Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  121 19122
Hallo! Broren min har tenkt å reise som utvekslingsstudent til Spania, Han har fått beskjed at han kanskje må ta noen vaksiner for dette. Problemet er at foreldrene våre er sterkt i mot vaksinering og vi lurte derfor på om vaksinasjonen var obligatorisk eller valgfritt.

Organisasjonen heter STS.

Noen med peiling på dette?
Det er åpenbart på tide at dine foreldre må svelge et par kameler.
la meg se om jeg forstår dette. Du spør oss om vi kjenner til det interne reglementet til en organisasjon ved navn STS? Hvorfor kontakter du bare ikke dem direkte? Er det ikke langt mer sannsynlig at du får riktig svar da? Jeg bare lurer altså. Synes alltid det er så rart når folk kommer hit med slike spørsmål.

Samtidig burde dere melde opp foreldrene deres på et par kurs, for eksempel et kurs i religionsvitenskap og et forkurs i medisin. Jeg tror de kunne hatt godt av litt perspektiv.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Samtidig burde dere melde opp foreldrene deres på et par kurs, for eksempel et kurs i religionsvitenskap og et forkurs i medisin. Jeg tror de kunne hatt godt av litt perspektiv.
Vis hele sitatet...
Hvor kommer religionsvitenskap inn i sammenhengen?
Sitat av t33zr Vis innlegg
Hvor kommer religionsvitenskap inn i sammenhengen?
Vis hele sitatet...
Vel, jeg er så freidig at jeg antar at de fleste vaksinemotstandere er det av religiøse årsaker. Å observere sitt eget livssyn gjennom historiske og vitenskapelige perspektiver kan nok alle og enhver ha godt av, men det kan jo hende at jeg tar feil.
Hvor gammel er broren din? Er han 18+ så er det vel likegyldig hva foreldrene måtte mene mtp vaksinasjon
Vaksinasjonen er ikke bare lurt for dere selv, det er også moralsk riktig på grunn av folk dere kan smitte hvis dere får sykdommene. Prøv å overtale foreldrene deres.
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Vel, jeg er så freidig at jeg antar at de fleste vaksinemotstandere er det av religiøse årsaker. Å observere sitt eget livssyn gjennom historiske og vitenskapelige perspektiver kan nok alle og enhver ha godt av, men det kan jo hende at jeg tar feil.
Vis hele sitatet...
Vel. Samtlige av de jeg kjenner som er vaksinasjonsmotstandere er mer konspirasjonsteoretikere enn religiøse i alle fall. Men er ellers enig i at han bør ta kontakt med organisasjonen direkte.
Eventuelt be de se denne episoden av Berulfsens konspirasjoner. Kanskje de får med seg litt om hvordan redselen for vaksiner førte til et stort oppbluss av polio i afrika. Eller hvordan den beryktete undersøkelsen som la skylden for autisme på vaksiner faktisk var sponset av en autisme-foreldreforening (elns)

Uansett, et interessant program uavhengig av standpunkt ang vaksiner.-
Sist endret av pidget; 3. november 2011 kl. 16:00. Grunn: leif
Sitat av pidget Vis innlegg
Eventuelt be de se denne episoden av Berulfsens konspirasjoner. Kanskje de får med seg litt om hvordan redselen for vaksiner førte til et stort oppbluss av polio i afrika. Eller hvordan den beryktete undersøkelsen som la skylden for autisme på vaksiner faktisk var sponset av en autisme-foreldreforening (elns)

Uansett, et interessant program uavhengig av standpunkt ang vaksiner.-
Vis hele sitatet...
Hva med de mange vaksinene som faktisk har vist seg å ha skadelig virkning? Det er gode grunner til å være skeptisk til mye av det som farmasi industrien prøver å dytte på oss. Dog må man vel etterhvert kunne hevde å ha godt nok grunnlag i empiri til at disse standard vaksinene vi har I Norge er "trygge", i vertfall trygg nok målt opp mot risikoen for å få smitten.
Sitat av connubialis Vis innlegg
Vel. Samtlige av de jeg kjenner som er vaksinasjonsmotstandere er mer konspirasjonsteoretikere enn religiøse i alle fall. Men er ellers enig i at han bør ta kontakt med organisasjonen direkte.
Vis hele sitatet...
Min erfaring med konspirasjonsteoretikere er at de tilhører en yngre generasjon. Gjerne en som har hatt muligheten til å tilbringe mesteparten, eller store deler av oppveksten sin klistret foran youtube. Altså snakker vi ikke om mennesker med barn som vurderer utenlandsstudier. Der er kristenfundamentalistene i større grad representert.
Sitat av nikita Vis innlegg
Hva med de mange vaksinene som faktisk har vist seg å ha skadelig virkning? Det er gode grunner til å være skeptisk til mye av det som farmasi industrien prøver å dytte på oss. Dog må man vel etterhvert kunne hevde å ha godt nok grunnlag i empiri til at disse standard vaksinene vi har I Norge er "trygge", i vertfall trygg nok målt opp mot risikoen for å få smitten.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke gi noen eksempler med kilder da?
Sist endret av nikons; 3. november 2011 kl. 16:11.
Hvis det er Spania så er det vel kun utvalge standard reisevaksiner, som stivkrampe, polio og difteri. Dette er vaksiner som har eksistert i mange år og som etter meg bekjent har ingen alvorlige bivirkninger utover litt kløe og rødhet på stikkstedet. Ingen grunn til å ikke ta disse vaksinene mao.
Hørt om bivirkninger eller sett dokumentarer? altså det er åpenbart at en del mennesker får alvorlige føler av vaksiner og det er arrogant og si at det ikke er det. Jeg kommer dog ikke hit for å diskutere det, og den bedrevitende holdningene noen her har er det bare å legge fra dere.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Problemet er at foreldrene våre er sterkt i mot vaksinering
Vis hele sitatet...
Dette burde vært en sak for barnevernet!
Vel, informasjon er aldri skadelig. Dokumentaren jeg linket til er full i informasjon, henvisnger til medisinske forsøk og ellers etterprøvbare opplysninger. At noen blir syk etter å ha tatt en vaksine er ikke unormalt. At folk blir syk i det hele tatt er normalt. At noen får en lidelse eller sykdom tett etter en vaksinering er heller ikke veldig spesielt, sett at 95% av befolkningen tar den vaksinen.
Men seriiøst, jeg orker ikke folk som har lært det samme som meg på skolen, men ikke klarer å se ting fra en annen side, fordi det de har lært, er det som er riktig. Berm kaller jeg disse menneskene, altså menneskene som lot seg lede av Hitler, på grunnen av mangel på evnen til å tenke selv. Og på grunn av den irriterende bermen over, har jeg lyst til å slette tråden, hvordan kan jeg gjøre dette?
Sist endret av jacwah; 3. november 2011 kl. 16:50.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Jeg har gjort dette flere ganger i det siste: Kjapt funnet kilder, fordi folk på nFF skriver «jeg minnes å ha hørt at herpa derpa sherpa».

Det vanner ut tråder, og får folk til å tro at det ikke finnes konkret informasjon om det som diskuteres.

Min fremgangsmåte denne gang: Wikipedia -> Vaccine -> Opposition to vaccination.

Den tar det ikke lang tid å lese, og om du vil, kan du lese hele vaksineopposisjonsartikkelen.

Til dere som kommer utsagn om at «Det finnes forferdelige bivirkninger! Skadelige virkninger! Onde farmasøyter»: Jeg gir langt faen i hva dere kommer med, helt til dere har troverdige kilder.

Medisinsk konsensus er at vaksiner er en Bra Ting™, og mange mennesker vil av natur tro på konspirasjonsteorier.

jacwah: Du kan ikke slette tråden. Og det å tro at vaksiner er en uhumsk uting er ikke å tenke selv, det er bare å følge en annen «saueflokk», som dessverre er ledet av skrullinger.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Men seriiøst, jeg orker ikke folk som har lært det samme som meg på skolen, men ikke klarer å se ting fra en annen side, fordi det de har lært, er det som er riktig. Berm kaller jeg disse menneskene, altså menneskene som lot seg lede av Hitler, på grunnen av mangel på evnen til å tenke selv. Og på grunn av den irriterende bermen over, har jeg lyst til å slette tråden, hvordan kan jeg gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Kun moderatorer kan slette tråder. Og når du fremlegger dine foreldres syn på vaksine på vaksiner på et diskusjonsforum, spesielt nFF, så må du regne med kritikk. Jeg skjønner ikke helt hvor Hitler kom inn i bildet.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Men seriiøst, jeg orker ikke folk som har lært det samme som meg på skolen, men ikke klarer å se ting fra en annen side, fordi det de har lært, er det som er riktig. Berm kaller jeg disse menneskene, altså menneskene som lot seg lede av Hitler, på grunnen av mangel på evnen til å tenke selv. Og på grunn av den irriterende bermen over, har jeg lyst til å slette tråden, hvordan kan jeg gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Så du tar heller det dine foreldre sier som god fisk. Flott.
Men seriiøst, jeg orker ikke folk som har lært det samme som meg på skolen, men ikke klarer å se ting fra en annen side, fordi det de har lært, er det som er riktig. Berm kaller jeg disse menneskene, altså menneskene som lot seg lede av Hitler, på grunnen av mangel på evnen til å tenke selv. Og på grunn av den irriterende bermen over, har jeg lyst til å slette tråden, hvordan kan jeg gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Nå er det ikke akkurat vaksiner man lærer mest om i grunnskolen akkurat. Samtidig er det vel ingen som sier at vaksiner er trygt fordi det er det bare. Man har empirisk data og godt grunnlag for å hevde at standardiserte utbredte vaksiner er trygge, og burde tas.

Vet ikke med deg, men de lærerne jeg har hatt har fremmet kritisk tenking framfor alt, det å kunne reflketere over ting og tenke selv har vært hovedideen fra 8.klasse og helt opp til 3.klasse. Nå på universitetet er det enda mer vekt på det.
Sist endret av Fanfarlo; 3. november 2011 kl. 16:57.
Helt ærlig så bryr jeg meg ikke personlig om vaksiner, jeg vet ikke nok om det. Men å vise så lite respekt som noen over gjør er bare patetisk. Og jeg sier ikke at folk bør mene at vaksiner er dårlig, bare å betvile at det er 100 prosent hva man har lært. Husk at det ligger mye penger i vaksiner for legeselskaper. Og husk at folk trodde jorda var flat og at folk ble henrette om man trodde noe annet.

I tillegg har det ingenting med religion å gjøre for de som tror det. Vaksiner er ingen eksakt vitenskap fordi det er å tukle med kroppens naturlige tilstand. Noen ting kan man ikke betvile, som fysikk, men dette er ikke eksakt vitenskap bare ha det i bakhodet.
Sist endret av jacwah; 3. november 2011 kl. 16:59.
Den eneste grunnen til at dere vaksinasjonsmotstandere ikke allerede har dødd ut er at vi andre tar vaksinen vår og dermed beskytter dere tullinger mot at sykdommene som folk døde som fluer av i gamle dager. Å nekte vaksine er både idiotisk og egoistisk.
Sitat av jacwah Vis innlegg
Husk at det ligger mye penger i vaksiner for legeselskaper..
Vis hele sitatet...
Husk at det ligger mye penger i alternativ medisin for selskaper som finner på slikt.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
jacwah: Om du bekymrer deg såpass for at folk ikke er kritiske tenkere, er nFF virkelig ikke stedet å begynne.

Særlig når du kommer med «Vaksiner er ingen eksakt vitenskap fordi det er å tukle med kroppens naturlige tilstand».

Så dermed kan ikke noe som «tukler med kroppens naturlige tilstand» være en eksakt vitenskap?

Har du en tydelig (eksakt?) definisjon av «kroppens naturlige tilstand»?

Vet du i det hele tatt hva en eksakt vitenskap er?
Eksakt vitenskap betegner vitenskapelige fagområder med utstrakt bruk av kvantitative metoder og presise prediksjoner av eksperimentelle utfall ved hjelp av matematiske hypoteser.

Realfaglige fagområder som matematikk og naturvitenskap er de som typisk betegnes som eksakte vitenskaper.
Vis hele sitatet...
Eller kan det være at denne videoen er relevant?
Jeg bryr meg ikke om hva dere synes, ikke litt en gang. Hold det for dere selv. Diskusjonen stopper her, hvis noen har et problem med det som foreslår jeg at dere fyller hverdagen deres med andre aktiviteter som kanskje kan føles mer produktivt.
Vis hele sitatet...
Sier litt om din kritiske tenking..
Sitat av jacwah Vis innlegg
Okei, du får tro det også tror jeg noe annet. Jeg gidder ikke å være irritere meg over folk som petterpan2 en gang. Han har det sikkert vanskelig nok som det er Men seriøst åssen kan jeg kontakte moderator? Jeg lagde tråden for et spørsmål, ikke for at folk skulle komme med sin mening angående vaksine. Jeg bryr meg ikke om hva dere synes, ikke litt en gang. Hold det for dere selv. Diskusjonen stopper her, hvis noen har et problem med det som foreslår jeg at dere fyller hverdagen deres med andre aktiviteter som kanskje kan føles mer produktivt.
Vis hele sitatet...
Vaksinen er et krav. Du får ikke reise uten. Dette pga du risikerer å dra med deg sykdommer som ikke eksisterer i Norge inn til landet når du kommer tilbake.


At du i det hele tatt lurer på noe slikt er tåpelig. Å ikke tro på vaksiner er det samme som å ikke tro på at du trenger vann og mat for å leve..
Sitat av jacwah Vis innlegg
Men seriiøst, jeg orker ikke folk som har lært det samme som meg på skolen, men ikke klarer å se ting fra en annen side, fordi det de har lært, er det som er riktig. Berm kaller jeg disse menneskene, altså menneskene som lot seg lede av Hitler, på grunnen av mangel på evnen til å tenke selv. Og på grunn av den irriterende bermen over, har jeg lyst til å slette tråden, hvordan kan jeg gjøre dette?
Vis hele sitatet...
Synes dette i større grad gjelder for vaksinenektere, som lar seg lede av konspirasjonsteoretikere som sitter på gutterommene sine og sprer svada og frykt på youtube. Det viser mangel på kritisk sans og evne til å tenke selv.

Når du kommer med slike konspiratoriske og paranoide utsagn her på nff må du forvente å få pisk. Du kan sikkert treffe lettlurte likesinnede på nyhetsspeilet elns.
Sist endret av Flexxnes; 3. november 2011 kl. 17:14.
Da jeg var i USA var iallefall vaksinen obligatorisk.

Personlig skiller jeg klart mellom velprøvde vaksiner og "faen-ny-influensa-så-vi-må-tjene-penger"-vaksine. Tok ikke vaksine mot svineinfluensa og er jævlig glad for det.

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...e-3538009.html
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
[metadiskusjon]jacwah: Du har ikke eierskap i denne tråden. Folk har allerede besvart spørsmålet ditt, men diskuterer vaksinasjonsnekt. Om du ikke er åpen nok for å diskutere med dem, kan du slutte å poste i tråden.

Men er det ikke du som ikke klarer å se ting fra en annen side om du ikke er villig til å diskutere dette?[/metadiskusjon]
Okei, bobbo jeg setter pris på at du ikke har samme holdning som de over, men da jeg sa at diskusjonen stopper her så mente jeg det. Jeg synes alt blir veldig ubehagelig nå. Nok er nok og det gjelder alle.
Sitat av jacwah Vis innlegg
men da jeg sa at diskusjonen stopper her så mente jeg det. Jeg synes alt blir veldig ubehagelig nå. Nok er nok og det gjelder alle.
Vis hele sitatet...
Du. Nå veit ikke jeg hvor gammel du er. Men dette er noe barnslig pisspreik. Hadde du i førsteposten din unnlatt å nevne at dine foreldre er sterke motstandere av vaksinering, så tviler jeg på at det i det hele tatt hadde blitt tatt opp. At du synes det er "ubehagelig" at noen prøver å fortelle deg at det finnes positive ting ved vaksinasjon, er så farfetched at jeg dør litt inni meg av det. Jeg er ikke noe stor tilhenger av vaksiner selv. Unngår sånne trendvaksiner som "svineinfluensa-vaksinen". Men jeg skjønner selvsagt de som ønsket å gjøre det.

On topic: Ring selskapet og spør om dette er obligatorisk og at du av personlige grunner ønsker å unngå dette dersom det er noe mulighet for det.

http://www.sts-education.no/norway/contact/index.html

http://reiseklinikken.com/
Sitat av jacwah Vis innlegg
Hørt om bivirkninger eller sett dokumentarer? altså det er åpenbart at en del mennesker får alvorlige føler av vaksiner og det er arrogant og si at det ikke er det.
Vis hele sitatet...
Bivirkninger kan forekomme hos noen veldig få, men poenget er at de er vesentlig mildere og sjeldnere enn symptomene av sykdommen. Det er takket være vaksiner, og på tross av vaksinemotstandere, at vi har helt utryddet en rekke sykdommer, og nesten utryddet enda flere. Det vil ikke være en feilaktig betraktning å si at vaksinemotstandere er gratispassasjerer på samfunnets flokkimmunitet, noe som er lett å kalle egoistisk. Hadde det ikke vært for at andre tok vaksinene sine ville sykdommer som tuberkulose, polio, meslinger, kusma, kopper og rabies vært høyst reelle og alvorlige trusler for din og andres helse i dag.

Sitat av jacwah Vis innlegg
Jeg kommer dog ikke hit for å diskutere det, og den bedrevitende holdningene noen her har er det bare å legge fra dere.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som egentlig er bedreviteren her? De som snakker ut fra en kunnskap om hvordan vaksiner fungerer, og har akkumulert legevitenskap om immunitet fra slutten av 1700-tallet i ryggen? Eller han som stikker fingrene i ørene og sier at alle tar feil og at vaksiner er "unaturlig" fordi foreldrene hans har sagt det?

Sitat av jacwah Vis innlegg
Okei, bobbo jeg setter pris på at du ikke har samme holdning som de over, men da jeg sa at diskusjonen stopper her så mente jeg det. Jeg synes alt blir veldig ubehagelig nå. Nok er nok og det gjelder alle.
Vis hele sitatet...
Det finnes selvsagt ingen grunn til at du skal få fritak fra kritikk av dine uttalelser på et offentlig diskusjonsforum, bare fordi du synes det er ubehagelig å bli motsagt.
Sist endret av Provo; 3. november 2011 kl. 18:04.
Det som er skummelt er at vaksine blir et must etterhvert fordi noen sprer dritt rundt om kring i verden. Vaksine må etterhvert til for å overleve. Hvilke stoffer som blir puttet i vaksinen er umulig å si (du lever i en illusjon hvis du stoler blindt på etikketen). Hvorfor spres det dritt rundt om kring i verden? Hvorfor finnes hiv/aids?

Om det er naturens gang er helt og holdent opp til deg selv å tro på, ikke bedrevitere på freak med "ateist,fysikkogfakta"-innstillinger, men de har selvfølgelig lov til å si sin mening, akkurat som jeg også har.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det som er skummelt er at vaksine blir et must etterhvert fordi noen sprer dritt rundt om kring i verden. Vaksine må etterhvert til for å overleve. Hvilke stoffer som blir puttet i vaksinen er umulig å si (du lever i en illusjon hvis du stoler blindt på etikketen). Hvorfor spres det dritt rundt om kring i verden? Hvorfor finnes hiv/aids?

Om det er naturens gang er helt og holdent opp til deg selv å tro på, ikke bedrevitere på freak med "ateist,fysikkogfakta"-innstillinger, men de har selvfølgelig lov til å si sin mening, akkurat som jeg også har.
Vis hele sitatet...
Så Aids finnes fordi vi tar vaksiner?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det som er skummelt er at vaksine blir et must etterhvert fordi noen sprer dritt rundt om kring i verden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor spres det dritt rundt om kring i verden?
Vis hele sitatet...
Dritt ja. Dritt er ikke bra. Dritt kan være farlig.

Hva mener du egentlig med «dritt»?
Hvilke stoffer som blir puttet i vaksinen er umulig å si (du lever i en illusjon hvis du stoler blindt på etikketen).
Vis hele sitatet...
Vel, jeg har aldri lest etiketten på en ampulle eller annen vaksinebeholder, men leste allerede på barneskolen om Jenner, og fikk høre hvordan vaksiner virker. Så det du sier er at det ikke er t.d. døde bakterier av sykdommen vi vaksineres mot, men noe annet? Og at vi umulig kan vite hva dette «annet» er, men at det helt sikkert ikke er det vi tror det er?

Hvorfor ikke?
Om det er naturens gang er helt og holdent opp til deg selv å tro på, ikke bedrevitere på freak med "ateist,fysikkogfakta"-innstillinger, men de har selvfølgelig lov til å si sin mening, akkurat som jeg også har.
Vis hele sitatet...
Naturvitenskap er ikke meninger.
Sitat av nikons Vis innlegg
Så Aids finnes fordi vi tar vaksiner?
Vis hele sitatet...
Det blir litt vanskelig å tolke spørsmålet ditt.

Men jeg ender med at jeg ikke vet om aids finnes fordi vi tar vaksiner. Vet du?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Dritt ja. Dritt er ikke bra. Dritt kan være farlig.

Hva mener du egentlig med «dritt»?
Vis hele sitatet...
Sykdommer.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Vel, jeg har aldri lest etiketten på en ampulle eller annen vaksinebeholder, men leste allerede på barneskolen om Jenner, og fikk høre hvordan vaksiner virker. Så det du sier er at det ikke er t.d. døde bakterier av sykdommen vi vaksineres mot, men noe annet? Og at vi umulig kan vite hva dette «annet» er, men at det helt sikkert ikke er det vi tror det er?

Hvorfor ikke?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, vet du?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Naturvitenskap er ikke meninger.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Naturvitenskap er et språk.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Men jeg ender med at jeg ikke vet om aids finnes fordi vi tar vaksiner. Vet du?
Vis hele sitatet...
Jonta swings the Wikipedia-baton again. It's super effective!
Most HIV researchers agree that HIV evolved at some point from the closely related Simian immunodeficiency virus (SIV)
Vis hele sitatet...
(Lenke)
Sitat av Simplicity
Sitat av Jonta Vis innlegg
Hva mener du egentlig med «dritt»?
Vis hele sitatet...
Sykdommer.
Vis hele sitatet...
Aha. Så da kan vi erstatte «dritt» med «sykdommer», og får
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det som er skummelt er at vaksine blir et must etterhvert fordi noen sprer sykdommer rundt om kring i verden.
Vis hele sitatet...
Hvorfor spres det sykdommer rundt om kring i verden?
Vis hele sitatet...
Og kan svare med «Ja, noen sprer sykdommer rundt omkring i verden». Hvorfor? Delvis fordi folk ikke vaksinerer seg.
Sitat av Simplicity
Sitat av Jonta Vis innlegg
Så det du sier er at det ikke er t.d. døde bakterier av sykdommen vi vaksineres mot, men noe annet?
Vis hele sitatet...
Det vet jeg ikke, vet du?
Vis hele sitatet...
Ja. Jeg vet faktisk. For du skrev det for omtrent en time siden.

På hvilket grunnlag vet jeg ikke.

Om det er såpass mye du ikke vet, men fortsatt tydeligvis er interessert i, foreslår jeg at du oppsøker denne kunnskapen.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Jonta swings the Wikipedia-baton again. It's super effective!(Lenke)
Vis hele sitatet...
Hvem er det vi egentlig skal tro? Du velger å tro på det? Jeg stiller meg kritisk til det.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Aha. Så da kan vi erstatte «dritt» med «sykdommer», og fårOg kan svare med «Ja, noen sprer sykdommer rundt omkring i verden». Hvorfor? Delvis fordi folk ikke vaksinerer seg.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt!

Sitat av Jonta Vis innlegg
Om det er såpass mye du ikke vet, men fortsatt tydeligvis er interessert i, foreslår jeg at du oppsøker denne kunnskapen.
Vis hele sitatet...
Hehe, det er forskjell på å stille seg kritisk og ta til takke med det man får...


Go pray to darwin, wiseguy...


PS. Du har fortsatt ikke svart på hvorfor det spres dritt rundt om kring i verden (dvs. nye sykdommer). HVORFOR?

Å bekjempe det er noe helt annet enn utgangspunktet.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Hvem er det vi egentlig skal tro? Du velger å tro på det? Jeg stiller meg kritisk til det.


Helt korrekt!



Hehe, det er forskjell på å stille seg kritisk og ta til takke med det man får...


Go pray to darwin, wiseguy...


PS. Du har fortsatt ikke svart på hvorfor det spres dritt rundt om kring i verden (dvs. nye sykdommer). HVORFOR?



Å bekjempe det er noe helt annet enn utgangspunktet.
Vis hele sitatet...
Han har kilder, du har ikke.
Fysisk kontakt og bakterier som sprer seg i luften når du f.eks. hoster.
Bakterier og virus utvikler seg slik at de blir resistente mot medisiner, antibiotika osv.

Er det ikke egentlig ganske åpenbart hvordan sykdommer sprer seg?
Sist endret av nikons; 3. november 2011 kl. 19:42.
Sitat av nikons Vis innlegg
Han har kilder, du har ikke.
Fysisk kontakt og bakterier som sprer seg i luften når du f.eks. hoster.
Bakterier og virus utvikler seg slik at de blir resistente mot medisiner, antibiotika osv.

Er det ikke egentlig ganske åpenbart hvordan sykdommer sprer seg?
Vis hele sitatet...
Hvorfor i alle dager skal jeg ha "kilder" på noe mennesket har lurt på siden "oppstandelsen" av eksempelvis aids/hiv. Det finnes ingen fasit, akkurat som at det ikke finnes noen fasit på fysikkens "lover". Du velger å tro blindt på det, jeg velger å stille meg kritisk. (jeg kan sikkert finne frem noen "aids = government" kilder, men jeg vil fortsatt stille meg kritisk til det)

Men hvis du tenker enda lenger kanskje du finner ut at via disse vaksinene finnes det nye sykdommer? A never ending circle... Jeg vet ikke, vet du?

Jeg har fortsatt til gode å se en vaksine som kurerer alt.

Har aldri nektet for at vaksiner er flotte og finne å ha for en spesifikk sykdom(sfamilie), men jeg stiller meg fortsatt kritisk til innholdet.


Sykdommer sprer seg som regel mellom menneskelig kontakt?

Det er fortsatt ikke utganspunktet til sykdommen...

HVORFOR sprer sykdommer seg eller hvorfor finnes sykdommer?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Hvem er det vi egentlig skal tro? Du velger å tro på det? Jeg stiller meg kritisk til det.
Vis hele sitatet...
Vær så god. Du kan gjerne stille deg kritisk. På hvilket grunnlag?
Helt korrekt!
Vis hele sitatet...
Du siterer dårlig, så det er vanskelig å forstå hva du mener. Har du nå gjort en helomvending i din mening om vaksiner, og synes det er dumt at folk ikke vaksinerer seg?
Hehe, det er forskjell på å stille seg kritisk og ta til takke med det man får...
Vis hele sitatet...
Jeg anntar sjelden at folk troller, men nå mistenker jeg deg for å gjøre det. Du fremstår som noen som ikke har på langt nær nok kunnskap til å kunne «stille seg kritisk», og jeg har ingen grunn til å tro noe annet.

Å fastslå at du fortsatt ikke har gitt grunnlag for den kritiske stillingen din har jeg allerede tidligere i denne posten.
PS. Du har fortsatt ikke svart på hvorfor det spres dritt rundt om kring i verden (dvs. nye sykdommer). HVORFOR?
Vis hele sitatet...
1: Jo. Se «fordi folk ikke vaksinerer seg».
2: Hvorfor skulle jeg komme med enda et svar? Ender vel nok en gang med at du «stiller deg kritisk».
HVORFOR sprer sykdommer seg eller hvorfor finnes sykdommer?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Infecti...e#Transmission
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det finnes ingen fasit, akkurat som at det ikke finnes noen fasit på fysikkens "lover". Du velger å tro blindt på det, jeg velger å stille meg kritisk.
Vis hele sitatet...
Nei.

Det er ikke snakk om å tro blindt. Det er snakk om å bruke vitenskapelig metode.

Andelen deltakere i denne tråden som tror du har et fnugg peiling på hva den går ut på er forsvinnende liten.
Jeg har fortsatt til gode å se en vaksine som kurerer alt.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt veldig mye «til gode».

Hvem har påstått at én vaksine er panacea?

Du fremstår som en solipsist.
Sitat av Jonta Vis innlegg
Vær så god. Du kan gjerne stille deg kritisk. På hvilket grunnlag?
Vis hele sitatet...
Det finnes ingen fasit?

Eller for å snu på flisa, på hvilket grunnlag skal jeg IKKE stille meg kritisk?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Du siterer dårlig, så det er vanskelig å forstå hva du mener.Har du nå gjort en helomvending i din mening om vaksiner, og synes det er dumt at folk ikke vaksinerer seg?
Vis hele sitatet...
Har aldri sagt at det er dumt at folk ikke vaksinerer seg.

Sitat av Jonta Vis innlegg
Jeg anntar sjelden at folk troller, men nå mistenker jeg deg for å gjøre det. Du fremstår som noen som ikke har på langt nær nok kunnskap til å kunne «stille seg kritisk», og jeg har ingen grunn til å tro noe annet.
Vis hele sitatet...
Fordi jeg har evnen til å stille meg kritisk? Noe du ikke har til noe du tror blindt på?

Sitat av Jonta Vis innlegg
Å fastslå at du fortsatt ikke har gitt grunnlag for den kritiske stillingen din har jeg allerede tidligere i denne posten.1: Jo. Se «fordi folk ikke vaksinerer seg».
2: Hvorfor skulle jeg komme med enda et svar? Ender vel nok en gang med at du «stiller deg kritisk».
Vis hele sitatet...
Hvilket svar er det du egentlig har gitt meg?

En wiki-link?


Prøve å tenke selv?

"Det funker tydeligvis ikke for deg..."

Hvem er du til å si at det ikke funker for meg?

"Troll."



Fått min dose av bedrevitere på freak.no, takk for ikveld

Sitat av Jonta Vis innlegg
Nei.

Det er ikke snakk om å tro blindt. Det er snakk om å bruke vitenskapelig metode.

Andelen deltakere i denne tråden som tror du har et fnugg peiling på hva den går ut på er forsvinnende liten.Du har fortsatt veldig mye «til gode».

Hvem har påstått at én vaksine er panacea?

Du fremstår som en solipsist.
Vis hele sitatet...
Arrogansen...


Trenger jeg å ha noe "til gode"? Eller å ha dypere kunnskap om noe for å stille meg kritisk?


Vitenskapelige metoder er rett for deg, kanskje ikke rett for meg.

Jeg stiller meg kritisk til vaksiner og dets innhold, du tar det imot med åpne armer og mener at fremtiden ligger i det digitale og vitenskapelige(?).

Du stoler blindt på ateisme(?), noen stoler blindt på bibelen.

Du tror ikke på det som står i bibelen uten å egentlig ha noen dypere innsikt i den.


Jeg ser poenget ditt, men jeg tror ikke du har dybde nok til å se poenget mitt? Eventuelt bare en arrogant bedreviter?
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det finnes ingen fasit?
Vis hele sitatet...
Tull. Det finnes en fasit i form av at det finnes riktige og gale svar på hvordan sykdommer sprer seg og utvikler seg. Enten så sprer sykdommer seg ved at små basiller med hatt og monokkel kjører små Vespa-scootere fra nesegrev til nesegrev, eller så gjør de ikke det.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Eller for å snu på flisa, på hvilket grunnlag skal jeg IKKE stille meg kritisk?
Vis hele sitatet...
Fordi du ikke kan et halvt knepp om det du snakker om, og ikke har noe grunnlag for de mildt sagt absurde meningene du danner deg.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Har aldri sagt at det er dumt at folk ikke vaksinerer seg.
Vis hele sitatet...
Du har sagt at vaksiner gir opphav til nye sykdommer, og har antydet at vaksiner har skapt AIDS. Da er det rimelig å anta at du er mot vaksinering.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Fordi jeg har evnen til å stille meg kritisk? Noe du ikke har til noe du tror blindt på?
Vis hele sitatet...
"Å tro blindt" er å tro uten bevis. Her snakker vi det stikk motsatte. Vi tror fordi det finnes praktisk talt uendelige mengder bevis på at vaksiner ikke produserer sykdommer og at AIDS ikke er et resultat av vaksinering, og at vaksiner er en særdeles effektiv metode for å utrydde og minimere sykdommer. Prosessen bak spredning og utvikling av sykdommer, så vel som virkemåten til vaksiner, er ekstremt godt kjent, og deler av dette har vært kjent i cirka 200 år.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Hvilket svar er det du egentlig har gitt meg?
Vis hele sitatet...
Du har fått en mengde svar på hvordan sykdommer sprer seg og utvikler seg. Hvis du ikke kan dette foreslår jeg at du tar opp igjen ungdomsskolen.

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Fått min dose av bedrevitere på freak.no, takk for ikveld
Vis hele sitatet...
Ironien formelig bobler over her..

Sitat av Simplicity Vis innlegg
Du stoler blindt på ateisme(?), noen stoler blindt på bibelen.

Du tror ikke på det som står i bibelen uten å egentlig ha noen dypere innsikt i den.
Vis hele sitatet...
Bevisbyrden er på de som tror og hevder at noe er sant. Når det kommer til vaksiner er bevisene ekstremt omfattende, noe man ikke på noen måte kan si om det som står i Bibelen. Når det er sagt er min personlige erfaring at engasjerte ateister har en voldsomt mye dypere innsikt i Bibelen enn de aller, aller fleste troende.
Sist endret av Provo; 3. november 2011 kl. 21:29.
Sitat av Simplicity Vis innlegg
Det finnes ingen fasit, akkurat som at det ikke finnes noen fasit på fysikkens "lover". Du velger å tro blindt på det, jeg velger å stille meg kritisk.
Vis hele sitatet...
Da velger du samtidig å ikke bli tatt alvorlig, da du innrømmer at du ikke har kunnskapen som skal til for å ta et veloverveid valg om stille deg kritisk.

Du kan kalle det bedrevitenhet, men nå er det en gang slik at noen vet bedre enn andre. Alle meninger har ikke samme verdi. Hvis du f.eks skal ut å fly, hva foretrekker du da - at piloten som er fagutdannet styrer spakene eller at passasjerene trekker lodd blant hverandre om hvem som skal være pilot? Det er jo ingen fasit, er det?

Joda, det hender at piloter gjør feil og fly detter ned. Ingeniører gjør konstruksjonsfeil. Medisinere feilbehandler.

Men når det kommer til det å produsere kunnskap i den praktiske verden, så er vitenskapelig metode basert på empirisk utprøving, justering, feiling, retting og sannsynlighetsberegning helt overlegen. Du kan velge å erstatte denne metoden med fantasifulle konspiranoide påstander om at det umulig å vite hva som egentlig puttes i vaksinene - men det blir litt som å høre den blinde snakke om farger han ikke ser.
Sist endret av Bolverk; 3. november 2011 kl. 21:22.
Det oppstår ikke nye sykdommer hver gang du lager en vaksine. Viruset eller bakterien kan mutere så den ikke lenger dør av vaksinen, men dette er overhodet ikke det samme.

Sett deg inn i litt elementær biologi før du prøver å argumentere mot vaksine.
Sitat av Bolverk Vis innlegg
Da velger du samtidig å ikke bli tatt alvorlig, da du innrømmer at du ikke har kunnskapen som skal til for å ta et veloverveid valg om stille deg kritisk.
Vis hele sitatet...
Du stiller deg kritisk til bibelen uten å egentlig ha noen videre innsikt i den?

Selvmotsigelse?

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Du kan kalle det bedrevitenhet, men nå er det en gang slik at noen vet bedre enn andre. Alle meninger har ikke samme verdi. Hvis du f.eks skal ut å fly, hva foretrekker du da - at piloten som er fagutdannet styrer spakene eller at passasjerene trekker lodd blant hverandre om hvem som skal være pilot? Det er jo ingen fasit, er det?
Vis hele sitatet...
Veldig godt poeng.

Sitat av Bolverk Vis innlegg
Men når det kommer til det å produsere kunnskap i den praktiske verden, så er vitenskapelig metode basert på empirisk utprøving, justering, feiling, retting og sannsynlighetsberegning helt overlegen. Du kan velge å erstatte denne metoden med fantasifulle konspiranoide påstander om at det umulig å vite hva som egentlig puttes i vaksinene - men det blir litt som å høre den blinde snakke om farger han ikke ser.
Vis hele sitatet...
Også et godt poeng.

Jeg ser poenget ditt/deres, men jeg ser også poenget mitt, gjør du det?


Jeg stiller meg kritisk til vaksiner og dets innhold, jeg tar vaksiner, men jeg stiller meg fortsatt kritisk til det. Er på ingen måte en som faller for ymse teorier på youtube eller det vitenskapelige "beviste" som står i lærerbøker. Stiller meg kritisk til det meste og lager min egen mening av det. Min mening om vaksine er at det er skumle greier jeg helst ville vært foruten.