Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 8026
hva vil tidsforskjelen være fra noen som ferdes i lysets hastighet til noen osm står rolig? kan noen forklare det regnestykket? takk.
Dobbelt så mye som halvparten.
Tid er en illusjon som mennesket har skapt
Tid er et begrep som forteller deg at en hendelse skiller en annen.
Lysets hastighet er en hendelse som oppstår ved rask bevegelse.
Dersom noen beveger seg i lysets hastighet vil alt som avgir lys rundt dem virke som om tiden står stille (dersom man beveger seg i samme retning som lyset) fordi man ser det samme lyset nå som faktisk ble reflektert for x antall tid siden.

For å forklare dette på en forståelig måte kan du se for deg noen som står og spretter en ball 100 meter unna deg, da dette er noe du sansynligvis har opplevd. Du ser ballen sprette, men hører lyden litt senere. Dersom du klarte å stå rett ved denne personen som spratt ballen, for så å løpe 100 meter fram i løpet av 0.01 sekund hadde du hørt den samme lyden to ganger. Har du da reist i tid?
Alkoholisert gamer
Fy faen og folk er dype her i dag..? :s

Kan dere ikke forklare litt bedre? Skjønte ikke så mye av det her
Sitat av dynamite Vis innlegg
Tid er et begrep som forteller deg at en hendelse skiller en annen.
Lysets hastighet er en hendelse som oppstår ved rask bevegelse.
Dersom noen beveger seg i lysets hastighet vil alt som avgir lys rundt dem virke som om tiden står stille (dersom man beveger seg i samme retning som lyset) fordi man ser det samme lyset nå som faktisk ble reflektert for x antall tid siden.

For å forklare dette på en forståelig måte kan du se for deg noen som står og spretter en ball 100 meter unna deg, da dette er noe du sansynligvis har opplevd. Du ser ballen sprette, men hører lyden litt senere. Dersom du klarte å stå rett ved denne personen som spratt ballen, for så å løpe 100 meter fram i løpet av 0.01 sekund hadde du hørt den samme lyden to ganger. Har du da reist i tid?
Vis hele sitatet...
Nei det har man ikke, man har bare reist raskere enn luden.
Man kan ikke høre lyden to ganger da man uansett bruker over 0 sekunder. da er lyden allerede gått forbi

Edit: og uansett om man bruker 0 sekunder er ikke lyden der når du kommer frem fordi den er kommet til der du starter.
Sist endret av Alfonzor; 18. desember 2008 kl. 23:17.
Sitat av jokrvibe Vis innlegg
Man kan ikke høre lyden to ganger da man uansett bruker over 0 sekunder. da er lyden allerede gått forbi
Vis hele sitatet...
Om du reiser 100 meter med lysets hastighet har du en hastighet på 300 000 km/s - derimot er lydens hastighet 340.29 m/s.

Min oppfatning er at du vil oppfatte lyden ikke bare 1 eller 2 ganger, men 3 ganger. Først når ballen sprettes, så når du tar igjen lyden og deretter omtrent 3 hundredelers sekund etter du hørte lyden første gangen (100 meter vekk fra lydkilden).
Sist endret av el_bamso; 18. desember 2008 kl. 23:25.
Tidsforskjellen? Klokka er det samme i lysets hastighet som stillestående, men i og med at vår oppfatning av fysisk eksistens består av lys / farger vil vi tro at man ved å reise fortere enn lysets hastighet vil vi bevege oss i en annen realitet. Fotonene spretter rundt som lottokuler uansett, så den eneste lyskilden du egentlig kan "ta igjen" er laser. Resten vil vel bare se blurry eller ukomplett ut
a=lydkilde b, c, d=punkter )=lyd

a)))b)))c)))d

lyden befinner seg bare på et sted om gangen. når du frar fra d til c vil ikke lyden være der lenger, hvis du ikke reiser i <0 km/s
Sitat av jokrvibe Vis innlegg
a=lydkilde b, c, d=punkter )=lyd

a)))b)))c)))d

lyden befinner seg bare på et sted om gangen. når du frar fra d til c vil ikke lyden være der lenger, hvis du ikke reiser i <0 km/s
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at man drar fra lydkilden, ikke mot den.
:P nå har jeg drete meg ut:P
selvfølgelig:P

Da kan man jo i prinsippet høre lyden hele tiden hvis man har akkurat samme fart?
Sist endret av Alfonzor; 18. desember 2008 kl. 23:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av jokrvibe Vis innlegg
:P nå har jeg drete meg ut:P
selvfølgelig:P

Da kan man jo i prinsippet høre lyden hele tiden hvis man har akkurat samme fart?
Vis hele sitatet...
Hvis man har akkurat samme fart som lyden vil man ikke høre noe. Potensialforskjellen i lydbølgen vil være 0, dermed ingen vibrasjon. Dopplereffekten betyr også mye, jo høyere hastighet man har fra en konstant lydkilde, jo lavere frekvens vil oppfattes.
Sitat av jokrvibe Vis innlegg
a=lydkilde b, c, d=punkter )=lyd

a)))b)))c)))d

lyden befinner seg bare på et sted om gangen. når du frar fra d til c vil ikke lyden være der lenger, hvis du ikke reiser i <0 km/s
Vis hele sitatet...
Du har misforstått.. Det er snakk om når du står rett ved siden av den sprettende ballen, for så og umiddelbart dra 100 meter unna lydkilden, raskere enn 1200km/h, og dermed ta igjen lyden. Man vil da høre den to ganger.
Sitat av jokrvibe Vis innlegg
Man kan ikke høre lyden to ganger da man uansett bruker over 0 sekunder. da er lyden allerede gått forbi

Edit: og uansett om man bruker 0 sekunder er ikke lyden der når du kommer frem fordi den er kommet til der du starter.
Vis hele sitatet...
Har du ikke hatt noe som helst fysikk, naturfag e.l?

Lyden går i ca 340m/s, beveger du deg fortere enn det er det ikke noe problem å høre samme lyden flere ganger. I praksis er dette selvsagt vanskelig, men det eksempelet ditt er totalt på trynet feil.
Sitat av simdal Vis innlegg
Du har misforstått.. Det er snakk om når du står rett ved siden av den sprettende ballen, for så og umiddelbart dra 100 meter unna lydkilden, raskere enn 1200km/h, og dermed ta igjen lyden. Man vil da høre den to ganger.
Vis hele sitatet...
Skjønte det:P
Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
hva vil tidsforskjelen være fra noen som ferdes i lysets hastighet til noen osm står rolig? kan noen forklare det regnestykket? takk.
Vis hele sitatet...
Prøv denne: http://no.wikipedia.org/wiki/Tvillingparadokset
Sitat av atomet Vis innlegg
Har du ikke hatt noe som helst fysikk, naturfag e.l?

Lyden går i ca 340m/s, beveger du deg fortere enn det er det ikke noe problem å høre samme lyden flere ganger. I praksis er dette selvsagt vanskelig, men det eksempelet ditt er totalt på trynet feil.
Vis hele sitatet...
misforstod litt:P er ganske trøtt nå, men skjønte det da noen sa at man reiste fra lydkilden:P
Sitat av jokrvibe Vis innlegg
misforstod litt:P er ganske trøtt nå, men skjønte det da noen sa at man reiste fra lydkilden:P
Vis hele sitatet...
Hm, "noen" :C

My mom says I'm special.
Sitat av excubated Vis innlegg
Hm, "noen" :C

My mom says I'm special.
Vis hele sitatet...
sorry, jeg gadd bare ikke å sjekke. DU sa det:P
Hva om man putter opp mikrofoner, en med ballen og en lengre unna. Så har man de stilt inn på NØYAKTIG samme klokkeslett med en veldig nøyaktig klokke. Så spiller man inn mens man spretter ballen.

Da kan man vel se på klokkeslettet at den som er lengre unna, så hører man lyden senere? Det blir jo akkurat samme prinsipp, bare at dette er lett(?) gjennomførtbart.
Hvis man har en STOR scenerigg for livekonsert, og vil ha høyttalere på mer enn ett sted, må man legge inn tidsforsinkelse på anlegget. Elektriske signaler går med ~lysets hastighet, hvis man ikke hadde hatt forsinkelse ville de bakerste hørt lyden en ny gang for hvert høyttalersett bortover.
Faktisk er det ikke bare ved veldig store anlegg man må ta hensyn til sånt. Står f.ex. dj-pulten i en ende av et *litt* stort rom (la oss si ti meter), og anlegget i den andre enden, så kan det faktisk være nok til at det kan bli en liten men merkbar bøffeltramp i en mix.
igjen; hvor lang tid vil det gå for noen som beveger seg i lysets hastighet ift. noen som står rolig? hvordan regenr ejg det ut?
Hvor lang tid hvil hva ta?
hvor lang tid det vil gå for noen i lysets hastighet sett i forhold til en person som står stille
Sitat av lygra Vis innlegg
Vis hele sitatet...
∑∞↕⅛: Se over eller under.
Tidsdilatasjon.
Er det mulig å lage noe som går fortere en lyset, såfall må det vel gå an å sende informasjon tilbake i tid ?
spelley: Nei.. det er ikke mulig, ihvertfall ikke i følge gjeldende teorier. Det er noen som tror det går ann å sende informasjon tilbake i tid. Men de har ikke fått det til enda. I så fall har man klart å finne opp en orakelmaskin (en som kan løse alle løsbare problemer på null tid).

Det er enda ingen som har svart trådstarter så vidt jeg har sett. Bare masse rabling om lyd, som bare har en svak likhet med lys.. Konsekvensene av relativ bevegelse har noe liknende, men forskjellige effekter på lyd og lys. Å komme med sammenlikninger med lyd blir bare forvirrende i dette tilfellet.

For å svare trådstarter:
To hendelser som hender med tidsforskjell dt i ett system, oppleves med tidsforskjell dt' i et annet system med relativ hastighet v etter:
dt' = dt/sqrt(1-v^2/c^2)

Den engelske artikkelen er ganske utdypende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Time_dilation
takk, skyfex, men kan du forklare det litt bedre? f.eks hvis noen reiser i lysets hastighet i femti 5 år, hvor lang tid vil det ha gått for den tidsreisende og hvor lang tid ville det gått for noen som var på jorda?
Sitat av ∑∞↕⅛ Vis innlegg
takk, skyfex, men kan du forklare det litt bedre? f.eks hvis noen reiser i lysets hastighet i femti 5 år, hvor lang tid vil det ha gått for den tidsreisende og hvor lang tid ville det gått for noen som var på jorda?
Vis hele sitatet...
Det er bare å putte inn i formelen slik den står på wikipedia det, den står greit forklart... Grenser for hvor mye som må mates inn med t-skje. Spørsmålet ditt varierer selvsagt med hvem det går 55 år for i utgangspunktet - den reisende eller den observerende?
Den formelen Skyfex postet forutsetter at farten er konstant. Dersom man skal ta hensyn til akselerasjonen må man bruke generell relativitetsteori, som gir et litt annet uttrykk.
Okay, takk takk. om dere skulle anbefale noen filmer om fysikk, hvilke burde ejg se? For og lære altså.
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
prøv bøker heller
Prøv bøker heller... Hehe vittig

Men seriøst denne teorien er vel ikke mere bevist enn at man kan reise tilbake i tiden. Etter min tid med fysikk (husker ikke alt så "feel free" til å kjefte i vei) så var dette bare en teori Einstein hadde, som har brukt mange år på å finne en halveis logisk forklaring på som til i dag folk ikke skjønner. Og siden vi ikke kan reise i lysets hastighet så er vel rett og slett spørsmålet egentlig bare relevant til hva man egentlig tror på selv og ikke hva som er dokumentert fakta.

Men om jeg ikke tar helt feil så er det snakk om å prøve ut denne teorien ved å akselere en radioaktiv masse til en hvis fart og måle om nedbrytingstiden ville være den samme. Ikke pes meg for refferanser for jeg har ikke noen, utenom at jeg har hatt litt om dette emne på universitetet og at jeg har lest litt om det i senere tid.
Sitat av Ezzi Vis innlegg
Prøv bøker heller... Hehe vittig

Men seriøst denne teorien er vel ikke mere bevist enn at man kan reise tilbake i tiden. Etter min tid med fysikk (husker ikke alt så "feel free" til å kjefte i vei) så var dette bare en teori Einstein hadde, som har brukt mange år på å finne en halveis logisk forklaring på som til i dag folk ikke skjønner. Og siden vi ikke kan reise i lysets hastighet så er vel rett og slett spørsmålet egentlig bare relevant til hva man egentlig tror på selv og ikke hva som er dokumentert fakta.

Men om jeg ikke tar helt feil så er det snakk om å prøve ut denne teorien ved å akselere en radioaktiv masse til en hvis fart og måle om nedbrytingstiden ville være den samme. Ikke pes meg for refferanser for jeg har ikke noen, utenom at jeg har hatt litt om dette emne på universitetet og at jeg har lest litt om det i senere tid.
Vis hele sitatet...
Poenget er: om vi kunne "reist" tilbake i tid, ved å en partikkel eller speciallight fortere en solen, vil vi sikkert kunne sende informasjon tilbake i tiden.
Enn hvis man tar eksempelet med ballen, bare med lys?
Altså, du står ved en lommelykt som slår seg på, og i det øyeblikket du ser lyset starter du å løpe i over lysets hastighet, så stopper du når du ikke ser lyset lengre, så kommer lyset og du ser det på nytt. Da har du altså sett samme foton(er) to ganger. Har du da reist tilbake i tid?

Ja jeg vet at dette er så urealistisk som overhodet mulig, og at energien som må til er MER enn uendelig, og at akselerasjonen måtte bli så stor at man blir knust leeenge før man har oppnådd 1 milliarddel av lysfarten.
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av orly Vis innlegg
Enn hvis man tar eksempelet med ballen, bare med lys?
Altså, du står ved en lommelykt som slår seg på, og i det øyeblikket du ser lyset starter du å løpe i over lysets hastighet, så stopper du når du ikke ser lyset lengre, så kommer lyset og du ser det på nytt. Da har du altså sett samme foton(er) to ganger. Har du da reist tilbake i tid?

Ja jeg vet at dette er så urealistisk som overhodet mulig, og at energien som må til er MER enn uendelig, og at akselerasjonen måtte bli så stor at man blir knust leeenge før man har oppnådd 1 milliarddel av lysfarten.
Vis hele sitatet...
En milliarddel av lysfarten er etter mine kalkulasjoner 1.08 km/t, en hastighet jeg har nådd ved flere anledninger.
Ja det stemmer, men poenget var å overdrive
Du må jo ha en rimelig brukbar akselerasjon hvis du skal nå igjen og dra forbi lyset iløpet av rimelig tid.
Sitat av spelley Vis innlegg
Poenget er: om vi kunne "reist" tilbake i tid, ved å en partikkel eller speciallight fortere en solen, vil vi sikkert kunne sende informasjon tilbake i tiden.
Vis hele sitatet...
What leste du hele eller? Poenget her er at dette er like bullshit som en hvilken som helst annen gjettning av ting vi ikke kan teste. Så å stille dette spørsmålet kommer ann på hvilken fatting du har av Einsteins teori. Jeg selv ser ikke hvordan dette kan fungere uten at det har noe med menesklig aldring å gjøre og ikke selv begrepet tid. Dersom du regner tid som hvordan et menneske eldres så kansje det er noe i denne teorien. Og at vi sikkert kunne sende informajon tilbake i tiden, vil jo ikke ha en ting med å sende en partikkel til sola å gjøre. Hvis du skal inn på tids reise vil jeg anbefale deg å lese noe av Stephen Hawkings teorier på emnet. Einsteins teori går på to identiske klokker hvor en har utganspunkt på jorden og en reiser ut i rommet med tilnermet lysets hastighet. Og endringen i "tiden" her er det denne formelen er regnet ut fra. Noe som er like mye virkelighet som en hvilken som helts annen drøm noen har om et emne vi ikke kan teste.
Einsteins teori er test og bekreftet i flere tilfeller. Feks må klokkene i GPS-satellitter justeres etter Einsteins teori, pga at tiden går saktere i en satellitt enn her nede på jorden.
Sitat av DaHoIv Vis innlegg
Einsteins teori er test og bekreftet i flere tilfeller. Feks må klokkene i GPS-satellitter justeres etter Einsteins teori, pga at tiden går saktere i en satellitt enn her nede på jorden.
Vis hele sitatet...
Vel dette er jo relativt igjen, tidsforsjellen er der men jeg sier bare at teorien er ikke sikker. At noe ved den stemmer er greit nok men som så mye annet i fysikken er den ikke 100%. Selv tror jeg at matten bak dette er ganske riktig, men at gravitasjon har mer med tidsendringen enn selve bevegelsen. Mer som etter http://en.wikipedia.org/wiki/Gravita..._time_dilation, men som sagt lenge siden jeg har hatt dette og kan godt være at det er godt nok dokumentert men da er jeg gjerne intresert i å lese refferansene.
Sitat av DaHoIv Vis innlegg
Einsteins teori er test og bekreftet i flere tilfeller. Feks må klokkene i GPS-satellitter justeres etter Einsteins teori, pga at tiden går saktere i en satellitt enn her nede på jorden.
Vis hele sitatet...
Dette er på grunn av gravitasjonens påvirkning.

Klokka er det samme i lysets hastighet som stillestående
Vis hele sitatet...
Nei. Det er bevist at tiden går senere for et objekt jo høyere hastighet det har.

Tid er menenskeskapt
Vis hele sitatet...
Har dere et poeng?

Det ser ut som alskens tullinger fant dette som en fin tråd til å ytre sin idioti omkring tid, mens det bare var én, såvidt jeg har sett, som faktisk besvarte TS sitt spørsmål.

Og nei, du har ikke reist i tid fordi om du hører den samme lyden to ganger - du har simpelthen reist raskere enn lyden. Herregud...

Originalt skrevet av Ivioynar
Grenser for hvor mye som må mates inn med t-skje.
Vis hele sitatet...
Sitat av Nihil Vis innlegg
Dette er på grunn av gravitasjonens påvirkning.
Vis hele sitatet...
Noe som da vitterlig er en del av Einsteins generelle relativitetsteori? Angående dine andre innvendinger så er det jo gjerne sånn det blir på et diskusjonsforum, det er ikke meningen at enkeltspørsmål kun skal besvares og så er emnet over. På en annen side så er det nok mange som hadde kommet langt ved å følge med litt mer i skoleundervisningen og lest litt selvstendig eller bare holde i seg kvasifilosofiske kommentarer, men det virker ganske viktig å fortsette i opplysningens ånd hvis folk faktisk lurer på hvordan lyd fungerer.


Forøvrig kan man titte på diverse effekter for å se tidsdillatasjon som følge av hastighet: Partiklers halveringstid i ulike hastigheter, transversal dopplereffekt (hvor dopplereffekten måles normalt på bevegelsesretningen og dermed er en følge av forskjell i tid heller enn bølger som blir "tatt igjen" som i klassisk dopplereffekt) og så videre. Hvis man ser på det matematiske grunnlaget for effekten kan man også svelge bevis for at lysets hastighet i vakuum er det samme i alle referansesystemer, siden denne påstanden logisk sett krever at tid er et relativt begrep for å unngå diverse logiske paradoks.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Noe som da vitterlig er en del av Einsteins generelle relativitetsteori? Angående dine andre innvendinger så er det jo gjerne sånn det blir på et diskusjonsforum, det er ikke meningen at enkeltspørsmål kun skal besvares og så er emnet over. På en annen side så er det nok mange som hadde kommet langt ved å følge med litt mer i skoleundervisningen og lest litt selvstendig eller bare holde i seg kvasifilosofiske kommentarer, men det virker ganske viktig å fortsette i opplysningens ånd hvis folk faktisk lurer på hvordan lyd fungerer.
Vis hele sitatet...
Det var bare for å påpeke at det ikke, hovedsakelig, var på grunn av den faktiske hastigheten til satellitten - altså at det kunne virke misvisende for en uten noe særlig innsikt i fysikk.

Selvsagt. Men det var bare det at svarene som kom ramlende inn ikke hadde stor relevans i forhold til spørsmålet som ble fremmet av trådstarter. Jeg er helt enig med at man kan besvare andre spørsmål, og at det er viktig å opplyse om andre ting enn kun det ene spørsmålet i tråden; men innlegg som ikke består av annet enn noe så åpenbart, lite informativt, samt lite relevant som «tid er menneskeskapt» blir jeg bare oppgitt over. Hadde det enda vært litt mer utdypende så ville jeg ikke hatt noe å si.
En av grunnene til at jeg i det hele tatt holder meg på nFF er at dette er en regel: 6. Hvis du ikke har noe å bidra med i en diskusjon, er det heller ikke noe behov for deg å skrive noe.

Det var på ingen måte et forsøk på å "drepe diskusjonen".
Sist endret av adiabatic; 22. desember 2008 kl. 16:59.
Om jeg forstod deg rett vil du vite svaret på hvor mye tid den som reiser vil oppleve i forhold til den som står stille.

http://upload.wikimedia.org/math/7/3/2/7328b9e0f5e1152c9ada815a4d2f442e.png
I denne formelen er v= hastigheten på den som reiser og c=lysets hastighet.

Det rare tegnet på venstre side er lambda.
For å forklare hvordan den som står stille vil observere ham som reiser, kan vi forklare det slik. Tiden opplevd av den som reiser er lik t0, t er lik tiden den som står stille opplever. t0 ganger lambda er lik t. Når v nærmer seg c vil lambda nærme seg uendelig, og derfor vil den som står stille se det som om personen som reiser står stille i tid, fordi i følge formelen vil det han som reiser opplever som en liten tidsenhet, si 1 ganger 10 i -20, være uendelig med tid for den som står stille.
Det stemmer det Drachir, bortsett fra at tegnet ikke er lamda, men gamma
Sitat av Unreal143 Vis innlegg
Det stemmer det Drachir, bortsett fra at tegnet ikke er lamda, men gamma
Vis hele sitatet...
Korrekt.. Såvidt jeg har erfart brukes lamba kun om bølgelengder
Sist endret av simdal; 23. desember 2008 kl. 02:08. Grunn: leif
my bad der.