Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 5297
Hvordan er dette på filmen mulig?
http://www.youtube.com/watch?v=bDwZqBq-rLQ&NR=1

Hva skjer?
Destillert vann afaik..


Destillert vann i en helt ren beholder kan kjøles ned til godt under frysepunktet uten at det fryser til is. Dette kalles underkjøling . Tilfører man urenheter, f.eks. støvkorn, til det underkjølte vannet, dannes det iskrystaller først rundt urenhetene, krystalliseringen sprer seg, og alt vannet fryser hurtig til is.

Hentet her..
Sist endret av Lanjelin; 10. desember 2008 kl. 12:08.
Den korte forklaring er at vannet er under frysepunktet, men krystallene i vannet har ikke rukket å fryse.
http://no.wikipedia.org/wiki/Underkjølte_vanndråper

http://en.wikipedia.org/wiki/Supercooled

Forstår jeg det riktig så er det vann som ikke har fryst til is til tross for at det holder en temperatur som er under 0 grader, og fryser til is på noen sekunder hvis det blir utsatt for de riktige triggerene.
Limited edition
Moff's Avatar
Du kan oppnå den samme effekten motsatt vei også, ved å varme helt rent vann over kokepunktet uten at det koker. Ved å tilsette urentheter får du en "flash boling", altså plutselig koking. Ved å varme vann i mikrobølgeovner, og deretter sette en skje i glasset, så kan du få en ganske farlig situasjon (gitt at vannet er helt rent).

(Mythbusters har også testet denne utgaven.)
Sist endret av Moff; 10. desember 2008 kl. 12:13.
Samme effekten kan oppnås med natriumaccetat, kok alt sammen og rør til en veske.

Natriumacetat er vel bedre kjent som måten som får isposer til å fryse på 10 sec.
Dersom du slenger øllen din i frysern på fest er dette et lett partytriks. Mange som får store øyne når du nonchalant spretter en Corona og lar den fryse foran øynene på folk. Eneste problemet er at man ofte skulle ha drukket nevnte øl... :P
Dette er stilig. Men hva skjer hvis du harre drukket av vannet? Før det hadde rukket å fryse til is?
Ville det frøset i halsen din eller? Og er det farlig?
Det spørs hvor superkjølt det er. Hvis det holder -40 grader så vil du nok få noen fæle skader og det kan fint fryse i halsen din... Hvis det er såvidt under 0 vil antagelig varmen i kjøttet ditt ikke la det fryse, men det blir fremdeles veldig kaldt.
hm, okei, Da skal jeg ikke drikke sånt vann:P

Går dette an med f.eks Olden/Imsdal fra butikken? Hvis jeg ikke åpner den eller noe?
Sist endret av fulloggal; 10. desember 2008 kl. 15:40.
Sitat av ZrP Vis innlegg
Dersom du slenger øllen din i frysern på fest er dette et lett partytriks. Mange som får store øyne når du nonchalant spretter en Corona og lar den fryse foran øynene på folk. Eneste problemet er at man ofte skulle ha drukket nevnte øl... :P
Vis hele sitatet...
Er ikke ølen uren da?
Sitat av fulloggal Vis innlegg
hm, okei, Da skal jeg ikke drikke sånt vann:P

Går dette an med f.eks Olden/Imsdal fra butikken? Hvis jeg ikke åpner den eller noe?
Vis hele sitatet...
Nope, da olden/imsdal er like skittent og jævlig som vannet du har i springen...
Går bra med vanlig Farris. Fin vinterhygge.
Jeg har også opplevd dette flere ganger med flasker jeg har hatt i fryseren, men da har dette utelukkende gjeldt vesker med co2 i. Noen som kan si om trykk i flasken har en effekt på dette?
Blir vannet rent nok, hvis man koker det?
Halalgeir, djemb: Jepp, frysepunktet endrer seg med trykket. Så det er veldig vanlig å se med brus som har ligget i fryseren. Den kan være væske når du tar den ut, men den fryser til når du letter på trykket.

Sitat av s1gh Vis innlegg
Blir vannet rent nok, hvis man koker det?
Vis hele sitatet...
Urenhetene koker ikke bort, det er bare vannet som koker bort. Men hvis du samler opp vanndampen, lar det dryppe ned i en annen beholder, så burde du få ganske rent vann.
Sist endret av Skyfex; 10. desember 2008 kl. 20:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Samme effekten kan oppnås med natriumaccetat, kok alt sammen og rør til en veske.

Natriumacetat er vel bedre kjent som måten som får isposer til å fryse på 10 sec.
Vis hele sitatet...
Ikke svarte om overmetting og superkjøling er det samme. Det er to (nesten) helt forskjellige ting, men bygger på noen felles prinsipper. Og nei, i isposer er det ammoniumnitrat.

Sitat av s1gh Vis innlegg
Blir vannet rent nok, hvis man koker det?
Vis hele sitatet...
Nei, det må destilleres.
Sitat av Bluesius Vis innlegg
Samme effekten kan oppnås med natriumaccetat, kok alt sammen og rør til en veske.

Natriumacetat er vel bedre kjent som måten som får isposer til å fryse på 10 sec.
Vis hele sitatet...
Det er amoniumnitrat som brukes i isposer

Natriumaccetat (CH3COONa) Brukes i håndvarmere du trykker på også blir det en slags "instant HOT ice"

Film her: http://www.youtube.com/watch?v=9Md9T...eature=related
Det spørs hvor superkjølt det er. Hvis det holder -40 grader så vil du nok få noen fæle skader og det kan fint fryse i halsen din... Hvis det er såvidt under 0 vil antagelig varmen i kjøttet ditt ikke la det fryse, men det blir fremdeles veldig kaldt.
Vis hele sitatet...
Tviler har selv tatt shots rett fra frysern, som er på rundt -25.
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Nope, da olden/imsdal er like skittent og jævlig som vannet du har i springen...
Vis hele sitatet...
Jeg testa springvann i mikroen, for så å tilsette pulverkaffe tre sek etter jeg tok den ut. Vannet småkokte først, og da jeg tok i pulverkaffen var det som om det eksploderte og det hele sprutet over meg. Dette var altså vanlig springvann fra Drammen
Sitat av dynamite Vis innlegg
Jeg testa springvann i mikroen, for så å tilsette pulverkaffe tre sek etter jeg tok den ut. Vannet småkokte først, og da jeg tok i pulverkaffen var det som om det eksploderte og det hele sprutet over meg. Dette var altså vanlig springvann fra Drammen
Vis hele sitatet...
Nice, må prøves
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Atec Vis innlegg
Nice, må prøves
Vis hele sitatet...
Å få kokende vann over hele kroppen "må prøves"? Vær i det minste litt forsiktig, kokende vann har en tendens til å være ganske... varmt.
Sitat av iwannarock Vis innlegg
Tviler har selv tatt shots rett fra frysern, som er på rundt -25.
Vis hele sitatet...
Tja, shots er lite volum og har lavere termisk kapasitet i forhold til rent vann... Rundt halvparten for ren sprit, selv om jeg ikke tror folk shotter sånt. Og ja, du kan definitivt ta skade av det, selv om spiserør og hals ikke har nerver i bløtvevet.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det spørs hvor superkjølt det er. Hvis det holder -40 grader så vil du nok få noen fæle skader og det kan fint fryse i halsen din... Hvis det er såvidt under 0 vil antagelig varmen i kjøttet ditt ikke la det fryse, men det blir fremdeles veldig kaldt.
Vis hele sitatet...
Vil man klare å få destillert vann ned i 40- uten at det fryser da ? Uansett om det er 100% rent ?

Sitat av iwannarock Vis innlegg
Tviler har selv tatt shots rett fra frysern, som er på rundt -25.
Vis hele sitatet...
Shots har vell en ganske høy alkoholprosent. Som øker frysepunktet, vet ikke om man får til å fryse 40% i en vanlig husholdningsfryser
Sist endret av UngarEffect; 12. desember 2008 kl. 12:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Vil man klare å få destillert vann ned i 40- uten at det fryser da ? Uansett om det er 100% rent ?
Vis hele sitatet...
Nei, vann som er 100% rent fryser ved lavere temperatur fordi isen ikke finner urenheter å starte krystalliseringen i. Egentlig skulle 0 grader vært -2/3 grader fordi oppfinnelsen gradestokk baserer seg på å fryse "normalt", ikke destillert vann. Dersom du forsøker å fryse shots inneholder disse alkohol, og dette er altså ikke rent vann. De fleste væsker fryser ved forskjellige punkter på gradestokken. Dersom destillert vann opplever -10 vil det fryse på sikt.

Øl fryser ved 0 grader. Det var noen smartinger som la til et kjemikalie som gjorde at øl frøs ved -4 grader, slik at det skulle være under frysepunktet ved servering. Men dette er ikke 100% vann heller.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Magnisx Vis innlegg
Hvordan gjør du dette:
http://www.youtube.com/watch?v=k9_-B...eature=related
Se på 1:20
Vis hele sitatet...
Ehm, videoen du linker til er en instruksjonsvideo...
Jeg har 3 sånne håndvarmere her (hjerteformet sådan) det er ei sånn metal plate inni som man må klikke... hva er den laget av?
Sitat av sxterbx Vis innlegg
Jeg har 3 sånne håndvarmere her (hjerteformet sådan) det er ei sånn metal plate inni som man må klikke... hva er den laget av?
Vis hele sitatet...
http://en.wikipedia.org/wiki/Hand_warmer

Sto noe der om hva som skjer når du klikker metallplaten. Vet ikke om det er noe nyttig for deg men.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Shots har vell en ganske høy alkoholprosent. Som øker frysepunktet, vet ikke om man får til å fryse 40% i en vanlig husholdningsfryser
Vis hele sitatet...
alkoholprosenten senker vel strengt tatt frysepunktet...

hvis ikke jeg husker feil fra en av janpfo's mange bruskjølertråder, var det noen som nevnte at 20% etanol fint kunne holde -20C uten problemer, så jeg tviler noe på at du får fryst 40% hjemme i frysen din