Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 6576
Var i usedvanlig filosofisk humør i dag. Tråla rundt heime i t-shirt og funderte på livets meining og andre kuriositeter, og satte meg ned i ein skinnstol.

Sei at romtemperaturen er 20grader celcius. Er ikkje skinnstolen og 20grader celcius då?
Kvifor følest den då kald når eg sett meg ned i den? Lufta er jo like kald..?!
Du har et luftlag rundt huden som isolerer. Smør deg med tiger-balsam og prøv igjen. Samme som å gå på teppe vs. gå på steingulv. Like varmt, men overføringen er forskjellig.
Sist endret av bobbo; 27. mai 2008 kl. 21:19.
Tror du f.eks at et glass (uten vann) har samme temperatur som lufta? Dette tror jeg ikke stemmer. Uten å ha einstein i ryggen tror jeg at forskjellige stoff utvikler varme fraskilt fra romtemperatur. Men har sola varmet opp skinstolen, kjenner du at den er varmere enn kroppen.

Derfor føler kanskje stolen kald ut, rett og slett for det den er kaldere enn romtemperaturen du befinner deg i.

Til hva du egentlig spør om, så er kroppstemperaturen din ca 37 grader, trenger ikke å være romforsker for å forstå at stolen føles kald ut da
Sist endret av piuu; 27. mai 2008 kl. 21:21.
Forskjellige stoffer har forskjellig varmekapasitet. om du tar på jern så kjennes det kaldt ut fordi det leder varme fortere enn f.eks stoff. samme vil gjelde for skinnstolen selv om alle materialene holder 20 grader. Utenom deg som er 37..
Sist endret av campod; 27. mai 2008 kl. 21:23.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av piuu
Tror du f.eks at et glass (uten vann) har samme temperatur som lufta? Dette tror jeg ikke stemmer. Uten å ha einstein i ryggen tror jeg at forskjellige stoff utvikler varme fraskilt fra romtemperatur. Men har sola varmet opp skinstolen, kjenner du at den er varmere enn kroppen.
Vis hele sitatet...
Om glassa dine er såpass radioaktive at dei har målbart høgre temperatur enn lufta dei blir oppbevart i så ville eg heilt ærleg tatt i bruk oppvaskmaskin av bly for framtida.

Svaret er forøvrig varmekapasitet: det går med meir energi til å varme opp et gram glass fra 20°C til 37°C enn for å varme opp 1g luft frå 20°C til 37°C. Difor vil glaset kjennast kaldare ut. Av nøyaktig samme grunn som det funker rimelig bra å sitte i badstu som held 80°C utan spesielt ubehag, men du får ei pen lita blemme om du set deg på eit spikarhovud i samme badstua.
Haha,

Du har et luftlag rundt skinnet på skinnstolen, smør stolen med tigerbalsam og prøv igjen. Samme som å gå på teppet jamfør steingulv. Steinegulvet tar ikke til seg varmen like godt som teppet, og isolerer heller ikke så mye varme. Som å bo i et kosovo-albansk steinhus kontra norske trehus, temperaturen er sånn ca. likt men jaggu er det kaldere i et kosovo-albansk steinhus

(for de som ikke skjønte det, jeg skjønte heller ikke det så ta eksemplet med en klype salt - noe jeg gjorde med teppe/steingulv-eksemplet. Poenget er nok enklere å forstå enn formuleringen var enkel å skjønne )
Det har med egenskapene til materialet du er i kontakt med. Varme (eller kulde) forlater alltid kroppen, men hvor fort varmen forsvinner er avhengig av hva du er i kontakt med. Luft er en særdeles god isolasjon i forhold til en skinnstol, så varmen forsvinner mye treigere fra huden din. Er derfor du blir fortere kald når du bader i 20 graders vann, i forhold til 20 graders luft.

Tobbelulle

Edit: litt treig der ja
Sist endret av tobbelulle; 27. mai 2008 kl. 21:25.
Men kroppstemperaturen er jo høyere enn 20 grader. Kanskje noe forskjell på måten luft og skinn avgir kulde/varme? På jordet nå?
Litt off-topic, men litt relevant også:
Det er alltid kald når det blåser selv om det er 20 plussgrader der ute. Det er fordi det varme luftlaget rundt deg forsvinner når det blåser

Det blir omvendt dersom utetemperaturen er mer enn 37 grader. Da blir det varmere når det blåser. (Prøv å bevege deg rundt i badstuen, du).
nymo:

Det er bare fint at kroppstemperaturen din er høyere enn 20 grader. På den måten er du ikke død. Og på den måten vet du at 20 grader er litt kaldere enn den normale kroppstemperaturen din på 37,5 grader. Hmm, kanskje det er jeg som er på jordet nå?
Sist endret av paranoy; 27. mai 2008 kl. 21:35.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Luft isolerer relativt bra mot varmeoverføring. Derfor, når du kommer i kontakt med noe annet enn luft er det stor sjans for at dette objektet leder varme bedre og altså tar mer varme fra huden din, enn lufta. Du kjenner det blir kjøligere.
TROR ikke jeg surrer nå , men hva vet jeg, jeg er i halvsøvne.
Sitat av nymo
Men kroppstemperaturen er jo høyere enn 20 grader. Kanskje noe forskjell på måten luft og skinn avgir kulde/varme? På jordet nå?
Vis hele sitatet...
Grunnen til at du er på jorde er jo at noen har skrevet svaret over deg i samme tråd, og du er dum nok til å prøve deg likevel. Herlighet mann..
Sitat av campod
Forskjellige stoffer har forskjellig varmekapasitet. om du tar på jern så kjennes det kaldt ut fordi det leder varme fortere enn f.eks stoff. samme vil gjelde for skinnstolen selv om alle materialene holder 20 grader. Utenom deg som er 37..
Vis hele sitatet...
Nettopp derfor en kan gå på glødende kull, hverken kull eller hud leder varme særlig godt.
Sitat av kverulanten
Var i usedvanlig filosofisk humør i dag. Tråla rundt heime i t-shirt og funderte på livets meining og andre kuriositeter, og satte meg ned i ein skinnstol.

Sei at romtemperaturen er 20grader celcius. Er ikkje skinnstolen og 20grader celcius då?
Kvifor følest den då kald når eg sett meg ned i den? Lufta er jo like kald..?!
Vis hele sitatet...
Stolen har faktisk er ikke nødvendigvis "kald", den bare absorberer varme fra deg som gjør at det føles kaldt på kroppen din. En slags illusjon om at objektet er kaldt.

Hvis man f.eks. tenker seg en lyktestolpe av jern, og en benk av tre, som står ute en kald dag; da har begge tingene lik temperatur, men jernet "stjeler" varme fra kroppen din i mye større grad en treet, og dermed føles lyktestolpen kaldere.
Jeg svarte, campod forklarte skikkelig, vidarlo utdypte, og resten av dere bare gjentar det samme som alle før dere har sagt. Hva skjer med det?

Og illuSiOn^, det er da ikke en illusjon at det føles kaldt! Det er kroppens varme som glir over i materialet du tar i, og forskjellige stoffer leder forskjellig. Dette er et vitenskapelig faktum, ingen illusjon.
overfalten har endel og si..
ta feks vann som renner over forskjellige berg arter..
i samme miljø med samme teperaturer rund så har forskere funnet ut at det kan skille helt opp til 6 grader i temperatur bare pga det..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Incogn1to
i samme miljø med samme teperaturer rund så har forskere funnet ut at det kan skille helt opp til 6 grader i temperatur bare pga det..
Vis hele sitatet...
Det er jo ekstremt åpenbart at det ikkje er samme miljø om det er forskjellige bergarter, og det er jo et ekstremt enkelt fenomen å forklare?
Sitat av slashdot
Det er jo ekstremt åpenbart at det ikkje er samme miljø om det er forskjellige bergarter, og det er jo et ekstremt enkelt fenomen å forklare?
Vis hele sitatet...
ok la meg omformulere meg
samme omringende miljø (temperatur , luft fuktighet osv)

siden det er så enkelt og forklare...
sett i gang ?
Sist endret av Incogn1to; 28. mai 2008 kl. 00:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Incogn1to
siden det er så enkelt og forklare...
sett i gang ?
Vis hele sitatet...
To muligheter.

Eine er at ulike mineral har ulik varmekapasitet, og ulik farge. Mørk farge = meir energi tatt opp fra sola. Det vil føre til meir energi til å varme opp vatnet. Stor varmekapasitet vil føre til relativt små forskjeller gjennom døgnet for tempereturen på mineralet.

Den andre, som kun kan forklare ekstremt små deler av temperaturforskjellen, er ruhet i berget. Meir ruhet = meir friksjon = meir bevegelsesenergi blir omgjort til varme = varmere vatn. I praksis vil den kun vere målbar i labforsøk tipper eg...
Sitat av slashdot
Av nøyaktig samme grunn som det funker rimelig bra å sitte i badstu som held 80°C utan spesielt ubehag, men du får ei pen lita blemme om du set deg på eit spikarhovud i samme badstua.
Vis hele sitatet...
80 er vel litt heftig, men satt i ei badstue som var lunken ein gang, og såg på grade stokken, den var opp mot 50 om eg ikkje husker feil, men liten luftfuktighet, så kom treneren inn kasta vatn på ovnen, og då måtte eg spurte ut, klarte ikkje sitte der, sjølv om det var samme temp som eg hadde søtte i i 15 min og btw, skulle ikkje vert spiker i benkene på ei badstue:S
Sitat av Heggi:)
80 er vel litt heftig, men satt i ei badstue som var lunken ein gang, og såg på grade stokken, den var opp mot 50 om eg ikkje husker feil, men liten luftfuktighet, så kom treneren inn kasta vatn på ovnen, og då måtte eg spurte ut, klarte ikkje sitte der, sjølv om det var samme temp som eg hadde søtte i i 15 min og btw, skulle ikkje vert spiker i benkene på ei badstue:S
Vis hele sitatet...
80*C i en badstue/sauna er langt fra uvanlig.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Det er også viktig å vite at selvom kroppstemperaturen/temperaturen i dine indre organer er 37 grader, så er ikke temperaturen i fingertuppene dine det samme. De holder gjerne 20-25*C, og det er derfor vann på 40 (eller 37) grader fort kan bli relativt ubehagelig.
80 er da en ganske vanlig temperatur i badstuer. I svømmehallen på Haakonsvern var det en gang drøye 90, iflg gradestokken. Klarte ikke være der inne lenge, men det gikk fint en 5-6 minutters tid. Forresten, noen som har dratt hånda gjennom håret etter å ha sittet lenge i badstu? Shaait, varmt. Jeg klarte btw å holde meg i det lille jernbrettet under termometeret da ejg sjekket temperaturen. Og ja, ganske korrekt, en pen liten(svær) blemme.

Skulle tro fingertuppene også holder ca. 37 grader, om man ikke har gått ute eller lignende. Her jeg sitter nå merker jeg ingen temperaturforskjell overhodet fra fingertuppene til f.eks. brystkassen. Det er jo mulig magen min også holder lavere temperatur, men da vi lagde mat på skolekjøkkenet målte vi alltid temperaturen ved å dryppe på hånden når vannet skulle være 37 grader (ellers drepte man gjæren).
▼ ... mange måneder senere ... ▼
nå gadd jeg ikke lese alt her, kanskje du har fått svaret du leter etter eller kanskje ikke.
Svaret er i mine øyne veldig enkelt. Du er selv 37 grader, stolen er 20, det er derfor det er kaldt å sette seg
Sitat av elzy Vis innlegg
nå gadd jeg ikke lese alt her, kanskje du har fått svaret du leter etter eller kanskje ikke.
Svaret er i mine øyne veldig enkelt. Du er selv 37 grader, stolen er 20, det er derfor det er kaldt å sette seg
Vis hele sitatet...
Da kan vel jeg fortsette med å si at du ikke svarer på spørsmålet.

Hvis "du selv" er 37 grader, og blir kald fordi stolen er 20 grader. Hvorfor blir "du selv" ikke kald av lufta du står i, som også er 20 grader?

Svaret er enkelt, som mange har påpekt her. Stolen leder varme på en annen måte enn lufta.
Mange fine forklaringer, samt en haug jeg ikke gadd å lese...



Mange forstår ting mye bedre hvis de får det forklart/vist praktisk, og ikke bare teoretisk.

Derfor: Fyll tre boller/skåler med vann. Den første med kaldt vann, den andre med lunkent og den tredje og siste med varmt vann.

Hold den venstre hånda i det kalde vannet og den høyre i det varme vannet i en liten stund, men dog ikke så lenge at vannet blir lunkent.
Nå: putt begge hendene dine i det lunkne vannet...

Hvilken temperatur har det?
Sitat av slashdot Vis innlegg
Av nøyaktig samme grunn som det funker rimelig bra å sitte i badstu som held 80°C utan spesielt ubehag, men du får ei pen lita blemme om du set deg på eit spikarhovud i samme badstua.
Vis hele sitatet...
Og det er også grunnen til at dersom man hiver vann på ovnen i en badstu, vil luften føles varmere. Fuktighet i luften leder varme bedre enn tørr luft, og siden luften er varmere enn deg vil den i større grad lede varme til huden din.




Sitat av Froydis Vis innlegg
Mange fine forklaringer, samt en haug jeg ikke gadd å lese...



Mange forstår ting mye bedre hvis de får det forklart/vist praktisk, og ikke bare teoretisk.

Derfor: Fyll tre boller/skåler med vann. Den første med kaldt vann, den andre med lunkent og den tredje og siste med varmt vann.

Hold den venstre hånda i det kalde vannet og den høyre i det varme vannet i en liten stund, men dog ikke så lenge at vannet blir lunkent.
Nå: putt begge hendene dine i det lunkne vannet...

Hvilken temperatur har det?
Vis hele sitatet...
Grunnen til dette er jo en annen enn det som diskuteres her, nemlig ulik varmekapasitet i ulike materialer.
Lærte på skolen at huden er ca. 26 grader, og det er inni kroppen at det er 37 grader.
Temperaturen på huden er sterkt varierende mellom ulike faktorer slik at det er meningsløst å snakke om "hudens temperatur". Måler du temperaturen på huden til en person som står i 10 grader mot en som står i 20 grader så er det en forskjell. Temperaturen inne i kroppen vil være 37 uansett.http://hypertextbook.com/facts/2001/AbantyFarzana.shtml kan du se en del påstander om "hudens temperatur", alle over 30 grader.
Sist endret av Kinseek; 5. januar 2009 kl. 18:53.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Skinnstolen har stor varmekapasitet.

Den suger til seg mye varme fort, derfor kjennes den kald ut.
selv har jeg målt håndflatetemperaturen min til 32 grader, +- 3-4 grader, alt ettersom hvor aktiv jeg har vært, romtemperatur, om jeg holder hånda rundt måleproba (pt100) osv..

det vil si at hvis du i et visst tilfelle holder 32 grader hudtemperatur over hele kroppen, lufttemperaturen er 32 grader, og vanntemperaturen i badebassenget ditt er 32 grader, vil du ikke kjenne at du går oppi vannet, fordi det ikke blir noen varmeoverføring, ganske enkelt fordi det ikke er noen temperaturforskjell.
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
selv har jeg målt håndflatetemperaturen min til 32 grader, +- 3-4 grader, alt ettersom hvor aktiv jeg har vært, romtemperatur, om jeg holder hånda rundt måleproba (pt100) osv..

det vil si at hvis du i et visst tilfelle holder 32 grader hudtemperatur over hele kroppen, lufttemperaturen er 32 grader, og vanntemperaturen i badebassenget ditt er 32 grader, vil du ikke kjenne at du går oppi vannet, fordi det ikke blir noen varmeoverføring, ganske enkelt fordi det ikke er noen temperaturforskjell.
Vis hele sitatet...
Vann og luft har forskjellig massetetthet, så du vil fortsatt kjenne at du går oppi vannet
Hvorfor føles kroppen lettere i vann tror du?
Sist endret av Grimdoc; 24. januar 2009 kl. 16:20.
Sitat av Grimdoc Vis innlegg
Vann og luft har forskjellig massetetthet, så du vil fortsatt kjenne at du går oppi vannet
Hvorfor føles kroppen lettere i vann tror du?
Vis hele sitatet...
jaja, selvsagt, men nå tenkte jeg i forhold til temperatur selvsagt.

også trodde jeg ikke du merket 20-30 cm vann så veldig godt, annet enn en litt klam følelse
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Skinnstolen har stor varmekapasitet.

Den suger til seg mye varme fort, derfor kjennes den kald ut.
Vis hele sitatet...
Varmekapasitet bestemmer hvor mye energi man trenger for å forandre temperaturen en grad. Et legeme med høy varmekapasitet tar lang tid å varme opp.

Det som bestemmer hvor varmt et legeme føles er varme-overføringsevnen. Dette er ikke et bestemt tall, men avhengig av temperatur, trykk og hvilke stoffer det er snakk om. Det er også grunnen til at de fleste ikke har noe særlig erfaring med det, det er fryktelig vanskelig å regne med.

Videre, så er hvor varmt noe føles ikke et spesielt bra mål på hvor varmt noe faktisk er. Et godt eksempel på det er hvor mye varmere vann på 40 grader føles enn vann på 35 grader.. kontra forskjellen på 15 og 20 grader.
Sist endret av DumDiDum; 25. januar 2009 kl. 01:19.
Sitat av marsboer Vis innlegg
Det blir omvendt dersom utetemperaturen er mer enn 37 grader. Da blir det varmere når det blåser. (Prøv å bevege deg rundt i badstuen, du).
Vis hele sitatet...
Eller prøv å sniffe inn med nesen^^ Svir skikkelig ...
Sist endret av Kiy0shi; 25. januar 2009 kl. 01:37.
Sitat av slashdot Vis innlegg
To muligheter.

Eine er at ulike mineral har ulik varmekapasitet, og ulik farge. Mørk farge = meir energi tatt opp fra sola. Det vil føre til meir energi til å varme opp vatnet. Stor varmekapasitet vil føre til relativt små forskjeller gjennom døgnet for tempereturen på mineralet.

Den andre, som kun kan forklare ekstremt små deler av temperaturforskjellen, er ruhet i berget. Meir ruhet = meir friksjon = meir bevegelsesenergi blir omgjort til varme = varmere vatn. I praksis vil den kun vere målbar i labforsøk tipper eg...
Vis hele sitatet...
Kan vel også være at den ruglete overflaten på berget gir vannet en større overflate.

Sitat av Kinseek Vis innlegg
Temperaturen på huden er sterkt varierende mellom ulike faktorer slik at det er meningsløst å snakke om "hudens temperatur". Måler du temperaturen på huden til en person som står i 10 grader mot en som står i 20 grader så er det en forskjell. Temperaturen inne i kroppen vil være 37 uansett.http://hypertextbook.com/facts/2001/AbantyFarzana.shtml kan du se en del påstander om "hudens temperatur", alle over 30 grader.
Vis hele sitatet...
Sitat av Kiy0shi Vis innlegg
Eller prøv å sniffe inn med nesen^^ Svir skikkelig ...
Vis hele sitatet...
Temperaturen inni kroppen kan synke, dette heter hypotermi. Jeg regner med at du er klar over dette, og jeg spikker bare fliser nå for at folk ikke skal gå rundt å tro at det er umulig å få annen kropstemperatur. Men temperaturen inni et friskt menneske er ca. 37 grader ja.
Må bare legge til at når man hiver vånn på ovnen i en badstue, da blir det faktisk kaldere i rommet! Tro det eller ei, men det føles mye varme, siden vanndampen varmer deg opp mye mer en lufta!
Sitat av bobbo Vis innlegg
Temperaturen inni kroppen kan synke, dette heter hypotermi. Jeg regner med at du er klar over dette, og jeg spikker bare fliser nå for at folk ikke skal gå rundt å tro at det er umulig å få annen kroppstemperatur. Men temperaturen inni et friskt menneske er ca. 37 grader ja.
Vis hele sitatet...
får jeg lov til å legge til at det finnes noe som heter feber også, da ØKEr faktisk temperaturen, den kan øke med opp til 2 grader under normale sykdomstilfeller, og 4++ under ekstreme sykdomstilfeller.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
men da vi lagde mat på skolekjøkkenet målte vi alltid temperaturen ved å dryppe på hånden når vannet skulle være 37 grader (ellers drepte man gjæren).
Vis hele sitatet...
Ikke helt on topic, men dette kommer av at pulsåren ligger nærme hudoverflaten ved håvdleddet. Er derfor mange bruker undersiden av håndleddet som temperaturkontroll i matlagning med gjær. Aye?
Målinger gjort med hudtemperatur er ikke til å stole på i det hele tatt, den er altfor avhengig av omgivelsene dine. Det er en god veileder, men ikke stol på at den er helt nøyaktig. Gjær er ikke så ømfintlig, den tåler mer enn vi mennesker gjør (hvis vi regner kjernetemperatur, ikke omgivelser), men hud-testen er ikke dum likevel. Wikipedia sier at vanlig gjær dør ved ca. 50 grader, men det står ikke hvor mye kulde den tåler.
Sist endret av bobbo; 26. januar 2009 kl. 03:21.
Huden måler ikke temperatur, men forskjell i temperatur. Det er derfor forsøket til froydis gir det resultatet det gir.

Angående hvorfor stolen kjennes kaldere en lufta, har med både med overnevnte å gjøre, og termofysikk.
Kort og godt(og forenklet) så er det fordi at stolen krever mer energi fra deg til å varmes opp til din temperatur, enn luften gjør(energien blir raskere borte). Det vil da raskt bli "mindre" energi i huden din, og huden vil måle stor forskjell, mens i luften vil energitapet gå saktere slik at "målerene" i huden ikke registrerer like stor forskjell.

Håper det var forståelig, da jeg ikke husker helt hvordan fysikklæreren min forklarte det
Hvis det er dårlig/feil forklart, så føl gjerne for å rette meg!
Sitat av Shadow Reaper Vis innlegg
Håper det var forståelig, da jeg ikke husker helt hvordan fysikklæreren min forklarte det
Hvis det er dårlig/feil forklart, så føl gjerne for å rette meg!
Vis hele sitatet...
Siden jeg irriterer meg grønn over hvor mange fysikklærere som bommer på dette, så poster jeg i tråden igjen for å skrive svar

Varmekapasiteten gir bare svar på hvor fort du vil varme opp det andre elementet. Det har absolutt ingenting å si på mengden energi som overføres ved initsiell kontakt.

Det vi måler med huden vår er ikke hvor varmt noe er, men derimot hvor mye stoffet varmer/kjøler vår egen hud. Varmeoverføringer generelt er avhengig av to faktorer, varmeoverføringsevnen mellom de to stoffene og temperaturdifferansen. Varmeoverføringsevnen er avhengig av hvilke to stoffer det er snakk, samt trykk og temperatur. Den er dermed ikke et enkelt bestemt tall intrikat til hvert enkelt stoff som varmekapasitet er.

Siden kroppen vår kun kan måle hvor mye varmeenergi som forlater huden (igjennom kuldefornemmelse) er det ingen måte for oss å vite om grunnen til at det forlater mye varme er pga høy temperaturdifferanse eller høy varmeoverføringsevne. Derfor føles forskjellige stoffer ikke like varme, selv om de beviselig er det.
Sist endret av DumDiDum; 29. januar 2009 kl. 01:36.