Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 4192
Et lite spørsmål

Jeg har fundert litt på hvordan jorda kan rotere med en fart på omtrent 460 km/h, utan at vi som mennesker ikke merker noen ting.

Og hva hadde egentlig skjedd hvis jorda hadde sluttet å rotere?

Ville vi stoppet å gå i bane rundt sola?

Ville vi ha gått ut av banen, ut av solsystemet og bare fortsatt utover?

Takk for svar

Mvh FerieFyr
Grunnen til at vi ikke merker noen ting er at lufta rundt oss beveger seg med samme fart, og at vi er vant til det.
Tyngdekraften hjelper vel også litt.
Sist endret av drittunge; 3. mars 2009 kl. 17:29.
tyngdekraften er nokk grunnen ja.
hadde jorda sluttet å rotere så hadde det nokk gått veldig galt, siden en side av jorda hadde blitt oppvarmet og andre ikke.
hadde jorda kommet ut av bane, altså bort fra sola så sier det seg jo selv at vi er fucked.
vi ville fryst innen få timer
Grunnen til at vi ikke merker ar jorden snurrer rundt i 460 km/t, er den samme grunnen som at du ikke merker at toget kjører fort, før det bremser. Det er konstant fart. Les litt fysikk og du finner fort ut at det er umulig å vite farten du har, uten et referansepunkt utenfor systemet.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Så lurer eg på kor talet 460km/h kjem frå... for kilometer per time er vitterlig eit meiningslaust tal for rotasjonsbevegelse. Det kan bety omkrins på 460km og ein omdreining per time, eller omkrins på 40000km og ei omdreining på 86 timar. Eller det kan tyde omkrins på 1mm og 12800 omdreininger i sekundet. Og omkrinsen på jorda i aust-vest-retning (horisontalplanet om ein ser på ein globus) varierer jo vitterlig ein anelse med kor ein er, men sist eg sjekka brukte heile jorda (tilnærma) samme tid på ei omdreining.
Sitat av FrittTheBandit Vis innlegg
Grunnen til at vi ikke merker ar jorden snurrer rundt i 460 km/t, er den samme grunnen som at du ikke merker at toget kjører fort, før det bremser. Det er konstant fart. Les litt fysikk og du finner fort ut at det er umulig å vite farten du har, uten et referansepunkt utenfor systemet.
Vis hele sitatet...
Det er da vitterlig ikke konstant fart i et akselerert system! Jorda snurrer, det er ingen lineær bevegelse. Les litt fysikk, så skjønner du det ()

Jordens egenspinn (dvs, rotasjon rundt egen akse) påvirker nok oss på jorden, men jeg regnet på det en gang og kom fram til at det ikke var så voldsomt mye, selv hvis du befant deg på ekvator... I alle fall ikke i forhold til gravitasjonskraften, som holder oss på bakken


Sitat av slashdot Vis innlegg
Så lurer eg på kor talet 460km/h kjem frå... for kilometer per time er vitterlig eit meiningslaust tal for rotasjonsbevegelse. Det kan bety omkrins på 460km og ein omdreining per time, eller omkrins på 40000km og ei omdreining på 86 timar. Eller det kan tyde omkrins på 1mm og 12800 omdreininger i sekundet. Og omkrinsen på jorda i aust-vest-retning (horisontalplanet om ein ser på ein globus) varierer jo vitterlig ein anelse med kor ein er, men sist eg sjekka brukte heile jorda (tilnærma) samme tid på ei omdreining.
Vis hele sitatet...
Det blir litt flisespikkeri, vel? Jorda har en midlere radius på 6371 km mens det høyeste fjellet er 8,6 km over havoverflaten... Siden vinkelfart øker lineært med avstand fra sentrum (omega * radius = fart). Oi, avvik på ca en tiendedels prosent! Dette er virkelig forvirrende ordbruk!