Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 5197
Ser på Discovery Channel nå, hvor det er et program om fly og "biler" som går i overlydsfart.

Når de når mach 1, så kommer det et smell. Hvorfor kommer dette smellet?

La oss si at to personer sitter i et fly som flyr fortere enn mach 1. Ville de kunne prate sammen, eller ville man kjørt fra lyden, slik at alt ville vært stille?
Ser også på youtube at det kommer en sjokkbølge/sky/ett eller annet når de bryter lydmuren. Nå vet jeg ikke om det er fake eller ikke, men hvis det ikke er det, hvor kommer den fra, og hvorfor?

Håper noen kan svare, ble litt nysgjerrig.
Jeg kan ikke så mye om slik, men du spør om to som sitter i flyet kan snakke sammen.
Jeg tror de kan det av samme grunn som du kan hoppe i bussen (i fart og uten å møte de bakerste setene).
Du er i samme fart som flyet (bussen), det er vel også luften der.
Da blir det vel som å snakke i et rom, bare med en diger dress på?

Ble mye avsnitt, men ser bedre ut slik enn uten.. :P
Limited edition
Moff's Avatar
Det stemmer at man ikke vil ha noe problem med å snakke med hverandre. Lydbølger er ikke en fysisk ting i den forstand, det er kun bølger i et stoff, slik som bølger i vann. En vannbølge er jo heller ikke en "fysisk" greie, i den forstand. Så - når luften i kabinen er stabil og beveger seg i samme hastighet, så er det ingenting som hindrer bølger fra å gå gjennom denne luften. Kjører du jagerfly med taket nede derimot, da kan det bli vanskelig.
Men så skal du være ufattelig flink om du klarer å kjøre jagerfly over mach 1 med taket nede uten å dø :P

Men.. OT: What he said!
samme spørsmålet oppstod engang på skolen der jeg går, der kom vi frem til det samme.

men vi fant noe annet å gruble over; hvis et romskip flyr i lysets hastighet, vil lyset fra frontlyktene komme noe forover da? sånn som jeg har oppfattet det, er lysets hastighet abolutt, noe som vil si at det er 299 792 458 m/s i forhold til stillestående, uansett farten til utgangspunktet for lyset

stemmer dette? isåfall, hvis man da hadde tråkket kjapt på bremsene til dette romskipet, ville man da kunne sett en stav av lys komme ut av frontlyktene?
Sist endret av VivaLatrina; 16. desember 2008 kl. 22:51.
Jeg har også undret meg på akkuratt det samme VivaLatrina. Skal vi leie et romskip og teste?
ja, gjerne det.

jeg ser slashdot leser nå;

"Relativitetsteorien bygger på et postulat om at lysets hastighet skal være konstant for alle observatører og uforanderlig under enhver koordinattransformasjon."

stemmer ikke dette med den teorien jeg kom med? at lyset har konstant hastighet i forhold til stillestående. at det ikke kan akselerere utifra et punkt som allerede har en viss hastighet, og få den visse hastigheten + lysets hastighet
lyset fra fronlyktene fra et skip som flyr i lysets hastighet vil bli målt til samme hastighet som om skipet skulle stått i ro. Både de som sitter i skipet, og de som står stille på bakken og måler, vil måle samme verdi av lyshastigheten. Det er det grunnleggende prinsippet som relativitetsteorien bygger på, og som gjør at vi får tidsdilitasjon og lengdekontraksjon når man nærmer seg lysets hastighet.
Sist endret av Unreal143; 16. desember 2008 kl. 23:37.
Sitat av Unreal143 Vis innlegg
lyset fra fronlyktene fra et skip som flyr i lysets hastighet vil bli målt til samme hastighet som om skipet skulle stått i ro. Både de som sitter i skipet, og de som står stille på bakken og måler, vil måle samme verdi av lyshastigheten. Det er det grunnleggende prinsippet som relativitetsteorien bygger på, og som gjør at vi får tidsdilitasjon og lengdekontraksjon når man nærmer seg lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
Men hvis de i skipet og de på "jorda" hadde målt lyden inne i skipet ville de ikke fått samme hastighet. Det du refererer til gjelder kun for hastigheter som er svært nær lysets hastighet.

Når det gjelder MAC1 og de som sitter i flyet så vil de alltid kunne snakke sammen, samme hvor for de kjører. Unntaket er hvis de akslererer svært raskt, men dette tåler ingen mennesker uansett.

Tenk på dette: Du beveger deg med en hastighet på over 100.000km/timen rundt sola. Solsystemet vårt beveger seg med en svimlende stor hastighet fra det som var Big Bang. Men vi kan fremdeles snakke sammen og leve på jorda som om vi sto stille i universet.
Sist endret av Sparkey; 16. desember 2008 kl. 23:53.
Litt off topic:

Har lurt på dette lenge og jeg vet det ikke er noe svar på det: hva skjer hvis man kjører i 99,99999% av lysfarten (så nærmt som det går an å komme) og strekker ut hendene? Vil man ikke kunne strekke hendene fremover? Det kan man filosofere litt på. :P
Sitat av shalabais Vis innlegg
Har lurt på dette lenge og jeg vet det ikke er noe svar på det: hva skjer hvis man kjører i 99,99999% av lysfarten (så nærmt som det går an å komme) og strekker ut hendene? Vil man ikke kunne strekke hendene fremover? Det kan man filosofere litt på. :P
Vis hele sitatet...
Du vil aldri vite når du beveger deg i lysets hastighet fordi etter teorien så står tiden stille ved den hastigheten, så du vil ikke kunne strekke ut hendene før du beveger deg saktere.

Eksempel: Hvis du reiser med lyset hastighet i 40 år (tur retur 2x20år) vil du være like gammel når du kommer tilbake til jorda, men de på jorda er 40år eldre ettersom tiden ikke står stille her.

Når jeg først er inne på dette med tid og hastigheter:
Tiden går raskere når gravitasjonen er sterkere. Derfor går tiden litt saktere i bunnen enn på toppen av en byggning. Denne tidsforskjellen er svært liten, men om den ikke hadde vært tatt i betrakning når en bruker GPS hadde vi hatt en feilmargin på flere kilometer!
Snakk om teori i praksis
Sitat av shalabais Vis innlegg
Litt off topic:

Har lurt på dette lenge og jeg vet det ikke er noe svar på det: hva skjer hvis man kjører i 99,99999% av lysfarten (så nærmt som det går an å komme) og strekker ut hendene? Vil man ikke kunne strekke hendene fremover? Det kan man filosofere litt på. :P
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig. G-kraften hadde nok most deg lenge før lyshastigheten.
Sist endret av plohg; 17. desember 2008 kl. 00:18.
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Men hvis de i skipet og de på "jorda" hadde målt lyden inne i skipet ville de ikke fått samme hastighet. Det du refererer til gjelder kun for hastigheter som er svært nær lysets hastighet.
Vis hele sitatet...
dette kalles den spesielle relativitetsteori, http://no.wikipedia.org/wiki/Spesiel...ativitetsteori, http://en.wikipedia.org/wiki/Special..._of_relativity

Dette med å strekke ut hendene hvis man beveget seg med lysets hastighet. spurte fysikk læreren min om noe lignende, og fikk som svar at hvis man skulle måle hastigheten på hendene, ville man bare få lysets hastighet, ikke lysetshastighet pluss hendenes hastighet.
Sitat av plohg Vis innlegg
Ikke egentlig. G-kraften hadde nok most deg lenge før lyshastigheten.
Vis hele sitatet...
Hvis du hadde økt hastigheten konstant med en G-kraft en tåler så hadde ikke dette vært tilfellet. Rett fra '0 til lysethastighet' er uansett så og si umulig grunnet massen en må akslerere.

Men nå går vi langt unna det han egenlig spurte om
Sist endret av Sparkey; 17. desember 2008 kl. 00:40.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Ser på Discovery Channel nå, hvor det er et program om fly og "biler" som går i overlydsfart.

Når de når mach 1, så kommer det et smell. Hvorfor kommer dette smellet?

La oss si at to personer sitter i et fly som flyr fortere enn mach 1. Ville de kunne prate sammen, eller ville man kjørt fra lyden, slik at alt ville vært stille?
Ser også på youtube at det kommer en sjokkbølge/sky/ett eller annet når de bryter lydmuren. Nå vet jeg ikke om det er fake eller ikke, men hvis det ikke er det, hvor kommer den fra, og hvorfor?

Håper noen kan svare, ble litt nysgjerrig.
Vis hele sitatet...
Det med skyen som kommer når flyet når mach 1 har faktisk ikke noe med hastigheten direkte å gjøre, det er et resultat av at vanndråpene i luften som treffer flyet akkurat da endrer egenskap ved å få en senket koketemperatur og dermed fordamper, dette viser seg som en sky. Husker ikke helt årsaken til denne endringen, men det skal visst være en tilsvarende effekt som skyer som ligger på fjelltopper.
Sitat av plohg Vis innlegg
Ikke egentlig. G-kraften hadde nok most deg lenge før lyshastigheten.
Vis hele sitatet...
Du utsettes ikke for G-krefter i verdensrommet. Visste dere forresten at tiden går saktere jo nærmere lysets hastighet vi kommer?
Spinnende romstasjoner skaper kunstig gravitasjon på kanten av sirkelen slik at det blir mulig å gå.

http://www.straightdope.com/columns/...ficial-gravity

Du utsettes ikke for gravitasjonskrefter i et tomt univers, men g-krefter derimot... Det er akselerasjonen din uttrykt ved konstanten g (jordas tyngdeakselerasjon). http://en.wikipedia.org/wiki/G-force
(Dette er selvfølgelig medregnet at en kraft dytter deg opp i fart.)

Noen som vil regne ut hvor lang tid det tar deg å nå lysets hastighet med en akselerasjon som ikke dreper deg? (La oss si 3.5 G)
Sist endret av Ozma; 17. desember 2008 kl. 08:39.
Det har noe med dopplereffekten og gjøre.. Som omhandler det at bølger presses sammen eller strekkes ut (forskyves) i forhold til bølgekildens bevegelsesretning. Bølger vil bli presset sammen og få en høyere frekvens foran objektets bevegelsesretning, og omvendt bak objektets bevegelsesretning..

Eks på dopplereffekten i dagliglivet er når du hører biler på en motorvei passere deg når du står stille.. Lyden fra bilen er anderledes når bilen beveger seg mot deg, enn fra deg..

Dersom et objekt beveger seg så fort at bølgene foran blir så sammenpresset at objektet tar de igjen, vil objektet bryte lydmuren. En oppsamling av bølgene foran objektet vil skape den karakteristiske skyen..

Her kan man leke seg litt med dopplereffekt slik at man forstår prinsippet lettere.. Her vil altså verdier for v som er over 1.00 tilsvare en overlydshastighet for objektet..
Sist endret av simdal; 17. desember 2008 kl. 08:55.
Tja, dopplereffekten er et resultat av det samme fenomenet som dopplereffekt - det vil si at hvis lydkilden beveger seg i forhold til bølgene, så vil den nesten ta igjen bølgefronten og dermed øke frekvensen på lyden foran seg og redusere frekvensen på lyden bak seg.

For å forklare litt om overlydsfart og smellet må man se på hvordan lyd forplanter seg. Luft vil ha forskjellige hastigheter i forskjellige stoffer eller gasser - lydhastigheten er høy i f.eks. helium og det er derfor stemmen din blir lys hvis du snakker i det. Effekter som trykk og luftfuktighet vil selvsagt også ha en innvirkning, men poenget er at hvis man matcher denne farten vil bølgene akkumuleres i en veldig sterk front som dermed lyder som et smell. Høy energitetthet, høy impuls, høy lyd.

Her er noen forelesningsnotater om emnet, for de som er interessert
http://web.phys.ntnu.no/~stovneng/TF...andskrevne.pdf


Sitat av shalabais Vis innlegg
Litt off topic:

Har lurt på dette lenge og jeg vet det ikke er noe svar på det: hva skjer hvis man kjører i 99,99999% av lysfarten (så nærmt som det går an å komme) og strekker ut hendene? Vil man ikke kunne strekke hendene fremover? Det kan man filosofere litt på. :P
Vis hele sitatet...
Det vil gå helt fint å dytte hendene fremover, men fordi tid oppfattes ulikt i forskjellige referansesystemer vil du ikke fra noe perspektiv gå fortere enn lyset.

Noen som vil regne ut hvor lang tid det tar deg å nå lysets hastighet med en akselerasjon som ikke dreper deg? (La oss si 3.5 G)
Vis hele sitatet...
Tja, 3e8 m/s / 35m/s^2 = 8.6e6 sekunder, så ca tre måneder. Med forebehold om at matten min er dårlig fordi jeg er bakfull som et helvete.
Sist endret av ivioynar; 17. desember 2008 kl. 14:34.
Interessant diskusjon her. Kjør på

Nå skal ikke jeg tilføye så mye da jeg ikke kan nok om dette, men jeg lurer på noen ting.

Hvis man hadde stått på et lydløst objekt som beveget seg 0,1 km/t saktere enn lyden, og man skrek "hei". Ville man da høre "hei`et" sitt hele tiden, siden man lå rett bak det hele tiden? (her er man ikke inne i en kabin, men i friluft, og man tar ikke luftmotstand i betrakning, så man kan fint stå på dette objektet uten å falle av).

Hvis man lager en lyd som man kan høre flere mil borte. Kan man da lage denne lyden, og så kjøre etter for å høre den om igjen?

Hvis man flyr et gigantisk fly, som flyr over mach 1. Kan man da bryte lydmuren med et mindre fly som flyr inne i dette?

Leste også en plass at det pisket man hører når man bruker en stor pisk (sånn som de bruker på okser osv.) er lydmuren som blir brutt. Interessant.. Om det stemmer eller ikke vet ikke jeg.
Sitat av plohg Vis innlegg
Ikke egentlig. G-kraften hadde nok most deg lenge før lyshastigheten.
Vis hele sitatet...
G-krefter kommer av akselerasjon, ikke hastighet
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hvis man hadde stått på et lydløst objekt som beveget seg 0,1 km/t saktere enn lyden, og man skrek "hei". Ville man da høre "hei`et" sitt hele tiden, siden man lå rett bak det hele tiden? (her er man ikke inne i en kabin, men i friluft, og man tar ikke luftmotstand i betrakning, så man kan fint stå på dette objektet uten å falle av).
Vis hele sitatet...
Altså at man lager en lyd og så reiser like fort som denne lyden; hva hører en da? Du vil hvertfall ikke høre "hei" siden det forutsetter at lydbølgene beveger seg og "får skapt" de bølgene som lager et helt ord. Beveger du deg 0.1kmt saktere så vil du aldri få hørt heiet da det reiser fra deg. Beveger du deg akkurat like raskt så vil du fortsatt måtte "plassere" deg en plass inni det sekundet det tar å ytre et hei. Lydsvingninger er meningløse uten at de får bevege seg; så du vil nok ikke høre noe særlig (siden hvis du beveger deg like fort som lyden så beveger ikke bølgene seg relativt deg)

Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hvis man lager en lyd som man kan høre flere mil borte. Kan man da lage denne lyden, og så kjøre etter for å høre den om igjen?
Vis hele sitatet...
Hvis du kjører forbi og lar bølgesvingingene treffe øret ditt igjen så selvsagt.

Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hvis man flyr et gigantisk fly, som flyr over mach 1. Kan man da bryte lydmuren med et mindre fly som flyr inne i dette?
Vis hele sitatet...
Dette "gigantiske flyet" kan du like godt kalle for planeten jorden siden det er det som skjer når du flyr et fly over lydens hastighet.

Et fly inni et annet gigantisk fly med kabin vil ha sin egen lydmur uavhengig av den som det store flyet har brutt. I forhold til bakken og jorden generelt ville denne hastigheten bli ca dobbelt så stor altså.
Sist endret av Kinseek; 17. desember 2008 kl. 16:40.
Sitat av TroNnY Vis innlegg
Interessant diskusjon her. Kjør på

Nå skal ikke jeg tilføye så mye da jeg ikke kan nok om dette, men jeg lurer på noen ting.

Hvis man lager en lyd som man kan høre flere mil borte. Kan man da lage denne lyden, og så kjøre etter for å høre den om igjen?
Vis hele sitatet...
I teorien skal dette være mulig, men da må man altså ta igjen lyden i et kjøretøy som går i overlydsfart naturligvis..

Sitat av TroNnY Vis innlegg
Hvis man flyr et gigantisk fly, som flyr over mach 1. Kan man da bryte lydmuren med et mindre fly som flyr inne i dette?
Vis hele sitatet...
Innsiden av et fly har et trykk og luftnivå som simulerer det på bakken, ergo stillestående luft med normalt trykk. Man kan da se på innsiden av det store flyet som en egen atmosfære. Lyder som genereres inne i det store flyet vil da forplante seg i et normalt trykk, og i normal luft. Det lille flyet må altså bevege seg i overlydshastighet inne i det store flyet for at det skal kunne bryte lydmuren..
Sitat av Sparkey Vis innlegg
Du vil aldri vite når du beveger deg i lysets hastighet fordi etter teorien så står tiden stille ved den hastigheten, så du vil ikke kunne strekke ut hendene før du beveger deg saktere.

Eksempel: Hvis du reiser med lyset hastighet i 40 år (tur retur 2x20år) vil du være like gammel når du kommer tilbake til jorda, men de på jorda er 40år eldre ettersom tiden ikke står stille her.

Når jeg først er inne på dette med tid og hastigheter:
Tiden går raskere når gravitasjonen er sterkere. Derfor går tiden litt saktere i bunnen enn på toppen av en byggning. Denne tidsforskjellen er svært liten, men om den ikke hadde vært tatt i betrakning når en bruker GPS hadde vi hatt en feilmargin på flere kilometer!
Snakk om teori i praksis
Vis hele sitatet...

Har hørt noe om det der, men da fikk jeg høre at vis du kjører i lysets hastighet i 10år så har det gått 100år på jorden, derfor er det umulig for oss mennesker og utforske noe særlig i værdensrommet så lenge vi ikke finner en smart måte og reise igjennom markhull på (markhull er syke greier)
Så også et program på discovery hvor de testa ut en teori om at når du beveger deg i stor hastighet beveger du deg frem i tid. I testen brukte de værdens raskete jettfly og no atomklokke greier, og hei, de reiste frem i tid.... tiktignok ikke mer en 0.0001 sek eller noe i den duren, men fremdeles frem i tid... SÅ hvem vil lage en tidsmaskin som kan sende oss til fremtiden? for det er ikke umulig... men å komme seg tilbake blir en annen sak!

obs litt mye oftopick..
De har ikke reist frem i tid, de har fått tiden til å gå saktere.
Sitat av Deezire Vis innlegg
De har ikke reist frem i tid, de har fått tiden til å gå saktere.
Vis hele sitatet...
tiden i det objektet dem reiste i that is, det vil si at tiden utenfor har gått fortere enn tiden inni skipet, og da har dem basically reist fremover i tid
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
G-krefter kommer av akselerasjon, ikke hastighet
Vis hele sitatet...
Nja... Selv om han bomma litt på begrunnelsen, så stemmer det jo på sett og vis at man vil bli most. Husker jeg ikke ting helt feil, så vil også massen til et objekt øke dramatisk når man nærmer seg lyshastigheten, og går mot uendelig. Med økt masse kommer jo også økt gravitasjonskraft, og dermed vil uunngåelig et objekt kollapse pga sin egen tyngde når hastigheten blir stor nok.
Sett at lyses hastighet er avhengig av hvem som måler den, vil det ikke bety at det ikke finnes noen maks grense på hastighet man kan nå? hva skjer da når noen går forbi lyses hastighet fra et utgang punkt, vis vi hadde kunne reist i 75% av lyseshastighet, og da noen andre reist 75% prosent i den andre veien. hva blir disse to for hverandre? de er da over lyseshastighet for hverandre..
vis den ene av disse to reisende hadde pekt en laser mot den andre, ville lyset nåd fram til den andre?

huff
Sitat av snox Vis innlegg
Sett at lyses hastighet er avhengig av hvem som måler den, vil det ikke bety at det ikke finnes noen maks grense på hastighet man kan nå? hva skjer da når noen går forbi lyses hastighet fra et utgang punkt, vis vi hadde kunne reist i 75% av lyseshastighet, og da noen andre reist 75% prosent i den andre veien. hva blir disse to for hverandre? de er da over lyseshastighet for hverandre..
vis den ene av disse to reisende hadde pekt en laser mot den andre, ville lyset nåd fram til den andre?

huff
Vis hele sitatet...
Du måler ikke lyshastigheten hvis to målepunker reiser fra hverandre. Du måler lyshastigheten + hastigheten de beveger seg fra hverandre. Lyshastigheten er konstant uansett hvor fort eller sakte du reiser, så lenge du måler i vakum.
Dette er en av grunnene til at lys er så spennede å forske på
henger du bak flyet ville det vært en smule ubehagelig
Sitat av atomet Vis innlegg
Nja... Selv om han bomma litt på begrunnelsen, så stemmer det jo på sett og vis at man vil bli most. Husker jeg ikke ting helt feil, så vil også massen til et objekt øke dramatisk når man nærmer seg lyshastigheten, og går mot uendelig. Med økt masse kommer jo også økt gravitasjonskraft, og dermed vil uunngåelig et objekt kollapse pga sin egen tyngde når hastigheten blir stor nok.
Vis hele sitatet...
har vi tyngekraft i rommet da? det må isåfall være snakk om et objekt som får så stor masse at det har sin egen tyndekraft

Sitat av Sparkey Vis innlegg
Lyshastigheten er konstant uansett hvor fort eller sakte du reiser, så lenge du måler i vakum.
Dette er en av grunnene til at lys er så spennede å forske på
Vis hele sitatet...
ja, lyshastigheten er konstant, men konstant i forhold til stillestående, i forhold til sitt utgangspunkt, eller konstant begge plasser?
Sist endret av VivaLatrina; 18. desember 2008 kl. 17:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
har vi tyngekraft i rommet da? det må isåfall være snakk om et objekt som får så stor masse at det har sin egen tyndekraft
Vis hele sitatet...
Vi har tyngdekraft mellom alt som har masser. Når jorden trekker på deg trekker du også på jorden.

ja, lyshastigheten er konstant, men konstant i forhold til stillestående, i forhold til sitt utgangspunkt, eller konstant begge plasser?
Vis hele sitatet...
Konstant i alle referansesystemer. Uansett hvor du observerer den fra vil den ha samme hastigheten - og som et resultat av dette vil tiden variere fra system til system også.