Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 1239
Jeg kjøpte idag en splitter ny DVI-HDMI kabel, med gullbelagte deler, som blir sagt som å være best.

Men så testet jeg først med VGA kabel, noe som var ok, ikke super, men helt grei grafikk som dekket hele skjermen.

Så testet jeg dvi-hdmi kabelen, og får ingenting til å fungere..

Bruker via en stasjonær pc, opp imot en 32" lcd tv
max oppløsning på tv-en står til å være 1366*768, men da kommer det opp "mode not supported"

Problemet mitt, er at jeg ikke får riktig oppløsning via den kabelen, bilde blir litt utydelig, samtidig som at skjermen blit "strekt" slik at jeg ikke får med det på sidene, under, over osv.

Grafikk kortet er et radeon x600 series.. 256mb grafikk kort. (oppgradere driver? hvordan?)

Er litt rart at det er bedre med vga sysn jeg, har testet med powerstrip og fikk det heller ikke til, vga blir fortsatt bedre og dekker hele skjermen perfekt..

Takkre for alle raske svar som kan hjelpe meg å få til dette
Sist endret av Restyle; 15. august 2007 kl. 22:37.
Det er nok fordi VGA maks gir 640 x 480pixler, mens HDMI gir det skjermen er innstilt til. Derfor tregger VGA bedre i forhold til tvet. Prøv deg fram med oppløsninga på skjermen. Ta den godt ned til 640*480 om det er det eneste som passer
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Dette er en widescreen tv altså, prøver nå med 1280*720, og det detter fortsatt ut av skjermbild!

Noen som kan hjelpe meg? 640*480 blir for dumt.
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Vel, en ting er iallefall sikkert, du klarer neppe å få noe superfantastisk bilde uten en REN HDMI tilkobling.

Men du skal vel kunne klare å kjøre iallefall såpass høyt som TVen kjører (har du stilt ned refreshrate på skjermkortet?).

DVI -> HDMI blir som bruke en overgang fra phono til optisk, lyden blir ikke merkbart bedre.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Driter i lyden, men nå kjører jeg vga på 1024*768, noe som blir greit bra..

Men hvorfor blir det ikke like bra ihvertfall med samme oppløsning på DVI DA? ;S
Fordi signalet konverteres sannsynligvis. *prøveåtenkelogisk*
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Hvilke oppløsning er "logisk" når jeg skal bruke dvi-hdmi da?

Bruker 1280*720 nå, men da mister jeg masse på sidene, og i tillegg er selve grafikken MYE dårligere.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Men ble til at jeg kjører med vga, inntill jeg finner på noe bedre
Dvi osv, ble bare uskarpt, merkelig oppløsning, selvom jeg kunne bruke 1800*900 på en annen pc.

Isåfall, hvis noen veit om en bra måte og få skrift/ikoner osv skarpere, så hadde jeg tatt imot hjelp med takk. fungerte visst dårlig med å skifte oppløsning, da grafikken fortsatt var like dårlig
Bruk 1280x768!
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
Bedre enn 1280*720?
okok, tester nå. 2sec ;D

Funka ikke så bra, av en grunn ble alt så veeldig lite nå plutselig.. går helt i surr her ;S
Kan det han noe med at vga kabelen står i samtidig?

Har gjort endel rart på settings nå men, uansett - det skal være MULIG med riktige instillinger å få det bedre sånn, en via vga? ikke sant, sånn helt sikkert?
Sist endret av Restyle; 16. august 2007 kl. 03:13.
Sitat av Restyle
Bedre enn 1280*720?
okok, tester nå. 2sec ;D

Funka ikke så bra, av en grunn ble alt så veeldig lite nå plutselig.. går helt i surr her ;S
Kan det han noe med at vga kabelen står i samtidig?

Har gjort endel rart på settings nå men, uansett - det skal være MULIG med riktige instillinger å få det bedre sånn, en via vga? ikke sant, sånn helt sikkert?
Vis hele sitatet...
VGA er analogt og DVI og HDMI er digitalt. Selvsagt er DVI og HDMI bedre...

Eneste jeg kan skjønne her er at du har fucka med settings... Prøv å resette endringene
Sist endret av simdal; 16. august 2007 kl. 04:00.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
'Trur jeg skal ha funnet det ut nå.

ser ut til at tven ikke støtter 1:1 pixeladressering via dvi.

Men takker for svar, så dette kommer ikke til å fungere, høyst sansynelig.
Jeg skulle til å nevne dette med pixelmappinga. Kjøpte selv en LCD-TV fra LG, fordi de stort sett støtter 1:1 mapping samtidig som LG prøver å gjøre det så lønnsomt som mulig å selge dem (aka. mye tilbud fra sjappene).

Hele dette tullet med 1:1 forvirret meg den gangen jeg skulle teste Media Center på en Mirai-tv også. Ganske lite logisk.
Sist endret av Nichotin; 16. august 2007 kl. 22:15.
Har også et lignende problem. Må kjøre over DVI til VGA for å få 1360x768 piksler oppløsning. Prøver jeg med DVI til HDMI kan jeg ikke velge denne oppløsningen - nærmeste jeg kommer er 1280x720, men på denne oppløsningen forsvinner toppen og bunnen av bildet (start-linja bl.a.)

Har forresten en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...&view=detailed
Sist endret av charz0r; 16. august 2007 kl. 22:16.
Sitat av charz0r
Har også et lignende problem. Må kjøre over DVI til VGA for å få 1360x768 piksler oppløsning. Prøver jeg med DVI til HDMI kan jeg ikke velge denne oppløsningen - nærmeste jeg kommer er 1280x720, men på denne oppløsningen forsvinner toppen og bunnen av bildet (start-linja bl.a.)

Har forresten en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku...&view=detailed
Vis hele sitatet...
høh... Jeg trodde ikke VGA støtta widescreen jeg

Nå har jeg tenki og tenki og eneste fornuftige konklusjonen rundt dette jeg har kommet til er at bilde må ha vært strukket
Sist endret av simdal; 16. august 2007 kl. 22:23.
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter
har samme problem som dere. Heldig hvis kan jeg kjøre 1360*768 via min vga kabel

Les i manualen, der står det annebefalte oppløsninger

Dette handler da om 1:1 pixelmapping og overscan.

Les mer om dette her:
En post jeg la ut hos hjemmekino.no
Fikk veldige lettkjønte og logiske løsninger

Så til dere som ikke har kjønt det helt, ta en titt der

-----------

Forresten - vis du bruker oppløsninga 1900*800 trur jeg det var, via dvi-hdmi så får du med alt (kjønner ikke hvordfor det funker, siden tv-en ikke skal støtte det, men det gjorde den visst) uansett får du da veldig uklart bilde, og det er mye bedre via vga uansett Fordi den støtter pip der
Sist endret av Restyle; 16. august 2007 kl. 22:33.
Sitat av Restyle
Les mer om dette her:
En post jeg la ut hos hjemmekino.no
Vis hele sitatet...
Link please?
exquisite
Restyle's Avatar
Trådstarter