Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5647
ey, har tenkt å arrangere fest med sørsia og den fremmede rasen senere i år,
har det meste planlagt..så får jeg høre at jeg må ha tillatelse fra politiet for å arrangere noe slikt.

stemmer dette? hva går det ut på?
Hvor skal festen være?
Jeg vet ihvertfall av erfaring at du må søke om tillatelse om du f.eks skal ta inngang eller selge øl der. Da det har med skatting av inntekt og sjenkebevilgning å gjøre. Politiet skal i tillegg vite hvor mange som er der og gjerne hvem som er der. Men med fester er det ofte vanskelig å avklare slikt på forhånd. Dermed nøyer de seg ofte med antall.

Politiet sørger for at brannvesen får vite hvor festen foregår om det skulle skje noe. Har i hovedsak med sikkerhet å gjøre.

edit: dette kommer selvfølgelig ann på hvor stort arrangementet er. er det hjemmefest er det som ofte foreldre/husvert som det må avklares med. det må ofte sies fra til naboer og.
Sist endret av grandis; 26. juni 2006 kl. 14:40.
Heisann

jeg har drevet å arrangert fester og arrangementer i Bergen en god stund nå og vet hvordan det fungerer med politiet her i Bergen ihvertfall..

Hver gang jeg skal ha en fest, enten det er for 16 åringer, 18 åringer, med alkohol eller uten alkohol blir jeg pålagt å leie inn politivakter. 2 vakter en kveld koster ca 10 000 kr. Det er helt på trynet, de bruker lovhjemmel § 25 og § 11 i politiloven..

Grunnen til det er fordi det er et offentlig arrangement som er allment tilgjengelig.

Måten å unngå dette er å sørge for at alle fester man arrangerer, uansett volum er å lage de invite only, ha 100 % kontroll på alle som kommer frem til dere åpner, også er det bare å kjøre på og slippe inn alt og alle sånn at det blir bra fest..

Vet ikke hvor streng politiet er der du bor..
allright! takk for oppklarende svar, bra post cyber..politiet her kan vær grei dem, tenkt meg litt avsides plass å arranger på jeg da, blir nok leie av stort hus-telt og shit. blir uti oktober september opplegg..hvis det blir noe av, blir ikke servering, medbragt drikke..går ikke an å gjøre det slik at alle som kommer skriver under på ett kort skriv på at de tar ansvar for egne handlinger? eller blir det mongo? (nord-trøndelag dette)
Vet ikke hvordan reglene og praksisen er hos dere.. Som arrangør og leietaker av lokale vil nok du stå med mye ansvar uansett. Er i utgangspunktet ikke noe problem at folk tar med drikke. Men politiet kan jo kreve at det skal være rusfritt.. Og da har du et problem igjen. Det du uansett trekker mest mennesker på er hvis du har CC og folk får ha medbrakt drikke. OG 16 års aldersgrense. men blir fort mye kaos da, men kan tjene myyye cash på det.. Hvis det er målet da..
Vi mekka et arrangement i russetida og støtte på lignende problemer. Siden du ikke skal selge drikke der trenger du ikke ha aldersgrense og kan godt blande aldersgrupper. Det vesentlige er om dette er et "privat" arrangement eller offentlig. Dette er egentlig kun formaliteter, siden man godt kan selge billetter til et privat arrangement. Skal du derimot ha CC på døra, blir det betraktet som offentlig og da bør du ha gode kontakter innen utelivsbransjen, politi og kommune for å slippe billig unna.

"Det du uansett trekker mest mennesker på er hvis du har CC og folk får ha medbrakt drikke. OG 16 års aldersgrense." - Joda, men dette er desverre ikke lov, ikke en gang i Nord-Trøndelag :P Og er det noe du virkelig vil så er det å unngå å bryte loven.

Mitt forslag til deg er å ta kontakt med ditt lokale lensmanskontor og si ifra at du planlegger å arrangere en fest. Dere vil helt sikkert komme til en enighet. Si at det skal være et privat arrangement. Før du gjør dette bør du naturligvis ha kontaktet eieren av lokalet og klarert med hans krav til sikkerhet, forskrifter osv osv. Det mest vanlige er å ha 2-3 "registrerte" vakter fra eks. vaktservice eller Falck. Dette vil nødvendigvis bli en stor utgiftspost, men du virker mer seriøs og ansvarsfull om du kontakter "profesjonelle" vakter på egen hånd. Politivakter kan du bare glemme, de er udugelige og svindyre. Det er heller ikke påkrevd. Foruten de 2-3 proffesjonelle vaktene bør du suppelere med lokale muskelknuter og bolere. Disse skal sikkert også ha betaling, men der blir dere enige. En jævlig viktig ting er at _ingen_ av vaktene skal innta alkohol eller være påvirket på annen måte mens arrangementet pågår. Dette gjelder også deg, og alle andre som eventuellt står som arrangør/ansvarlig.

Så lenge det er et "privat" arrangement har ikke politiet "lov" til å bryte inn, så fremt det ikke går på helsa løs selvfølgelig. Det blir det samme som at politiet skulle sparka inn døra på et vorsvpiel eller en hjemmefest i et privat hus. Der inne skal vaktene sørge for at alt går rolig for seg. Medbrakt er selvfølgelig lov, som på enhver privat fest. Det kan heller ikke settes krav til aldersgrense der inne, men husk for all del på at med en gang de forlater lokalet er de ute i det offentlige rom. Drikking på offentlig plass er som vi alle vet strengt forbudt, og sitter onkel blå der ute og venter vil han smile og skru på lommelykta si - han har nå det han kaller for "særlig grunn til mistanke".

Som nevnt kan du ikke ta imot CC på døra, men må selge billetter på forhånd. Hvis du får nok hype rundt arrangementet ditt og legger ut billetter for salg i GOD tid vil dette helt sikkert gå så det suser. Hold også kontroll på antall billetter laget, solgt og kontrollert ved inngang. Sørg alltid for å ha full kontroll over antallet festdeltagere og ha alltid _minst_ ett brannslukkingsapparat tilgjengelig at all times.

Hvis du ikke selv har fylt 18 år anbefaler jeg deg å alliere deg med en som er det. 18-åringer virker, av en eller annen grunn, mer seriøse enn 16-åringer. Prøv å framstå som en fornuftig person i møter med kommune og politi osv. Rett deg etter det de sier.

Skulle noe skje er det viktig at politiet er på din side. Ved det minste tegn til uro, utover det vaktene klarer å luke unna, ring politiet.

Og til sist det viktigste av alt: Penger! Sett opp et overslag over utgifter, og finn så ut hvor mange billetter du må få solgt for at det skal gå rundt. Hvis du ser at dette er en umulig oppgave - kanselèr TVERT ! Det siste du vil er å sitte igjen med underskudd, som du må betale av egen lomme.

Dette var mine råd! Vi gjennomførte et knallbra arrangement under disse formene i russetida og alt gikk strålende! Lykke til !
Takk for en meget bra og opplysende post bjarneper. Gode tips
Sitat av grandis
Jeg vet ihvertfall av erfaring at du må søke om tillatelse om du f.eks skal ta inngang eller selge øl der. Da det har med skatting av inntekt og sjenkebevilgning å gjøre. Politiet skal i tillegg vite hvor mange som er der og gjerne hvem som er der. Men med fester er det ofte vanskelig å avklare slikt på forhånd. Dermed nøyer de seg ofte med antall.

Politiet sørger for at brannvesen får vite hvor festen foregår om det skulle skje noe. Har i hovedsak med sikkerhet å gjøre.

edit: dette kommer selvfølgelig ann på hvor stort arrangementet er. er det hjemmefest er det som ofte foreldre/husvert som det må avklares med. det må ofte sies fra til naboer og.
Vis hele sitatet...
Her var det en del usannheter eller gale framstillinger. Det har litt ulik praksis ettersom hvor man er i landet og hvilken kommune man bor i. Men som en generell regel skal man varsle både politi og brannvesen når man skal arrangere større fester. Skal man servere Øl/brennvin MÅ man søke om skjenkebevilgning. Dette er det din lokale kommune som avgjør , ikke politiet. Desuten kan det være en fordel med nabovarsel om det er bebyggelse i nærheten.

I Trondheim Kommune er det ved utlån av Kommunale bygg/anlegg påbudt og varsle Brannvesen om det er arrangementer med mange mennesker. Det skal finnes et skjema på kommunens hjemmesider som kan fylles ut og sendes til brannvesnet.

EDIT: Jeg vil bare minne om at svaret mitt er ganske generelt. Da dette kan være meget forskjellig utifra hvilket arrangement man skal ha. Hadde vi fått litt mer detaljer om hvordan du har tenkt det skulle jeg kunne svart en del bedre.

Mh: en som har arrangert litt forskjellig.
Sist endret av stiansj; 7. juli 2006 kl. 04:36.
aiiit..e bare tanka så langt..
har tenkt å arranger konsert me en hel rekke ukjente men talentfulle rappera og book inn tungtvann, så det bli litt stort, samt at de ukjente får en sjanse te å promoter sæ.