Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 2469
Har nylig flyttet inn i øverst i en blokk. De som bor her er primært sosialklienter og tunge rusmisbrukere hvor sikkert 80% røyker inne, branndører holdes åpne, flere kobler ut brannalarm etc.

Jeg har overnoia for å bli fanget i en brann der oppe og for å kunne sove godt tenkte jeg å gå til innkjøp av et rappelleringsett som kunne benyttes til å rømme ut av vinduet ved en eventuell brann.

Har allerede sikkerhetssele for arbeid i høyden, så det jeg trenger er et langt tau og en slik device for å bremse og stoppe rappeleringen. Noen klatrerer her inne som har noe å anbefale til en nybegynner?

Har bl.a. funnet dette settet: https://www.speidersport.no/produkt/mammut-rappel-kit/ men forstår ikke helt hvordan man bruker bremsen. Burde jeg gå for en annen type eller er det noen youtube videor etc. som viser godt hvordan man benytter en slik brems?
Hva med redningsline laget for formålet ?
Hvor mange etasjer er det?
Du bør ha en skikkelig nedfiringsbrems, samt en løpebrems som festes til samme tauet.

Bruker selv denne typen på min jobb når jeg klatrer i kraner:

https://sikringsleder.no/produkt/nedfiringsbrems/id-s
https://sikringsleder.no/produkt/lopebremser/asap

Men hvor mange etasjer høyt bor du?
Det finnes taustiger man man fester i vinduskarmen som kanskje kan være et bedre og enklere alternativ å bruke.
Trådstarter
Hele leiligheten er på 17kvadrat så har ikke så god plass. Har du link til en slik redningsline?
Det er helt øverste, 7-etasje. Nøyaktig hvor høyt vet jeg ikke vil jeg tippe et sted mellom 20-30 meter.
Her får du en pakke som er utviklet for akkurat det du lurer på.

https://sikringsleder.no/produkt/ned...ms/exo-ap-hook

Du vil finne billigere, men fungerende pakker hvis du søker Single-rope Technique (SRT) climbing på nett. Men dette er fra utlandet.

Du sier heller ikke hvor mange høydemeter/etasjer det er snakk om. Hvis det ikke er en svært høy blokk, kan en line med knuter/taustige muligens fungere til formålet. Husk uansett og lag/finn et dugelig ankerpunkt i forkant av en eventuell brann! Ville ikke stolt på fks. "jernpinnene" i balkongarekkverk.
Den pakka du linket til selv fungerer utmerket til å rappelere. Jeg aner ikke hvor brannsikkert et slikt tau er. Det går kanskje ann å bløte tauet evt.
Kanskje en bekymringsmelding til brannvesenet er verdt å forsøke?
Kunne vel nesten se for meg at en Petzl Stop er veien å gå? Veldig rask å feste på tau og god kontroll hele veien ned - relativt fritt bruk til armer osv.
Her har du sertifisert redningsutstyr. Smartline er en kompakt løsning som duger for 1 person og du får dem i flere lengder. Husk du bør også ha en form for sæle til detta.

https://www.aaksafety.no/sok?q=Smartline
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kjøp utstyr laga for situasjonen, ikkje klatreutstyr!

Klatreutstyr er laga for å vere komfortabelt og sikkert i bruk, av folk som har tid til å sjekke at dei har fått på seg utstyret rett, og er trent i bruken av det.

Redningsutstyr er laga for å kunne takast på raskt, av folk som er redde, har dårleg tid, og aldri har prøvd det før. Difor har typisk redningsutstyr lettfatteleg brukanvisning, som er klistra på utstyret. Det er gjerne ikkje komfortabelt om du skal henge i det i ein halvtime, men det er neppe realistisk problem om du skal redde deg ut frå brann. Til gjengjeld er det fort sikrare om du er røska ut av søvnen av brannalarmen, har 200 i puls og er forvirra på grunn av brå oppvåkning.

Det sagt. Moderne blokker er rimeleg brannsikre. Er blokka frå dei siste tjue-tredve åra vil naboen si leilighet kunne brenne ut uten at du merker stort til det.
Sist endret av vidarlo; 30. august 2020 kl. 22:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fra et klatreperspektiv: De du har valgt bør funke helt fint. Nå vet ikke jeg om klatretau tåler flammer, men funksjonelt sett så funker det nok fjell.

En litt bedre (og dyrere) brems er Petzl GriGri+. Den er Petzl I'D S sin lillebror, for klatrere, ikke for tilkomstteknikk.

Det viktigste er at du får testet alt utstyret i praksis. Ta en tur i skauen og rappeller litt.
Sist endret av Ozma; 30. august 2020 kl. 22:31.
klatretau tåler ikke flammer. du skal også holde det unna all olje og syre, oppbevare det ordentlig og jevnlig sjekke det. gå på kurs.
Med forbehold om at blokken din er bygd på denne siden av 90-tallet.

For alle praktiske formål skal en bolig ha to veier ut, men har den ikke det er det bygget slik at hver enhet er en egen branncelle. Avhengig av størrelsen på blokken og masse andre faktorer så vil branncellene være dimensjonert for at alle skal kunne bli evakuert eller evakuerer selv. Det tas også høyde for at branndører er åpne og at varslingen kan være sen. Den største faren du løper i en blokk er å bruke en nødutgang som er røykfylt eller plutselig får masse røyk i seg. Skjer det må du umiddelbart snu eller finne en gang du kan stå i frem til brannvesenet henter deg. Rådet pleier å være at man skal gå tilbake der man kom fra, så fremt det lar seg gjøre. Brannvesenet kan hente deg ut på ~30 meter med de fleste stigebilene. Hvis du blir fanget i leiligheten din så gir du beskjed til brannvesenet ved å ringe dem eller påkalle dem fra et vindu.

Skal du rappellere må du ha et godt festepunkt i leiligheten din så du ikke ender opp med å falle 30 meter rett ned. Det må tåle en real trøkk, og skal helst være et sted hvor du unngår knekk i tauet, noe som kan være vanskelig å få til uten å slå inn en bolt i veggen eller taket. Er brannen under deg er klatreutstyret ditt ganske verdiløst. Klatretau er lagd for å være lett, ofte litt elastisk og veldig sterkt, det er ikke laget for å komme i kontakt med flammer av noe slag.

Om du likevel ender opp med å kjøpe deg rappelleringsutstyr eller branntau så må du snakke med brannvesenet før du begir deg ut på noe sånt. Jeg tenker du vil få beskjed om å vente til branndykkerene kommer å henter deg. Jeg ville heller brukt pengene på en seriekoblet brannalarm som du setter ute i nødutgangen og leiligheten din. Da vil du bli varslet så fort det lar seg gjøre. Ikke sikkert husverten setter like stor pris på at noen henger opp en alarm i fellesarealet, men du finner sikkert på noe lurt.
Har du sele trenger du kun en pæreformet skrukarabin og klatretau. Lag en munter knute. Det er mist like lett som en brems. Men det tvinner tauet litt. Funger derfor ikke godt dersom man skal klatre videre.
Sist endret av vestlandslefse; 3. september 2020 kl. 17:02.