Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  43 4137
slik jeg har forstått det så er det en del studier gjort på cannabis allerede som viser at stoffet ikke er så farlig som man først trodde.

greit å vite før jeg preiker videre:

http://en.wikipedia.org/wiki/Depersonalization

http://en.wikipedia.org/wiki/Derealization

vel, jeg er 17 år og jeg har røyket hasj en del ganger. siste gang var en tirsdagskveld sammen med kamerater for omtrent 6 måneder siden. siden da har tilværelsen vært ganske kaotisk. kvelden startet fint, men etterhvert utviklet det seg til å bli en skikkelig bad trip, noe jeg ikke visste var mulig når man røyket hasj. i omtrent 6 timer levde jeg gjennom et lite angsthelvete uten like. opplevelsen var traumatisk. dagen etter våknet jeg og følte meg en smule bakestein. den verste angsten var borte, men etterhvert som dagen gikk merket jeg at det var noe veldig galt. i omtrent 1 uke opplevde jeg intens derealization og depersonalization. etter det begynte det å forsvinne litt, men det lå fremdeles i bakgrunnen av sinnet mitt. trikset var å holde seg opptatt og fokusert på andre ting. omtrent 1 måned etterpå opplevde jeg et tilbakefall og opplevde samtidig en intens eksistensiell angst. dette varte også i omtrent en uke, og jeg var som resultat borte fra skolen. jeg la alle kortene på bordet og fortalte foreldrene mine om hasjen og bad tripen. etter kort tid fikk jeg hjelp av diverse psykologer og leger. de kunne konkludere med at jeg ikke var sinnsyk og at jeg bare måtte ta tiden til hjelp og se hvordan det utviklet seg. det gikk sakte over, men jeg endte opp med å slutte i mange fag for å minske stress.

jeg er omtrent frisk nå vil jeg tørre å påstå. jeg er selvfølgelig et kaos innvendig, og det hender at jeg får små tilbakefall av derealization og depersonalization. men det verste er over.

en kamerat av meg opplevde også omtrent det samme, bare ikke like ille som meg. det varte bare i 2 dager etter han hadde røyka, men han beskrev en apatisk, tom og uvirkelig følelse, mye av det samme jeg hadde. samme skjedd med fettern min. fostersøstra mi opplevde akkurat det samme som meg, men det gikk over etter 4 dager.

og etter litt "research" virker det for meg som om mange av de som sliter med derealization og depersonlization har røyket hasj som tenåringer. flertallet av de som fikk de i ungdommen har hvertfall røyket hasj.

jeg møter jo til stadig folk på min egen alder som er veldig pro cannabis og nærmest hyller stoffet som en harmløs gave fra himmelen, noe jeg etterhvert har begynt å tvile litt på. gud vet hvor mange nettsider ved navnet " debunking top ten myth about cannabis " som finnes på nettet. å være pro cannabis virker mer og mer som en liten trend for unge opprørere, og det finnes nok av informasjon rundt omkring som støtter den tankengangen.

dog det kanskje er sant at cannabis ikke er stort farligere enn alkohol, så tror jeg dette i så fall gjelder for mennesker som er ferdigutviklet, noe man ikke skjer før man er omtrent 20-22 år. for oss yngre mennesker som verken er ferdigutviklet mentalt eller fysisk så tror jeg cannabis kan være svært farlig. det er hvertfall det jeg har erfart og observert.

jeg tror denne pro cannabis tankegangen som nå har blitt mer og mer populær blant ungdommen er svært skadelig ettersom man lett kan undervurdere de potensielle skadevirkningene av å bruke stoffet. jeg tror cannabis er farlig for yngre mennesker.

hva tenker dere?
Agreed, inntak av cannabis før hjernen er ferdig utviklet kan ha ( ikke nødevendigvis ) uheldige konsekvenser. Men er pro-legaliserings snakket konstruktivt? Definitivt, i og med at vi alle mennesker har en i boendes rett til å velge åssen vi vil føre livet vårt. Og en forkastelse av gamle dagers tankemåter er et steg i riktig retning spør du meg. Og med disse dagers finans krise så ville avgifter fra cannabis muligens hjelpe "skuta" på rett kjøl..
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Alle rusmidler er farlig på en eller annen måte. Spesielt i ungdomstiden når man ikke er ferdig utviklet, både fysisk og psykisk.
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Det er vel ingen som mener at cannabis er ufarlig? Det er fortsatt et rusmiddel som endrer virkelighetsoppfatning og påvirker sinnet på til dels sterke måter. Greia er vel heller at folk ikke vil bli straffet for ting man med egen viten og vilje putter i sin egen kropp. Hadde stoffet vært legalisert og kontrollert ville det vært mye lettere å sørge for at personer under 18(20) ikke får tak i det. Sånn som det er nå er det lettere å få tak i cannabis lørdag klokken 19.00 enn alkohol.
Bruker få dette iblandt, freaka meg ut som faen i starten men nå klarer jeg å holde meg rolig når det skjer. Jeg tror dog at det hovedsakelig kommer av nikotin, iogmed at jeg ikke har fått de i de periodene jeg har prøvd å slutte med snus.
Første gangen det skjedde husker jeg, satt å snakka med en jente i en sofa. Plutselig klarer jeg ikke å følge med på en dritt av hva hun sier, totalt umulig. Det var som om alle objekter i rommet ble dritstore, og alt ble på en måte mye mere klart, akkurat som når man er i en lucid dream. Det ble liksom mere virkelig enn virkeligheta, og det var ekstremt skummelt at alt var så stort.

Men nå bryr jeg meg egentlig ikke når det kommer, bare irriterende når jeg prøver å ha en samtale.
Høres kjipt ut, er selv 18 år og har null problemer whatsoever med hasj. Jeg har røyka en god del, og kan trygt si at hasj har aldri påvirket sinnet mitt negativt. Har selv røyket når jeg har vært nedfor, men hasjen booster bare humøret mitt positivt. Det virker dog ut som en skjelden gang det har negative effekter med visse mennesker. Som i ditt tilfelle. Noe som er jævlig kjipt.
Sist endret av nekroh; 19. juni 2009 kl. 22:01.
Sitat av isak elrik Vis innlegg
dog det kanskje er sant at cannabis ikke er stort farligere enn alkohol,...
hva tenker dere?
Vis hele sitatet...
ikke bare kanskje, men helt sant =)
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
ikke bare kanskje, men helt sant =)
Vis hele sitatet...
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Men dette er to helt forskjellige rusmidler og de brukes ikke i samme volum.

Spørsmålet er hvordan det brukes. Om man misbruker alkohol, vil man belaste og skade leveren, f.eks. Hvor mye skal til før man "misbruker" mariuana? Går det så bra med lungene når man røyker?

Dette lurer jeg på: (hvis noen har tenkt på dette før og kommet til noe svar)
Sammenligning som faktisk er reell. (mange lever akkurat slik som dette).

En person:
Drikker annenhver lørdag. Tar seg da nok til å bli overkoselig beruset. Si 1.3 promille.

En annen person:
Røyker mariuana (ja, helt ren) annenhver lørdag. Røyker såpass mye at det tilsvarer en denne 1.3 i promille (hvis det kan sammenlignes).

Dette fortsetter i 5 lange år for begge personene. HVEM blir mest skadet?
Hvis den personen som røyker konsumerer MJ via en vaporizator pipe? eller er det joint du tenker på her?
Det er vel mest med hyppig bruk og store mengder at alkohol skader mest. Alkohol er meget fysisk avhengighetsskapende og gjør mye leit med kroppen til misbrukere av det. Skader av cannabis varierer ekstremt fra person til person, og jeg vil tro det medvirker på å gjøre en sammenligning mellom hva som er mest skadelig, vanskelig. Noen kan røyke mye og ofte uten å få psykiske problemer, mens andre, som isak elrik opplever kjipe bivirkninger av relativt smått bruk.

Så når det kommer til bruk vil jeg tro cannabis kan settes som "farligst", mens med misbruk vil jeg si alkohol er det verste. Bare se på forskjellen på den typiske alkoholikeren og den typiske stoneren....
Det er jo ikke bare snakk om fysiske skader. Selv merker jeg veldig godt om jeg har "gjort alt jeg skal" når jeg røyker. Hvis jeg har mye hengende over meg av ting jeg burde fikse, og istedet for å gjøre det tar en mornings og sitter å røyker hele dagen kan jeg fort få snev av angst og depresjoner. Hvis jeg derimot gjør meg ferdig med ting og setter meg ned for å røyke på kvelden gir det meg en helt annen mye mer posetiv opplevelse. Det er bare meg da, jeg hater å henge på etterskudd.

Et annet problem er at det å røyke cannabis fort blir en daglig aktivitet. Det er ikke som med alkohol som stort sett blir drukket i helgene, og hvertfall ikke hver dag. Cannabis blir i mange kretser sett på som noe det er helt greit å gjøre hver dag. Noe jeg tror over tid for mange skaper psykiske problemer
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
ikke bare kanskje, men helt sant =)
Vis hele sitatet...
hva får deg til å trekke den konklusjonen?

er åpen for at det godt kan være slik (da snakker vi selvfølgelig om voksne folk), men jeg tviler sterkt.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Dette er en sannhet med modifikasjoner. Men dette er to helt forskjellige rusmidler og de brukes ikke i samme volum.

Spørsmålet er hvordan det brukes. Om man misbruker alkohol, vil man belaste og skade leveren, f.eks. Hvor mye skal til før man "misbruker" mariuana? Går det så bra med lungene når man røyker?

Dette lurer jeg på: (hvis noen har tenkt på dette før og kommet til noe svar)
Sammenligning som faktisk er reell. (mange lever akkurat slik som dette).

En person:
Drikker annenhver lørdag. Tar seg da nok til å bli overkoselig beruset. Si 1.3 promille.

En annen person:
Røyker mariuana (ja, helt ren) annenhver lørdag. Røyker såpass mye at det tilsvarer en denne 1.3 i promille (hvis det kan sammenlignes).

Dette fortsetter i 5 lange år for begge personene. HVEM blir mest skadet?
Vis hele sitatet...
Siden det er så liten mengde og stor mellomrom for hver gang, så tror jeg neppe helseskader kommer inn i bildet. Her tror jeg at det er mer snakk om hvordan de reagerer på stoffene.
Dette trenger ikkje å gjelde kunn for unge menesker.jeg er 28 år å gått på samme smell som blir skrevet i første post.gått i en uke med angst å store depresjoner no,å jeg har ikkje hatt noe problemer før med angst å sånn,å jeg har røyke mange ganger før uten noe problem ..Så det er tydelig att cannabis kan utløse noe hos folk som kanskje er i faresonen fra før,ikkje vet jeg.
Til dere som har vært så uheldige å fått direkte skadevirkninger av hasj.

Ville ikke dere satt pris på om noen hadde fortalt dere om disse farene på forhånd? Kanskje man også eventuelt kunne sjekket om dere hadde anlegg for visse sinnslidelser og dermed gitt dere enda en ekstra advarsel mot å røyke?

Dette er en av hovedargumentene mine for en legalisering. Først når det er legalt kan man snakke åpent ut om stoffet. Politiets propaganda er det jo ingen som hører på uansett, det samme gjelder som oftest stonernes kjærlighetsvrøvl om hasjen. Slik som det er nå så kommer dette til å fortsette, det er utrolig få mennesker som faktisk vet hva de putter i seg, og hvilke effekter stoffene eventuelt kan ha. Den vanligste måten å lære seg dette på idag er fail & try. Hva er alternativene? Internet? Politiet? Venner som har prøvd før? Selv om det finnes Internetsider med god informasjon (nFF, Erowid), så er det jo slik at man aldri skal stole 100% på Internet, og hvor mange er det som egentlig vet om disse sidene? Slik jeg har oppfattet det så oppdages disse som regel etter at skaden har skjedd. Det er vanskelig å få nøytral informasjon om rusmidler idag, fordi giveren av informasjonen naturlig nok blir påvirket av sitt ståsted i legaliseringsdebatten. Da har vi enda ikke vært inne på myriadene av ny informasjon en legalisering kan høste.

Og, god bedring da!
Sist endret av gulunderstrek; 20. juni 2009 kl. 12:28.
helt enig gulunderstrek. etter så mye overdrivelse og feil-informasjon blir det lett å forkasta nesten alt man hører fra politi, myndigheter etc.
INGEN så vidt jeg vet som røyker hasj snakker negativt om hasjen. Har røyka noen ganger selv, men det er ikke ufarlig. Det jeg lurer på er hvorfor alle som faktisk bruker hasj røyker hver dag. Det er faktisk nesten ikke til å komme unna. Alle mine kompiser starta litt i helgene. litt nå og da. plutselig starta de å røyke hver eneste dag. Spørsmålet er om man klarer å holde cannabisbruk på et moderat nivå og ikke misbruke det. Det er vel kanskje noen av grunnene til at det blir sett på som et farligere rusmiddel enn alkohol. Alle jeg vet om som drikker alkohol drikker BARE i helgene. kjenner ingen som gjør det midt i uka kontra hasj.

Jeg sier ikke at alkohol er et bedre alternativ enn cannabis, tvert imot. Sier bare at de som røyker gjør det hver dag.
Så klart er det sikkert flere her som bare gjør det i helgene, men det er liksom så typisk at hasjiser røyker hver dag.
Det blir man råtten av. Det sier seg selv. hvordan tror du det går med lungene da? Sitte med kols i en alder av 26, nei takk
Sitat av penduftw Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvorfor alle som faktisk bruker hasj røyker hver dag.
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det økte presset på å prestere i dagens samfunn er for mye for mange mennesker? Prestere i form av vellykket jobb, familie og det som hører med? Ikke veit jeg,...
Sitat av penduftw Vis innlegg
Det jeg lurer på er hvorfor alle som faktisk bruker hasj røyker hver dag. Det er faktisk nesten ikke til å komme unna.
Vis hele sitatet...
Det der er vel strengt tatt en grov generalisering. Man skal være forsiktig med å gå ut i fra at det miljøet man selv befinner seg i nødvendigvis er representativt for alle andre miljøer. Det finnes utvilsomt mange sporadiske brukere av cannabis, i alle aldere og samfunnsgrupper.
Det passer selvsagt ikke for alle dette stoffet, hver enkelt må tenke selv og ikke bare røyke fordi kompisene gjør det. Jeg har aldri selv opplevd "depersonalization eller derealization", er 18 år nå(starta for litt over ett år siden og har røyka så godt som hver dag siden jeg begynte).
Sitat av penduftw Vis innlegg
INGEN så vidt jeg vet som røyker hasj snakker negativt om hasjen. Har røyka noen ganger selv, men det er ikke ufarlig. Det jeg lurer på er hvorfor alle som faktisk bruker hasj røyker hver dag. Det er faktisk nesten ikke til å komme unna. Alle mine kompiser starta litt i helgene. litt nå og da. plutselig starta de å røyke hver eneste dag. Spørsmålet er om man klarer å holde cannabisbruk på et moderat nivå og ikke misbruke det. Det er vel kanskje noen av grunnene til at det blir sett på som et farligere rusmiddel enn alkohol. Alle jeg vet om som drikker alkohol drikker BARE i helgene. kjenner ingen som gjør det midt i uka kontra hasj.

Jeg sier ikke at alkohol er et bedre alternativ enn cannabis, tvert imot. Sier bare at de som røyker gjør det hver dag.
Så klart er det sikkert flere her som bare gjør det i helgene, men det er liksom så typisk at hasjiser røyker hver dag.
Det blir man råtten av. Det sier seg selv. hvordan tror du det går med lungene da? Sitte med kols i en alder av 26, nei takk
Vis hele sitatet...
Men hva er galt med å røyke det hver dag, egentlig? Du er jo mye mer hverdagsfungerende på cannabis enn du er på alkohol. Man kan faktisk røyke hasj hver eneste dag, uten at det skal ha noen innvirkning på din hverdag og gjøremålene dine. På alkohol kan i værtfall ikke jeg få til noe sånt.

Man er ikke en misbruker selv om man inntar det hver dag.
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Men hva er galt med å røyke det hver dag, egentlig? Du er jo mye mer hverdagsfungerende på cannabis enn du er på alkohol. Man kan faktisk røyke hasj hver eneste dag, uten at det skal ha noen innvirkning på din hverdag og gjøremålene dine. På alkohol kan i værtfall ikke jeg få til noe sånt.

Man er ikke en misbruker selv om man inntar det hver dag.
Vis hele sitatet...
Hverdagsrøyking av cannabis er missbruk. Det er et rusmiddel. Du blir beruset. Nei, det kan ikke sammenlignes med "rusen" du får fra nikotin eller koffein. Det er sedativt, mildt psykadelisk og smertelindrende.

Du kan ikke røyke cannabis hver eneste dag uten at det har innvirkning på hverdagen din. Motorikken din blir hemmet og reaksjonstiden blir tregere. . Korttidshukommelsen blir kjørt. Sjangsen for å pådra seg mentale plager øker ved hyppig bruk. Kreft er også et tema.

At du føler du fungerer "bedre" når du inntar cannabis enn alkohol er individuelt, hadde jeg røyket en joint med hasj (type indica) ville jeg blitt for sløv til å fungere, alkohol hadde fått meg mer energisk og "oppegående".
Sitat av Jehes Vis innlegg
Hverdagsrøyking av cannabis er missbruk. Det er et rusmiddel. Du blir beruset. Nei, det kan ikke sammenlignes med "rusen" du får fra nikotin eller koffein. Det er sedativt, mildt psykadelisk og smertelindrende.

Du kan ikke røyke cannabis hver eneste dag uten at det har innvirkning på hverdagen din. Motorikken din blir hemmet og reaksjonstiden blir tregere. . Korttidshukommelsen blir kjørt. Sjangsen for å pådra seg mentale plager øker ved hyppig bruk. Kreft er også et tema.
Vis hele sitatet...
Men det er jo snakk om en form for "påvirkning" av både nikotin og koffein man får. Kan vi da påstå at alle som røyker sigaretter, og alle som drikker kaffe hverdag at de ikke er annet enn simple "nikotinmisbrukere" og "koffeinmisbrukere"? Jeg personlig tror at mange mennesker i dag opprettholder en vis form for avhengighet hver dag, og at det er nødvendig for mennesker. Rutiner opprettholder trygghet. Men hva den avhengigheten går ut på er like indiviuelt som den verden vi lever i..

Å innta et middel hver dag som ikke tilhører kroppen, vil jo resultere i uheldige konsekvenser, sier jo nesten seg selv. Men det er alltids en sammenheng med settingen, og i tillegg åssen man behandler kroppen sin. Er man god på kostholdet, trener regelmessig, rett og slett opprettholder en god helse så vil jo bivirkningene reduseres. Men som sagt, vi er alle forskjellige...
Sitat av RESpekt Vis innlegg
Men det er jo snakk om en form for "påvirkning" av både nikotin og koffein man får. Kan vi da påstå at alle som røyker sigaretter, og alle som drikker kaffe hverdag at de ikke er annet enn simple "nikotinmisbrukere" og "koffeinmisbrukere"? Jeg personlig tror at mange mennesker i dag opprettholder en vis form for avhengighet hver dag, og at det er nødvendig for mennesker. Rutiner opprettholder trygghet. Men hva den avhengigheten går ut på er like indiviuelt som den verden vi lever i..

Å innta et middel hver dag som ikke tilhører kroppen, vil jo resultere i uheldige konsekvenser, sier jo nesten seg selv. Men det er alltids en sammenheng med settingen, og i tillegg åssen man behandler kroppen sin. Er man god på kostholdet, trener regelmessig, rett og slett opprettholder en god helse så vil jo bivirkningene reduseres. Men som sagt, vi er alle forskjellige...
Vis hele sitatet...
Koffein og nikotin påvirker kroppen, men det kan ikke samenlignes med påvirkningen cannabis gir. Røyker du sigaretter hver dag så klart du misbruker nikotin, det samme med koffein.

Blir du avhengig av å få tilført et stoff hver dag for å føle deg normal, så er det et resultat av misbruk.

Jeg har aldri sagt at de som misbruker stoffer er simple. For alt du vet kan jeg både være en "koffeinmisbruker" og "nikotinmisbruker". Siden røyking og kaffedrikking er sosialt akseptert bruker vi ikke slike beskrivelser.

Folk har i flere århundrer brukt khat i Afrika og Asia, men gjør de det her i Norge kan du ta deg en god dram på at de blir kalt narkomane.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Koffein og nikotin påvirker kroppen, men det kan ikke samenlignes med påvirkningen cannabis gir. Røyker du sigaretter hver dag så klart du misbruker nikotin, det samme med koffein.

Blir du avhengig av å få tilført et stoff hver dag for å føle deg normal, så er det et resultat av misbruk.

Jeg har aldri sagt at de som misbruker stoffer er simple. For alt du vet kan jeg både være en "koffeinmisbruker" og "nikotinmisbruker". Siden røyking og kaffedrikking er sosialt akseptert bruker vi ikke slike beskrivelser.

Folk har i flere århundrer brukt khat i Afrika og Asia, men gjør de det her i Norge kan du ta deg en god dram på at de blir kalt narkomane.
Vis hele sitatet...
Altså, det du snakker om nå er sosial aksept fra en del av samfunnet som, når vi først er så glad i å generalisere her, ikke forstår seg på rusen. Som det har blitt nevnt tidligere så er det veldig stor forskjell fra person til person. Å måtte tilføre et stoff til kroppen hver dag for å føle seg bra er ikke en bra definisjon på misbruk, i og med at det er mange ting som burde kunne defineres som rusmidler, men som ikke blir det. Når det gjelder å fungere i det daglige livet på cannabis så er det jo helt opp til hver enkelte person, det går ann å dø av latterlige mengder røyk og hvis du får i deg alt for mye koffein på en dag så kan jeg love deg at du ikke får gjort det du egentlig skulle, for du sitter på toalettet og sløser bort dagen din på samme måte. Poenget er at det er ikke noe som du konsumerer som ikke påvirker kroppen din, og etter store mengder vil det påvirke deg negativt. Altså, helt objektivt: er det et gyldig argument å illegalisere noe fordi individene som tar det ikke kan regulere inntaket. Da vil vel mange si seg enig i at det er et personlig valg å, for eksempel, røyke de jointene på morgenen, og det er nok ikke mange som fyrer seg mornings som ikke er bevisst over at hvis de tar større mengder så funksjonerer de ikke så godt. Det virker kanskje som jeg er er pro-legalisering av alle "rusmidler", men det er urealistisk at det vil gå så utrolig bra, men når det er en såpass lett regulerbar rus, i og med at de fleste vet sånn ca. hvor mye de tåler av cannabis etter en relativt kort erfaring med stoffet, så lenge det er av samme kvalitet. Med en legalisering vil det være mye lettere å regulere dette, og som nevnt tidligere vil det jo også være en mye større generell kunnskap om de eventuelle farene ved å innta det.
Hvis avhengighet er et aktuelt argument så vil jeg foreslå å gå inn på http://en.wikipedia.org/wiki/Sugar_addiction


Med andre ord så er min mening at det er noe fundamentalistisk feil i det moderne samfunnet vi lever i, når vi skal straffe personer, som har gjort et bevisst valg om noe, pågrunn av mangel på sosial aksept. Skadene fra cannabis er ihvertfall ikke store iforhold til diverse andre ting som er sosialt akseptert og som det ikke oppstår tanker om illegalisering engang.
Å sørge for å fjerne all cannabisen i norge er ihvertfall en visjon som aldri vil bli realisert, og hva er poenget med illegalisering da? Og nå vil jeg gjerne at noen skal overraske meg ved å si seg uenig i det.

Ville alkohol ikke blitt misbrukt på samme måte hvis det ikke var like stor kunnskap rundt det, sosial aksept rundt regulert inntak, og erfaring som blir videreført igjennom generasjoner. Ingen som føler at det føles ut som de fleste vet flere konkrete fakta om alkohol i en alder av 6 år enn lovlydige 40+ åringer som har gjort seg en konklusjon om selve stoffet utifra påvirkning fra media og det samfunnet rundt dem?
bare lurer? kan depersonalization eller derealization "forfølge" deg ut hele livet? at det er slik at man kan aldri bli kvitt det?
det varierer jo fra person til person som med de fleste psykiske lidelser, om jeg ikke tar feil. noen blir kvitt det igjennom psykoterapi og medisiner osv, minnet om det vil vel fortsatt være igjen, det kan være ille nok det for noen.
Sitat av Shellshock Vis innlegg
bare lurer? kan depersonalization eller derealization "forfølge" deg ut hele livet? at det er slik at man kan aldri bli kvitt det?
Vis hele sitatet...
ja, det er mennesker som er stuck med lidelsene i opptil flere tiår før de merker forbedring. flertallet blir friske etter et par år, men det er alltids lett å få tilbakefall når man først har hatt det. enda det kanskje ikke høres så fælt ut, så kan jeg love deg at det er det. de fleste som sliter med derealization og depersonalization er svært deprimerte. man lengter hele tiden etter noe som føles ekte... det er nesten som man allerede er død og lever i en verden av plastikk.

som zerogr4vity sier så kan minnet være ille nok. det ligner angst-anfall; når man først har opplevd angsten ligger det som et traumatisk minne i bakhodet. etterhvert ender du opp med å ha angst for angsten, hvilket igjen fører til at det er mye lettere å få tilbakefall.
Du har rett og slett bare fått noia'n du, det går over, eller så lærer man seg å leve med det.
Aldri merka noen bieffekter med hasj eller pot, røyket i 4 eller 5 år, er 18, av amf derimot skal det bare en uke til før jeg ikke vet hvem jeg er pga psykoser..
Sist endret av Bundy; 24. juni 2009 kl. 14:10.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Hverdagsrøyking av cannabis er missbruk. Det er et rusmiddel. Du blir beruset. Nei, det kan ikke sammenlignes med "rusen" du får fra nikotin eller koffein. Det er sedativt, mildt psykadelisk og smertelindrende.

Du kan ikke røyke cannabis hver eneste dag uten at det har innvirkning på hverdagen din. Motorikken din blir hemmet og reaksjonstiden blir tregere. . Korttidshukommelsen blir kjørt. Sjangsen for å pådra seg mentale plager øker ved hyppig bruk. Kreft er også et tema.

At du føler du fungerer "bedre" når du inntar cannabis enn alkohol er individuelt, hadde jeg røyket en joint med hasj (type indica) ville jeg blitt for sløv til å fungere, alkohol hadde fått meg mer energisk og "oppegående".
Vis hele sitatet...

Men hvor går egentlig grensen på bruk og missbruk? Er det du som skal bestemme dette, eller er det den individuelle brukeren dette er opp til?

Du kan ikke påstå at man ikke kan røyke cannabis hver eneste dag uten at det har noen innvirkning på hverdagslivet. Du kan kun snakke for deg selv, og din virkning på stoffet.
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Men hvor går egentlig grensen på bruk og missbruk? Er det du som skal bestemme dette, eller er det den individuelle brukeren dette er opp til?

Du kan ikke påstå at man ikke kan røyke cannabis hver eneste dag uten at det har noen innvirkning på hverdagslivet. Du kan kun snakke for deg selv, og din virkning på stoffet.
Vis hele sitatet...
Det er ikke jeg som bestemmer hvor grensen på bruk og missbruk går, men når kroppen får abstinenssymptomer i det bruken opphører, må jo dette være et tegn på missbruk? Hvordan vil du ellers definere dette?

Cannabisabstinenser innvolverer:

- Svettetokter
- Søvnløshet
- Rastløshet
- Irritabilitet
- Konsentrasjonsproblemer

Jeg sier ikke at cannabis er verdens farligste stoff, men det er et rusmiddel og bør respekteres deretter.

For å skyte inn noe i denne legaliseringsdebatten som alle "elsker" oppstår i hver eneste cannabistråd;

Om cannabis noen gang blir legalisert, vil det bli i regulerte former, som f.eks i et cannabismonopol. Nei! Det kommer ikke til å ligge vedsiden av BUGGen i butikken. Selv om cannabis-bruk vil bli akseptert, vil hverdagsrøyking bli sett ned på, kanskje blir det sidestilt med å drikke alkohol hver dag. Du kan også ta deg en kake på at det må opprettes et hjelpeapparat for innbarka stonere.

Du sier du kan røyke uten at det har innvirkning i hverdagen din. Kjører du bil? Jobber du med farlige maskiner? Ettersom cannabis sløver reaksjonsevnen vil dette være farlig både for deg selv og andre.

Det er redd og slett ignorant å tro at du kan sitte i tåka hver dag uten at det har en negativ innvirkning på ivet ditt.
Sist endret av Jaso; 25. juni 2009 kl. 00:06.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det er ikke jeg som bestemmer hvor grensen på bruk og missbruk går, men når kroppen får abstinenssymptomer i det bruken opphører, må jo dette være et tegn på missbruk? Hvordan vil du ellers definere dette?

Cannabisabstinenser innvolverer:

- Svettetokter
- Søvnløshet
- Rastløshet
- Irritabilitet
- Konsentrasjonsproblemer

Jeg sier ikke at cannabis er verdens farligste stoff, men det er et rusmiddel og bør respekteres deretter.

For å skyte inn noe i denne legaliseringsdebatten som alle "elsker" oppstår i hver eneste cannabistråd;

Om cannabis noen gang blir legalisert, vil det bli i regulerte former, som f.eks i et cannabismonopol. Nei! Det kommer ikke til å ligge vedsiden av BUGGen i butikken. Selv om cannabis-bruk vil bli akseptert, vil hverdagsrøyking bli sett ned på, kanskje blir det sidestilt med å drikke alkohol hver dag. Du kan også ta deg en kake på at det må opprettes et hjelpeapparat for innbarka stonere.

Du sier du kan røyke uten at det har innvirkning i hverdagen din. Kjører du bil? Jobber du med farlige maskiner? Ettersom cannabis sløver reaksjonsevnen vil dette være farlig både for deg selv og andre.

Det er redd og slett ignorant å tro at du kan sitte i tåka hver dag uten at det har en negativ innvirkning på ivet ditt.
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg vi snakker om to forskjellige ting her. Det er jo stor forskjell på å være fjern hele tiden, og på å ta seg en joint på slutten av dagen når man er ferdig på jobb, skole ect. Det er det siste jeg snakker om. Jeg er helt enig i at det utarter seg til misburk hvis man ikke takler jobb uten å være fjern feks. Men det å ta seg en trekk når man er ferdig med alt man skal gjøre, selv om det er hver dag, det ser ikke jeg på som misbruk.
Sitat av greenfeber Vis innlegg
Men det å ta seg en trekk når man er ferdig med alt man skal gjøre, selv om det er hver dag, det ser ikke jeg på som misbruk.
Vis hele sitatet...
Det gjør de fleste seriøse forskere, også de som er pro-cannabis. Og vær så snill å ikke si noe sånt som "Men leger skriver jo ut resepter på daglig forbruk av cannabis til kreftsyke osv." fordi de som er kreftsyke eller har MS sliter med så jævlige smerter at det å få en psykose er det minste de bekymrer seg for.

Det virker som om mange tror at psykoser blir merkbart momentant, og at det derfor er lett å forstå når nok er nok, men sånn er det desverre ikke i de fleste tilfeller. Psykoser bygger seg opp, og er man HELDIG så oppdager man det før det er for sent, mens man fortsatt har mulighet til å stoppe utviklingen. De fleste skjønner det desverre for sent, og ender opp hos psykiater/psykolog, eller sliter med en lidelse f.eks. noia, sosial angst osv. uten at de helt klarer å sette fingern på det. Normale ting føles bare ikke så normalt lenger..
Sist endret av nilsern; 25. juni 2009 kl. 04:34.
Sitat av nilsern Vis innlegg
Det gjør de fleste seriøse forskere, også de som er pro-cannabis. Og vær så snill å ikke si noe sånt som "Men leger skriver jo ut resepter på daglig forbruk av cannabis til kreftsyke osv." fordi de som er kreftsyke eller har MS sliter med så jævlige smerter at det å få en psykose er det minste de bekymrer seg for.

Det virker som om mange tror at psykoser blir merkbart momentant, og at det derfor er lett å forstå når nok er nok, men sånn er det desverre ikke i de fleste tilfeller. Psykoser bygger seg opp, og er man HELDIG så oppdager man det før det er for sent, mens man fortsatt har mulighet til å stoppe utviklingen. De fleste skjønner det desverre for sent, og ender opp hos psykiater/psykolog, eller sliter med en lidelse f.eks. noia, sosial angst osv. uten at de helt klarer å sette fingern på det. Normale ting føles bare ikke så normalt lenger..
Vis hele sitatet...
Nei, jeg skal egentlig ikke argumentere vidre for hverdagsrøyking i hele tatt. Jeg tenkte kun på "hvordan du virker" og glemte helt eventuelle psykiske lidelser. Good point.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Vil bare nevne at derealisering og depersonalisering er i de aller, aller fleste tilfeller et symptom på underliggende angst. Symptomene mater angsten, og det blir en ond sirkel.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Om cannabis noen gang blir legalisert, vil det bli i regulerte former, som f.eks i et cannabismonopol. Nei! Det kommer ikke til å ligge vedsiden av BUGGen i butikken.
Vis hele sitatet...
Hæ? Dette er slett ikke riktig! Det er jo opp til myndighetene å bestemme om hvordan cannabissalg skal bli regulert, den dagen det eventuelt legaliseres/dekriminaliseres.
Jeg tror det er mer det at det varierer fra person til person enn det har med alder å gjøre, dette er første gang jeg hører om noen som har opplevd noe slikt. Første gang jeg røyket var ett par dager før jeg fylte 14, jeg merket nesten ikke noe da, og det gikk nesten ett år til neste gang, men jeg var ikke fullvokst da heller akkurat.

Men det med å røyke hver dag har med selv-disiplin å gjøre for min del. Jeg vil holde meg skarp på skolen og ellers, så jeg røyker nesten aldri en ukedag (utenom ferier selvsagt), og jeg har veldig god kondis pga trening. En god grunn for at folk røyker hver dag, men ikke drikker er fordi det går fort å ta ett trekk på bongen og man merker ikke noe dagen etter i motsetning til alkohol. Og det hjelper deg å sove.
Sist endret av Atlish; 20. august 2009 kl. 12:14.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Sitat av ZeroGr4vity Vis innlegg
[...] Med andre ord så er min mening at det er noe fundamentalistisk feil i det moderne samfunnet vi lever i, når vi skal straffe personer, som har gjort et bevisst valg om noe, pågrunn av mangel på sosial aksept. Skadene fra cannabis er ihvertfall ikke store iforhold til diverse andre ting som er sosialt akseptert og som det ikke oppstår tanker om illegalisering engang.
Vis hele sitatet...
Det er greit nok det du sier om at det finnes mange andre vanedannende og rusgivende stoffer fritt tilgjengelig i samfunnet som blir misbrukt daglig. I mine øyne også blir det hyklerisk og feil å straffe brukere av cannabis. Det er derimot ikke det som diskuteres i denne tråden.
Jeg opplever at det eneste du ender opp med å si her er at misbruk av cannabis burde være greit fordi misbruk av så mye annet er greit. Det er et resonnement som jeg ikke synes holder vann.
Bare fordi folk ikke sitter på nok informasjon om hva de inntar og dermed ikke forstår at de misbruker vanedannende og potensielt farlige substanser betyr ikke at man gjør rett i å ikke holde seg informert om cannabis og hvordan man bør eller ikke bør bruke planten.

Sitat av greenfeber Vis innlegg
Men hva er galt med å røyke det hver dag, egentlig? Du er jo mye mer hverdagsfungerende på cannabis enn du er på alkohol. Man kan faktisk røyke hasj hver eneste dag, uten at det skal ha noen innvirkning på din hverdag og gjøremålene dine. På alkohol kan i værtfall ikke jeg få til noe sånt.
Vis hele sitatet...
Dette er i mine øyne feil, men det har også allerede blitt diskutert tilstrekkelig og mine synspunkter på dette har blitt godt representert av andre i tråden.
Det jeg likevel vil si er at hele argumentet om at cannabis er mindre skadelig enn alkohol faller bort med en gang man snakker om å ta det hver eneste dag. Det er ikke bra å innta cannabis hver dag bare fordi det er mindre sunt å innta alkohol hver dag!
Sist endret av Mullah; 20. august 2009 kl. 12:45.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Hæ? Dette er slett ikke riktig! Det er jo opp til myndighetene å bestemme om hvordan cannabissalg skal bli regulert, den dagen det eventuelt legaliseres/dekriminaliseres.
Vis hele sitatet...
Det var et eksempel, men jeg ser ingen grunn til at det skal bli lett tilgjengelig. Jeg gikk ut ifra hvordan alkoholsalget er regulert i dag.
Sitat av Jehes Vis innlegg
Det var et eksempel, men jeg ser ingen grunn til at det skal bli lett tilgjengelig. Jeg gikk ut ifra hvordan alkoholsalget er regulert i dag.
Vis hele sitatet...
Alkoholen ligger da virkelig ikke sammen med tyggis? Eller bor du i Danmark?
Sitat av Jehes Vis innlegg
Om cannabis noen gang blir legalisert, vil det bli i regulerte former, som f.eks i et cannabismonopol. Nei! Det kommer ikke til å ligge vedsiden av BUGGen i butikken.
Vis hele sitatet...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Alkoholen ligger da virkelig ikke sammen med tyggis? Eller bor du i Danmark?
Vis hele sitatet...
Jeg skrev at cannabis IKKE kom til å ligge ved tyggisen, og at om cannabis noen gang blir legalisert vil det bli strengt regulert (f.eks i form av noe som ligner vinmonopolet). Kan hende det var dårlig formulert?
Aha, da misforstod jeg deg totalt!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Aha, da misforstod jeg deg totalt!
Vis hele sitatet...
Slikt som skjer