Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 5828
Hei.

I dag er det jo slutt på at vi kjøper spill på cd/dvd. De fleste bruker steam og lignende tjenester. Men hva er mine rettigheter når jeg har kjøpt et spill på f.eks steam? Kan jeg risikere at spillet blir fjernet fra steam og ikke blir mulig å spille og laste ned mer? Tenker ikke på servere for multiplayer, som lett kan bli tatt ned, men selve spillet. Er jo enkelte spill en blir glad i og som en gjerne vil beholde.
Limited edition
Moff's Avatar
Har aldri hørt om denne problemstillingen i praksis, men i følge Steam sine retningslinjer, som er noe vagt formulerte, så kan du ("you may") få pengene dine tilbake hvis en utvikler bestemmer seg for å trekke et produkt, eller Steam sletter det av en eller annen grunn. Normal prosedyre er jo at spill etter hvert blir såkalt abandonware eller free to play når utviklerne har gitt seg for lenge siden. Hvis det skjer, så blir det jo ikke slettet fra ditt bibliotek, og du kan reinstallere det og spille så mye du ønsker. Det har vært tilfeller hvor spill har blitt slettet fordi de bryter vilkårene til Steam på en eller annen måte, men for å bli rammet av dette skal du rote deg borti noen ganske obskure titler.

Hvis vi ser videre på retningslinjene Steam har, så er det desverre slik at du strengt tatt ikke eier spillene, og de kan, rent juridisk, fjerne alle sammen når som helst. Uten å gi deg noe tilbake. Vil de? Nei. Kan de? I teorien, ja. Hvis problemstillingen skulle gå fra teoretisk til praktisk så vil jeg tro at du faktisk har en ganske sterk sak for å få tilbake penger uansett, rett og slett fordi "sånt kan man ikke drive med". En annen ting som er verdt å nevne er at Steam har blitt for stor til at det kan feile, og hvis de går konkurs så vil mest sannsynlig hele systemet bare bli kjøpt opp av noen andre og fortsette som før. Det er jo på ingen måte mangel på selskaper som ønsker at de eide Steam. Både EA og Epic har egne butikker og egne biblioteker allerede, men de sliter med å konkurrere mot Steam.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
De kan i utgangspunktet forsvinne når som helst - og med en økende trend for å kreve nettilgang selv for singleplayer begynner det å bli bekymringsverdig.
Neida, det er langt ifra slutt på kjøp av spill på cd.
Folk flest foretrekker faktisk en fysisk kopi.
Sitat av Flaffersen Vis innlegg
Neida, det er langt ifra slutt på kjøp av spill på cd.
Folk flest foretrekker faktisk en fysisk kopi.
Vis hele sitatet...
Den påstanden må du backe opp med kilde. Jeg sitter ikke på tall selv, men kan aldri tenke meg at Steam selger færre spill (i Norge) enn hva butikker selger av fysiske kopier.