Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7667
Hei, hva er den beste måten til å tørke fleinsopp uten og bruke stekeovnen.
Takk for svar på forhånd
Sist endret av 420blazer; 17. september 2020 kl. 08:54.
Jeg tar en avis eller to, legger dopapir på, for så å legge fleinsoppen på.

Viktig at de har litt avstand fra hverandre, og at de er helt tørre når man tar de til oppbevaring.
du kan kjøpe LED lampe eller bruke stekeovnen på varmluft
man trenger da virkelig ikke gjøre noe annen en å legge de på en avis eller annent type papir i rom temp i maks 2 døgn. Har aldri opplevd at de ikke er helt tørre etter det.

Men, ikke legg de i en haug, pass på at alle ligger litt fra hverandre så går det fint
Har du gulv med varmekabler (bad feks) så holder det i lange baner å legge soppen utover avis spredd utover på gulvet, burde ikke ta mere enn en dag eller to å tørke dem, ser du i tilegg nærmere etterhvert som det tørker, vil du se små søte ormer som forgjeves flyktet for sitt liv liggende strødd utover rundt soppene
The mayhem we cause!
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det er verdt å nevne at lys setter fart på oksideringen av virkestoffene og bør unngås. Stekeovn på femti grader med bakepapir og døra på gløtt er min go to. De skal være helt crisp (som kjeks) før langtidslagring.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er verdt å nevne at lys setter fart på oksideringen av virkestoffene og bør unngås. Stekeovn på femti grader med bakepapir og døra på gløtt er min go to. De skal være helt crisp (som kjeks) før langtidslagring.
Vis hele sitatet...
Slå av lyset på badet/rommet what ever, selv uten varme i gulvene tørker de relativt fort på ei nyhetsblekke, å haster det så mye så er det jo bare å slenge innpå
▼ ... flere år senere ... ▼
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvis jeg velger å bruke et termometer som jeg har i ovnen, hvor mange grader bør jeg ta sikte på? 50 eller mindre? Bare lyset i stekeovnen bidrar med cirka 45grader
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er verdt å nevne at lys setter fart på oksideringen av virkestoffene og bør unngås. Stekeovn på femti grader med bakepapir og døra på gløtt er min go to. De skal være helt crisp (som kjeks) før langtidslagring.
Vis hele sitatet...
Var deg jeg mente å svare med kommentaren over
Anonym bruker
"Parallell Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Var deg jeg mente å svare med kommentaren over
Vis hele sitatet...
Bare legg det på bakepapir og gulvet, bedre når de tørker som vanlig
Anonym bruker
"Blå Nøkk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Bare legg det på bakepapir og gulvet, bedre når de tørker som vanlig
Vis hele sitatet...
På gulvet?
Legg avis papir på gulvet. Et lag holder. Spre soppen utover pappen og la dem tørke i fred i 6 timer, roter dem og la dem tørke i 6timer til.

Nå kan du la dem ligge i fred på papiret i et døgn eller to, så blir dem like tørre og harde som kjeks.

Nå som de er helt tørre kan du lagre dem i en krukke, pose, baggie... Så lenge du vil.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Det er verdt å nevne at lys setter fart på oksideringen av virkestoffene og bør unngås. Stekeovn på femti grader med bakepapir og døra på gløtt er min go to. De skal være helt crisp (som kjeks) før langtidslagring.
Vis hele sitatet...
Verdt å nevne at varmen ødelegger omtrent mer virkestoff enn lyset gjør, beste er å tørke i romtemperatur, to tre døgn bruker å være nok, kommer an på inneklimaet ditt.. Selv brukte jeg papir/blad med litt hold i. Med avispapir så er det sopper som "limer" seg til papiret og man sitter igjen med avispapirbiter her og der.
Anonym bruker
"Klok Hvalross"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Expialidocious Vis innlegg
Verdt å nevne at varmen ødelegger omtrent mer virkestoff enn lyset gjør.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde til påstanden din? Her er min.
Det er også en fordel at lufta man tørker soppen i er så tørr som mulig. Så man burde sørge for å ha god ventilasjon og lufte godt. I hvertfall om man tørker dem på badet hvor det kommer mye fuktighet fra dusjen og slikt.

I tillegg et tips når de er ferdigtørket:
Når du lagrer soppene i en lufttett beholder kan det også være lurt å legge i noen poser med silicagel om man har det. Disse burde varmes i ovnen på varmluft i noen timer først for å fjerne eventuell fuktighet som er i dem fra før. Jeg bruker 120 grader i rundt 4 timer (men optimalt vargihet er jeg usikker på og denne avhenger nok av flere ting). Har så silicagel-posene i et kaffefilter som jeg bretter sammen og putter oppi med soppen. Dette tar bort ytterligere fuktighet så virkestoffet holder seg enda bedre over tid enn om man bare tørket med luft.
Anonym bruker
"Parallell Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
Legg avis papir på gulvet. Et lag holder. Spre soppen utover pappen og la dem tørke i fred i 6 timer, roter dem og la dem tørke i 6timer til.

Nå kan du la dem ligge i fred på papiret i et døgn eller to, så blir dem like tørre og harde som kjeks.

Nå som de er helt tørre kan du lagre dem i en krukke, pose, baggie... Så lenge du vil.
Vis hele sitatet...
Vil legge til at det å legge fleinsoppene på ark/avispapir/papp og lignende fører til at soppene klistrer seg fast og drar med seg papir materiale på soppen som er vanskelig å få av, ikke at det er farlig, men dette unngår man med bakepapir.
Anonym bruker
"Parallell Griff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av colakork Vis innlegg
Legg avis papir på gulvet. Et lag holder. Spre soppen utover pappen og la dem tørke i fred i 6 timer, roter dem og la dem tørke i 6timer til.

Nå kan du la dem ligge i fred på papiret i et døgn eller to, så blir dem like tørre og harde som kjeks.

Nå som de er helt tørre kan du lagre dem i en krukke, pose, baggie... Så lenge du vil.
Vis hele sitatet...
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
På gulvet?
Vis hele sitatet...
Ja, på gulvet. Har du dårlig tid funker baderomsgulv supert, men husk å bare bruk bakepapir til dette, så slipper du masse papp/ark rester på soppen