ro i bygda si og leve resten av livet sitt i fred?
Såvidt meg beskjent er det heller ikke ham selv som har gått ut i media sitt søkelys, men innbyggerne i bygda hans.
Den er litt rart at den største prosentandelen av nordmenn er humanister, som ikke tror på gud og adre overnaturligheter. Men, men med en gang det blir snakk om folk som "Snåsammen" eller såkalte "seende" er de de blandt de første som søker hjelp.
Sitat av Fardin Vis innlegg
Den er litt rart at den største prosentandelen av nordmenn er humanister, som ikke tror på gud og adre overnaturligheter. Men, men med en gang det blir snakk om folk som "Snåsammen" eller såkalte "seende" er de de blandt de første som søker hjelp.
Vis hele sitatet...
Hvor er kildene dine på dette?
Sist gang jeg sjekket var omkring 86% av befolkningen medlemmer i den evangeliske-lutherske statskirke. Andre kristne trossamfunn utgjør ca 4,5%. Øvrige religioner utgjør ca 3%. Human-Etisk forbund utgjør ca 1,5% og rundt 5% er ikke medlemmer i noen trossamfunn eller livssynsorganisasjoner.
(Kilde)
Sitat av Clr Vis innlegg
Hvor er kildene dine på dette?
Sist gang jeg sjekket var omkring 86% av befolkningen medlemmer i den evangeliske-lutherske statskirke. Andre kristne trossamfunn utgjør ca 4,5%. Øvrige religioner utgjør ca 3%. Human-Etisk forbund utgjør ca 1,5% og rundt 5% er ikke medlemmer i noen trossamfunn eller livssynsorganisasjoner.
(Kilde)
Vis hele sitatet...
Beklager litt uklarhet. Jeg burde tatt vekk "humanister" og kalle dem "troløse". Den eneste grunnen til at det er så mange medlemmer i statskirken er fordi den er en statskirke. Det er en betegnelse brukt for å holde folk samlet. De er bare medlemmer fordi de er født inn i statskirka, det har nødvindigvis ikke noe med gudstro å gjøre.

Takker for konstruktiv tilbakemelding
Sitat av Clr Vis innlegg
Såvidt meg beskjent er det heller ikke ham selv som har gått ut i media sitt søkelys, men innbyggerne i bygda hans.
Vis hele sitatet...
Ja, Gjerstad vil bare være i fred. Det er derfor han har skrevet bøker om seg selv og latt Kolloen skrive en biografi om ham, det er derfor han har stilt opp i debattprogrammer, det er derfor han har dratt Norge rundt på rene signingsferden ...
Sitat av Fardin Vis innlegg
Beklager litt uklarhet. Jeg burde tatt vekk "humanister" og kalle dem "troløse". Den eneste grunnen til at det er så mange medlemmer i statskirken er fordi den er en statskirke. Det er en betegnelse brukt for å holde folk samlet. De er bare medlemmer fordi de er født inn i statskirka, det har nødvindigvis ikke noe med gudstro å gjøre.

Takker for konstruktiv tilbakemelding
Vis hele sitatet...
Fortsatt så hjelper det ikke å komme med utsagn om at nordmenn er troløse uten å vise til kilder på dette. Jeg kan jo si til deg at alle i Norge tror på skaperen Gud og at Jesus var Guds sønn.

Jeg vet det er vanskelig å vise til kilder på ditt utsagn, men kanskje du heller skulle latt være å komme med det? Det oppstår alt for mye feil informasjon når folk skriver rundt på debatt forum uten kilder.

Sitat av commie Vis innlegg
Ja, Gjerstad vil bare være i fred. Det er derfor han har skrevet bøker om seg selv og latt Kolloen skrive en biografi om ham, det er derfor han har stilt opp i debattprogrammer, det er derfor han har dratt Norge rundt på rene signingsferden ...
Vis hele sitatet...
Det å skrive biografi/selvbiografi og møte opp på debatt programmer syntes jeg han har gjort rett i. Det har jo blitt mye diskusjoner rundt dette med "Snåsamannen" og det er jo bare bra at han tar litt initiativ og forteller sin del av historien.

Det jeg mente med utsagnet mitt var at nå, som en 82 år gammel mann burde han få fred hvis det er det han ønsker, men så kommer det noen "glupinger" i bygda hans og vil lage Snåsavann for å tjene penger på. Og kommunen er med på det også. De hadde aldri laget noe "Snåsavann" hvis ikke Gjerstad var blitt så kjent som han er, og hvis han ønsker fred burde de respektere det i stede for å distrubuere varer i hans "kallenavn". Det helper ikke akkurat til å dysse ned debattene.
Sist endret av Clr; 3. februar 2009 kl. 11:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det jeg synes er utrolig i denne saken her er at media gir det så stor oppmerksomhet. Jeg mener at man gjør befolkningen dummere på denne måten når man sprer informasjon om ting som ikke er bevist på noe plan som om det skulle vært sant fordi mange nok tror på det. Her er en link til en side som viser hvor galt det kan gå når folk slutter å tro på lege vitenskapen å heller går til healere,kirken eller ber for at sykdommene di har skal forsvinne.

http://www.childrenshealthcare.org/

Må bare si at jeg tror ikke vi noen gang vil se dette som vanlig i norge.
Nå går den kjente skeptikeren James Randi ut med en uttalelse i bloggen hans etter at en norsk leser har kommentert Snåsamannen for ham. Leseren hevder at Snåsamannen har stor støtte fra flere politikere, blandt annet helseministeren.

"Norge gjør retrett tilbake til middelalderen. Jeg har alltid trodd at de skandinaviske landene var mer rasjonelle enn andre deler av verden" -Randi

James Randi er også den skeptikeren som lover 1 million dollar til den som kan påvise at de har paranormale evner.

Kilder: VG.no Wikipedia
Bare for å svare på antall "troende" i Norge, eller Europa:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Fi...ief_in_god.png

Nå aner jeg ikke hvor offisiell denne undersøkelsen er, men det kan jo være en indikasjon. Prosenten er forresten antall personer som tror det er en gud.
Når jeg ser på det bilde Archj, ser jeg at Norge er plottet inn med en ~40% troende på Gud. Jeg lurer svært på hvordan de fikk tak i dette og hvilke kilder de har brukt. De kan ha brukt spørreundersøkelser (SSB?), men jeg vet selv at jeg har aldri fått et slik spørsmål.

Når sant skal sies så er det vanskelig å vise til konkrete kilder i akkurat denne problemstillingen, da dette kommer helt ann på hvert enkelt individ. Du har jo også kristne som ikke tror på Gud.
Bildet er beskrevet slik: " This map shows the result of an Eurobarometer poll conducted in 2005. ". Men som sagt så vet ikke jeg hvor nøyaktig/offisielt Eurobarometer er

Kristne som ikke tror på gud syns jeg hørtes noe selvmotsigende ut, men hva vet vel jeg. Jeg er relativt uinteressert i religion, så jeg skal ikke påstå for mye her .
Det er da ikke selvmotsigende det. Det handler jo bare om hva den enkelte person tror. Hvis en person tror på fortellingene og "lever etter bibelen", men ikke har noen tro på en skaper (Gud) må han jo få lov til det.

Men nå går det ganske offtopic her, iom at denne tråden handler om "Snåsamannen".
Litt mer OT:
Selv om 86% av befolkningen av landet er medlem av statskirken betyr ikke det at 86% er troende, bare så det er sagt. Har liten tro på at nesten 9 av 10 nordmenn tror på gud, men at nesten 9 av 10 er medlem av statskirken det kan jeg tro på.
Sitat av Mith Vis innlegg
Litt mer OT:
Selv om 86% av befolkningen av landet er medlem av statskirken betyr ikke det at 86% er troende, bare så det er sagt. Har liten tro på at nesten 9 av 10 nordmenn tror på gud, men at nesten 9 av 10 er medlem av statskirken det kan jeg tro på.
Vis hele sitatet...
Det jeg ville frem til, som kanskje kom frem litt uklart var at de 86% viser til bedre kilder enn at "jeg tror neppe..." "det er umulig slik..." og lignende kommentarer.

Men jeg har forklart at akkurat dette er vanskelig å vise eksakte kilder på.
Siterer meg selv fra tidligere post:
Sitat av Clr
Når sant skal sies så er det vanskelig å vise til konkrete kilder i akkurat denne problemstillingen, da dette kommer helt ann på hvert enkelt individ. Du har jo også kristne som ikke tror på Gud.
Vis hele sitatet...
Sitat av Clr Vis innlegg
De kan ha brukt spørreundersøkelser (SSB?), men jeg vet selv at jeg har aldri fått et slik spørsmål.
Vis hele sitatet...
Om hele landet skulle blitt spurt hver gang man skal gjøre en meningsmåling så hadde ikke du gjort noe annet i løpet av dagen enn å svare på mer eller mindre gjennomtenkte spørsmål. SSB og andre selskaper spør sjeldent mer en ca 1000 personer.
commie: Det var derfor jeg skrev det slik (SSB?). For jeg lurer på hvor de har fått tak i fakta om at ~40% av Norges befolkning tror på Gud.
Sitat av Clr Vis innlegg
commie: Det var derfor jeg skrev det slik (SSB?). For jeg lurer på hvor de har fått tak i fakta om at ~40% av Norges befolkning tror på Gud.
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er ekspert, men de går vel kanskje ut ifra antallet medlemmer i den norske statskirken.