Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2299
Anonym bruker
"Leken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei.

Ønsker å sjekke om noen kan lovverk rundt det med at en bank sperrer en konto for både inngående og utgående transaksjoner.

Må det en dom til?

Kan de velge hvilke kunder de selv vil?

Handler ikke om overtrekk men mange transaksjoner som lyser rødt etter bankens bedømming.
Hva slags transasksjoner er det snakk om ?
Dersom det er mistanke om svindel har dem vel lov til å sperre kontoen.
Ta kontakt med banken å hør hva grunnen er
Bankene trenger ikke dom for å sperre for transaksjoner. Normalt vil en sånn sperring være hjemlet i finansavtalelovens § 14, og kravet der er en saklighetsvurdering. Nøyaktig hva de mener er saklig grunn skal fremgå av informasjon du får fra banken.
Anonym bruker
"Leken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Frivillige transaksjoner fra en person til en annen person er type transaksjoner.

Så banken har lov til å kvitte seg med kunder og stenge konto ved mistanke?

Det er mye dømming før en dommer kommer inn i sak i Norge så høres riktig ut.

Lurer på om det er en lovtekst som går i min favør som jeg kan sitere til bankdama?
Normalt så vil banken kontakte deg for mer informasjon rundt transaksjonene.

Med tanke på hvor mange eldre som har blitt svindlet med å sende penger ut av landet, så har bankene fått større ansvar for å stoppe slike transaksjoner og jobber ganske greit imot det.

Normalt så pleier de å gjennomføre transaksjoner så fremt det er gyldig årsak rundt det.

Sjeldent de sperrer et kundeforhold på bakgrunn av transaksjoner til utlandet, men de tar forhåndsregler dersom de kan bli økonomisk lastet for det i etterkant.

Hvordan transaksjoner er det snakk om?

Ser det nå er vanlig transaksjoner du skrev. Så fremt du begrunner hvorfor så vil det nok ikke være noe problem, mtp hvitvaskingsloven som de må følge.

Når du forteller hva transaksjoner går ut på, hva sier du da?
Sist endret av MasterOfNone; 1. september 2020 kl. 11:02. Grunn: Så svaret jeg spurte etter innlegg ble postet
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Frivillige transaksjoner fra en person til en annen person er type transaksjoner.

Så banken har lov til å kvitte seg med kunder og stenge konto ved mistanke?

Det er mye dømming før en dommer kommer inn i sak i Norge så høres riktig ut.

Lurer på om det er en lovtekst som går i min favør som jeg kan sitere til bankdama?
Vis hele sitatet...
Om det finnes en lovtekst er helt avhengig av hva slags transaksjoner det er snakk om, men rent generelt kan du neppe regne med å finne noe som forteller at akkurat dette her må de bare akseptere. Det finnes også lite relevant rettspraksis. Du kan søke gjennom finansklagenevndens praksis om det er noe som passer din sak, kanskje har de noe om sperring av konto og saklighetskriteriet. Du kan selvsagt også klage saken din inn hit.
Det er vel DNB regner jeg med, kun de som er så hissig på krigstiden mot kundene og slipper unna med det.

Bytt bank
Anonym bruker
"Leken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for råd og tips. Må nok bare finne meg i at den blir sperret.

Trodde at de ikke kan gjøre som de gjør uten en rettslig dom.

Har dessverre ikke mulighet for å finne ny bank med kort som foreslås. Da jeg befinner meg så langt unna Norge som det nesten er mulig å dra og ønsker ikke og kan ikke reise til Norge.
Såpass, er du ettersøkt av politiet så kan de vel kanskje også sperre kontoen din ?
Anonym bruker
"Leken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er etterlyst for å bli avhørt er det siste jeg hørte for ca 6mnd siden.

Så godt mulig at de har tatt tak i en eller flere saker ja.
Dette må vel gjelde inndrivelse av gjeld? At TS er etterlyst betyr ikke at banken har hjemmel til å fryse kontoen på noen måte. Logg inn i banken og ta en chat med dem for å få klarhet i saken er mitt tips
Anonym bruker
"Leken Kyklop"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Gjelder transaksjoner inn på konto.

Bank id ble borte for lenge siden så går i mail fra de.

Ville ha råd om lovligheten av at de sperrer kontoen og det har jeg fått så avslutter mitt bidrag i tråden.