Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1164
Heisann, har et par DVD'er med fortsatt i plastikk og alt.
Jeg lurte på om det er mulig og returnere de uten kvitering til en butikk da?
Eller om noen butikker ville latt det gå.
Det er vel veldig individuelt. Jeg kjøpte en pakke med DVD-r når jeg skulle ha DVD+r på clas ohlson. Som vanlig når jeg kjøper små forbruksting så tar jeg ikke vare på kvittering, men jeg fikk bytte dem allikevel. Den ene pakken (Dette var sylinderpakker (Sånn stack med 25stk uten cover)) var til og med forseglingen brutt på, men alle DVDene var ubrukt, men fikk bytte dem fordet.

Andre butikker skremmer deg ut igjen med et bjeff. Du får ihvertfall ikke byttet dem uten å prøve
Sist endret av Dinithion; 16. august 2007 kl. 21:20.
gammel traver
lett_ice's Avatar
Ifølge forbrukerloven så har du ikke rett på å få byttet ditt produkt om du ikke har den i samme stand som du fikk den, du har faktisk ikke rett på å få byttet inn produktet om det er uåpnet.
Offtopic; Det at en har 14 dagers angrerett som folk maser om er i nettbutikker, evt. egne system som el-kjøp kjører, expert har det ikke.
Min erfaring er at man nesten kan bytte hva som helst uten kvittering, får man ett nei er det bare å være sta og innpåsliten.

Jeg er heldigvis ikke en slik kunde, men jeg har et par kamerater som jobber i butikkbransjen og har fått høre en del historier når det gjelder bytting/penger tilbake.
Forbrukerkjøpsloven sier at man ikke trenger kvittering når man skal bytte et produkt, så lenge man kan sannsynliggjøre kjøpet. Så hvis du betalte med kort kan du f.eks ta med kontoutskrifta for den måneden.
Er det bare meg eller sier ikke forbrukerkjøpsloven noe som helst om bytting på en vare uten mangel?
På free record shop vil du ikke få pengene tilbake, selv med kvittering.
Om det er kurante varer(les lett å få solgt) får du antageligvis bytte det i
i andre varer i butikken, eventuellt ett gavekort.

Hvis det ikke har byttelapp på, og du ikke har kvittering så har du ikke rett
til å få bytte det inn, så det avgjøres av personen bak disken.
Sitat av lett_ice
Ifølge forbrukerloven så har du ikke rett på å få byttet ditt produkt om du ikke har den i samme stand som du fikk den, du har faktisk ikke rett på å få byttet inn produktet om det er uåpnet.
Offtopic; Det at en har 14 dagers angrerett som folk maser om er i nettbutikker, evt. egne system som el-kjøp kjører, expert har det ikke.
Vis hele sitatet...
Dette må vel være vranglære? Uansett om det er over disk/nett/tlf, så har man vanligvis 14 dager returrett. Elkjøp derimot er gavmilde og tilbyr 30 dager.

ah, beklager, etter en kjapp titt på Forbrukerrådet ser jeg at vidarlo har rett.
Sist endret av LoOzR; 16. august 2007 kl. 22:34.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Dersom ei vare er kjøpt over disk har du _INGEN_ lovbestemt returrett dersom produktet er som annonsert/forventa. Ved kjøp utanfor fast utsalsstad har en alltid 14 dager ubetinga angrefrist.

Mao, butikken kan nekte deg, uten at du kan klage på det.
Sitat av vidarlo
Dersom ei vare er kjøpt over disk har du _INGEN_ lovbestemt returrett dersom produktet er som annonsert/forventa. Ved kjøp utanfor fast utsalsstad har en alltid 14 dager ubetinga angrefrist.

Mao, butikken kan nekte deg, uten at du kan klage på det.
Vis hele sitatet...
Kødder du?

Så selv med kvittering så kan jeg ikke ta det med tilbake og si jeg ikke har lyst på den likevell?
Man har jo alltdi kunne det før, husker flere rådet meg til det når jeg skulle kjøpe videokamera.
Faen ass.
Sist endret av torsken; 16. august 2007 kl. 22:26.
I praksis får man byttet det meste med kvittering, men i teorien så stemmer det vidarlo skriver. Du har ingen bytterett viss produktet er som annonsert.
Sitat av steinarlima
I praksis får man byttet det meste med kvittering, men i teorien så stemmer det vidarlo skriver. Du har ingen bytterett viss produktet er som annonsert.
Vis hele sitatet...
Ok, hva var det med at man kunne ta varen med tilbake og si man ikke ar fornøyd uten og oppgi grunn, man kunne vell det før
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av torsken
Ok, hva var det med at man kunne ta varen med tilbake og si man ikke ar fornøyd uten og oppgi grunn, man kunne vell det før
Vis hele sitatet...
Nope. Kun dersom det er utanfor fast utsalgsstad, t.d nettbutikk, postordre, teletorg o.l.
Min erfaring er at det meste kan byttes. Bare vær litt sta og ikke ta et nei for et nei.
Torsken: Prøv. Det kommer veldig an på personen/butikken det er snakk om. Det værste som kan skje at de sier nei.