Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 3891
lurer bare på hva som skjer om man klarer å kjøre fra politiet på motorsykkel?
de har jo garantert sett/filmet registreringsskiltet. er det slik at viss du kommer deg unna så er det ingenting de kan gjøre?
Har de skiltet ditt og du kjører fra de så kommer de hjem til deg og henter deg der.
De prøver å komme i kontakt med eier av kjøretøy. enten ved å oppsøke eller ringe.

så blir det jo opp til politiet å bevise om eier kjørte, og eier om å motbevise at eier kjørte
Om en ser bort ifra den åpenbare idiotiske tanken det er å kjøre ifra politiet i stor fart og med de risikoene det medfører for deg og andre, så vil du ha en sjanse på å komme unna. De må bevise det var du som kjørte. Klarer de derimot det fordi noen såg deg eller politiet hadde en etterretning som bekreftet det var deg så vil du i tillegg til fartsbot få straff for å unndra deg kontroll og garantert miste lappen. Om du kommer unna og du presterer å gjøre dette flere ganger kan politiet be retten om tillatelse til å inndra kjøretøyet ditt på bakgrunn av veitrafikkloven som sier at du som eier av kjøretøyet er ansvarlig for at fører opererer kjøretøyet forsvarlig.
Så lenge de ser skiltet ditt er det ikke vits i å stikke av.
Det er kanskje en grunn til at enkelte mc-førere har en skarp knekk på skiltet? Og de selv om de har montert skiltet så langt oppunder bakskjermen at de ikke kan skyldes kjøring på bakhjulet? Men skal dog sies at det blir reagert med bøter og kan på slikt og kanskje også strengere tiltak om du blir stoppet og de ser skiltet er forsøkt skjult. Kanskje mister du lappen?
Sitat av DSlhm Vis innlegg
De prøver å komme i kontakt med eier av kjøretøy. enten ved å oppsøke eller ringe.

så blir det jo opp til politiet å bevise om eier kjørte, og eier om å motbevise at eier kjørte
Vis hele sitatet...

Feil. Eier av bilen får skyld automatisk. Og sålenge det ikke er noen andre som tar på seg skylden så er eier ansvarlig uansett.
Det tror jeg virkelig ikke. Ikke engang i fotoboks holder det å vise til at et kjøretøy har kjørt for fort. Politiet må enten klare å vise til bildet av sjåfør for å finne rett mottaker av boten eller så må eier fortelle dem hvem som disponerte kjøretøyet på det aktuelle tidspunkt. Om de ikke klarer å identifisere fører vet de ikke hvem de skal sende boten til og eier går fri. Da må det vel være like strengt om et kjøretøy stikker av fra politiet?

Men skal en være helt kynisk så er det vel temmelig mange brukbare metoder som kan benyttes om en først er havnet i så kjip situasjon at en ønsker å kjøre fra politiet og vet en har skilt som kan være synlige. Det første som slår meg er jo å stikke av, gjemme mc og melde mc stjålet. Evt. bare melde skiltet stjålet.

Men klart om noen tenker at sjansen er stor for at de faktisk må kjøre fra politiet så bør nok plassering av skilt gjøres med omhu. Samt kanskje kjøre med en alternativ "burner phone" i lommen og la sin ordinære telefon være hjemme og være et digitalt alibi?
Sist endret av _abc_; 24. mars 2020 kl. 19:03.
Tror faktisk ikke politiet kan ta deg om du greier å stikke av og mener de fysisk må se deg på sykkelen, de kommer hjem til deg å starter å avhøre deg, du nekter for å ha kjørt, politiet spør hvem som har kjørt, du svarer "en kompis lånte den i sta" de spør "hva heter han da? Du svarer." det vil jeg ikke si jeg snitcher ikke, de sier åja men da går vi ut fra at du kjørte, du sier "okei, kan dere bevise dette?" sak henlagt på grunn av manglende bevis
Sist endret av freebird; 24. mars 2020 kl. 22:13.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av freebird Vis innlegg
Tror faktisk ikke politiet kan ta deg om du greier å stikke av og mener de fysisk må se deg på sykkelen, de kommer hjem til deg å starter å avhøre deg, du nekter for å ha kjørt, politiet spør hvem som har kjørt, du svarer "en kompis lånte den i sta" de spør "hva heter han da? Du svarer." det vil jeg ikke si jeg snitcher ikke, de sier åja men da går vi ut fra at du kjørte, du sier "okei, kan dere bevise dette?" sak henlagt på grunn av manglende bevis
Vis hele sitatet...
Eventuelt så henter dei ut mobildata og ser at bevegelsesmønsteret tilseier at du ikkje var heime, men tvert imot der politiet observerte sykkelen.

Politiet tar det å ikkje stoppe i kontroll uproporsjonalt seriøst. Det er ikkje ei sak dei legg vekk veldig kjapt.

Viare så har du åpenbart plikt til å vitne for retten, og forklare deg om kven du lånte ut sykkelen til, med mindre det er nær familie. Om du vel å ikkje forklare deg kan du straffast for det.
Sitat av freebird Vis innlegg
Tror faktisk ikke politiet kan ta deg om du greier å stikke av og mener de fysisk må se deg på sykkelen, de kommer hjem til deg å starter å avhøre deg, du nekter for å ha kjørt, politiet spør hvem som har kjørt, du svarer "en kompis lånte den i sta" de spør "hva heter han da? Du svarer." det vil jeg ikke si jeg snitcher ikke, de sier åja men da går vi ut fra at du kjørte, du sier "okei, kan dere bevise dette?" sak henlagt på grunn av manglende bevis
Vis hele sitatet...
Støtter denne har gjort akkurat dette selv. Som andre påpeker så er det idiotisk og stikke ifra politiet. Men har dem radar kontroll og du kommer i 150kmt så er 8 eller 10 i bot for og prøve og stikke av vært det kontra fengsel og bøter. Men skulle du skade noen så er du fucked.
Med de rette forutsetningene kan dette gå. Jeg vet hvertfall om tre tilfeller:

"Jeg" lyktes pga mørket, en lynrask beslutning og en bakketopp en sen natt for mange år siden. 03-04 med 'våkenhet pluss' i systemet. Aldri rett tid å kjøre i den slags form forøvrig. Aldri. Dette med bil riktig nok. Sanset at de tok en u-sving etter å ha møtt de motgående i en 50 sone, siden jeg ikke merket andre biler i speil eller område jeg kom fra, og plutselig fikk to lys i sladrespeilet. Sjeleglad for beslutningen i ettertid, siden jeg fant en posisjon der jeg faktisk kunne gjemme bil, få av tlf og se om de kom tilbake ved hovedvegen. Skal du gjøre det så må du ta lynraske beslutninger , gjerne ha litt lokalkjennskap og smartness , dette mens du veier risiko vs risiko.

Har en tidligere kamerat som kom seg unna på dagtid med mc i litt mer sentralisert sone. Det ble intens jakt, og endte vel med en parkering på fjellet og frakt av mc i henger derifra, etter litt galematias. Lagring av sykkel og skifte av skilt osv fulgte.

To venner gjorde en manøver á la min egen . Mørkt, utnyttet blindsone til full gass og parkerte bil, slo av tlf posisjonering , telefoner. Men de sprang av sted.

3 av 3 tilfeller jeg vet har faktisk lyktes men det er vel ganske spesiellt.

Må nevnes at 'marja' kontra en sivilbil også vil være av stor relevans for å komme unna med slike manøvrer. Verdien er som regel til stede hvis du ser muligheten og vet at å bli stoppet vil føre til alt fra store til enda større konsekvenser. Med passasjerer skal du kjenne de godt hvis du først gjør slike stunt for da må alle flykte all the way.