Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 9447
Jeg har lurt på noe en stund, tenk dere følgende situasjon:

Jeg har bestilt noe etizolam innen EØS som har "forsvunnet" og jeg mistenker at tollen er ute og leker barnevakt og har stoppet dem...

De som har vært her en stund husker sikkert dette:

http://freak.no/forum/showthread.php?t=145206

Derivatloven "opphevet"

Høyesterett kom til samme resultat som lagmannsretten. Ved tokningen av begrepet ”derivat av” i narkotikalisten § 2 annet ledd, tas det utgangspunkt i den kjemiske definisjonen. De sakkyndige for Høyesterett var imidlertid uenige om hvordan begrepet ”derivat” var å forstå i kjemien; om et derivat er et stoff som er kjemisk lik et et annet stoff, eller om et derivat er et stoff som kan avledes eller dannes av et annet stoff. Ved den sistnevnte tolkningen ville fenazepam ikke være et derivat i § 2 annet ledds forstand, ettersom en slik omdanning vil være meget krevende i praksis. Med en slik uklarhet om forståelsen av begrepet derivat, var det ikke tilstrekkelig klar lovhjemmel til å straffe, jf. EMK artikkel 7.
Vis hele sitatet...
Vi har rett og slett et helt utrolig dårlig lovverk på dette området, som åpner for romslige tolkninger av tollvesen/politi. Har sett flere saker der folk har blitt straffet for "import av legemidler" (verdens vageste paragraf) etter å ha akseptert forelegg. Har dette vært prøvd for retten før? Har det skjedd noe siden 2010 som endrer det som da ble gjeldende rettspraksis?

Fra toll.no:

Det er mulig å handle legemidler og kosttilskudd fra utlandet for eksempel på internett, men du må sette deg godt inn i regelverket. Det kan være forbud og restriksjoner på slike varer.


Legemidler
Det er tillatt å importere legemidler du har kjøpt på internett hvis følgende betingelser er oppfylt

du må være fylt 18 år
legemidlet må være til eget personlig bruk
mengden du kjøper kan ikke være for mer enn tre måneders forbruk
legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
Det er bare tillatt å få legemidler tilsendt fra land innenfor EØS.

Se hvilke land som er i EØS-området

Følgende legemidler er ikke tillatt å innføre

legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler
legemidler til dyr.
Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved en resept eller en legeerklæring.

Legemiddelverket har ansvaret for reglene om import av legemidler, og du må kontakte dem hvis du har spørsmål om regelverket.

Før du handler legemidler på en nettbutikk eller -apotek, bør du være oppmerksom på risikoen for at du kjøper falske eller ulovlige legemidler.

Det er ikke toll på legemidler og merverdiavgiften er på 25 prosent.
Vis hele sitatet...
For det første; hvem avgjør hva som er "et legemiddel"?

Lovdata har dette:

a) legemiddel: ethvert stoff, droge eller preparat som
1) utgis for å være egnet til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, eller påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr; eller
2) kan anvendes eller gis til mennesker eller dyr for å gjenopprette, endre, eller påvirke fysiologiske funksjoner gjennom en farmakologisk, immunologisk eller metabolsk virkning, eller for å påvise sykdom,
Vis hele sitatet...
Etizolam faller åpenbart inn under "a) 2)", men det gjør også f.eks grønn te. Hva om jeg hadde bestilt f.eks grønn te? Hva er den juridiske forskjellen (forankret i lovverket)?

Etizolam står ikke på narkotikalisten, og er heller ikke registrert som legemiddel. Det er med andre ord "skjønn" så vidt jeg kan se?

Jeg vet at man fortsatt får et brev i posten og muligens et forelegg, men spørsmålet er om de faktisk har anledning til å lovlig drive på som de gjør? En ting er "nekt nekt nekt", men hva om jeg i stedet sier at jeg ikke har brutt noen lov og ber om å pakken utlevert? Til informasjon får jeg lovlig utskrevet Rivotril per i dag, men synes etizolam fungerer bedre til mitt formål og ønsker å heller bestille dette.

Jeg vil at diskusjonen her skal dreie seg om det rent juridiske rundt dette, for jeg kjenner til praksisen med utpressing fra politiet, men jeg kan virkelig ikke se at de har en sak, for det er umulig (før man blir tatt) å avgjøre om dette er lovlig eller ulovlig etter dagens lovverk. Lovverket skal også tolkes slik at det kommer "den tiltalte til gode".

For å oppsummere:

Kan politiet rent juridisk gjøre en skjønnsavgjørelse her, etter at rettspresidens ble satt i 2010? Hvordan ville man stilt i en eventuelt rettsak hvis man rett og slett innrømte bestilling men nektet straffeskyld? Og hvis man da skulle bli frikjent, hvordan får man tilbake det som har blitt stoppet?

Dette er en tenkt situasjon som sikkert mange kjenner seg igjen i, men det irriterer meg voldsomt at politiet bruker ressurser på slikt (selv etter rettspresedens i 2010), og for meg virker det mer som en form for utpressing/skremmeteknikk enn noe de har belegg for i følge lovverket...

Innspill?
Sist endret av Antagonist; 27. mars 2014 kl. 22:24.
Etter lovendringen i narkotikaloven i februar i fjor kan de gjøre akkurat hva det vil når det kommer til "narkotika".

"Narkotika" som i at alt de erklærer som narkotika, straffes som narkotika.
Sist endret av Paradigm; 27. mars 2014 kl. 22:49.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Etter lovendringen i narkotikaloven i februar i fjor kan de gjøre akkurat hva det vil når det kommer til "narkotika".

"Narkotika" som i at alt de erklærer som narkotika, straffes som narkotika.
Vis hele sitatet...
Kan du være litt mer spesifikk angående dette? Kan de f.eks si at grønn te er narkotika og så sende deg i fengsel i 21 år?

Edit: gjerne en lenke til lovendringen

Jeg fant denne tråden her på freak...

Det jeg ikke finner er hvordan f.eks etizolam går under "narkotika", selv etter den "nye" loven...

Her er et innlegg i nevnte tråd.

Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
Stoffet må dermed enten stå på narkotikalisten, tilhøre en av de aktuelle gruppene, eller være et produkt av et stoff eller en gruppe som står på narkotikalisten (salter, stereoisomere, estere eller etere) som har eller antas å ha en psykoaktiv effekt. Diverse kjemiske forbindelser med andre ord.

Dette er så klart ikke til å bli klok på. Så når de hevder et av formålene med forskriften er å fastsette hva som er narkotika så vil jeg si de har bommet noe så helt fullstendig inni mørkeste granskauen. Man må omtrent være kjemiker for å skjønne hva de egentlig har definert her, og selv da har de gått mye bredere enn det som godt er.

Som jeg også har nevnt. En av gruppene de har ført opp er fenetylaminer. Sjokolade og mange andre matvarer inneholder fenetylamin. Så om jeg ikke bommer helt feil med min tolkninger her nå så kan man rent teoretisk bli straffet for å selge, kjøpe, oppbevare og å spise en sjokolade. Med mindre man skulle ha godkjent tillatelse da så klart. Nå kan man så klart ganske trygt anta at ingen vil bli tatt for en sjokolade, men det tekniske grunnlaget for å gjøre det er der. Og det er skremmende.
Vis hele sitatet...
Når det gjelder f.eks etizolam kan jeg ikke se at dette faller inn under lovbestemmelsen...

salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
Vis hele sitatet...
Etizolam er ikke et salt, en stereoisomer, et ester eller et eter av noen av stoffene på narkotikalisten...?

Ellers, hva mener de med "grupper av stoffer"? Dette er utrolig vagt, og jeg finner uansett ingen benzothiazepiner på listen som muligens ville puttet dette i en "gruppe"

Man må jo mildt sagt være jurist og kjemiker for å forstå seg på hva de mener med definisjonene sine, så hvis derivatloven "falt" for bromazepam på grunn av uklart lovverk, så kan jeg ikke se hvordan de skulle stille noe sterkere nå i en eventuell rettsak...?
Sist endret av Antagonist; 27. mars 2014 kl. 23:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Kan du være litt mer spesifikk angående dette? Kan de f.eks si at grønn te er narkotika og så sende deg i fengsel i 21 år?

Edit: gjerne en lenke til lovendringen

Jeg fant denne tråden her på freak...

Det jeg ikke finner er hvordan f.eks etizolam går under "narkotika", selv etter den "nye" loven...
Vis hele sitatet...
Etizolam blir vel å regne som et reseptpliktig legemiddel, og faller sannsynligvis under legemiddelloven.
§ 2.Med legemidler forstås i denne lov stoffer, droger og preparater som er bestemt til eller utgis for å brukes til å forebygge, lege eller lindre sykdom, sykdomssymptomer eller smerter, påvirke fysiologiske funksjoner hos mennesker eller dyr, eller til ved innvortes eller utvortes bruk å påvise sykdom.
Vis hele sitatet...
Link til narkotikalovendring.
§ 3 Definisjoner
Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
Det er flere thienodiazepiner eller benzothiazepiner som du kaller det på Narkotikalisten, som f.eks. Brotizolam.

Brotizolam og Etizolam har helt identisk kjemisk struktur med unntak av thiophenringens 2. posisjon, der Etizolam har en metylgruppe istedefor et bromidion.

Siden begge er innenfor samme gruppe, thienodiazepiner, kan derfor Etizolam regnes som narkotika ifølge lovgivningen.

Ang. derivatloven ble den satt ut av spill etter høyesterettsavgjørelse. Dokumentet er blitt fjernet fra riksadvokatens nettside, men jeg har en kopi på den gamle PCen min. Uansett var derivatloven (eller paragraf, som det egentlig var) bare forløperen til den nye lovgivningen. Den nye lovgivningen er mye mer omfattende, og jeg har ennå til gode å se noen stoffer som kan lure seg rundt denne.

Og når alt det er sagt, så har tollvesenet egne lister over ulovlige stoffer, som er mer utfyllende enn det vi har tilgang til.
Sist endret av Paradigm; 28. mars 2014 kl. 00:43.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Etizolam blir vel å regne som et reseptpliktig legemiddel, og faller sannsynligvis under legemiddelloven.


Link til narkotikalovendring.


Det er flere thienodiazepiner eller benzothiazepiner som du kaller det på Narkotikalisten, som f.eks. Brotizolam.

Brotizolam og Etizolam har helt identisk kjemisk struktur med unntak av thiophenringens 2. posisjon, der Etizolam har en metylgruppe istedefor et bromidion.

Siden begge er innenfor samme gruppe, thienodiazepiner, kan derfor Etizolam regnes som narkotika ifølge lovgivningen.

Ang. derivatloven ble den satt ut av spill etter høyesterettsavgjørelse. Dokumentet er blitt fjernet fra riksadvokatens nettside, men jeg har en kopi på den gamle PCen min. Uansett var derivatloven (eller paragraf, som det egentlig var) bare forløperen til den nye lovgivningen. Den nye lovgivningen er mye mer omfattende, og jeg har ennå til gode å se noen stoffer som kan lure seg rundt denne.

Og når alt det er sagt, så har tollvesenet egne lister over ulovlige stoffer, som er mer utfyllende enn det vi har tilgang til.
Vis hele sitatet...
Takk for svar, og beklager, jeg mente thienodiazepin, og du har rett med brotizolam. Jeg søkte på "olam" og fant blant annet midazolam (benzo), men av en eller annen grunn fant jeg ikke brotizolam.

Jeg ser nå at saken stiller svakere på grunn av av at det er et thienodiazepin der, men hvis det ikke hadde gjort det (rent teoretisk) så kan jeg ikke se at etizolam hadde vært problematisk...

§ 3 Definisjoner
Som narkotika regnes
a) stoffer, grupper av stoffer, droger, planter og sopper som er oppført i narkotikalisten,
jf. § 4
b) salter, stereoisomere, estere og etere av stoffer og grupper av stoffer oppført på
narkotikalisten
, forutsatt at stoffene har, eller antas å ha, psykoaktiv effekt
c) blandinger (flytende, i fast form eller i gassfase) med innhold som nevnt i bokstav a)
eller b)
Vis hele sitatet...
"forutsatt at .." kan man se bort fra, da det er et tilleggskriterie, så stoffet må først oppfylle et annet kriterie. Det er åpenbart en psykoaktiv effekt så der er det ikke noe spørsmål.

Man skal være RIMELIG stødig i kjemi/farmakologi for å vite at etizolam er "i samme gruppe" som brotizolam, men det er nok der denne saken eventuelt brenner seg. Ellers er ikke "gruppe" definert noe nærmere, så vidt jeg kan se, og man kan like godt si at f.eks "etizolam" er et subset av "molekyler" (altså tilhører de samme "gruppe" som f.eks morfin)...?

I så fall kunne man like gjerne forkortet loven til

"Som narkotika regnes alle stoffer som kan antas å ha en psykoaktiv effekt"

Grønn te ble brukt som eksempel fordi det er et stoff med psykoaktive alkaloider...vil det dermed si at jeg risikerer en narkotikadom om jeg er i besittelse av grønn te? Jeg kan innrømme med en gang at i så fall er jeg skyldig...

L-Theanine selges f.eks "rent" på grunn av de psykoaktive effektene

Able to cross the blood–brain barrier, theanine has psychoactive properties.[10] Theanine has been studied for its potential ability to reduce mental and physical stress,[11] improve cognition,[12] and boost mood and cognitive performance in a synergistic manner with caffeine.[13][14][15][16][17][18]
Theanine promotes alpha wave production in the brain.[10] While structurally similar to the excitatory neurotransmitter glutamate, theanine has only weak affinity for the glutamate receptor on postsynaptic cells.[19] It also has low affinity for AMPA, kainate, and NMDA receptors but does however increase brain dopamine levels.[20] Its effect on serotonin is still a matter of debate in the scientific community, with studies showing increases and decreases in brain serotonin levels using similar experimental protocols.[5][21] It has also been found that injecting spontaneously hypertensive mice with theanine significantly lowered levels of 5-hydroxyindoles in the brain.[22] Researchers also speculate it may inhibit glutamate excitotoxicity thereby increasing glutamate.[20]
Studies on test rats have shown even repeated, extremely high doses of theanine cause little to no harmful psychological or physical effects.[23] Theanine showed neuroprotective effects in one rat study.[24]
Vis hele sitatet...
Det var nytt for meg at de har endret loven (merkelig at det ikke har fått mer fokus her på forumet) men den gamle loven ble jo satt ut fordi den var "vag" og ikke definerte "derivat". Jeg kan virkelig ikke se at den nye er noe mindre vag, siden f.eks grønn te (etter mitt skjønn) kan defineres som narkotika...?

La oss teoretisk si at brotizolam ikke sto på listen, ville etizolam likevel gått som narkotika? Jeg var ikke klar over det da jeg startet diskusjonen, så for å ta det prinsippielle kan vi late som om det stoffet ikke står der...
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 01:14.
Ang. gruppe så ser jeg på det som stoffgruppe. Er ganske stødig i organisk kjemi, så hadde ingen problemer med å se sammenhengen mellom brotizolam og etizolam.

Loven er veldig vag, men rettsvillfarelse frifinner deg ikke fra eventuelle lovbrudd ved å importere ulovlige stoffer.

L-Theanine kan så absolutt regnes som narkotika ifølge lovgivningen, men man må være rimelig ute på tur om man godtar forelegg for å ha bestillt dette. Har selv bestillt det fra ebay siden det er så hinsides dyrt på helsekostene her til lands, og har ikke fått noen problemer der.

Hvis brotizolam ikke hadde stått på listen ville etizolam garantert blitt regnet som et reseptpliktig legemiddel. Før den nye narkotikalovgivningen ble RC-stoffer regnet som reseptpliktige legemidler hvis man ble tatt.

Som jeg sa, tollerne har egne lister over hva som er ikke er lov å importere, og jeg tør vedde på etizolam står der.
Sist endret av Paradigm; 28. mars 2014 kl. 01:31.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Etizolam blir vel å regne som et reseptpliktig legemiddel, og faller sannsynligvis under legemiddelloven.
Vis hele sitatet...
Glemte å svare på denne...

Hvorfor skulle det bli å regne som "reseptpliktig"? At det kan regnes som "legemiddel" er jeg med på (til tross for at det merkes med "not for human consumption"). Altså, hva er begrunnelsen for at dette skal være "reseptpliktig"? Hvordan skal en normal person vite hva som er "reseptpliktig"?

Og uansett om den skulle være det, så har man fortsatt lov til å importere legemidler til eget bruk innen EØS så lenge de er "lovlig ervervet", og det ville jo vært kjøpt som "forsøkskjemikalie" og ikke som et "legemiddel" (det er ikke definert noen plass som legemiddel og det er dermed noe som tollerne etter skjønn kan si om stort sett alle stoffer, f.eks grønn te, men jeg kan f.eks bestille grønn te fra utlandet uten tanke på å bruke det som legemiddel og lovlig erverve det innen EØS)

Siden legemiddelloven ikke ser ut til å være endret kan de vel heller strengt talt ikke bruke de strengt talt ikke kunne bruke den da "derivatloven" var ute av funksjon (selv om de da også brukte den og kalte f.eks syntentiske cannabinoider for "legemiddel" selv om det definitivt (i alle fall umulig å si for en tredjepart) ikke er kjøpt som et legemiddel). Da fikk man et brev om å sende inn resept (som man selvsagt ikke får) og så var det over.

Jeg ser jo helt klart at etizolam kan regnes inn under "legemiddel" helt logisk, men jus er jus og med et så vagt regelverk (det står ikke på noen lister, så det stiller juridisk sett i gruppe med f.eks te slik jeg ser det) så blir det veldig vanskelig om ikke umulig for en privatperson å på forhånd avgjøre hva som gjør et "legemiddel" til et "legemiddel".

For å underbygge litt:

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/...l#.UzTDQvldVp4

Tolloverinspektør i tollvesenet, Runar Kristiansen undersøker en pakke som har kommet med posten.

– Dette er kjemiske pulver nært beslektet med amfetamin. Litt av problemet er at dette ikke er ført opp på narkotikalista, ergo er det å anse som et legemiddel, sier Kristiansen.

Fordi stoffene ennå ikke er ulovlige kan ikke personer som fører stoffet inn til landet anmeldes for innførsel av narkotika. Likevel blir det trolig solgt som nettopp det.
Vis hele sitatet...
Juridisk gråsone
Innføringen av stoffene havner i en juridisk gråsone.

– Disse stoffene er ikke nødvendigvis lovlig å innføre fordi er jo kanskje også legemidler, og det er ikke lov å innføre legemidler om det ikke kan dokumenteres at det er til eget bruk, sier seksjonssjef i legemiddelverket, Martin Bjerke.
Vis hele sitatet...
Implisitt sier her selve seksjonssjefen i legemiddelverket at det er lov å innføre "legemidler" dersom man kan dokumentere at det er til eget bruk...

Det forsvaret for å se på import til eget forbruk av f.eks etizolam som forbudt ser for meg vanvittig tynt ut, og er utelukkende basert på "gruppe", som ikke er definert noen plass...?

(kan si at jeg implisitt forstår at "gruppe" er f.eks "cannabinoider", men det er implisitt og ikke eksplisitt i lovverket, og det skal tolkes til den anklagedes fordel)
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 01:43.
Du kan nok trygt regne med at om det ikke står på Legemiddellisten, så er det reseptpliktig.

Tollerne vet nok meget godt hva etizolam er, og selv om det er merket som "not for human consumption" så er det fortsatt et (sannsynligvis reseptpliktig) legemiddel.

Det er riktig at det er et vagt regelverk, men sånn er det bare, dessverre. Det er faktisk ikke mulig for oss å vite hva som er lovlig eller ikke, ettersom vi ikke har tilgang til listene tollvesenet opererer med.

Det du bør gjøre er å sende en mail til Legemiddelverket og/eller tollvesenet og spørre.

Lenken du viser til er fra før den nye narkotikalovgivningen, så den er irrelevant nå.

Her står mer om import av legemidler til eget forbruk.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Ang. gruppe så ser jeg på det som stoffgruppe. Er ganske stødig i organisk kjemi, så hadde ingen problemer med å se sammenhengen mellom brotizolam og etizolam.

Loven er veldig vag, men rettsvillfarelse frifinner deg ikke fra eventuelle lovbrudd ved å importere ulovlige stoffer.

L-Theanine kan så absolutt regnes som narkotika ifølge lovgivningen, men man må være rimelig ute på tur om man godtar forelegg for å ha bestillt dette. Har selv bestillt det fra ebay siden det er så hinsides dyrt på helsekostene her til lands, og har ikke fått noen problemer der.

Hvis brotizolam ikke hadde stått på listen ville etizolam garantert blitt regnet som et reseptpliktig legemiddel. Før den nye narkotikalovgivningen ble RC-stoffer regnet som reseptpliktige legemidler hvis man ble tatt.

Som jeg sa, tollerne har egne lister over hva som er ikke er lov å importere, og jeg tør vedde på etizolam står der.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg svarte i det forrige innlegget at jeg også implisitt forstår at "gruppe" her betyr f.eks "cannabinoider", "fenetylaminer" etc., men dette er implisitt og ikke eksplisitt og det var nettopp der den forrige loven ble felt, "derivat" var ikke definert godt nok til at man kunne se ut fra lovverket at det aktuelle stoffet var et "derivat" (noe høyesterett kom frem til at det ikke var).

For øvrig inneholder f.eks sjokolade aktive alkaloider i gruppen "fenetylaminer" (dersom man tolker gruppe som vi gjør her).

Ellers har det ingen ting å si om tollerne har egne lister der de skriver ned hva de synes er lov og ikke (og det måtte vært forankret i loven, evt. rett og slett skrevet på legemiddellisten?), så lenge dette ikke er offentlig tilgjengelig. Hva skulle i teorien hindre tollerne fra å skrive ned f.eks GABA eller L-Theanine uten å si fra til noen? De kan ikke bare lage hemmelige lister og bruke disse til å "ta deg".

Jeg vet at mange fikk brev om resept, men spørsmålet er.. hvorfor er etizolam "reseptpliktig" men ikke L-theanine? Altså, det holder ikke med synsing i en rettsal. Jeg er selvsagt enig med deg i at det er en vesentlig forskjell i praksis, men jeg tenker rent juridisk

Ellers skrev jeg i siste innlegg at selve seksjonssjefen i legemiddelverket implisitt sa at import til eget forbruk av legemidler er lov, og hvis man ser i legemiddelloven kan man importere fra EØS-land for inntil 3 måneder.

Husk at jeg ikke er uenig med deg "i praksis" her, men diskuterer kun ut fra det juridiske

Det er en gigantisk forskjell på "L-theanine" og "etizolam", men jeg har resept på clonazepam og hva hvis legen sier seg villig til å skrive ut en resept på "etizolam"? Det er i samme "gruppe", mindre potent, og kortere halveringstid så det er ikke helt umulig...

Loven er veldig vag, men rettsvillfarelse frifinner deg ikke fra eventuelle lovbrudd ved å importere ulovlige stoffer.
Vis hele sitatet...
Det var nettopp det at loven var så utrolig vag som gjorde at de som hadde ~2 kg (!) fenazepam ble frifunnet i høyesterett. Jeg er klar over at det er mitt ansvar å sette meg inn i loven, men når man må være kjemiker for å implisitt forstå at noe er ulovlig så er loven veldig vag.

Jeg kan argumentere for at "gruppe" er like vagt som "derivat" f.eks, rent juridisk?

Sitat av Paradigm Vis innlegg
Du kan nok trygt regne med at om det ikke står på Legemiddellisten, så er det reseptpliktig.
Vis hele sitatet...
Så grønn te, L-theanin og sjokolade er reseptpliktig? Jeg er selvsagt enig med deg i at "noen synes at" etizolam er reseptpliktig, men hvordan skal man på forhånd vite det? Hvor i loven er det definert hva som er reseptliktig? Slik jeg tolket det da de holdt på med de brevene var det at de fortvilet prøvde å tette igjen et hull i loven ved å "finne opp" reseptplikt på akkurat det de ville.

Det er riktig at det er et vagt regelverk, men sånn er det bare, dessverre. Det er faktisk ikke mulig for oss å vite hva som er lovlig eller ikke, ettersom vi ikke har tilgang til listene tollvesenet opererer med.
Vis hele sitatet...
Dette sier jo litt om hvor hårreisende sprøtt regelverket er, og burde alene være grunn til full frifinnelse. Loven skal jo være forutsigbar.

Det viktigste vernet den enkelte borger har, er rettssikkerheten. Denne skal ikke bare beskytte borgeren, men også sikre han/ henne de rettigheter han/ hun har krav på etter loven. Legalitetsprinsippet er med på å sikre borgeren en stor grad av forutsigbarhet, idet borgeren aldri behøver å være på vakt mot overgrep eller avgjørelser som hun, ettersom det ikke finnes grunnlag for dem i rettsreglene, ikke forventer.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg dessverre ikke jurist, men jeg vet jeg har lest flere plasser at loven SKAL være forutsigbar, det vil si at man SKAL kunne avgjøre om man gjør en kriminell handling eller ikke, før man utfører handlingen....

Og angående lenken, så er den irrelevant i forhold til om det er et "narkotika" eller ikke, men ikke i forhold til om det er et "legemiddel" eller ikke. Den loven er vel den samme? Det jeg teoretisk argumenterte for var jo at det (fortsatt) er lov å importere legemidler innen EØS til eget bruk, noe lenken i din siste post bekrefter (så vidt jeg kan se, men alt er jo så vagt at de kan "finne på" den tolkningen de vil, og det er litt av problemet her)

Jeg vil bare legge til at jeg er helt enig med deg sett fra et "fornuftig" ståsted, men loven åpner for å arrestere hvem som helst for å ha sjokolade og grønn te, og å anmelde dem for narkotikalovbrudd. Dette er høyst problematisk slik jeg ser det...

Når omtrent samtlige borgere i Norge daglig bryter en romslig tolkning av narkotikaloven, så blir det så vagt og uforutsigbart at jeg har problemer med å akseptere at det er juridisk holdbart i en rettstat.

Igjen, jeg er helt enig med deg sett fra et pragmatisk ståsted, jeg argumenterer egentlig mot loven og ikke mot deg (jeg er takknemlig for hjelpen din) men som jeg sa i et tidligere innlegg; "derivatloven" var for vag, så da kan jeg ikke skjønne at denne loven skal klare seg stort bedre i høyesterett...
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 02:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er ikke det at tollerne har egne lister som de selv sitter å skriver, men at de har andre lister å forholde seg til enn det vi har tilgang til. Dette gjør det i praksis umulig for oss vanlige borgere å vite hva som er tillatt eller ikke, men slikt finner man ganske fort ut av hvis man kontakter riktig instans, enten det er tollvesenet eller legemiddelverket.

Grunnen til at L-Theanine skal være handelsvare mens Etizolam er reseptpliktig vet jeg ikke, men jeg vil regne med at det kan ha noe å gjøre med at L-Theanine har så liten psykoaktiv virkning at det ikke har noen hensikt å reseptbelegge det, og da det også forekommer naturlig i grønn te som er vanlig handelsvare i Norge.

Import av legemidler er absolutt ingen problem om du har resept, uansett hva slags liste stoffet skulle stå på.

Men nå begynner vi å bevege oss for langt inn i lovverk, noe jeg ikke har like godt grep på som kjemi, så resten av spørsmålene dine må nok noen med litt mer peiling besvare, ellers blir det bare synsing fra min side.

Kan avslutte med å si at jeg har en dom på meg for å ha bestilt "reseptpliktig legemiddel", som stod på tollvesenets lister, men ikke på noen som helst offentlig tilgjengelig oversikt, og som heller ikke ble dekket av noen andre paragrafer (da derivatparagrafen var ute av drift, og det var før de nye forskriftene). Hu i avhøret sa til og med at hun ikke visste nok om lovgivningen til å uttale seg om det.

Bottom line: Hvis de vil ta deg for noe, så klarer de det, med mindre du går rettens vei og har en haug med leger, jurister og kjemikere til å støtte deg.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Det er ikke det at tollerne har egne lister som de selv sitter å skriver, men at de har andre lister å forholde seg til enn det vi har tilgang til. Dette gjør det i praksis umulig for oss vanlige borgere å vite hva som er tillatt eller ikke, men slikt finner man ganske fort ut av hvis man kontakter riktig instans, enten det er tollvesenet eller legemiddelverket.

Grunnen til at L-Theanine skal være handelsvare mens Etizolam er reseptpliktig vet jeg ikke, men jeg vil regne med at det kan ha noe å gjøre med at L-Theanine har så liten psykoaktiv virkning at det ikke har noen hensikt å reseptbelegge det, og da det også forekommer naturlig i grønn te som er vanlig handelsvare i Norge.

Import av legemidler er absolutt ingen problem om du har resept, uansett hva slags liste stoffet skulle stå på.

Men nå begynner vi å bevege oss for langt inn i lovverk, noe jeg ikke har like godt grep på som kjemi, så resten av spørsmålene dine må nok noen med litt mer peiling besvare, ellers blir det bare synsing fra min side.

Kan avslutte med å si at jeg har en dom på meg for å ha bestilt "reseptpliktig legemiddel", som stod på tollvesenets lister, men ikke på noen som helst offentlig tilgjengelig oversikt, og som heller ikke ble dekket av noen andre paragrafer (da derivatparagrafen var ute av drift, og det var før de nye forskriftene). Hu i avhøret sa til og med at hun ikke visste nok om lovgivningen til å uttale seg om det.

Bottom line: Hvis de vil ta deg for noe, så klarer de det, med mindre du går rettens vei og har en haug med leger, jurister og kjemikere til å støtte deg.
Vis hele sitatet...
Takk for godt svar igjen.

Jeg vurderer å anmelde meg selv for å ha misbrukt sjokolade (som vi er enige om kan det defineres som narkotika ifølge loven). Jeg vil gjerne prøve denne latterlig vage loven for rettsystemet. Kan man anmelde seg selv?

Ellers er folk med litt juridisk bakgrunn/kunnskap velkommen til å delta

Tillegg:

Jeg har faktisk flere leger som kan støtte meg, og jeg kjenner minst et par stykker med mastergrad i kjemi, og jeg kan vel bare be om en kjendisadvokat slik som alle terrorister og ekte kriminelle gjør?

Ellers er jeg seriøs når jeg snakker om å anmelde meg selv for å bruke sjokolade og å drikke te (narkotika) bare for å få vist hvor latterlig denne loven er...

Hvis de ikke gidder å putte ting på en offentlig liste eller i det minste definere grupper skikkelig så er det umulig for vanlige folk å finne ut at man er lovbryter før man sitter i avhør med et forelegg på 10k hengende over seg. Slik det er nå er det ren synsing, og de har i praksis en paragraf i loven som gjør hele Norge til narkotikalovbrytere...

Jeg var skikkelig irritert på misbruket av "reseptpliktig legemiddel" før dette og, i stedet for å bare føre opp stoffer på en liste fortløpende. Det hadde tatt en brøkdel av tiden de har brukt på å avhøre folk som nekter, og vi hadde kanskje hatt et skikkelig lovverk.

Tillegg2:

Det er tydeligvis mulig å anmelde seg selv for latterlige lovbrudd...

Advokat «anmelder» seg selv for synging på gaten
– Politivedtekten irriterer og provoserer meg dypt.

Advokat Bengt Waldow synes forbudet i Bergen mot å synge på gaten uten polititillatelse, er idiotisk.

Nå har han skrevet en politianmeldelse - av seg selv - der han tilstår alt:

– Jeg sang i dag The Smiths' «There is a light that never goes out» på offentlig sted. Forseelsen fant sted i det jeg gikk til jobb, heter det blant annet i anmeldelsen.

Waldow har imidlertid ikke tenkt å levere anmeldelsen til politiet.

– Jeg kunne i prinsippet levert den inn, men gidder ikke. Det er ingen som tar en advokat som synger på gaten, denne politivedtekten er myntet på andre mennesker - og det er det som irriterer og provoserer meg dypt, sier Waldow til BA.
Vis hele sitatet...
Her er selve anmeldensen.
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 03:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Bare for å kverulerer litt tilbake.. Om man bestiller et benzo-preparat, med åpenbart rusmisbruk-potensiale så trenger man ikke å ha mastergrad i kjemi for å tenke seg at det nok ikke er lovlig å innføre.

Moralen er: om du kan ruse deg på noe du bestiller i posten - så tenk deg om to ganger hvis du vil unngå ubehageligheter med tollvesen. Send mail eller ring til tollvesenet og spør om i tvil. Er ikke så veldig vanskelig - selv for oss uten mastergrad i kjemi
Sist endret av Bearass; 28. mars 2014 kl. 09:54.
Sitat av Bearass Vis innlegg
Bare for å kverulerer litt tilbake.. Om man bestiller et benzo-preparat, med åpenbart rusmisbruk-potensiale så trenger man ikke å ha mastergrad i kjemi for å tenke seg at det nok ikke er lovlig å innføre.

Moralen er: om du kan ruse deg på noe du bestiller i posten - så tenk deg om to ganger hvis du vil unngå ubehageligheter med tollvesen. Send mail eller ring til tollvesenet og spør om i tvil. Er ikke så veldig vanskelig - selv for oss uten mastergrad i kjemi
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er det "fornuftig sett" ulovlig å innføre, men det er jo derfor vi har et lovverk; det skal være forutsigbart og det er så vagt at du i praksis kan straffes for narkotikalovbrudd for å være i besittelse av sjokolade. Jeg har aldri sagt noe annet, men det var et "smutthull" i loven hvis loven ikke eksplisitt forbyr noe så er det lovlig. Nå har de visst prøvd å tette dette smutthullet med en paragraf som gjør alle i Norge til narkotikaforbrytere.

Egentlig burde det være irrelevant, men jeg har altså resept på et mer potent benzodiazepin og har aldri misbrukt det (jeg finner ingen ruspotensiale i slike stoffer)

Dette er som sagt ment å være en juridisk diskusjon rundt lovverket, og ikke en "man kan tenke seg at alt som kan være gøy er ulovlig", for det er jeg åpenbart klar over er formålet med loven. Spørsmålet er om loven holder vann i en høyesterett, siden "derivatloven" ble fjernet fordi denne er vag. Om DEN loven var for vag, så er denne loven veldig mye vagere.

Jus er jus, ikke sunn fornuft. De to var i besittelse av nesten 2 kg med benzodiazepinkjemikalie, nok til en million brukerdoser, og ble frikjent på grunn av at "derivat" ikke var spesifikt nok....

Sitat av GrønnTe Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Takk. Fin propagandaoverskrift, men jeg klarte å finne ut noe relevant (som kan være oppklarende her) her:

En av tollinspektørene her, Sveinung Skjørxsæter, har brukt mye fritid de siste årene på å lese kjemi. Kunnskaper om ren og skjær kjemi er blitt nødvendig for å følge utviklingen i narkotikatrafikken til Norge.

Også Legemiddelverket har slitt med å oppdatere listen over hva som skal regnes som narkotika. Før ble ett og ett nytt stoff lagt til listen. Men i februar i fjor kom en ny forskrift som ga mulighet til å føre opp hele grupper av stoffer på narkotikalisten, ti hovedgrupper av de nyutviklede psykoaktive stoffene. Dermed er det mange nye stoffer som uten problemer kan regnes som narkotika, og det har gjort livet litt lettere på tollstasjonene.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er, hva er de "ti hovedgruppene"?
Sist endret av Antagonist; 28. mars 2014 kl. 15:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
"Øko-Terrorist"
Når Kannaen jeg hadde bestilt ble stoppet fikk jeg beskjed om at det er et reseptpliktig legemiddel selv om det ikke står på lista, så jeg kontaktet først fylkesmannen som sa seg enig med meg og sendte meg videre til legemiddelverket som også sa seg enig med meg og sendte meg videre til mattilsynet som også sa seg enig med meg. Tollerene stopper det fortsatt og må krangle med dem for omtrent hver eneste forsending, dog har jeg svarene fra alle tilsynene å vise til og de gir seg somregel etter noen uker med krangling og videresender urten til meg. Viser bare at tollerene liker å gjøre som de selv vil.
Sist endret av tr80r; 28. mars 2014 kl. 20:44.
Ungodly freak
Mexxy's Avatar
Sitat av Antagonist Vis innlegg
Spørsmålet er, hva er de "ti hovedgruppene"?
Vis hele sitatet...
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199

Helt nederst på siden. Bortsett fra katinoner, fenetylaminer og tryptaminer, så dekker disse gruppene stort sett bare syntetiske cannabidioder. Her er alle ti gruppene:

Benzoylindoler, katinoner, sykloheksylfenoler, naftoylindoler, naftoylpyrroler, faftylmetylindener, faftylmetylindoler, fenetylaminer, fenylacetylindoler, og tryptaminer.
Sist endret av Mexxy; 28. mars 2014 kl. 21:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Muradi Vis innlegg
http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2013-02-14-199

Helt nederst på siden. Bortsett fra katinoner, fenetylaminer og tryptaminer, så dekker disse gruppene stort sett bare syntetiske cannabidioder. Her er alle ti gruppene:

Benzoylindoler, katinoner, sykloheksylfenoler, naftoylindoler, naftoylpyrroler, faftylmetylindener, faftylmetylindoler, fenetylaminer, fenylacetylindoler, og tryptaminer.
Vis hele sitatet...
Og uten noen doktorgrad i organisk kjemi (men fortsatt LANGT over hva man kan forvente av normale folk) så kan jeg ikke se at "etizolam" faller inn under noen av disse...
Som vi kom fram til i den andre tråden er etizolam et thienodiazepin, og går dermed under reseptbelagt legemiddel (som Dodecha bekreftet).
Sitat av Flue Vis innlegg
Som vi kom fram til i den andre tråden er etizolam et thienodiazepin, og går dermed under reseptbelagt legemiddel (som Dodecha bekreftet).
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er om noen i den andre tråden har de nødvendige kunnskapene til å avgjøre 100% om dette molekylet faller inn under noen av de kategoriene under. Jeg kan, med mine begrensede kunnskaper, si meg enig med Dodecha (kom til samme konklusjon), men jeg vet ikke om Dodecha har doktorgrad i kjemi eller hvilken kompetanse han har.. ikke misforstå meg, jeg tror også at Dodecha har rett, og han var en av de som kom med veldig gode svar, men det er utrolig kompliserte definisjoner de har laget i de ti gruppene som man skal være veldig stødig i kjemi for å forstå.

Jeg kontaktet og sendte mail til en gammel studiekamerat med master i kjemi fra NTNU, men han hadde også problemer med å svare definitivt på det på stående fot, men jeg regner med jeg får et svar i løpet av morgendagen...

Den nye loven gjør det komplett umulig for "normale" folk å vite hva som er "narkotika", og som jeg sa i den andre tråden så er både 5-htp (5-hydrotroxytryptofan, og tryptofan er α-karboxyltryptamin) og melatonin avledet av "tryptamin".

Og når vi først er inne på det, så sier du at det går inn under "reseptbelagt legemiddel". Hvordan i alle dager avgjør man om et stoff er "et reseptbelagt legemiddel"? Så vidt meg bekjent sier lovverket at man har lov til å importere legemidler til eget bruk for inntil tre måneder...? Jeg finner ikke noen plass at man skal trenge resept etizolam? Hvordan i alle dager skal jeg, som normal person, på forhånd vite om noe er reseptbelagt eller ikke?

Tillegg:

Jeg sendte akkurat en ganske lang mail til legemiddelverket og spurte generelt om etizolam faller inn under en av gruppene og spurte med det samme hva som avgjør om noe er "et legemiddel" (i forhold til f.eks kosttilskudd) og hvordan de avgjør om det er reseptpliktig eller ikke.

Jeg kan umulig være den eneste som synes at norsk lovverk rundt dette er i overkant vagt og vanskelig å forholde seg til
Sist endret av Antagonist; 31. mars 2014 kl. 08:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei!

Jeg ringte legemiddelverket nå, og de bekreftet at etizolam ikke er et narkotika. Hun dama jeg snakket med var rimelig stødig og hadde doktorgrad i farmakologi.

Jeg blir mektig irritert når jeg leser slike saker:

Bøtelagt for ulovlig pilleimport

I august i år bestilte kvinnen i 20-årene 10 tabletter som inneholder legemiddelet Etizolam fra et firma i Storbritannia. Pillene ble sendt i posten, men ble stoppet av Tollvesenet.

Deretter tok politiet over saken, og de har nå ilagt kvinnen en bot på 5.000 kroner for ulovlig import av legemidler.

Etizolam bedøver sentralnervesystemet, og brukes blant annet til å behandle søvnløshet og for lindring av angst og panikkanfall.
Vis hele sitatet...
Dette er enten idioter, eller ren mafiavirksomhet. Jeg spurte hun dama rett ut om dette var lovlig å importere innen EØS, og hun sa at det var det, og jeg kunne til og med søke legen om resept siden det er markedsført i italia. Det er IKKE definert som narkotika.

Det verste er at hun som ble utsatt for denne mafiavirksomheten sikkert bare godtok boten. For et nazipoliti vi har i Norge. Hva med å forholde seg til gjeldende lover?

Update:

Jeg har sendt mail til to advokater om dette nå, og jeg regner med at jeg vil få svar innen et døgn.

Det er lite som irriterer meg mer enn politi og tollere som tror de er hevet over loven, og dette er en prinsippsak.

Og til Paradigm: vil du dele noen flere detaljer rundt saken din, eventuelt på PM?

Jeg vet at det er en "foreldingsfrist" på kriminelle handlinger, men det burde være mulig å få opphevet/reversert en dom dersom det viser seg at den ikke er i tråd med rettsprinsipper, og at du rett og slett har blitt lurt?

Er det noen som vet om det er mulig å reversere/oppheve dommer som er på feilaktig grunnlag? Jeg kjenner ikke detaljene i din sak, men siden du ble tatt for "reseptpliktig legemiddel" høres det ut som om politi/påtalemyndigheter har gjort en feil, og det burde være mulig å hvitvaske seg i etterkant...
Sist endret av phish; 2. april 2014 kl. 10:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Bare nekt til tusen,spilldum og uvitende. Hvem som helst kan bestille ting til ditt navn og adresse
stsk27: a-pvp står på narkotikalisten og det er ulovlig å innføre dette uten tillatelse / resept. Å hevde at du ikke trodde det var ulovlig fritar deg ikke fra straff, men dersom dette er bestilt og betalt anonymt, så hadde jeg under avhøret forsøkt meg på å nekte all kjennskap til saken.

Innlegget ble opprinnelig slettet, så jeg hadde satt pris på om moderator forteller meg hvorfor om dette innlegget også slettes. Jeg kan ikke se at jeg har brutt noen regler.
ok. trodde det måtte vere forbudt etter paragraf 5 som det står? men har tydligvis ikke peiling.. nekt er tingen. off dette likte jeg ikke. hehe..
▼ ... noen uker senere ... ▼
Litt OT, men har onkel blå blitt veldig mye aktivere nå i år? Synes "alt" blir stoppet. Jeg tør ikke kjøpe noe lenger.