Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3852
Hei!
Skal reise fra Reykjavik til Oslo, og har selvsagt klart å handle med meg litt alkohol her i verdens nordligste hovedstad. Det er én flaske Baileys (ca. 17%) og to flasker øl (hver ca. 5,6%). Alt er glassflasker, og jeg mener det er Norwegian vi reiser med. Har fylt tjue år. Tenkte i utgangspunktet at det ikke burde være noe problem og tulle flaskene inn i litt tøy, og ha dem i kofferten...

...men så søkte jeg litt rundt på nettet, og fant noen som påsto at det ikke var lov å ha med alkohol / glassflasker i bagasjen (ble visst regnet som "farlig gods"). Fant denne siden, men skjønte ikke helt hva de mente. Er det dermed noen som kan bekrefte om det er lov eller ikke å ha disse tre flaskene i innsjekket bagasje?

(Er forresten ikke spesielt interessert i å vite hvordan ting pleier å være, f.eks at "det pleier å gå bra" - vil vite om jeg faktisk har lov, eller om det kan oppstå problemer. Reiser nemlig med mine foreldre, og ønsker ikke at de skal vite om det, grunnet deres sterke alkoholforakt og livssyn.)

På forhånd takk,
fkoduandiooloco!
Sist endret av fkoduandiooloco; 9. juli 2013 kl. 01:58.
I håndbagasje nei, i koffert i lasterommet på flyet ja
Sitat av kjerstin Vis innlegg
I håndbagasje nei, i koffert i lasterommet på flyet ja
Vis hele sitatet...
Så det er altså lov, selv om alkoholen ikke er kjøpt på flyplassen (og dermed er forseglet med pose), men er fra Vinmonopolet i Reykjavik? I så fall er det flotte nyheter!
du kan ha kofferten full av sprit, bare ikke bli tatt av tolla
Hadde med meg 40% i kofferten over atlanteren med KLM, og det gikk i hvert fall fint.
Det går fint, men har du mer enn tollgrensen, kan du bli stoppet.
Går helt fint å ha det i bagasjen du sjekker inn. Eneste er at dersom ei av flaskene knuser, er det du som er ansvarlig for evt. skade på andres bagasje. Så er bare å sørge for at det er pakket inn godt, så skal ikke det værra noe problem!
Supert, takk for svar! Da skal jeg pakke flaskene best mulig. Så vidt jeg kan se har jeg handla under kvota, så toll burde heller ikke være noe problem.