Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 548
Etter at PC-en ble formatert, har internettet sluttet å funke på den. Det er Windows XP. Internettet funker med Linux LIVE-cd, så det er vel ikke noe galt med nettverkskortet da. Jeg vil heller tro det bare er noe med instillingene i XP, men jeg aner ikke hvordan jeg kan få fikset dette. Det er kablet ADSL-linje, fra Telenor.

Hjelp anyone?
Har du innstalert driver til nettverkskortet ditt, eventuelt til hovedkortet?
Får du riktig IP og DNS når du sitter i XP da? (Du kan sjekke om du får de samme i Linux)
Det funker jo med Linux, så jeg regna med at det var installert. Har i tilfelle ikke noen cd med driver på.. Var ikke jeg som formaterte pc-en, fikk noen andre til å gjøre det, pga. min manglende innsikt.

Edit: Fredrikweb: Og på norsk betyr det?
Sist endret av fkoduandiooloco; 18. mai 2008 kl. 13:49.
Da vil jeg mest tippe at du ikke har drivere til nettverkskortet, eller hovedkortet ditt, og at det er derfor det funker i Ubuntu, for der følger dem med. Fredrikweb er inne på noe vesentlig, men standard innstillinger i windows xp er vel motta automatisk ip / dns, derfor tror jeg du burde sjekke drivere først.

/Edit.

Ja, du må finne ut hva slags nettverkskort du har eller hovedkort. Ofte det ligger drivere til nettverkskortet som er innebygd på HK i chipsetdrivere. Og ja, da funker det å bruke en annen pc, laste ned, over på minnepenn.
Sist endret av B3ndx; 18. mai 2008 kl. 13:58.
Og hvordan sjekker jeg drivere? Har ingen cd-er, og nettet funker jo ikke på maskinen? Kan man laste ned drivere fra nettet og legge over på minnepinne?
Ubuntu auto-mounter vel windows partisjonen din? Da er det bare å gå inn på hjemmesiden til dataprodusenten din (jeg tipper du har en fabrikkprodusert ala Dell eller noe?), gå inn på support og finne din data og simpelthen laste ned driverfilen til HDen din.
Okei, skal prøve så godt jeg kan. Takk for svar.