Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2581
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hey, de siste 4 dagene har jeg snortet en del subutex, har spist en del også, men det er umulig å tømme seg på dass, jeg kjenner att innholdet er rett innenfor åpningen men er umulig å presse det ut, prøvde å kjøre dusj slangen i ræva med varmt vann men funka dårlig..

får ikke tilgang til apotek før mandag, noen tips? Hvor lenge kan man gå sånn før det blir kritisk?

hjelp
Hvor lenge er det siden sist du fikk tømt deg? Er vel det som spiller mest inn. Kanskje ta en telefon ned til legevakten din og hør med de?
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
det er 3-4 dager siden sist, kan vel ta en telefon til legevakten å forhøre meg, smart.
Anonym bruker
"Lystig Torsk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Bli mer rutinert, og kjøp Dulcolax eller klyster ved opiat/opioid-bruk over flere dager.

Å drikke masse kaffe og være i fysisk aktivitet slik at tarmene får bevegd seg litt er vel det eneste tipset mitt slik situasjonen er nå...
En gang brant jeg meg selv, og fikk ikke bæsjet på 4 døgn, samtidig som jeg spiste som vanlig... Det ble ille, og endte med at jeg kasta opp overalt i bilen til mor... Det må ut, en eller annen gang
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Har aldri hatt dette problemet før, har ruset meg i flere måneder på dolcontin uten forstoppelse, men subutex var noe helt annet tydeligvis. Skal prøve litt kaffe som du sier, så sykkle meg en tur, har faktisk sykklet hver dag så har vært i bevegelse, har ikke noe smerter enda men magen min romsterer 24/7. :P takk
Anonym bruker
"Rik Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er ikke farlig at du har gått 4 dager uten avføring..ubehagelig ja, men ikke farlig. Når jeg var avhengig av heroin kunne det gå mye lengre enn det mellom hver gang.

Klyster er et godt tips, og noe som heter duphalac ( en type olje som du får kjøpt på apotek) kan du bruker profylaktisk (forebyggende) men det krever at du begynner med det samtidig som du begynner med opiodene.

Ser du skriver at du ikke har tilgang på apotek før mandag, og tipper du er litt desperat

Du kan prøve å ta shampo på fingertuppen din ( evt med en tynn plastpose/plastfolie utenpå fingertuppen) og stappe den opp bak. Skal visstnok ha noenlunde samme effekt som et klyster. Har ikke prøvd dette selv, men fikk tipset av en sykepleier, så tipper det funker.
Om du kjapper deg i butikken og kjøper svisker kan det sette skikkelig fart på systemet, men ikke spis en hel pose.
Jeg spiste en pose med svisker en gang, fordi jeg synes det smaker veldig godt, men det angret jeg på når jeg skulle sove, endte med flere turer på ramma før jeg omsider kunne legge meg å sove.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Får jeg det ikke ut i helga stikker jeg rett på apoteket mandag å kjøper klyster og duphalac. Shampo i analen? Det kommer sikkert til å svi, tørker det ikke ut slimhinnene i ræva? takker for tipset, tror jeg skal prøve det
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
EDIT; har spist svisker siden i går
Anonym bruker
"Rik Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Får jeg det ikke ut i helga stikker jeg rett på apoteket mandag å kjøper klyster og duphalac. Shampo i analen? Det kommer sikkert til å svi, tørker det ikke ut slimhinnene i ræva? takker for tipset, tror jeg skal prøve det
Vis hele sitatet...
Jo det svir nok litt, men fordi det irriterer tarmen så setter det den i gang, på samme måten som klyster. En gang vil nok ikke tørke ut slimhinnen din. Bare pass på at du kjøper inn klyster og duphalac til neste sub binge

Lykke til, håper det funker!
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jo det svir nok litt, men fordi det irriterer tarmen så setter det den i gang, på samme måten som klyster. En gang vil nok ikke tørke ut slimhinnen din. Bare pass på at du kjøper inn klyster og duphalac til neste sub binge

Lykke til, håper det funker!
Vis hele sitatet...

Har nå rengjort tarmen min, så avskyelig som dette høres gikk jeg full-retard til verks, jeg måtte grave ut avføringen med fingrene mine.O.M.G. Den nederste avføringen var som sandpapir, det var ikke så mye heller, men håper det er fri vei for att resten kan komme ut smooth nå.

Dette ble en skikkelig skitten post, skal helt klart invistere klyster og duphalac til neste sub binge. Holy sh**.
Takk for hjelpen
Anonym bruker
"Rik Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har nå rengjort tarmen min, så avskyelig som dette høres gikk jeg full-retard til verks, jeg måtte grave ut avføringen med fingrene mine.O.M.G. Den nederste avføringen var som sandpapir, det var ikke så mye heller, men håper det er fri vei for att resten kan komme ut smooth nå.

Dette ble en skikkelig skitten post, skal helt klart invistere klyster og duphalac til neste sub binge. Holy sh**.
Takk for hjelpen
Vis hele sitatet...
We've all been there

En av de kjipeste bivirkningen av opioder det der ( bortsett fra avhengigheten da..) Har hatt noen ganske så nastye opplevelser i den forbindelse jeg også
Aldri undervurder effekten av laxantia!
Jeg jobber på akutten og opplevde en gang en kar (av rang) som hadde noe kokain i endetarmen - Han hadde hatt dette for flere dager- jeg ga han .. kort sagt.. et kateter i som fikk fyrt opp noe heftig klyster i sigmoideum som resulterte i ... blant annet at kokainposen skøyt igjennom rommet som et projektil!
Vet at de som settes på opioid på sykehus alltid også får forebyggende dulpholac eller lignende, som funker. Prøv dette om du plages!
Opioider påvirker også tarmen, og reduserer tarmfunksjonen.

Kjøp f.eks parafin på apoteket, og ta 10-15ml x2 om dagen. (Forebyggende)
Duphalac/Laktulose fungerer ved å trekke vann inn i tarmen, slik at avføringen får større volum og lettere kan gli ut/bli dyttet på.

Personlig kjøper jeg tablettene "Dulcolax 5mg" og bruker når jeg er forstoppet. Er du skikkelig forstoppet, ta 2stk på kvelden før du legger deg. Da våkner du nok opp og må på toalettet. Drikk mye vann i forkant, da denne også fungerer ved å trekke vann inn i tarmen.

Microlax rektalvæske er vel også reseptfritt og kan benyttes.

Ellers kan jo alle mulige kjerringråd fungere: svisker, vann, kaffe, trim, sigaretter, klyster (usikker på om man får kjøpt Klyx uten resept), eller bare klyster med vann (men det innebærer jo at man må ha en klysterpose).

Vi gir alltid lakserende midler til pasienter der jeg jobber (mye bruk av opioider). Det er sjeldent noen IKKE blir forstoppet, for å si det slik.
Si ja til gluten
6 2
Som alltid finner du mer informasjon på engelsk enn norsk, mat google med "opioid induced constipation" og du får en god slump med tips.

Her er en artikkel som har litt fra alle kategorier, fra naturlige hjelpemidler til reseptbelagte medisiner:
Opioid-Induced Constipation: How to Find Relief

Over the counter (OTC) betyr reseptfritt på engelsk, men det betyr ikke nødvendigvis at det er reseptfritt i Norge. Det er ikke sikkert alle medisinene er tilgjengelig i Norge heller.

En artikkel til:
Treatment of Opioid-Induced Constipation: The Hard Facts

Hvor mye er "en del" Subutex? Jeg har brukt det og andre opioider noen år, problemet med Subutex/buprenorfin er den lange halveringstida, men jeg har alltid levert restavfallet mitt daglig. Kontroll på dosene, trening og sunt kosthold spiller nok en rolle.

Du kan også prøve kaffe, som inneholder en opioid-antagonist (4-Caffeoyl-1,5-quinide) og har et godt rulleblad når det gjelder å få fart på sakene. Sink skal kunne forårsake abstinenser og magnesium er lakserende, sistnevnte er også en NMDAR-antagonist og kan bidra til å redusere toleransen.
Anonym bruker
"Sikker Klatremus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for mye god tilbakemelding på problemstillingen! Jeg har sykklet og klatret/buldret i dag, altså rørt kroppen en god del, det skjer fortsatt ingenting, lurer på om det er skikkelig stopp i tarmene, men skal rett til apoteket i morgen å handle godsaker, skal ta en pause med subutex'en også. Har vel snortet litt over 8 mg siden onsdag.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Takk for mye god tilbakemelding på problemstillingen! Jeg har sykklet og klatret/buldret i dag, altså rørt kroppen en god del, det skjer fortsatt ingenting, lurer på om det er skikkelig stopp i tarmene, men skal rett til apoteket i morgen å handle godsaker, skal ta en pause med subutex'en også. Har vel snortet litt over 8 mg siden onsdag.
Vis hele sitatet...
Hvordan gikk det?
Anonym bruker
"Slank Margyge"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hadde engang så jævli forstoppelse at jeg måtte bare stappe fingra inn å dra ut driten. Største bæsjen jeg har opplevd..
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Veldig vanlig.

Viss jeg får. Så hard mage pleier jeg å sette meg i knebøy situasjon på gulvet og har det ene beinet ut. Da er det lettere å presse ut. Når bøsjen er på vei ut skynder jeg meg opp å prøver å treffe skåla.


Evt hjelper det ofte å ta med opiater for at det ikke skal gjøre så vondt.

Helt normalt da. Kan spise frukt, svisker, rosiner osv.
Mange større byer har apotek som er åpent et par timer på søndager. Bare goggle dem å se. Svane boots apotek1 osv
Anonym bruker
"Rik Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En gang når jeg var hektet på heroin gikk jeg så lenge uten å drite at jeg spydde opp avføring...er det ekleste jeg har opplevd i hele mitt liv!!!
Nykter rusavhengige
PapaMarathon's Avatar
Kan man spy opp avføring?

Har selv hatt så hard mage at jeg har besvimt av smerte når den kommer ut. Men trikset er å sette seg på huk på gulvet foran dassen å skynde seg når man klarer å presse den ut.


Blod i rumlen er også vanlig når man presser ut store bæsjer som er harde som sement.

.man får medisin for dette, men synes sjeldent det virker så veldig. Tar gjerne noen døgn før medisinen virker når det er så hard bæsj synes jeg.

Kan man spy opp avføring?

Har selv hatt så hard mage at jeg har besvimt av smerte når den kommer ut. Men trikset er å sette seg på huk på gulvet foran dassen å skynde seg når man klarer å presse den ut.


Blod i rumlen er også vanlig når man presser ut store bæsjer som er harde som sement.

.man får medisin for dette, men synes sjeldent det virker så veldig. Tar gjerne noen døgn før medisinen virker når det er så hard bæsj synes jeg.
Sist endret av PapaMarathon; 10. februar 2019 kl. 15:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høytfungerende idiot
wormhole's Avatar
Har hatt samme problemet med kratom (som jeg regner med kan sammenlignes), og magnesium selv alene får den jobben gjort. Riktig nok 4 X vanlig dose, og helst hver dag, men hadde ikke klart meg uten.
Anonym bruker
"Rik Kirkegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av iamaddict Vis innlegg
Kan man spy opp avføring?

Har selv hatt så hard mage at jeg har besvimt av smerte når den kommer ut. Men trikset er å sette seg på huk på gulvet foran dassen å skynde seg når man klarer å presse den ut.


Blod i rumlen er også vanlig når man presser ut store bæsjer som er harde som sement.

.man får medisin for dette, men synes sjeldent det virker så veldig. Tar gjerne noen døgn før medisinen virker når det er så hard bæsj synes jeg.

Kan man spy opp avføring?

Har selv hatt så hard mage at jeg har besvimt av smerte når den kommer ut. Men trikset er å sette seg på huk på gulvet foran dassen å skynde seg når man klarer å presse den ut.


Blod i rumlen er også vanlig når man presser ut store bæsjer som er harde som sement.

.man får medisin for dette, men synes sjeldent det virker så veldig. Tar gjerne noen døgn før medisinen virker når det er så hard bæsj synes jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg spydde ihvertfall noe opp som lignet mer på avføring en mageinnhold, luktet avføring gjorde det også...BLÆÆ..blir kvalm bare av å tenke på det
gains,eufhproie,dop
24 0
mitt triksved forstoppelse var å kjøpe en sånn «øreskylde» balong. fylle denved vann og pumpe opp bak. la den virke litt og klemme ut. gjør det gjenntatte ganger til du har fått ut styggedommen.. hjalp 10/10 ganger.
Man kan spy opp forstoppelse ja, det e uvanlig og du må være veldig fordtoppet om du gjør det! Sett det før og det lukter jævli.
Store doser C vitamin fungerer like bra som magnesium. Lettere å få tak i
Magnesium har vel en mer forstoppende effekt når det gjelder vitaminer.

C-vitaminer er topp derimot!
Sitat av Math Vis innlegg
Magnesium har vel en mer forstoppende effekt når det gjelder vitaminer.

C-vitaminer er topp derimot!
Vis hele sitatet...
Magnesium er svært laxerende i litt større doser. Kombinert med C vitamin så har du det gående
Fekal oppkast kalles det, og det er det noen som opplever. Men i den andre enden så er det også noen som får endetarmsfremfall eller endetarmsprolaps dersom det blir for mye press der inne. Lureste er å høre om noen har noe å hjelpe deg med. Du er heldig dersom du ikke har smerter enda, for får du det, så kan det gjøre svært vondt.