Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 2947
Hei. Jeg flytter snart ut. Jeg har Telia X som gir meg ubegrenset data. Eller du har fri hastighet til 40gb så blir du nedsatt litt.

Men jeg lurer på om noen har erfaring med bruk av Data-sim? Jeg tenkte og sette det i en 4G ruter å bruke det som mitt Hjemme nettverk. Noen som har erfaring med dette?

Jeg er ikke så kravstor til hastighet annet enn att jeg gamer litt av og til å ser litt serie.
Har erfaring med å bruke mobildata som nettverk, ikke direkte data-sim men det er ikke store forskjeller fra å bruke mobilen som hotspot.

Om du gamer og ser serier så kan fort 40GB bli lite.
Hastigheten derimot er jo "opptil 220mbps" med 4g+ eller 80mbps med 4g, så hastigheten er mer enn bra nok.

Netflix bruker 7gb i timen om du ser på HD/4K, ser du SD så tar det 1gb i timen.
Vanlig online gaming bruker ca 1GB i timen med chat (pluss minus noen MB avhengig av spillet)
En playstation/xbox/pc kan fort bruke opp all dataen din bare på 1 nedlastning/oppdatering til ett spill.
Nå vet jeg ikke hva du gamer på, men om det er konsoll så kan det være lurt å gå inn i innstillinger å skru av automatiske nedlastninger.
Du har helt rett angående video, 40GB begrenser deg til en episode eller to om dagen.
Å installere spill tar 10~70GB per, men hvilke spill bruker 1GB i timen??

Kan hvertfall få grei ping på 4G, 30~60ms.

Teknisk sett skulle det bare være å putte sim i 4G-router. Telia har ikke lov til å begrense hvilken dings du putter simkortet i.
Sist endret av fustercluck; 27. februar 2020 kl. 15:32.
Sitat av fustercluck Vis innlegg
Å installere spill tar 10~70GB per, men hvilke spill bruker 1GB i timen??
Vis hele sitatet...
Ja, så er det gjerne oppdateringer etter installeringen også som fort kan trekke ett par GB.

Online spill, typ Destiny2, Call of Duty, Battlefield osv. (på konsoll, databruk er litt lavere på pc.)
Spørs en del på hvor mye frames, tick rates,hvor mange spillere, chat eller ikke chat osv, men det blir fort en del data om man skal bruke mobildata/mobilt bredbånd til gaming.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Ja, så er det gjerne oppdateringer etter installeringen også som fort kan trekke ett par GB.

Online spill, typ Destiny2, Call of Duty, Battlefield osv. (på konsoll, databruk er litt lavere på pc.)
Spørs en del på hvor mye frames, tick rates,hvor mange spillere, chat eller ikke chat osv, men det blir fort en del data om man skal bruke mobildata/mobilt bredbånd til gaming.
Vis hele sitatet...
Går fint å spille en del online spill uten at det tar mye bredbånd egentlig, er oppdateringene/streaming som er verst.
Virker ikke som om folk leste den delen hvor ts skriver han har ubegrenset data, hvor av han etter 40gb får noe begrenset hastighet, vet om fler som gjor dette når chili mobil var først ute med ubegrenset data, her var det folk som gjorde som deg og hadde en månedlig dataforbruk på opp imot en terrabyte så ingen problem det, ubegrenset er ubegrenset, jeg vet ikke hvilke hastighet du ender opp med etter at du får reduksjon, ei heller hva som kreves for gaming men mtp Netflix så går det helt fint, ser det nevnes at 1 time netflix i sd krever 1gb/time, har du en nedlastingshastighet på 1mb/s så blir det 3,6gb i timen
Går helt fint det.
Etter 40GB reduseres hastigheten til 3mbps, så fullt mulig å bruke til gaming og streaming.
Skulle du behøve ubegrenset hastighet, for eksempel for å laste ned oppdatering på et spill, så kan du kjøpe sånn pakke for tjue kroner som gir fri hastighet i en time. Finnes pakker som varer lenger også
Sitat av Metylfenidat Vis innlegg
Går fint å spille en del online spill uten at det tar mye bredbånd egentlig, er oppdateringene/streaming som er verst.
Vis hele sitatet...
Ja, det går helt fint, men det kommer helt an på spillet, noen spill vil automatisk bruke mere data enn hva andre gjør.
League of Legends, 60mb/t.
CS:GO, 250mb/t.
World of warcraft, 40mb/t.
Dota 2, 120mb/t.

Sitat av freebird Vis innlegg
Virker ikke som om folk leste den delen hvor ts skriver han har ubegrenset data, hvor av han etter 40gb får noe begrenset hastighet, vet om fler som gjor dette når chili mobil var først ute med ubegrenset data, her var det folk som gjorde som deg og hadde en månedlig dataforbruk på opp imot en terrabyte så ingen problem det, ubegrenset er ubegrenset, jeg vet ikke hvilke hastighet du ender opp med etter at du får reduksjon, ei heller hva som kreves for gaming men mtp Netflix så går det helt fint, ser det nevnes at 1 time netflix i sd krever 1gb/time, har du en nedlastingshastighet på 1mb/s så blir det 3,6gb i timen
Vis hele sitatet...
Joda, har nå lest den delen.
Men det er stor forskjell på å sitte med 220mbit/s og 3mbit/s, sistnevnte fungerer ikke til HD eller online gaming. Det fungerer så vidt til youtube i 144p og selv da så pauser videoer fordi de må loade en stund.
Nei, nedlastningshastighet på 1mb/s bruker ca 8 timer og 35 minutter på å laste ned 3.6gb.
Har du derimot 3mb/s så vil det ta ca 1 time å laste ned 3.6gb.

Sitat av oopspops Vis innlegg
Går helt fint det.
Etter 40GB reduseres hastigheten til 3mbps, så fullt mulig å bruke til gaming og streaming.
Skulle du behøve ubegrenset hastighet, for eksempel for å laste ned oppdatering på et spill, så kan du kjøpe sånn pakke for tjue kroner som gir fri hastighet i en time. Finnes pakker som varer lenger også
Vis hele sitatet...
Ubegrenset hastighet får du ikke hos noen operatører.
Ubegrenset data derimot, det får du kjøpt
Hastigheten går fortsatt ned selv om du fyller på mere data da, så 3 mbit/s og ubegrenset data i 1 time gir deg ikke så veldig mye når det kommer til å laste ned ting.
På 1 time med 3 mbit/s så får du lastet ned hele 1GB.
Aha trodde dette var ned til sneglefart. 3 Mbit holder jo massevis.

Er dette noe nytt? Ser Chilli har samme regel for "Fri Data", 3 Mbit etter daglig 5GB-kvote.

Måtte sjekke. Talkmore, Telipol, Sponz og Hudya tar fortsatt betalt per MB. Ice og OneCall struper til 0.064 Mbit.

Finner ingen tall for Chilli (utenom Fri). Telia og Telenor krever at du logger inn for å få vite, men kan ikke logge inn uten å være kunde så noen som kan fortelle?