Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4067

Var og besøkte et tysk anlegg for noen timer siden, og filmet naturligvis opplevelsen. Vi snudde i enden av anlegget, da oppgangen til andre etasje var fylt med vann. Da det var rimelig tung og dårlig luft i første del av anlegget turde vi ikke å prøve oss på andre etasje i denne omgang. Satser på snarlig retur med bedre utstyr.

Anlegget er i Bergen, under en barneskole, uten at jeg vil røpe nøyaktig lokasjon.

Videoen finner dere her: http://www.youtube.com/watch?v=9LxtcV5f8eI
Det så spennende ut
HAr ikke lyst på 2 stk med på neste tur da?

Har ikke jeg snakket med deg for noen mnder siden? Bor du på Landås? hehe
Hørt det var noe ut mot Åsane.
Trådstarter
Sitat av crazyclomp Vis innlegg
Det så spennende ut
HAr ikke lyst på 2 stk med på neste tur da?

Har ikke jeg snakket med deg for noen mnder siden? Bor du på Landås? hehe
Vis hele sitatet...
Ønsker helst ikke å ta med meg flere folk i denne omgang, men om muligheten skulle by seg senere skal jeg gi deg beskjed.

Vel, tror nok vi snakker år, og ikke måneder! Vipper nok mer mot Fridalen-siden, men i den del av byen iallefall.
Tysk og tysk... det meste jeg ser på videoen der er vel satt inn av sivilforsvaret. Lite på den videoen som er i nærheten av 60 år gammelt.
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Tysk og tysk... det meste jeg ser på videoen der er vel satt inn av sivilforsvaret. Lite på den videoen som er i nærheten av 60 år gammelt.
Vis hele sitatet...
Du har nok rett, min uttalelse var basert på antagelsene til en kar i kommunen jeg pratet med angående anlegget. Når du sier det, så ser det ikke veldig gammelt ut, men på en annen side er det veldig dårlig sikret i forhold til sivilforsvarets standard her i byen. Det elektriske anlegget dryppet det vann på, mens enkelte av lysbryterne var smeltet bort. Dersom sivilforsvaret også eier det i dag forundrer deg meg hvor enkelt det var å komme inn. Portene var det mulig å klatre både under og over, og ellers var det ikke låsbeslag på innsiden.

Jeg skal sjekke opp i det, du tok meg på sengen!
Sivilforsvaret har en gang i tiden satt i stand haug og dung av kjellerlokaler og fjellanlegg når russerne sto å banka på døra. I løpet av de siste 30 årene har de fleste av disse anleggene blitt dekommisjonert og er i ymse tilstander av forfall.

Samtidig var det også en gang i tiden krav om å bygge bomberom hvis du reiste bygg av en viss størrelse, du nevnte at det er under en barneskole og det høres da veldig ut som dette er et gammelt bomberom som ikke lengre er operativt og dermed er i et eller annet nivå av forfall.

Det harmonerer også veldig godt med en del av dørene og utstyret man ser (ventilasjon, osv).

Det står masser av disse rundt om kring i Norge, noen med mer spennende innmat enn andre. Keep looking :-).
Trådstarter
Sitat av MrBlaine Vis innlegg
Sivilforsvaret har en gang i tiden satt i stand haug og dung av kjellerlokaler og fjellanlegg når russerne sto å banka på døra. I løpet av de siste 30 årene har de fleste av disse anleggene blitt dekommisjonert og er i ymse tilstander av forfall.

Samtidig var det også en gang i tiden krav om å bygge bomberom hvis du reiste bygg av en viss størrelse, du nevnte at det er under en barneskole og det høres da veldig ut som dette er et gammelt bomberom som ikke lengre er operativt og dermed er i et eller annet nivå av forfall.

Det harmonerer også veldig godt med en del av dørene og utstyret man ser (ventilasjon, osv).

Det står masser av disse rundt om kring i Norge, noen med mer spennende innmat enn andre. Keep looking :-).
Vis hele sitatet...
Jepp, det er korrekt. Har mange bomberom rundt om i strøket, men de er grovsprengt, i motsetning til dette. Det er mulig at jeg møter på en grov oppholdssal i andre etasje, men håper naturligvis det er noe mer. Jeg har heller ikke skjønt helt hva rommene jeg filmer i første etasje er. Dørene er relativt tynne, med lås, akkurat som om det skulle vært fengselsceller.

Det er mulig jeg ikke forklarte godt nok i min første post, men dette har absolutt ingen tilknytning til skolen. Skolen ligger på et berg, cirka 15 meter over inngangen til anlegget jeg har filmet i. Den har også sitt eget tilfluktsrom. Regelen om at tilfluktsrom må bygges når nybygg settes opp eksisterer forresten fortsatt, men de fleste som søker om å slippe får det innvilget.

Stemmer det, Sivilforsvaret har også en del interessante anlegg. Vet om et stilig et. Skal sjekke det ut innen den nærmeste framtid!

Har lagt inn ordre på noen kraftige lommelykter, så neste video blir med ordentlig lys! Drar bort i noen uker nå, så del to kommer etter hvert.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Var for å sjekke ut resten av anlegget i dag. Dessverre førte de uendelig lange trappene til toppen av haugen, og ikke til flere etasjer, som vi først antok. Tok et par bilder fra toppen av trappene.


Trapper ned til anlegget.


Luke som fører til toppen av haugen.

Siden jeg anser meg som ferdig med anlegget kan jeg legge ut lokasjonen. Fremgangsmåte for å komme inn har jeg skrevet lenger oppe. Vennligst ikke kutt låsene. Nærmeste adresse er Erleveien 20. http://kart.gulesider.no/m/aDfwd