Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 1577
jeg har lastet ned FreeSpire fra siden deres, den nyeste versonen. det er CD image, men jeg får bare ikke til å brenne det på en bra nok måte. jeg tror at jeg fulgte instruksjonene på en sånn nogenlunde bra måte. jeg putter in en tom CD i brenneren, og åpner nero. jeg velger "sikkerhetskopier" og "brenn image på plate". skal jeg heller velge "data" og "lag data-CD"?

jeg skal kjøpe noen flere brenne CDer fordi at jeg har alt sløst bort 2. tror dere at det kan være noe galt med PCen? hva kan jeg gjøre med den i så fall? det lille jeg vet om den er at den har ca 3 ghz og 40 MB HDD. mere vet ikke jeg. kan jeg instalere med en USB stikke?

sorry for teite spørsmål, men vil gjærne prøve noe annet en windows.
TSN: Den skal brennes som et image. Hvis cden ikke funker etter du har brent den kan du prøve å brenne den på en lavere hastighet.
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av nan
TSN: Den skal brennes som et image. Hvis cden ikke funker etter du har brent den kan du prøve å brenne den på en lavere hastighet.
Vis hele sitatet...
brennes som et image? hva er det jeg har gjort da
jeg har brent på den aller laveste hastigheten, 1200kbs.

ja mere info: PCen er en HP, og det står inteel inside, pentium 4 hvis det har noe å si.
Sist endret av TSN; 12. mars 2007 kl. 14:44.
Det kan høres ut som om du har fått en dårlig nedlastning av ISO'en. Har du forsøkt følgende?
  1. Check the MD5 Checksum -- 567fe26b5e95ff5da6079a72ceddd418 for Freespire 1.0
(http://www.pc-tools.net/win32/freeware/console/)

Ellers så høres det ut som om du gjør alt riktig.

Når du har foretatt en ny nedlastning; prøv http://www.cdburnerxp.se/ som et alternativ til Nero ...
merk den "raw" boxen før du brenner (den som spretter opp like før).. se om det fungerer. + sjekk at du har valgt riktig brenner. så den ikke står på "Write to: Image wrighter" eller lignende.
brenn image på plate som du nevner ja. Hva er det som skjer for at det ikke funker? Forklar litt mer?


Ellers så vil jeg vel egentlig anbefale deg å prøve ut Ubuntu i stedet for LinSpire. Letter med support til Ubuntu. www.ubuntu.org
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av nan
brenn image på plate som du nevner ja. Hva er det som skjer for at det ikke funker? Forklar litt mer?


Ellers så vil jeg vel egentlig anbefale deg å prøve ut Ubuntu i stedet for LinSpire. Letter med support til Ubuntu. www.ubuntu.org
Vis hele sitatet...
hva med skins til ubuntu? jeg vil gjærne ha et "sexy" skin.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ubuntu bruker vel gnome som vindushåndterer?
Google gir i overkant av en million treff på gnome skins
'Skins' er ikke til selve distribusjonen, men window manageren (gnome i standard ubuntu).
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Sitat av Goophy
'Skins' er ikke til selve distribusjonen, men window manageren (gnome i standard ubuntu).
Vis hele sitatet...
men vil jo at det skal se bra ut og ikke som windows 95!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av TSN
men vil jo at det skal se bra ut og ikke som windows 95!
Vis hele sitatet...
Kva var det svar på...? Har du sjekka ut dei sidene google fann til deg?
Sitat av TSN
men vil jo at det skal se bra ut og ikke som windows 95!
Vis hele sitatet...
Muligheten er jo om du ønsker det å installere kubuntu istedet for. Den kjører med KDE, og med litt arbeid kan du jo legge inn Compiz/Beryl så får du "eyecandy" nok til å vare til neste utgivelse av Windows(tm).

Eksempler på compiz kan du se her

Dersom du skal "pimpe" gnome og KDE med bilder, fonter etc kan du se på følgende sider:
* Gnome-look
* KDE-Look
Det som er litt rart, er at hvis du skal bruke standard metacity/GTK-themes med Ubuntu 6.10, må du legge til to engines for at de skal virke som normalt. Aner ikke hvorfor Ubuntu-teamet valgte å uteluke disse to pakkene som standard. Uansett, for å installere de, kjør følgende kommando i terminalen:

sudo apt-get install gtk-engines-pixmap gtk2-engines-pixbuf
Vis hele sitatet...
Mulig du må ha aktivert multiverse i sources.list.

Edit: gnomethemes.org har forresten mange sexy skins. Liker spesielt tiskin, som originalt er et OS X theme.
Sist endret av raze; 13. mars 2007 kl. 22:01.
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
ok, er ubuntu lett å brenne ut da?
Ubuntu er like lett å brenne ut som alle andre distroer. "Alle" linux-distribusjoner (Ubuntu, LinSpire, Fedora, SuSE osv) kommer som en iso-fil. Men det menes at de har en filending som heter .iso. F.eks. når du laster ned Ubuntu, kan filen se ut som ubuntu-6.10-desktop-i386.iso.

En iso-fil er, hva folk her sier til deg, en imagefil. Du kan sammenligne den med en .rar-fil (hvis du vet hva det er). iso-filen inneholder en haug andre filer, as well, men de blir ikke tilgjengelig før du enten brenner filen ut som et image, eller "pakker" ut filene.

Når du brenner kun den ene iso-filen på platen, kan ikke innholdet i denne filen vises. Men hvis du bruker et brenneprogram som lar deg brenne ut filen som et image, da først blir innholdet synlig.

Så, det første du må gjøre er å brenne ut filen på riktig måte. Nå er det lenge siden mine windowsdager er talte, så hvordan du gjør dette, evt. hvilke programmer du kan bruke, kan du se i denne guiden:
http://www.petri.co.il/how_to_write_iso_files_to_cd.htm

Dernest kan du boote fra CD-en, og installere den linuxdistribusjonen du måtte ønske.

(Mulig terminologien i innlegget er litt misvisende, men prøvde å gjøre dette så enkelt som mulig).
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
Tusen takk jeg klarte endelig å brenne den fila ut på CD, men fikk ikke instalert ordentlig. når den sa at den hadde kopiert alle filene så kom det opp en svart skjerm med hvit skrift og det stod noe om "no such file" eller noe. jeg skal nok finne ut av det. når jeg bruker den som live CD så forlanger den brukernavn og passord, og det har jeg jo ikke. takk igjen for hjelpen!
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
jeg klarte å instalere!

dette blir kanskje litt OT, men jeg gidder ikke å starte en ny tråd når denne handler litt om temaet. flaut spørsmål, men er det .exe filer i linux? hvis ikke, hvilke filer bruker man da for å instalere programmer?

jeg har lastet ned noen spill og AMSN. et av spillene er Frozen Bubble, og det er en RPM fil. de andre er .rar filer og jeg gidder ikke å pakke ut nå for jeg skal sove snart. hva er en RPM fil? Hvilke andre filtyper bør jeg være obs på i linux? jeg kan vel overføre disse med en usb penn?

jeg er helt ny i dette så sorry.
kreativ nerd
devotio's Avatar
Man bruker ikke exe filer i Linux nei, exe filer er dessuten ikke eksklusivt instalasjonsprogram.

Google hjelper deg: http://www.google.co.uk/search?hl=en...e+Search&meta=
Sitat av TSN
jeg klarte å instalere!
Vis hele sitatet...
Gratulerer!

Sitat av TSN
dette blir kanskje litt OT, men jeg gidder ikke å starte en ny tråd når denne handler litt om temaet. flaut spørsmål, men er det .exe filer i linux? hvis ikke, hvilke filer bruker man da for å instalere programmer?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ingen .exe-filer i Linux, det vil si Linux benytter seg ikke av .exe-filer.

Sitat av TSN
jeg har lastet ned noen spill og AMSN. et av spillene er Frozen Bubble, og det er en RPM fil. de andre er .rar filer og jeg gidder ikke å pakke ut nå for jeg skal sove snart. hva er en RPM fil? Hvilke andre filtyper bør jeg være obs på i linux? jeg kan vel overføre disse med en usb penn?
Vis hele sitatet...
Nå ramlet jeg ut ang. hvilken distro du kjører, men Ubuntu benytter seg av apt-get for å installere programmer, og dersom valget ditt falt på Freespire så er den også bygd på Debian, og ergo bruker samme pakkesystem. Wikipedia har noen linjer her om pakkesystemet. Anbefaler deg å benytte deg av det pakke systemet distroen benytter inntil du føler deg klar til å ta skrittet videre å kompilere selv.

Apt-get kjøres slik fra en terminal:

Kode

apt-get install <pakkenavn>
Sitat av TSN
jeg er helt ny i dette så sorry.
Vis hele sitatet...
Vi startet vel alle på det punktet en gang. Det eneste som teller nå er hva du gjør ut av det.
TSN: Husk at hvis du skal bruke terminalen må du skrive sudo framfor kommandoen for å få superuser tilgang. (for å installere ting, etc)

En .rpm er i utgansgpunktet ikke laget for en Debian basert distro. det er .deb filer som brukes hovedsaklig der. Men du kan enkelt konverter en rpm fil til en deb fil. Bare skriv i terminalen: sudo alien </home/brukernavn/Desktop/filnavn> Hvis den ligger på skrivebordet såklart. Alien er et program som blant annet konverterer .rpm filer til .deb filer.

En .deb fil kan du dobbelklikke og installere, lignende som en .exe fil. Men det er å anbefale at du bruke apt-get i terminalen eller synaptics for å installere programmer.

For utsende er det bare å installere Beryl. Installasjonsinstrukser finner du her: http://wiki.beryl-project.org/wiki/Main_Page
TSN
TSN's Avatar
Trådstarter
jeg har litt vanskelig for å finn ut av navnene på hvor jeg er i mappene for det ingen addresse åpent slik som i windows. jeg trykket på install fil for et program som skulle instalere rpm filene av seg selv, men da kom det bare opp noe tekst, jeg prøvde å lime den inn i kommandolinja, men da skjedde det ingenting.

får hoppe over på ubuntu snart.
Jeg vet ikke hvordan det er i freespire, men i Ubuntu er det standard ikke en adresselinje (er knapper i stedet som viser hvor du er) men du kan sette den til å vise adresselinje istedet.

Jeg vet ikke hva slags program det er du snakker om. Men Freespire er en debian baser distro så du må enten bruk .deb filer istedet for rpm filer er du kan bruke alien til å konvertere rpm filene som jeg sa i forrige post.