Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1802
Heisann!

Var ute en tur på isen i dag. (Ferskvann)
Formålet var å teste noen pyrosaker. Holder meg mest på pyroforumet.

Har lagt merke til at når isen akkurat har lagt seg på vannet så er den vanligvis helt blank og gjennomsiktig. Det er hvertfall ingen bestemt farge eller misfarge på isen.
Isen holder seg gjennomsiktig så lenge det er frost og kuldegrader ute.
Så sant det ikke faller snø på den da.

Men så kommer det jeg lurer på:

Hvorfor blir isen helt hvit og uklar med en gang mildværet setter inn?
Dette er ikke bare på overflaten av isen har jeg lagt merke til, men hele isen er hvit tvers gjennom.

Har lyst til å konkludere med at detter pga. sur nedbør, men det hadde vært merkelig ettersom at hvitfargen ikke bare er overfladisk.

Dersom dere har noe svar på dette hadde jeg satt pris på å høre det.
Sprekker, masse små sprekker.
Har det ikke noe med at isen smelter så fryser igjen?
Sitat av Deezire Vis innlegg
Sprekker, masse små sprekker.
Vis hele sitatet...
What he said.

Prøv å ta en bit av isen, studer den på litt nærmere hold.
Det faktiske svaret er vell luft Som man da får av sprekker
Det kan ikke ha noe med endringer på iskrystallende etter temperatur og hurtigheten isen fryser/smelter på? mener å huske jeg så noe lignendes på discovery når de skulle lage en kule av is
Jeg har selv også sett dette , men de er vel kanskje mulig at de er
bitte bitte litt luft i isen som du ikke kan leggemerke til som flytter på seg eller noe lignende når isen blir varmet opp.

Bare tenkte at de kan vær litt luft i siden vann ekspanderer når de fryser/ blir til is, hvis noen forstår logikken min her da.
Dette er nok som sagt små luftlommer i isen, aka bittesmå sprekker.
eni med sykofant, er det ikke iskrystaller som former seg?